Permalänk

Bygga dator i PS2!

Godmorgon Sverige!

Nu som studerande har jag en massa timmar att slå ihjäl under sommaren! Tanken slog mej när jag på att jag har en uppsjö med gamla PS2.

Tänkte som så att man kanske kan slänga ihop någon litet skoj i ett sådant chassi, lite htpc eller kanske emulatorer om det går.

Jag är 107% oerfaren av att bygga eget, närmsta jag har vart är i en brödkartong för en massa år sedan. Ingen här på foran som gjort något liknande som vet vad som får plats, om det är några drastiska ändringar man behöver göra osv.

I den perfekta världen hade jag kunnat ha nätagg inne i lådan, använda cdläsaren eller samma plats iallafall och självklart använda power/cd switshen. Någon förnögenhet har jag inte lust att lägga häller, då jag är fattig och mitt mainsystem egentligen behöver mer kärlek.

De ända komponenterna jag har hemma nu som möjligtvis hade kunnat agera PS2 är ett par gamla AMD proppar. Hitta något ITXish och undervolta som attans? Tänkte stockkylare med flät uppåt. Integrerad grafik som gäller right? Vad ska man ha för agg?

Jag är fullkomligt novis så kom gärna med råd/förslag/idéer och allmäna tankar, allt man kan tänka sej att veta vill jag veta!

MVV!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

PS2 har ju en ganska udda form, betvivlar att du kan klämma in ett mITX bräde där i. Det går ju att stoppa i en Raspberry Pi men det är förstås inte lika roligt. Jag skulle säga att det låter som ett slöseri med trevliga konsoler.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det finns väl flera olika slags IBM PS/2 med olika layout. Det vore lättare om du postade en bild på hur burken ser ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

En Intel nuc får plats, jag har en 5:gen i7 som jag leker med och gör ett custom chassi. Rätt bra prestanda i en sådan går att spela lättare spel på typ lol i 1080p och funkar sjukt bra som Plex server.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns väl flera olika slags IBM PS/2 med olika layout. Det vore lättare om du postade en bild på hur burken ser ut.

Misstänker att OP syftar på PlayStation 2 då inget snedstreck användes.

@GoldenFan: Är tanken att du ska emulera just PlayStation 2 på den också?

Permalänk

Det bästa vore kanske att försöka få tag i någon gammal (mindre) laptop som du kan dissekera. Kan tänka mig att sådana bör vara mer prismässigt fördelaktiga än exempelvis en Intel NUC, speciellt om de exempelvis råkat ut för skador på chassiet och/eller bildskärmen. Borde vara en betydligt mer hanterbar formfaktor som dessutom passar bättre med PS2:ans externa nätaggregat och placering av diverse portar.

Håll oss gärna uppdaterade!

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

PS2 har ju en ganska udda form, betvivlar att du kan klämma in ett mITX bräde där i. Det går ju att stoppa i en Raspberry Pi men det är förstås inte lika roligt. Jag skulle säga att det låter som ett slöseri med trevliga konsoler.

Omöjligt äre inte

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

@Rixxz: Ett jävla meck och jag skulle nog vilja påstå att det inte är värt mödan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Smart att kapa heat pipen Tappar ju hel del kylning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Smart att kapa heat pipen Tappar ju hel del kylning.

Jo, jag reagerade också på det..lite dumt gjort av han..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Intressant video! Trodde verkligen inte att det skulle gå att klämma in ett moderkort i en PS2.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮