Hjälp med förbrukningskalkyl till solcellsprojekt

Permalänk
Medlem

Hjälp med förbrukningskalkyl till solcellsprojekt

Hej,

Jag håller på att skissa på en solcellsdriven kylbox till bilen. Jag har planerat att sätta utblåsfläkt på kylboxen för att kyla ner bagageutrymmet för hunden under långa turer eller varma dagar.

Det jag behöver hjälp med är att räkna på hur mycket solcellspanelen behöver ladda och batteriets kapacitet för att hålla kylboxen med fläkt rullandes i minst 4h. 4h+ har jag valt då man kan ha bagageutrymmet som tillfällig hundbur om man åker till stugor där det är varmt och ventilationen kanske inte är på topp eller om bilen stannar på en varm väg där det är ont om skugga m.m

Här är en skiss som jag gjorde lite fort i Paint, har allt annat på papper:

Länk om bilden inte fungerar: http://imgur.com/H3SYMGK

Är det någon med kunskap i detta som kan:

A) Räkna på hur många W solcellspanelen måste vara på
B) Rekommendera en passade styrka på batteri i Ah
C) Hjälpa mig att få fram hur länge kylväskan kommer att kunna användas med en förbrukning på 50W.

Stort tack på förhand!

Mvh
Niclas

Visa signatur

NZXT H440W NE, Sabertooth z97 Mark S, 4690K, 32GB, 500Gb + 4TB, 1070, 25" 1440, QPAD QH90 + MK90

Tema - Vitt

Permalänk
Medlem

Som kylbox fungerar nog tänket men tänk på att den generar mer värme än kyla så det blir nog inget vidare för hundburen som du inte har dumpning av värmen utanför bilen och en slang + fläkt till som trycker ut det.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna använda den till att kyla bagageutrymmet för hunden.
En elektrisk kylväska innehåller ett Peltierelement som flyttar värme från insidan av lådan till utsidan av den samma. Vilket gör att värmen hamnar i bagageutrymmet vilket i sig värmer upp hunden. Den enda som skulle kunna göra skillnad är om du flyttar ur varma sidan av kylväskan utanför bilen.
Dock så tror jag inte en kyleffekt på ca 50W skulle räcka långt till att kyla av en bil som värms med 1300W/m2 av solen. Visst bilens färg kommer ju ändra uppvärmningsgraden, men i det stora hela så kommer inte 50W kyleffekt kunna göra så mycket om man ser till det övriga.
Hur som helst kommer det bli väldigt varmt i bilen ifall den står i solen oavsett hur du gör.

Till dina frågor i övrigt:
B. Om du skall klara 4 timmar på batteriet så blir det:
50W * 4h = 200 Wh
200 Wh / 12 V = minst 17 Ah stort.

A. Beror på hur länge du vill vänta på att ladda batteriet.
Om du har att batteri som i fråga B, och du vill ladda det på en timme, så behövs ca 200 W solpanel, 4 timmar behövs ca 50 W, 10 timmar behövs ca 20 W och så vidare. Säger "cirka" då nu har jag räknat utan effektförluster i regulator, laddning, etc.

C. Använde den effekten för att beräkna de övriga, men det hela beror ju på hur stort batteri du har.

Permalänk
Medlem

@loefet:

Kan ha varit det bästa svaret jag fått på en forumfråga någonsin. Bra beskrivet och VARFÖR det inte funkar, inte bara att det inte går.

Jag kommer tänka om, kan bli en fläktpanel eller liknande istället som får kyla. Tillbaks till ritbordet!

Stort tack iallafall!

/Niclas

Visa signatur

NZXT H440W NE, Sabertooth z97 Mark S, 4690K, 32GB, 500Gb + 4TB, 1070, 25" 1440, QPAD QH90 + MK90

Tema - Vitt

Permalänk
Medlem

@tb0ne: Inga problem, gör mitt bästa för att göra mina svar lättförståeliga och relevanta.

Jo skall du kyla hunden så är ju det bättre att se till att den varma luften ventileras ur bilen. Finns ju produkter som gör att man kan lämna fönster och bagagelucka öppna men ändå hindra utomstående att ta sig in, vill dock inte ge några garantier för hur bra de fungerar dock.

Bäst är ju att undvika att lämna hunden i en varm bil oavsett, men måste man, så får man göra det på bästa möjliga sätt.