Byta kylpasta på Strix 1080TI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Ni är rätt off topic nu, hörni! Kapa inte TS tråd.

@Cameltotem Hur höga är dina temps? Throttlar dina kort?

80 grader, 52% fanspeed på 0.975 volt.

Har verkligen testat allt som går, frågan är hur mycket tystare en AIO kylare är. Funderar på det till nästa Nvidia kort.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

Skadar väl aldrig att testa att byta pasta, nu när du har svart på vitt i tråden från ASUS rep att du får ta isär kortet. Verkar dock lite konstigt att du har fått byta 3 kort för samma problem - låter ju mer som att det skulle vara luftflödet i chassit som spökar? Men det verkar du ju med ha testat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

80 grader, 52% fanspeed på 0.975 volt.

Har verkligen testat allt som går, frågan är hur mycket tystare en AIO kylare är. Funderar på det till nästa Nvidia kort.

Har du kopplat några fläktar till de uttag du har på grafikkortets bakkant, avsedda för chassifläktar?

Kör du egen fläktkurva eller låter du kortet sköta det automatiskt? 52% låter snålt vid full last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du kopplat några fläktar till de uttag du har på grafikkortets bakkant, avsedda för chassifläktar?

Kör du egen fläktkurva eller låter du kortet sköta det automatiskt? 52% låter snålt vid full last.

Testat 4Pin som finns i grafikkortet men bökigt att kontrollera med ASUS GPU tweak så kör via moderkort och pwm splitter.

Kör mina ML120/140 på 50% ungefär.

Vad menar du med snålt? Grejen är ju att de kanske inte är så hög fan curve men låter ju som alla här kör sina kort på 70 grader/ 40% fanspeed och det är ju princip knäpptyst.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Vad menar du med snålt? Grejen är ju att de kanske inte är så hög fan curve men låter ju som alla här kör sina kort på 70 grader/ 40% fanspeed och det är ju princip knäpptyst.

Du säger att du bytt chassi, grafikkort osv. Du kanske ska tänka på hur du lever och din omgivning för har du en illa sådan hjälper det ju inte hur mycket du än byter saker och ting.
En AIO kylare på ett grafikkort tar mycket plats, pumpen låter men visst, är din omgivning varm så kanske det är värt det.
Att byta ut pastan på ett nytt grafikkort är galet dumt dock.

Varför använder du inte GPUTweakII? Det är kanonbra. Det känns som det är ditt problem då jag upplevde höga temps när kortet fick göra som det ville. Du är medveten om att STRIX är semi-passiva? Dvs tempen drar iväg rejält.

Det är med GPUTweakII du kan ställa in egen kurva, sätta maxtemp osv osv.

Testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Du säger att du bytt chassi, grafikkort osv. Du kanske ska tänka på hur du lever och din omgivning för har du en illa sådan hjälper det ju inte hur mycket du än byter saker och ting.
En AIO kylare på ett grafikkort tar mycket plats, pumpen låter men visst, är din omgivning varm så kanske det är värt det.
Att byta ut pastan på ett nytt grafikkort är galet dumt dock.

Varför använder du inte GPUTweakII? Det är kanonbra. Det känns som det är ditt problem då jag upplevde höga temps när kortet fick göra som det ville. Du är medveten om att STRIX är semi-passiva? Dvs tempen drar iväg rejält.

Det är med GPUTweakII du kan ställa in egen kurva, sätta maxtemp osv osv.

Testa det.

Kör MSI afterburner och har egen kurva där, problemet med GPUTweak var att OSD var inte lika bra.

Vad menar du med att strix är semi-passiva?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Testat 4Pin som finns i grafikkortet men bökigt att kontrollera med ASUS GPU tweak så kör via moderkort och pwm splitter.

Kör mina ML120/140 på 50% ungefär.

Vad menar du med snålt? Grejen är ju att de kanske inte är så hög fan curve men låter ju som alla här kör sina kort på 70 grader/ 40% fanspeed och det är ju princip knäpptyst.

Problemet är att nog att du har en orealistisk förväntning på hur lite det ska låta. Det klart att man kan strypa fläktarna massor, men kortet kommer gå varmt samt klocka ner sig för att klara värmen.

Vad var det för fel med att låta grafikkortet styra chassifläktarna? Snurrade dom inte alls/snurrade på max?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Kör MSI afterburner och har egen kurva där, problemet med GPUTweak var att OSD var inte lika bra.

Vad menar du med att strix är semi-passiva?

Sedan dom började med STRIX så började dom prioritera att göra korten semi-passiva.
Kortens fläktar står stilla tills dom når en viss temp.
Därför är det jätteviktigt att använda GPUTweakII om man vill ha kontroll över korten.

Jag moddade t.ex bios på mina förra 970STRIX så att dom aldrig kunde gå under 37% fläkthastighet.

Går dessvärre inte att modda bios på Pascal.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett onödigt sidospår som tyvärr tog fokus från TS fråga

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

@GilbertG: Frågan var ifall jag skulle uppnå bättre resultat med tex Thermal Grizzly Liquid Metal på gpu:n såg på youtube klipp att tempen sjönk med ca 10 grader? DET ÄR SJUKT BRA i sånna fall. https://www.youtube.com/watch?v=lrMzB_K8mNU och https://www.youtube.com/watch?v=3arLdrv1rKc . I båda klippen syns det hur temperaturen tydligt sjunker med Liquid metal.

BTW för er alla som säger att det är strömförande osv? INTE hade jag tänkt peta på skiten på något utanför dien på kortet. Man får väl bara vara lite försiktigt så skall det inte vara några problem.

Det handlar givetvis inte om att peta på det, det handlar om att man kan kortsluta grafikkortet om man inte är försiktig när man applicerar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av p_stman:

Det handlar givetvis inte om att peta på det, det handlar om att man kan kortsluta grafikkortet om man inte är försiktig när man applicerar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att "peta på" här betyder applicera, alltså med betoningen på "på", inte på "peta".

Jag hade dock också kört icke-ledande pasta - jävligt lätt att kladda lite bredvid av misstag eftersom man vill täcka hela dien.

Permalänk
Medlem

Bytte precis kylpasta på mitt 1080 ti. Från det som kom från fabrik till Thermal grizzly conductonaut. Och ska vara helt ärlig och säga att jag knappt märker någon skillnad, bytte även på brorsans 1080 strix samt polarens gainward gtx 970. Och kan säga att jag nog gjorde jobbet riktigt bra! Vet inte hur man infogar bilder direkt här på forumet komiskt nog. Men rengjorde hela dien med arctic clean 1 och 2 metoden. Helt rent från gamla kylpastan både på kylaren och dien.

Sitter framför datorn nu och ligger på 54c idle liksom tror nästan jag låg lägre tidigare. Eller så är det ingen skillnad alls, just sayin.

Mvh

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Avstängd

Men varför skulle det göra någon skillnad på ett helt nytt kort?
Så nu har du öppnat kortet för du fick för dig saker, welp.
Mina 2st GTX1080Ti STRIX ligger på 38c samt 28c i idle.

Så varför gör du inte som jag föreslog innan och testar GPUTweakII?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

Bytte precis kylpasta på mitt 1080 ti. Från det som kom från fabrik till Thermal grizzly conductonaut. Och ska vara helt ärlig och säga att jag knappt märker någon skillnad, bytte även på brorsans 1080 strix samt polarens gainward gtx 970. Och kan säga att jag nog gjorde jobbet riktigt bra! Vet inte hur man infogar bilder direkt här på forumet komiskt nog. Men rengjorde hela dien med arctic clean 1 och 2 metoden. Helt rent från gamla kylpastan både på kylaren och dien.

Sitter framför datorn nu och ligger på 54c idle liksom tror nästan jag låg lägre tidigare. Eller så är det ingen skillnad alls, just sayin.

Mvh

Men kortet går ju passivt upp til 60C och där slår ju fläktarna på sig. Det är ju så det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men kortet går ju passivt upp til 60C och där slår ju fläktarna på sig. Det är ju så det fungerar.

Som standard gör det det ja, men det går ju att komma runt genom att köra en annan fläktkurva, vilket i princip är ett måste om man inte vill starta alla spelomgångar med att kortet klockar ner sig.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: använder mig redan av gpu tweak där jag klockat kortet.

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

Bytte precis kylpasta på mitt 1080 ti. Från det som kom från fabrik till Thermal grizzly conductonaut. Och ska vara helt ärlig och säga att jag knappt märker någon skillnad, bytte även på brorsans 1080 strix samt polarens gainward gtx 970. Och kan säga att jag nog gjorde jobbet riktigt bra! Vet inte hur man infogar bilder direkt här på forumet komiskt nog. Men rengjorde hela dien med arctic clean 1 och 2 metoden. Helt rent från gamla kylpastan både på kylaren och dien.

Sitter framför datorn nu och ligger på 54c idle liksom tror nästan jag låg lägre tidigare. Eller så är det ingen skillnad alls, just sayin.

Mvh

Hörde en som bytte på ett ASUS turbo 1080TI och det blev en stor skillnad.

Min teori är att Strix korten redan har riktigt bra pasta och därför märker man ingen skillnad. Kan vara bra och veta för de som funderar på testa.

Nä sitter och räknar dagarna tills volta kommer så blir det en AIO.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@Cameltotem: Kan vara så, det märkliga är att min väns gigabyte gtx 970 gick ner från 79c full load till 60c full load. Han vart ju hur glad och nöjd som helst. Men att jag ligger på 70c med liquid metal som jag gjorde innan finner jag lite märkligt. Funderar nästan på att öppna upp kortet och göra denna process igen o se ifall jag kanske la för lite eller för mycket. Men något märkligt är det i alla fall, då brorsans 1080 strix gick ner där med med ca 7 grader.

mvh

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

@Cameltotem: Kan vara så, det märkliga är att min väns gigabyte gtx 970 gick ner från 79c full load till 60c full load. Han vart ju hur glad och nöjd som helst. Men att jag ligger på 70c med liquid metal som jag gjorde innan finner jag lite märkligt. Funderar nästan på att öppna upp kortet och göra denna process igen o se ifall jag kanske la för lite eller för mycket. Men något märkligt är det i alla fall, då brorsans 1080 strix gick ner där med med ca 7 grader.

mvh

Gick ner 15 grader på bägge mina TI kort som jag hade innan , ett strix och ett msi EK vatten.
Ungefär samma på vanligt 1080 jag hade innan dess.
Körde Coollaboratory Liquid Ultra.
Kör Liquid metall på allt som går typ. Finns det nått annat ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Kör du även detta på cpun? Och om, hur gör du då i sånna fall då jag hört att man INTE skall täcka hela ytan med liquiden på cpun lite annorlunda när det kommer till gpu däremot. OCH snälla berätta gärna ifall det är något jag skall tänka på när jag applicerar liquid metal. La även lite på kylaren dvs kopparn som möter dien. Tunt lager jämnt och fint och ganska bra yta på dien. Fattar inte vad som gått fel, så därför undrar jag något tips snälla?

MVH

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

Ja cpu också. 1 droppe i mitten o smeta ut med tops kör jag på allt. Jag kör bara på cpu/gpu inte på kylaren.
Aldrig haft nått strul. har kört med grizzly också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Ska testa ifall något annorlunda kanske sker med cpu:n ska även lägga om det på gpu:n och se ifall det blir någon skillnad där. Men du hade alltså två 1080 ti kort där temp sjönk med ca 15 grader nämnde du tidigare. Så uppenbarligen har ju något gått tokigt i mitt fall misstänker jag.

Tack för snabbt svar.

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

@Defender: Ska testa ifall något annorlunda kanske sker med cpu:n ska även lägga om det på gpu:n och se ifall det blir någon skillnad där. Men du hade alltså två 1080 ti kort där temp sjönk med ca 15 grader nämnde du tidigare. Så uppenbarligen har ju något gått tokigt i mitt fall misstänker jag.

Tack för snabbt svar.

Jag är inte säker men det känns ibland som dem (tillverkarna) använder för mycket kylpasta, men som sagt jag vet inte om det är så.
Vissa kort har haft så mycket pasta så det ligger sidan om gpu,n.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Du har ju rätt, för i mitt fall var ju det så på alla tre kort där jag bytte ut pasta. Var smetat runt om hela dien liksom och var tvungen att verkligen rengöra saken ordentligt glänste ju efter att jag var klar. Och ytan när jag hade applicerat grizzly var helt jämn och fin den med verkligen utsmetat överallt runt hela dien. Men aa gör som sagt ett nytt försök.

Tack

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Skrivet av p_stman:

Jag delade mitt EVGA 1080 pga alldeles för höga temps enligt mig.
bytte till GC Extreme PRO kylpasta och kortet sjönk med nästan 10C
och fläktarna gick aldrig över 70% (innan bytet fick fläktarna på upp till 90% och temp låg på 85C)

Jag har EVGA 1080 och det ligger på höga temps också. Upp till 85, och sällan under 80. Är det krångligt att ta isär och kleta på? (jag är van att skruva och mecka)

Ska lägga kylpasta på CPUn också när jag ändå håller på tror jag. Samma pasta?

Visa signatur

GPU: EVGA GTX1080 SC ACX3.0 Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING ATX CPU: i7 6700K@4.4GHz RAM: Corsair 32GB DDR4 2666MHz VENGEANCE PSU: Corsair VX 550w Chassi: Phanteks Eclipse P400S
Skärm: Fujitsu Siemens 24" 1200p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av elvinjones:

Jag har EVGA 1080 och det ligger på höga temps också. Upp till 85, och sällan under 80. Är det krångligt att ta isär och kleta på? (jag är van att skruva och mecka)

Ska lägga kylpasta på CPUn också när jag ändå håller på tror jag. Samma pasta?

Det var inte alls svårt, har du nån datorvana fixar du det. Kom dock ihåg att "riskorn" gäller inte på GPU där ska hela gpun täckas med ett tunt lager pasta. Jag rekommenderar icke ledande pasta för säkerhetsskull.
Gelid som jag använde är riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |