SNES Mini - Super Nintendo Classic Edition släpps 29 september!

Permalänk
Moderator
Permalänk
Inaktiv

Om man tittar på fredagspanelen så myntar ju Jonas uttrycket "Bergsalaskatten". Just det, att SNES mini gick för 1600 SEK när den riktpriset var 80usd visar att Bergsala mjölkade svenska folket. Själv tänker jag importera från föregående länk. Köper av principskäl inga konsoler i Sverige. Vill inte bidra till Bergsalamonopolställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Om man tittar på fredagspanelen så myntar ju Jonas uttrycket "Bergsalaskatten". Just det, att SNES mini gick för 1600 SEK när den riktpriset var 80usd visar att Bergsala mjölkade svenska folket. Själv tänker jag importera från föregående länk. Köper av principskäl inga konsoler i Sverige. Vill inte bidra till Bergsalamonopolställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Såvitt jag vet är det ännu inte fastslaget att det var Bergsala som ökade priserna, kan lika gärna varit återförsäljarna som såg hur mycket NES Mini gick för på begagnatmarknaden och önskade casha in? Nu när det har gått några månader sedan release och det fortfarande finns god tillgång på varan så sänker dom priserna, samt att introduktionspriset säkert skrämde bort bra många kunder.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Såvitt jag vet är det ännu inte fastslaget att det var Bergsala som ökade priserna, kan lika gärna varit återförsäljarna som såg hur mycket NES Mini gick för på begagnatmarknaden och önskade casha in? Nu när det har gått några månader sedan release och det fortfarande finns god tillgång på varan så sänker dom priserna, samt att introduktionspriset säkert skrämde bort bra många kunder.

Jo även jag är så sjukt intresserad av att få veta vad som egentligen hände.

Elgiganten är ju nu idag under sin "rea" nere på 950:-.
Så frågan är om det är ÅF som sänkt marginaler, eller Bergsala som sänkt sitt pris till ÅF.

Permalänk
Avstängd

Måste vara en av dom största myterna som finns att det skulle vara så illa med marginaler på elektronik.

Massproducerad hemelektronik kostar skit och inget att tillverka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Elgiganten är ju nu idag under sin "rea" nere på 950:-.

Lade en beställning! Hade förbokat SNES Mini på Webhallen när det begav sig, men var inte sugen på att ge ett överpris.

Permalänk
Medlem

Nör den är nere på under 800kr så slår jag till. Någon gång så kommer det hända.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo även jag är så sjukt intresserad av att få veta vad som egentligen hände.

Elgiganten är ju nu idag under sin "rea" nere på 950:-.
Så frågan är om det är ÅF som sänkt marginaler, eller Bergsala som sänkt sitt pris till ÅF.

Det behöver ju inte vara antingen eller. Gissar på att det är en blandning och att båda har justerat sina priser nu när förhållandet efterfrågan/tillgänglighet har gått ner rejält jämfört med i höstas.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asssor:

Nör den är nere på under 800kr så slår jag till. Någon gång så kommer det hända.

https://www.amazon.fr/gp/aw/d/B073BVHY3F/ref=mp_s_a_1_1?__mk_...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lord_tito:

Såvitt jag vet är det ännu inte fastslaget att det var Bergsala som ökade priserna, kan lika gärna varit återförsäljarna som såg hur mycket NES Mini gick för på begagnatmarknaden och önskade casha in? Nu när det har gått några månader sedan release och det fortfarande finns god tillgång på varan så sänker dom priserna, samt att introduktionspriset säkert skrämde bort bra många kunder.

Fastslaget, nej.
Däremot finns det på sida 50 i denna tråd ett högst intressant påstående som vill göra gällande att så faktiskt är fallet.

Skrivet av Falafelbollen:

Bergsala tar ca 1080 ut mot kund. Plus moms på det så får man 1300:- sen skall handlaren tjäna någon hundring eller 2. Då landar du på 15-1600. Personalköp på Elgiganten är inköpspriset plus moms, vilket är 1267:-

Skickades från m.sweclockers.com

Detta indikerar att inköpspriset (för en stor återförsäljare dessutom) låg på lite över tusenlappen exkl. moms.
Samtidigt såldes produkten under detta pris INKL. moms i andra länder där Nintendo Of Europe distribuerar konsolen.

Det må inte vara någon "smoking gun" där flera av varandra oberoende och verifierbara källor anger samma sak, så det är upp till var och en att bedöma hur mycket man väljer att lita på denna uppgift.
Dock är Ockhams rakkniv väl användbar i detta sammanhang:
Är det mer sannolikt att samtliga återförsäljare i de länder där bergsala distribuerar gemensamt bestämmer sig att höja priset till snarlika nivåer, eller kan det vara så enkelt att prisnivån hamnade där den gjorde pga. ett högre inköpspris från distributören jämfört med länder där NOE var distributör?

Redan utan påståendet om inköpspris var den så kallade "Bergsala-skatten" högst sannolik, då alternativet vore en total skandinavisk kartellbildning hos återförsäljare (vilket vore både extremt osannolikt såväl som i princip omöjligt att genomföra).
Det påståendet ger är lite mer kött på benen för tesen om en "Bergsala-skatt", det är självklart fritt att tro på vad man vill men för mig har inget annat alternativ än Bergsala och deras inköpspris vare i närheten av vad jag uppfattat som mest trolig orsak till prisnivån.

Att priset sänks nu är säkert pga. sänkt pris från Bergsala, om orsaken till detta skulle vara dålig försäljning, gråimport eller en tillsägelse från Nintendo är en helt annan fråga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk

Och priserna fortsätter sjunka på SNES, fyfan vad jag blir sur nu. Själv fick man punga ut med 1600kr för att man va "rädd" att samma visa med NES skulle hända....

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Den enda du kan anklaga för det är dig själv. Nintendo var tydliga med att SNES mini skulle fortsätta och tillverkas länge, man har även deklarerat en avsikt att återuppta produktionen av NES classic.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den enda du kan anklaga för det är dig själv. Nintendo var tydliga med att SNES mini skulle fortsätta och tillverkas länge, man har även deklarerat en avsikt att återuppta produktionen av NES classic.

Maj eller när skulle dessa släppas (NES classic) ??

Permalänk
Medlem

"Till sommaren" eller "Mid 2018" beroende på vem man frågar.
Exakt hur många, och hur länge de tänker sälja SNES mini har de inte gått ut med, men rimligtvis säljer man alla man kan, för så mycket pengar som möjligt. Nintendo är inte allergiska mot pengar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fungerar ju så nice! Var superenkelt att modda också. Fick dock problem när jag började lägga till extra moduler. Måste dra ur strömkabeln för att kunna starta om... Så flashade tillbaka orginal ROM. Skall testa igen utan Mods denna gång

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Någon som vet hur länge de kommer att tillverkas Snes Mini Classic? Den är i skrivande stund nere på 888 kr, frågan är om de kommer att sjunka en hundring till?

Permalänk
Medlem

Ingen vet. Nintendo har påstått att alla som vill ha en, ska kunna köpa en, men jag misstänker att priset sjunker nog inte speciellt mycket mer. 8-900kr får nog anses rätt rimligt, med tanke på att man får dubbla handkontroller.
Däremot är ju NES Mini på gång igen, så jag skulle inte bli förvånad om det blir ett leveransstopp på SNES Classic, och att man skeppar ett par miljoner NES Mini, för att sedan skifta tillbaka till SNES Classic. Vet inte om det finns något officiellt datum för NES Mini, men eftersom de delar på samma hårdvara, så är det rimligt att de bara tillverkar en i taget, och ett tag innan de ska säljas i handeln, lär man ju då sluta leverera SNES Classic. Och då kommer ju alla få panik, priset på SNES Classic kommer gå upp igen, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är SNES:arna värda sitt pris?
Några som har sådana som kan ge åsikter om detta?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Det är väl en högst personlig åsikt. En RetroPi med hårdvara, ROM'ar, och lämpliga handkontrollers, kostar något mindre, men man får inte en officiell SNES plastklump, och ROM'arna man lägger på en sådan är som regel rena piratkopior.Är där 3-4 spel du faktiskt tycker är roliga, och känner att de kan vara värda någon hundring, så är där halva kostnaden på enheten med en gång, om det är "prisvärt" blir ju då helt en personlig bedömning.
Det är en emulering, och inte "äkta", så för en som kräver att det ska vara precis som förr, kommer man ju inte vara nöjd med mindre än en riktig SNES moddad HDMI anslutning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Är SNES:arna värda sitt pris?
Några som har sådana som kan ge åsikter om detta?

Ja det är värt som priserna ligger nu. Förut var det egentligen inte det, men nörd som man är såklart vill man ha en barndoms konsoll

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Är SNES:arna värda sitt pris?
Några som har sådana som kan ge åsikter om detta?

Ja, det är definitivt värt, men jag skulle vänta tills priset hamnar under 1000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Ja, det är definitivt värt, men jag skulle vänta tills priset hamnar under 1000:-

Som man skriver ett par inlägg ovan ditt finns de alltså till salu, med fri frakt, från 888:-
Hur tillförlitlig Teknikproffset är, vet jag inte, jag lägger ingen värdering i det, de är listade överst på prisjakt, och erbjuder 15 dagars faktura som betalningsalternativ.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som man skriver ett par inlägg ovan ditt finns de alltså till salu, med fri frakt, från 888:-
Hur tillförlitlig Teknikproffset är, vet jag inte, jag lägger ingen värdering i det, de är listade överst på prisjakt, och erbjuder 15 dagars faktura som betalningsalternativ.

Oj, jag hade inte tvekat en sekund om jag inte redan ägde en mini.

Permalänk
Medlem

Köpte snes mini igår. Det enda jag kan klaga på är att Final fantasy 2 inte var med 😣 kommer ihåg att jag älskade det spelet. Får testa 3an.
Nu väntar jag på Nes mini. 2018-06-30 enligt Netonet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Köpte snes mini igår. Det enda jag kan klaga på är att Final fantasy 2 inte var med 😣 kommer ihåg att jag älskade det spelet. Får testa 3an.
Nu väntar jag på Nes mini. 2018-06-30 enligt Netonet.

Flasha den med hackchii och lägg in det manuellt, busenkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X