konsekvenser av att vara vegetarian?

Permalänk

konsekvenser av att vara vegetarian?

nu är det så att min syster har kommit på iden om att bli vegetarian vilket är sjukt drygt för resten av familjen som inte är det. men vad kan konsekvenserna bli för henne? hon äter inte sallad, morot eller dricker mjölk heller.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Hedersmedlem

Hon är inte den första vegetarianen i världen, det behöver inte bli några konsekvenser alls om hon sköter kosten rätt vilket vi inte vet något om. Det gäller icke vegetarianer också. Vadå "drygt"? Ni måste väl inte anpassa er kosthållning efter henne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att se till att få i sig protein från icke animaliska livsmedel såsom baljväxter t ex. Bönor är sjukt gott!

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är det drygt för er?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

På vilket sätt är det drygt för er?

Antar att systern inte tänkt laga sin egen mat och resten av familjen känner sig tvungna att anpassa sig efter hennes matvanor och laga maten annorlunda, mer vegetariskt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Det där går alltid att anpassa om någon i familjen vill äta vegetariskt. Gör tex en vegetariskt lasagne och släng med lite kött för de som vill ha det!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

vi övriga i familjen tvingas göra två maträtter, t.ex. idag så att vi köttfärssås med spaghetti och då gjorde pappsen någonting som hon kunde ha till spaghettin. hon är 12 år så det kan bli svårt för henne att sköta kosten "rätt" osv...

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Inaktiv

Blanda inte ihop vegeterian och vegan nu bara. Jag har själv varit vegeterian i strax över tio år och det fungerar fint. Bör inte bli mer problem med vegetarisk kost än vanlig kött kost, det är mest köttet som inte äts. Mejeriprodukter går ju fortfarande bra, även om man bör kolla vad exempelvis osten innehåller. Är man vegan så blir det mer att tänka på men även det går bra.

Jag vill även tipsa om denna bra tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1475679-veganer-pa-swec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Antar att systern inte tänkt laga sin egen mat och resten av familjen känner sig tvungna att anpassa sig efter hennes matvanor och laga maten annorlunda, mer vegetariskt.

Ja så kan man ju se det faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Konsekvensen är att hon får godare nattsömn p.g.a. ett rent samvete är den bästa huvudkudden.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Ingen, hon behöver, som alla andra se till att hon äter en varierad kost och får i sig alla näringsämnen.

Det som kommer hända är antagligen att hon kommer må bättre.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Blir det inte tufft att vara vegetarian och inte äta sallad? Tänker hon bara äta spannmål så kommer hon nog inte må så himla bra efter ett tag...

Permalänk
Medlem

Beror väl på vilken typ av vegeterian hon valt att bli. Lakto-ovo-vegeterian som är okej med all löpe är ju busenkelt, bara att byta ut köttet i rätten. Det finns dessutom ganska många köttliknande alternativ dom man bara kan byta rakt av.

Är man strikatare än så blir det krångligare, generellt desto mer strikt vegeterianism desto krångligare blir det, framförallt veganism är bökigt i mitt tycke då man som icke-vegan måste tänka om kring många baselement.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

Blir det inte tufft att vara vegetarian och inte äta sallad? Tänker hon bara äta spannmål så kommer hon nog inte må så himla bra efter ett tag...

Nä. Sallad äts väl i ungefär samma utsträckning av allätare och vegetarianer och är ungefär lika viktigt. Isbergsallad, gurka och tomat är mest utfyllnad i form av vatten med lite textur ändå, alltså inte de viktigaste för att få i sig allan näringsämnen.

Poängen är att det är övrig kost som är avgörande för en balanserad kost. Inte isbergsalladsbladen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Du tog upp köttfärssås, bara byta ut köttfärsen mot quornfärs. I den maträtten märker man knappt skillnad.

Permalänk
Medlem

Köttfärs är ju enkel men det kan nog helt klart bli intressant för familjen framöver.
Har erfarenhet att andra delar av familjen har fått en vegetarian och då personen är rena baby bossen så fick alla vackert sluta äta ungefär allt...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte men jag tycker TS egentligen har två helt olika frågor i strådstarten.

Den ena rör om man klarar sig som vegetarian om man inte dricker mjölk, äter morot eller sallad. Svaret är enkelt. Ja det gör man.

Den andra frågan rör inte näringsfrågan alls utan handlar väl snarare om familjedynamiken kring en persons specialkost i ett hushåll där det blir krångligare med anpassning kring det här. Hur ska man ställa sig och finns det smarta sätt att jobba kring det här?

Swedish Berserk nämnde ett bra exempel med vegetarisk lasagne och kött vid sidan av. Den variationen går ju att använda ibland och kan appliceras på fler rätter. Sedan ser jag en möjlighet för familjen här. Jag kan inte era matvanor så det kanske inte gäller, men rekommendationen att inte äta mer än 500g rött kött i veckan är det rätt få Svenskar som klarar i dagsläget. Jag förespråkar inte att alla ska bli vegetarianer, men några vegetariska mål i veckan kan hjälpa till att hålla köttkomsumtionen på en rekommenderad nivå. Men som sagt. Vet inte hur ni gör i dagsläget så rådet kan vara out of scope.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Låter mer som att det "dryga" är din egen inställning i frågan. Läs på lite på nätet och hjälp henne istället. Det är ett stort beslut och modigt som 12 åring att ta. Jag är inte Vegan eller vegetarian men jag försöker äta mindre mjölk och kött av miljö och hälsoskäl. Jag har en dotter som sedan 2-årsåldern varit allergisk mot mjölkprotein och ägg så vi har anpassat mat hela tiden för hela familjen. Vi har försökt få alla mera delaktiga i matlagningen. Hennes syskon lagar egen mat och det gör även hon. Ibland gör vi gemensam mat och då kan det bli olika rätter såklart men det är oftast lätt att plocka bort eler läggs till olika delar i en grundrätt så det passar flera.

Försök förstå hur hon tänker istället för att skuldbelägga hennes beslut. Och hjälp henne förstå att hon inte bara kan plocka bort saker ur dieten utan måste lägga till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Konsekvensen är att hon får godare nattsömn p.g.a. ett rent samvete är den bästa huvudkudden.

Det är väl därför jag alltid har ont i nacken

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

är personligen inte vegetarian men har övervägt tanken då det för mig åtminstone känns etiskt korrekt att inte äta levande varelser. Men kött är så sjukt gott jämfört mot alternativen, har testat en del vegetariska alternativ men ingenting slår en schysst köttbit eller en riktigt bra burgare.

Permalänk
Medlem

Vad är det för daltande med barn nu för tiden. När jag var 12 så var det att äta det som bjöds eller gå hungrig.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Inaktiv

Risker finns visst, men finns för alla. Hon måste som alltid se till att hon får i sig det hon behöver.

Kan vara lätt att fastna i ensidig kost som inte innehåller allt man behöver när man byter till/från något.

Äter själv kött (jagar/köper ifrån gårdar), men en bra bön/svamp burgare kryddad rätt är sjukt gott. Fler borde prova kantarell/bön burgare.

Permalänk
Medlem

Hade en av mina döttrar tagit ansvar och beslutat att vara vegetarian, så hade hon fan fått ansvaret att fixa sitt eget mat också.

Min fru äter inte kolhydratrik mat, och det är helt ok för min del, hun får fixa sig lite extra på sidan till det jag lagar själv.
Vegetariskt är lite annorlunda, då får man verkligen fixa 2 måltider, och det hade jag inte orkat.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Vad är det för daltande med barn nu för tiden. När jag var 12 så var det att äta det som bjöds eller gå hungrig.

Bra där! Se till att slå ner såna dära uttryck av moral och etik redan i tidigt skede så hon inte barnen får för sig att bli bättre människor än nuvarande generationer!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Man får såklart tycka vad man vill men om man känner behovet av att utrycka sina åsikter så kan man ju göra det på ett bra sätt som öppnar för en sansad och vettig diskussion.

Det finns ingen anledning att gå till personagrepp om man inte håller med en persons livsval.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Forumledare
Skrivet av Anaii:

Vad är det för daltande med barn nu för tiden. När jag var 12 så var det att äta det som bjöds eller gå hungrig.

Hejsan

Vilken ålder anser du är mest lämplig för att själv få lov att ta beslutet att prova på att avstå från kött?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Är hon 12 år så måste hon förstå vad hon ska äta så att hon får i sig allt hon behöver och verkligen lära sig det men skulle säga det är rätt korkat att vara vegetarian/vegan i en ålder då man växer som mest och kroppen utvecklas väldigt mycket i en tid då dom flesta är väldigt aktiv och har väldigt hög förbränning som är svårt att hålla uppe med om man har en sådan kost

Hade det varit jag så hade jag inte anpassat mig för att någon fått för sig att bli vegetarian/vegan för det är inget jag har valt att bli inblandad i och vill man vara det så fine men är inget jag varken skulle engagera mig i varken ekonomiskt eller mätmässigt men har man egen ekonomi så kan man göra som man vill men ser inget behov av att gynna det själv

men i mitt hem äter man det som serveras eller får gå hungrig och skulle möjligen kunna gå med på någon dag där personen i fråga lagar maten efter sitt eget behag där det blir en vegetarisk maträtt men för en 12 åring låter det mer som en fas dom går igenom som bara behöver arbetas ut och komma över

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Hejsan

Vilken ålder anser du är mest lämplig för att själv få lov att ta beslutet att prova på att avstå från kött?

Samhället ser dig som myndig och vuxen vid 18 års ålder. Dina föräldrar kan göra det när du flyttar till eget hem och lagar din egen mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

är personligen inte vegetarian men har övervägt tanken då det för mig åtminstone känns etiskt korrekt att inte äta levande varelser. Men kött är så sjukt gott jämfört mot alternativen, har testat en del vegetariska alternativ men ingenting slår en schysst köttbit eller en riktigt bra burgare.

Tips om du vill doppa tårna i det. Försök inte att ersätta kött rakt av med vegetariska/veganska alternativprodukter, de försöker mest likna kött och misslyckas därför oftast. Prova att hitta mat som framhäver vad vegetarisk mat är bra på istället, och våga testa nya sorters rätter när du provar. God vegetarisk mat kräver ofta att man tänker lite annorlunda och krydda mer (google är din vän här). Gillar du burgare, titta på bönburgare gjorda på svarta bönor eller liknande. Det börjar dyka upp bra uteställen med vegetariska burgare nu, och på ett sätt är det nästan mer spännande eftersom varje restaurang gör "biffen" annorlunda. Variationen är oändlig!

Sen har du såklart rätt i att riktigt bra lagat kött ÄR fantastiskt gott, därför låter jag mig själv "synda" då och då, särskilt när jag äter ute. Skall jag käka kött är det bättre att låta ett proffs fixa biten riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Att barn äter vegetarisk kost är inga som helst problem enligt mig. Mina döttrar har varit vegeterianer sedan födsel och deras kroppsliga utveckling har inte hämmats av detta. Då de är tvillingar så var de mindre än "ensambarn" men växte enligt alla kurvor som sjukvård kunde mäta.

Ville bara flika in med detta då det ofta är ett sak folk förfäras över. Då en vanlig inställning är att utan kött växer inte folk. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.