Uppgradera / Laga Macbook pro 13 (2010). Hur mycket pengar är det värt?

Permalänk
Medlem

Uppgradera / Laga Macbook pro 13 (2010). Hur mycket pengar är det värt?

Hej!

Har en gammal trotjänare, närmare bestämt en Macbook Pro 13" 2010. Den har tuffat på fram till hösten 2015, sedan tog batteriet slut.

Nu har den legat ett tag och jag tänkte att det kunde vara kul att väcka liv i den igen, och tänkte passa på att uppgradera den lite. Men frågan är om det är värt det?

Det jag tänkt köpa isåfall skulle vara ett nytt batteri, 2x4gb RAM och en SSD. Detta skulle gå på 148USD ( runt 1300kr ) på Aliexpress.

Vad tror ni? Är det dumt att uppgradera? Ska jag bara köra ett batteri och sen låta den tuffa på?

MVH Pontus

Permalänk
Medlem

Då jag misstänker att du inte skall spela några spel på den så kommer den att funka fint med den uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

@Celebmir: Du har helt rätt. Blir kanske sambon som får ta den, då blir det mest surf och serier.

Permalänk
Medlem

Köper du batteri och SSD från Aliexpress kommer du med största sannolikhet få skräp.

Kan nästan slå vad om att det är bättre att köpa ett begagnat originalbatteri (som ser okej ut i coconut battery) och en begagnad Samsung-SSD, t ex 850 evo. Annars riskerar du att få ett batteri som inom några få månader är uselt och en SSD med kass kontroller. Mig veterligen brukar bra SSDer via AliExpress inte vara direkt billigare än här hemma.

Nu vet jag inte hur mycket ram du har i dagsläget, har du 4GB kommer nog bara en SSD ge datorn en rejäl skjuts, men om du har 2GB så är det dags att gå upp till 8 direkt.

Har själv en 13" macbook från 2010 med SSD och 8GB ram, den pinnar på ganska bra tycker jag. Duger finfint till slösurf, kolla serier och annat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom:

Jag jämförde lite priser mot CDON och kom fram till att det inte var så stor skillnad. Det blev 8gb ram, en WD green SSD och ett batteri därifrån. Kostade 200kr mer, men då slipper jag vänta i veckor för att få grejerna.

Permalänk
Medlem

Hur upplever du att datorn fungerar med uppgraderingen?

Permalänk
Medlem

@Myklos:

Det funkar väldigt bra! För att vara en såpass gammal dator så flyter allt på. Fickvännen surfar, kollar film och spelar lite sims 2 och hon är helnöjd!

Batteriet går åt rätt fort dock... men det är när hon streamar netflix, annars håller den väl 5 timmar iaf.