Bra extern hdd för backup mot server?

Permalänk
Medlem

Bra extern hdd för backup mot server?

Hej,
Jag letar efter en bra extern hdd som ska hålla backup från min server.
Min server kommer göra backup mot den var 6:de timme.

Minst 5TB helst 8TB

Krav:
7200rpm
Usb 3.0/3.1

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Pris?
Men enigt lite olika tester så värkar WD som det bättre alternativet som märke i alla fall.
Ska det vara en färdig eller kan du tänka dig att köpa ett tomt fodral. Som www.inet.se/produkt/8906374/hd-kabinett-3-5-sata-6gb-s-till-u... och https://www.inet.se/produkt/4300203/wd-red-pro-8tb-7200rpm-12... eller 10 TB https://www.inet.se/produkt/4300230/seagate-ironwolf-10tb-720...
Dyrare än en färdig lösning, men du kan ju välja vilken disk du vill .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Pris?
Men enigt lite olika tester så värkar WD som det bättre alternativet som märke i alla fall.
Ska det vara en färdig eller kan du tänka dig att köpa ett tomt fodral. Som www.inet.se/produkt/8906374/hd-kabinett-3-5-sata-6gb-s-till-u... och https://www.inet.se/produkt/4300203/wd-red-pro-8tb-7200rpm-12... eller 10 TB https://www.inet.se/produkt/4300230/seagate-ironwolf-10tb-720...
Dyrare än en färdig lösning, men du kan ju välja vilken disk du vill .

Skickades från m.sweclockers.com

Blev en WD My bok tror jah den hette, 8TB för 2499kr, rea på inet.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Varför skall du köra en extern disk om du ändå alltid ska köra backup mot den?

Du har väll inte tänkt att springa och koppla in den var 6e timme?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Håller med ovanstående.

Blir ett par diskar om du behöver en ny var 6e timme att byta till när du lägger den andra på lagring.

Närmare 1460st diskar per år om du behöver en ny var 6e timme.

Tycker var 6e timme låter väl frenetiskt själv tar jag backup en gång i månaden ungefär och använder vanlig 3.5" disk som ja sen låser in i kassaskåpet av anledningen att usb går så jäkla slött och så har jag bara 3 backuper åt gången.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om den skall gå var 6' timme så borde den vara in en fläktkyld NAS-kabinett eller motsvarande - detta gäller alla diskmärken!!

Problemet med färdigköpta externa diskchassier är att diskarna blir varma pga. undermånlig kylning och diskarna ligger nära sina angivna maxtemperatur hela tiden och det förkortar livslängden mycket.

Skall man bara göra backup då och då (typ 1 gång i veckan) så fungerar det med dessa externa diskshassier då totala antalet drifttimmar förmodligen håller sig under 10000 timmar för tänkta användningen under > 5 år, men kör du var 6' timme så är det i stort sett kontinuerlig körning och du kommer att bränna 10000 timmar på drygt ett år.

---

nu vet jag inte vilken miljö du kör i - men i linuxmiljö skulle jag titta på 'borg-backup' som är komprimerande och deduplicerande backup - har indexlistor som kan kolla vilka filer som ändrats sedan förra gången och bara tar dessa ändrade filer vid en körning och man kan köra hur många generationer som helst utan beroende av varandra och man kan ta bort gamla backupsessioner utan beroende av varandra - det finns utglesningsalgoritmer av sparade backupsessioner typ antal gånger per dygn omvandlas till 1ggr per dag efter en vecka - 4 veckobackuper efter en månad, månadsbackuper på ett år och årsbackupper efter flera år etc.

i windowsvärlden finns förvisso en cygwin-version men se den som mer exprimentell.

alternativ 2 är att välja NAS med btrfs/zfs och kan köra snapshot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Varför skall du köra en extern disk om du ändå alltid ska köra backup mot den?

Du har väll inte tänkt att springa och koppla in den var 6e timme?

Den är inkopplad i servern hela tiden, den gör bara backup på dom förändringar som görs i min VM miljö.
Har en privat molnlösning så vill inte förlora något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om den skall gå var 6' timme så borde den vara in en fläktkyld NAS-kabinett eller motsvarande - detta gäller alla diskmärken!!

Problemet med färdigköpta externa diskchassier är att diskarna blir varma pga. undermånlig kylning och diskarna ligger nära sina angivna maxtemperatur hela tiden och det förkortar livslängden mycket.

Skall man bara göra backup då och då (typ 1 gång i veckan) så fungerar det med dessa externa diskshassier då totala antalet drifttimmar förmodligen håller sig under 10000 timmar för tänkta användningen under > 5 år, men kör du var 6' timme så är det i stort sett kontinuerlig körning och du kommer att bränna 10000 timmar på drygt ett år.

---

nu vet jag inte vilken miljö du kör i - men i linuxmiljö skulle jag titta på 'borg-backup' som är komprimerande och deduplicerande backup - har indexlistor som kan kolla vilka filer som ändrats sedan förra gången och bara tar dessa ändrade filer vid en körning och man kan köra hur många generationer som helst utan beroende av varandra och man kan ta bort gamla backupsessioner utan beroende av varandra - det finns utglesningsalgoritmer av sparade backupsessioner typ antal gånger per dygn omvandlas till 1ggr per dag efter en vecka - 4 veckobackuper efter en månad, månadsbackuper på ett år och årsbackupper efter flera år etc.

i windowsvärlden finns förvisso en cygwin-version men se den som mer exprimentell.

alternativ 2 är att välja NAS med btrfs/zfs och kan köra snapshot.

Altaro för hyper-v som jag använder gör precis sås om du säger och de är endast en VM som jag ska ha backup på.
Anledning att de är var 6:de timme är för att de är en molnlösning och inte ens säkert att de är några filer som förändrats så då görs ingen backup heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Den är inkopplad i servern hela tiden, den gör bara backup på dom förändringar som görs i min VM miljö.
Har en privat molnlösning så vill inte förlora något.

Förstår då fortfarande inte varför det inte då kan vara en intern disk?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Förstår då fortfarande inte varför det inte då kan vara en intern disk?

Jag har slut på plats för hårddiskar, och jag vill inte dela en hårddisk för backup utom vill ha en helt egen för just det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag har slut på plats för hårddiskar, och jag vill inte dela en hårddisk för backup utom vill ha en helt egen för just det.

aaah okej nu är jag med

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.