Brus i hörlurar, lagg, låg FPS, dåligt ljud, m.m.

Permalänk

Brus i hörlurar, lagg, låg FPS, dåligt ljud, m.m.

Hej, jag har nyligen köpt en dator som krånglar. Det är en Lenovo Y900-34 stationär dator,

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Nvidia GTX 1080, 8 GB
Intel Core i7-6700K CPU
1 TB HDD, 256 GB SSD

1. Det första problemet är låg FPS. Jag får runt 250 FPS i CS:GO (högsta grafikinställningar) och enligt vänner så borde jag minst i alla fall få runt 350. Denna person på YT får 500. https://www.youtube.com/watch?v=DssUh-f0_W0
Vad kan detta bero på? Detta kan ju knappast vara normalt?

2. Det laggar smått ibland ("mikrolagg") i CS:GO, trots att jag får 100/10 med hjälp av ac-standard, och detta är kontrollerat via bredbandskollen. Hur löser jag detta?

3. Jag har köpt denna 144Hz-gamingskärm
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/166048-...
Ljudet är sämre än min iPhone 4. Återigen, är detta verkligen normalt?

4. Brus i hörlurar. Uppdaterat drivrutinerna. Hur löser jag det här?

Om jag inte lyckas lösa det här så blir jag tvungen att returnera datorn och fixa externa högtalare. Jag kan inte ha alltför stora krav på ljudet från skärmen tror jag, men 1, 2 och 4 borde inte vara ett sånt problem. Det är ju trots allt bra komponenter, GTX 1080 för gaming och en bra processor.

Tack i förhand!

// eurowings

EDIT,

5. Fläkten låter konstigt, går först i högvarv, 1 sekund, sen låg 1 sekund och fortsätter så ibland. Normalt?

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara prestandabrist precis i den burken.
Men när jag tänker märkesdator så tänker jag förinstallerat windows med massa bloadware, jag tror du skulle behöva installera om datorn "ren" så att säga.
Även kolla så inte temperaturer ligger högt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@Molotov: Lenovo har gjort om nu så den här burken innehåller inte så mycket skitvara som det brukar göra. Lenovo har bara slängt in ett eget program för att hämta flera andra, och det borde inte påverka det övriga. Blir snart galen på det här.

Permalänk
Medlem

@eurowings Det är inte nått jobbigt antivirus-program eller liknande som tuggar i bakgrunden?
tex mcfee eller nått sånt, så fall byt till avast eller liknande.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@Molotov: Nej, inget dåligt antivirus i bakgrunden. Inte mcafee, bara standard brandvägg än så länge.

Permalänk
Medlem

Be dina vänner om källa för påståendet om fps. Nog för att det finns personer som är mer insatta i CS här, men för alla oss andra är det svårt att säga om din fps är sämre än vad den borde vara.

Att du upplever mikrolagg kan väl också bero på att cpu eller gpu plötsligt får mycket att göra (e.g. drivrutinsproblem). Är det samma om du kör via kabel, eller offline (om detta är möjligt)?

Är bruset i hörlurarna lika starkt oberoende av volym? Kanske kan testa att skruva upp volymen i applikationer och sänka i "sista steget" (e.g. kontroll på hörlurar, eller i windows även om jag inte tror det lär spela roll). Är det från ett uttag på framsidan, isf blir det samma där bak?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vad är dina grafikinställningar i CS? Vilken upplösning? Vad använder du för launch options?

Förstår jag dig korrekt om du spelar CS över Wifi?

Har aldrig använt en skärms inbyggda hörlurar, hade nog stängt av och glömt att dom existerar.

Bruset i dina hörlurar låter ju inte särskilt trevligt, vad har du för lurar? Kopplar du dom direkt i moderkortet? Har du ett annat par lurar att pröva med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eurowings:

Hej, jag har nyligen köpt en dator som krånglar. Det är en Lenovo Y900-34 stationär dator,

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Nvidia GTX 1080, 8 GB
Intel Core i7-6700K CPU
1 TB HDD, 256 GB SSD

1. Det första problemet är låg FPS. Jag får runt 250 FPS i CS:GO (högsta grafikinställningar) och enligt vänner så borde jag minst i alla fall få runt 350. Denna person på YT får 500. https://www.youtube.com/watch?v=DssUh-f0_W0
Vad kan detta bero på? Detta kan ju knappast vara normalt?

2. Det laggar smått ibland ("mikrolagg") i CS:GO, trots att jag får 100/10 med hjälp av ac-standard, och detta är kontrollerat via bredbandskollen. Hur löser jag detta?

3. Jag har köpt denna 144Hz-gamingskärm
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/166048-...
Ljudet är sämre än min iPhone 4. Återigen, är detta verkligen normalt?

4. Brus i hörlurar. Uppdaterat drivrutinerna. Hur löser jag det här?

Om jag inte lyckas lösa det här så blir jag tvungen att returnera datorn och fixa externa högtalare. Jag kan inte ha alltför stora krav på ljudet från skärmen tror jag, men 1, 2 och 4 borde inte vara ett sånt problem. Det är ju trots allt bra komponenter, GTX 1080 för gaming och en bra processor.

Tack i förhand!

// eurowings

EDIT,

5. Fläkten låter konstigt, går först i högvarv, 1 sekund, sen låg 1 sekund och fortsätter så ibland. Normalt?

1] Filmen du länkar är från "4 juni 2016" Hitta något från samma år helst samma månad för att jämföra, för många variabler ändras speciellt CSGO.
2] Stuttering, hjälper det om du sätter max framerate något under vad du får i avg?
3] Inbyggda högtalare (2W) i skärm är bara att slänga i stort sätt. Sällan skärmar kommer med någorlunda bra högtalare.
4] Inbyggda högtalarna i skärmen?
5] Vilken fläkt? Kontrollera temperaturer (idle, load) med http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Be dina vänner om källa för påståendet om fps. Nog för att det finns personer som är mer insatta i CS här, men för alla oss andra är det svårt att säga om din fps är sämre än vad den borde vara.

Att du upplever mikrolagg kan väl också bero på att cpu eller gpu plötsligt får mycket att göra (e.g. drivrutinsproblem). Är det samma om du kör via kabel, eller offline (om detta är möjligt)?

Är bruset i hörlurarna lika starkt oberoende av volym? Kanske kan testa att skruva upp volymen i applikationer och sänka i "sista steget" (e.g. kontroll på hörlurar, eller i windows även om jag inte tror det lär spela roll). Är det från ett uttag på framsidan, isf blir det samma där bak?

Samma på båda sidor. Lika starkt oberoende av volym. Är lite trög, sorry, förstår inte vad du menar med att sänka i "sista steget".

Skrivet av fiskebulle:

Vad är dina grafikinställningar i CS? Vilken upplösning? Vad använder du för launch options?

Förstår jag dig korrekt om du spelar CS över Wifi?

Har aldrig använt en skärms inbyggda hörlurar, hade nog stängt av och glömt att dom existerar.

Bruset i dina hörlurar låter ju inte särskilt trevligt, vad har du för lurar? Kopplar du dom direkt i moderkortet? Har du ett annat par lurar att pröva med?

Jag återkommer när jag kommer hem så får du exakt, men det är typ högst på allt.
Edit, precis, jag kör CS via Wifi, AC. Får full hastighet i och med ac. Testat med flera, kopplar in direkt i chassit, framifrån. Är inte så kunnig, hur kopplar man direkt i moderkortet? Testat med flera, Bose, gamingheadset, apple-hörlurar osv.

Permalänk
Medlem

@eurowings:
I regel är ingen ljudkälla helt från brus, finns alltid störningar (även om de är så tysta att de inte märks). När det gäller brus som ligger konstant i bakgrunden (snarare än vi "ljud peakar") gäller generellt att det är bättre ju senare man reglerar (läs minskar) ljudvolymen, eftersom det också minskar volymen på bruset. Om du har ett ljudreglage på e.g. högtalare är det bättre att maxa volymen i program/windows, och sänka på högtalarna, för ofta sänker detta också volymen på bruset. Om du har en volymkontroll på hörlurarna, som inte sällan headset har, kan detta fylla samma funktion.

Ang fiskbulles fråga tror jag han menar samma som jag frågade också, om det är anslutningen där bak eller en på framsidan (som har en kabel som går genom chassit, vilket kan orsaka brus).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

@Commander: Jag är så dålig på sånt här, tar en print och lägger upp. Hoppas att det hjälper och att du får en inblick över detta.

http://sv.tinypic.com/r/121bzg8/9

http://sv.tinypic.com/r/1k6ya/9

Permalänk

@e1m1: Okej, då är jag med. Jag har testat både anslutningen bak och fram, och det hjälpte inte att sänka i efterhand (på högtalare/headet) och höja i själva Windows.

Permalänk
Permalänk

Nu går det inte att prata ingame heller. Vad i helvete är det som händer!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eurowings:

Nu går det inte att prata ingame heller. Vad i helvete är det som händer!?

Känns som dålig jordning av komponenter och störningar.
Gissar på måndagsexemplar till moderkort och budget skräp.
Att ladda ner rätt drivrutiner är jävligt viktigt, men det känns som hårdvarufel.
Testa att ta ner nya drivisar från typ Lenovo om det är rätt dator, annars skulle jag skicka tillbaka skräpet.

Sen verkar det vara fel/skit Gpu 1400rpm i idle är ett skämt, i idle står mina fläktar still på mitt 1080OC.
Gissar att det kan vara orsaken till oljudet i datorn som går upp och ner, speciellt om du redan börjar på 1400rpm.
Enkelt att testa sätt örat mot bakre fläkten och där du tryckte in kabeln till skärmen.

När du kommer upp i extrema FPSer finns det många andra faktorer som är minst lika viktiga som cpu & gpu, speciellt ram-minnen (hadtighet) och i vissa fall moderkort.

Hade jag själv ägt datorn och kunde inte skicka tillbaka skräpet hade jag börjat med en ren installation.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för launch options och inställningar i cs?

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem

Om jag suttit i din sits OP, så hade jag nog lämnat tillbaka den där datorn och byggt en egen för pengen.

Permalänk
Forumledare

*tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår som inte hjälpte TS och som jag känner har avhandlats många gånger nog i ett otal andra trådar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Har du hörlurarna in i datorn på framsidan? Får själv brus genom de främre på min så behöver använda grön o rosa bak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

@ramlösa: Jag kan hålla med om att det verkar som skräp för nu har jag suttit i timmar med drivrutiner och en massa skit och jag har huvudvärk (nu bölar jag som en treåring men seriöst) snart åker skitdatorn tillbaks.

Permalänk

@Zy77en: 1920x1080, högst på alla.

Permalänk

@fiskebulle: Tror det blir så men jag suger på komponenter och så, så det är väl det som håller mig tillbaks.

Permalänk

@gylldevik: Testat bak, fram, i skärm. De enda gångerna jag slipper brusningar är skärmen.

Permalänk

Men jag fattar verkligen noll, på min förra gaminglaptop så pluggade jag bara in mitt gamingheadset/apple-hörlurar i hörlursporten och kunde prata och spela. Nu verkar det inte funka i varken dator eller skärm. Funkar inte skärmen nu? Varför kan jag inte prata? Får jag en liknande dator för 16k?

Permalänk
Medlem

Jag är inne på Ramlösas spår här faktiskt, att du antingen har fått ett måndagsexemplar, eller att komponenterna Lenovo har valt inte är något vidare (vilket inte är helt ovanligt med denna typen av datorer).

Här är ett förslag på vad man kan få för typ 16k https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3405130&view=l
Ett snabbare grafikkort, som dessutom har en bättre kylare.

Till detta behövs ju såklart windows, som från legitima källor kostar ca. 1000 SEK.

Det går även att satsa på en CPU från Intel, men då kan det bli lite småsvårt att rymma ett 1080ti i budgeten.

Permalänk
Medlem

Har du klockat din processor något eller kör du stock hastighet? CS är främst CPU intensivt så några MHz kan ge några extra FPS. Jag brukar dock rekommendera att man cappar FPS:en strax ovanför sin skärms refresh rate annars kommer din CPU ligga på 100% och eventuellt bli för varm och börja throttla.

Koppla in ditt headset i bak på datorn (direkt i moderkortet).
Frontpaneler på budget chassin är ofta av dålig kvalité. Ger brus i lurarna och "läcker" ljud från lurarna till mikrofonen. (alt. köp USB ljudkort om du vill koppla in ditt headset i fram)

Fimpa wifi och kör med kabel. Det kommer alltid finnas störningar i luften och wifi är inte optimalt om du vill ha jämn latens. (Kul läsning: https://arstechnica.com/information-technology/2017/03/802-el...

edit: Det är väldigt få moderkort för stationära datorer som stödjer TRRS (mikrofon på samma kontakt som ljudet). Det finns att köpa splitters så du får 3.5mm TRRS till två 3.5mm (en mik och en för stereoljud)

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

@KeVVa: Nej, den är inte klockad. Tack för tipset, ska försöka få tag på en sån, men blir tvungen att köra på Wifi, routern ligger väldigt långt bort.

Permalänk

@fiskebulle: Den kostar närmare 17 och det blir 18 med Windows. 16 är verkligen gränsen. Men tack ändå, Elgiganten erbjöd att testa ett annat ex, ska testa förslaget från @keVVA om jag får tag på en, alternativt testa ett nytt ex (kan vara fel enligt elgiganten). Annars blir det ny dator.

Permalänk
Medlem

@eurowings: Det går ju givetvis att justera komponenterna för att passa din budget... Anledningen till att jag la ihop den korgen var snarare för att illustrera en poäng - Att du får mer för pengarna om du köper delarna själv.

Här är en liknande lista, fast med samma grafikkort som i den förbyggda datorn (fast med bättre kylare) https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3405130&view=l

Detta är inklusive operativsystem, och samtliga komponenter är av hög kvalité.

Permalänk

Nu är ny dator på väg. Uppdatering kommer. Elgiganten tror att det är elfel och fel på ljudkortet. Vi får se om sakerna löser sig annars blir det ny dator

Skickades från m.sweclockers.com