Behöver snabbare internetuppkoppling/annan leverantör? (Skogsmulle)

Permalänk
Medlem

Behöver snabbare internetuppkoppling/annan leverantör? (Skogsmulle)

Hej,

Jag bor något illa till mellan både skog och berg, dock så känns det endå som att jag kan få ut bättre kräm ur något annat bredband än de jag använder just nu. Eftersom min bror ska köpa en ny dator och vi båda vet om att vårat internet inte är särsklit snabbt och tillochmed laggar ibland på bl.a cs och lol... Sitter på cirka 1 Mbit/s när jag laddar ner på steam osv. Har just nu Telia Company som leverantör och enligt deras hemsida så finns det inte något bättre alternativ än det jag har just nu så att min fråga är då, Är jag körd eller kan jag köpa från någon annan leverantör och isåfall något snabbare?

Mvh En något oroad gamer

Permalänk
Medlem

Vad pratar du om, adsl? I så fall så har du typ en skanova koppling som möjligtvis kan bytas till annan ISP men det spelar liten till ingen roll för din hastighet om du bor långt från stationen. Hur har du det med 4g täckning? Om din koppling är skräp så kommer en ok 4g koppling kännas som ett lyft.

Permalänk

http://bredbandskartan.se/

Om Telia inte kan ge mer bandbredd, kolla med andra leverantörer. Sedan går det alltid göra allt från att se över nätverkskort till kablar och router/modem. Vilken bandbredd betalar ni för att få?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dretrenador:

http://bredbandskartan.se/

Om Telia inte kan ge mer bandbredd, kolla med andra leverantörer. Sedan går det alltid göra allt från att se över nätverkskort till kablar och router/modem. Vilken bandbredd betalar ni för att få?

Det enda som finns som alternativ och de jag tror att jag betalar för är 10 Mbit/s, betalar enligt tabellen 279 kr/månaden.
För att citera det enda alternativet: *Hastighet för adress långt från telestation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqple:

Det enda som finns som alternativ och de jag tror att jag betalar för är 10 Mbit/s, betalar enligt tabellen 279 kr/månaden.
För att citera det enda alternativet: *Hastighet för adress långt från telestation.

Det här kom upp på bredbandskartan, fattar inte vad jag ska göra med den infon dock?

Saknar bredband 0-10%
1 Mbit/s eller mer Mer än 90%
3 Mbit/s eller mer Mer än 90%
10 Mbit/s eller mer Mer än 90%
30 Mbit/s eller mer 0-10%
100 Mbit/s eller mer 0-10%

Permalänk
Skrivet av Aqple:

Det här kom upp på bredbandskartan, fattar inte vad jag ska göra med den infon dock?

Saknar bredband 0-10%
1 Mbit/s eller mer Mer än 90%
3 Mbit/s eller mer Mer än 90%
10 Mbit/s eller mer Mer än 90%
30 Mbit/s eller mer 0-10%
100 Mbit/s eller mer 0-10%

Sök på din adress och under exempelvis leverantörer för att få viss indikation om andra leverantörer i området, sedan kan du kontakta dem och fråga. Statistiken du nämner indikerar dock att du ser ut att ligga kring bästa möjliga sett till förutsättningarna. Eventuellt kan det visa sig att 4G gör sig bättre än nuvarande.

Permalänk
Medlem

Ok, är helt lost just nu haha, Men om någon kanske kan knappa in grejerna åt mig och ge mig infon istället för jag vet inte hur man avläst någonting alls...
Bor på Knaståsvägen 150 i ONSALA. 43993 postnummer.
Vill bara veta om typ comhem eller någon annan leverantör kan ge lite högre hastigheter än 1 mbit/s som nedladdning... tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@aqple Laddar du ner med 1 Mbit/s eller 1 MB/s när du tankar i steam? Steam visar ju just i megabyte när du laddar ner och då har du ca 8Mbit.
Men det kan ju vara intresant att höja upp hastigheten endå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusW:

@aqple Laddar du ner med 1 Mbit/s eller 1 MB/s när du tankar i steam? Steam visar ju just i megabyte när du laddar ner och då har du ca 8Mbit.
Men det kan ju vara intresant att höja upp hastigheten endå!

Aa exakt, jag tankar ner spel i 1 megabyte i sekunden..
Vet du något om tele3 eller tele2s bredband? båda verkar ha hastigheter upp till 60mbit/s men är mer intresserad av 30mbit/s vilket också var ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Tele2's ADSL är säkert lika bra som Telia's. Men kolla om du verkligen kan få det, känns otroligt att det skulle sitta en DSLAM i andra änden som bara klarar 10 Mbit/s. Troligen en ADSL2+, och isf så är det p.g.a. ledningslängden från stationen till ditt hus. Men ring Tele2 och kolla vetja!

Permalänk
Skrivet av Aqple:

Ok, är helt lost just nu haha, Men om någon kanske kan knappa in grejerna åt mig och ge mig infon istället för jag vet inte hur man avläst någonting alls...
Bor på Knaståsvägen 150 i ONSALA. 43993 postnummer.
Vill bara veta om typ comhem eller någon annan leverantör kan ge lite högre hastigheter än 1 mbit/s som nedladdning... tack på förhand!

Du har tillgång till DSL upp till 12 mbit hos diverse leverantörer i området. Så om du vill potentiellt förbättra detta är endast 4G aktuellt där bland annat Telia ska finnas tillgänglig som leverantör vilket borde underlätta processen. Kollar du exempelvis https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor så kan du se att det ska vara god täckning för 4G där du bor.
"Bästa tillgängliga teknik 4G med normalhastighet 10-40 Mbit/s. Praktisk maxhastighet 50 Mbit/s".

Så kontakta Telia och visa intresse för 4G.

Permalänk
Medlem

Finns bara Tele2 och Telenor som har obegränsat 4G.
Begränsat 4G skulle jag aldrig skaffa som ersättare för ADSL.

Farten på ADSL beror på avståndet till telestationen och kvaliteten på ledningen och eftersom detta är helt oberoende av leverantör så blir det inte bättre fart av byta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W