Resident Evil 7 får GTX 1080 TI att svettas

Permalänk

Resident Evil 7 får GTX 1080 TI att svettas

Jag vänder mig till andra som har ett GTX 1080 TI / OC och spelet Resident Evil 7. Mina fläktar är ställda på auto utan några "custom settings". När jag spelar detta relativt lugna spel så dröjer det inte länge förrän fläktarna går på störande höga varvtal så det är med andra ord inte så tyst som man kan förvänta sig av ett värstingkort med 3 väldesignade fläktar. Ingenting är överklockat (ska ju inte behövas) men i övrigt är allt ställt på max kvalitet både när det gäller kortet i sig och i spelets inställningar. Får ni andra med maxade settings ett påtagligt högt varvtal på fläktarna och en stadig temperatur på runt 75 grader när ni spelar detta spel?

Som en jämförelse dröjer det ganska länge innan mitt lika maxade Battlefield 1 får fläktarna att snurra rejält och då sker det ju ändå mycket fler actionbetonade grejer och explosioner där.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

Kan det vara så att fläktarna först går lite för långsamt vilket gör att kortet snabbt blir varmt vilket i sin tur drar igång fläktarna på höga varvtal? Bör jag manuellt ställa in fläktarna på en högre procent så att kortet aldrig hinner bli särskilt varmt? Å andra sidan så är det ju faktiskt ingenjörer som har skapat "optimala" auto-inställningar och därför känns det osäkert att byta till manuella lägen.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

Brukar köra såhär på mina kort: under 50c 0% fläkt, 50-85c 35% , 85-95c 75%, 95 och uppåt 100%

Sen diffar den lite själv och kör typ 40% fläkt vid 58c då det är en fläktkurva.
Har även i inblåset en styrd 140mm fläkt som känner av tempen runt GPUN så den varvar upp innan gpu.

Det som hörs mest när jag spelar tex Owerwatch är mitt nätagg så ska byta detta till ett starkare semipassivt som knappt behöver starta fläkten.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Brukar köra såhär på mina kort: under 50c 0% fläkt, 50-85c 35% , 85-95c 75%, 95 och uppåt 100%

Sen diffar den lite själv och kör typ 40% fläkt vid 58c då det är en fläktkurva.
Har även i inblåset en styrd 140mm fläkt som känner av tempen runt GPUN så den varvar upp innan gpu.

Det som hörs mest när jag spelar tex Owerwatch är mitt nätagg så ska byta detta till ett starkare semipassivt som knappt behöver starta fläkten.

Enbart 35% fläkt när det är över 70 grader varmt låter inte särskilt nyttigt? ; ) Om fläktarna står stilla upp till 50 grader så är väl risken för snabb upphettning ganska överhängande och snart dra igång fläktarna till ett onödigt högt varvtal? Borde det inte vara bättre att ha lite lätt fläktning på även i inledningsskedet?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av Grafikante:

Enbart 35% fläkt när det är över 70 grader varmt låter inte särskilt nyttigt? ; ) Om fläktarna står stilla upp till 50 grader så är väl risken för snabb upphettning ganska överhängande och snart dra igång fläktarna till ett onödigt högt varvtal? Borde det inte vara bättre att ha lite lätt fläktning på även i inledningsskedet?

Kan ej överhettas , då ökar fläktarna bara. I enklare som som typ Overwatch hör jag bara nätaggsfläkten som kör på för fullt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Kan ej överhettas , då ökar fläktarna bara. I enklare som som typ Overwatch hör jag bara nätaggsfläkten som kör på för fullt.

Menar du att det finns en säkerhetsfunktion som vid behov bryter mot de personliga inställningarna och ökar varvtalet till den nivå som behövs för att förhindra överhettning?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Brukar köra såhär på mina kort: under 50c 0% fläkt, 50-85c 35% , 85-95c 75%, 95 och uppåt 100%

Sen diffar den lite själv och kör typ 40% fläkt vid 58c då det är en fläktkurva.
Har även i inblåset en styrd 140mm fläkt som känner av tempen runt GPUN så den varvar upp innan gpu.

Det som hörs mest när jag spelar tex Owerwatch är mitt nätagg så ska byta detta till ett starkare semipassivt som knappt behöver starta fläkten.

Brukar du använda GPU Tweak II, Speedfan eller MSI Afterburner?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av Grafikante:

Menar du att det finns en säkerhetsfunktion som vid behov bryter mot de personliga inställningarna och ökar varvtalet till den nivå som behövs för att förhindra överhettning?

Jag har ju skrivit min fläktkurva. Vid över 95c så går den på 100% (vilket aldrig hänt). Jag kör med Afterburner

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd

@Grafikante

Detta skedde för mig med spelet Victor Vran med mina 2st Asus GTX1080Ti STRIX

Det fick korten att gå upp i 75-80c vilket gjorde mig dunderförvirrad då inget annat spel tog dom över 50.

Jag använder GPUTweak II, detta under är min fläktkurva för båda kort.

Jag kom fram till att jag hade spelet i Borderless Fullscreen mode samt v-sync avstängt.
Jag satte på fullscreen och även v-sync för att låsa till 60fps.

Detta fixade problemet 100%! Dom gick inte längre över 50c.

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

@Grafikante

Detta skedde för mig med spelet Victor Vran med mina 2st Asus GTX1080Ti STRIX

Det fick korten att gå upp i 75-80c vilket gjorde mig dunderförvirrad då inget annat spel tog dom över 50.

Jag använder GPUTweak II, detta under är min fläktkurva för båda kort.
http://i.imgur.com/m1AkZQg.png

Jag kom fram till att jag hade spelet i Borderless Fullscreen mode samt v-sync avstängt.
Jag satte på fullscreen och även v-sync för att låsa till 60fps.

Detta fixade problemet 100%! Dom gick inte längre över 50c.

Okej.. intressant, jag kör förvisso med V-sync och tredubbel buffring men det där med Borderless Fullscreen måste jag kolla upp för jag minns att det finns flera skärmlägen i RE 7.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Jag har ju skrivit min fläktkurva. Vid över 95c så går den på 100% (vilket aldrig hänt). Jag kör med Afterburner

Jag testar med Speedfan nu men lyckas inte ta kontroll över den stora CPU-fläkten trots att jag har satt den på Q-Fan: Disable i BIOS. Den fläkten är ju definitivt kopplad till moderkortet så vad tror ni får den att envisas med sitt ständiga varvtal? Ska inte även denna kunna stå stilla när man t ex bara skriver lite i Word eller dylikt?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

Speedfan fungerar bara ibland för mig, jag har satt min cpu fläkt på silent i BIOS så den hörs aldrig. Jag skulle dessutom inte använda vsync då det ger inputlag, försök istället lösa Fpsen till typ 62 via inställningar eller console i spelen.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Speedfan fungerar bara ibland för mig, jag har satt min cpu fläkt på silent i BIOS så den hörs aldrig. Jag skulle dessutom inte använda vsync då det ger inputlag, försök istället lösa Fpsen till typ 62 via inställningar eller console i spelen.

Jag vet inte vad jag ska tro eftersom en del experter påstår att V-sync är det rätta medan andra påstår motsatsen. Att sätta CPU-fläkten på Silent är väl att bädda för värmeslitage på processorn om man ofta pressar datorn genom grafiktunga spel?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av Grafikante:

Jag vet inte vad jag ska tro eftersom en del experter påstår att V-sync är det rätta medan andra påstår motsatsen. Att sätta CPU-fläkten på Silent är väl att bädda för värmeslitage på processorn om man ofta pressar datorn genom grafiktunga spel?

Processorn går aldrig över 70c samt att den stänger av sig själv innan den tar skada.

Vsync är typ som en buffert för bilduppdatering och ger en viss delay. Att låsa fpsen gör inget annat än att dina komponenter inte behöver jobba för tex 100fps i onödan (om du har en 60hz skärm).

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@Grafikante:
Beror på vilken processorkylare/cpu/överklock man har. Min i7 6700K @ 4.4GHz tuffar på i 60-65~C med en Noctua D14, båda fläktarna snurrandes på 400RPM(lägsta som går) i CPU tunga spel. Sitter du med en fjuttig kylare behöver den högre RPM för att hålla nere temperaturen i last dock.

Ett 1080Ti vill du helst hålla på 70C eller lägre, GPUboost throttlar nämligen över 70C för att hålla temperaturerna nere.

Kan vara så att ditt chassi helt enkelt inte klarar att skyffla ut varmluften heller, de flesta chassin har endast en 120mm fläkt baktill som utblås, det räcker inte riktigt. Ett snabbt sätt att testa om luftflödet i chassit är problemet är att helt enkelt köra utan sidopanelen och jämföra.

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Processorn går aldrig över 70c samt att den stänger av sig själv innan den tar skada.

Vsync är typ som en buffert för bilduppdatering och ger en viss delay. Att låsa fpsen gör inget annat än att dina komponenter inte behöver jobba för tex 100fps i onödan (om du har en 60hz skärm).

Det är ju en sak att processorn stänger av sig själv om den är på väg att överhettas men min fråga handlar om slitaget. Alltså om den ofta får en högre värmeutväxling än den kylnivå den bör ha för att "trivas" : )

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Grafikante:
Beror på vilken processorkylare/cpu/överklock man har. Min i7 6700K @ 4.4GHz tuffar på i 60-65~C med en Noctua D14, båda fläktarna snurrandes på 400RPM(lägsta som går) i CPU tunga spel. Sitter du med en fjuttig kylare behöver den högre RPM för att hålla nere temperaturen i last dock.

Ett 1080Ti vill du helst hålla på 70C eller lägre, GPUboost throttlar nämligen över 70C för att hålla temperaturerna nere.

Kan vara så att ditt chassi helt enkelt inte klarar att skyffla ut varmluften heller, de flesta chassin har endast en 120mm fläkt baktill som utblås, det räcker inte riktigt. Ett snabbt sätt att testa om luftflödet i chassit är problemet är att helt enkelt köra utan sidopanelen och jämföra.

Okej det där med varmluften från chassit kan ju vara värt att kolla upp men processorfläkten är i princip så stor den kan vara och hade fått mycket goda omdömen. Den går konstant i runt 478 RMP. Jag skulle dock helst vilja kunna få den kontrollerad av Speedfan men det har inte funkat trots otaliga försök med olika inställningar.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av Grafikante:

Det är ju en sak att processorn stänger av sig själv om den är på väg att överhettas men min fråga handlar om slitaget. Alltså om den ofta får en högre värmeutväxling än den kylnivå den bör ha för att "trivas" : )

Har haft liknande setup i över 15år och ingen processor har dött än för mig :).

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Har haft liknande setup i över 15år och ingen processor har dött än för mig :).

Skönt att slippa R.I.P i onödan : ) Tack för dina intressanta svar och det där med Silent Mode för CPU-fläkten stöds även av en datatekniker som jag samtalade med i telefon idag. Nu är i stort sett mitt enda men störiga problem att jag inte lyckas få kontroll över den bakre chassifläkten, alltså den som sitter jämte kabelportarna på baksidan av chassit. Trots otaliga ändringar i Speedfan och BIOS så envisas den med att hålla runt 774 RMP även när datorn är i standby. Jag vill kunna få den att bli i stort sett helt tyst.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

Menar du att det finns en säkerhetsfunktion som vid behov bryter mot de personliga inställningarna och ökar varvtalet till den nivå som behövs för att förhindra överhettning?

Säkerhetsfunktionen består i att hans 1070 klockar ned sig snabbt och hårt när det börjar kommer över t.ex. 70 grader.

Permalänk
Skrivet av Grafikante:

Skönt att slippa R.I.P i onödan : ) Tack för dina intressanta svar och det där med Silent Mode för CPU-fläkten stöds även av en datatekniker som jag samtalade med i telefon idag. Nu är i stort sett mitt enda men störiga problem att jag inte lyckas få kontroll över den bakre chassifläkten, alltså den som sitter jämte kabelportarna på baksidan av chassit. Trots otaliga ändringar i Speedfan och BIOS så envisas den med att hålla runt 774 RMP även när datorn är i standby. Jag vill kunna få den att bli i stort sett helt tyst.

Om ditt moderkort har 4pins fläktkontakter kan du behöva en pwm fläkt. Annars köp ett motstånd så går fläkten lägre.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

2st Asus GTX1080Ti STRIX

Du råkar inte köra Battlefield 1 eller Rainbow Six Siege?
Om så, hur funkar SLI i de spelen nu för tiden?

Permalänk
Avstängd

@Imaculent:

BF1 har fungerat kanon sedan start dock?

Men ja, det fungerar perfekt, kör på ultra settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

@Imaculent:

BF1 har fungerat kanon sedan start dock?

Men ja, det fungerar perfekt, kör på ultra settings.

Var ju textur flimmer ett tag, och att man tjänade 0% med SLI. Men det kanske bara var någon kort period eller några vissa drivrutiner..?
Ligger i valet och kvalet angående ett till

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Var ju textur flimmer ett tag, och att man tjänade 0% med SLI. Men det kanske bara var någon kort period eller några vissa drivrutiner..?
Ligger i valet och kvalet angående ett till

Hm du har rätt, kommer ihåg det.

Det har fungerat superbra väldigt länge nu så jag är jätteglad över hur det presterar!

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Om ditt moderkort har 4pins fläktkontakter kan du behöva en pwm fläkt. Annars köp ett motstånd så går fläkten lägre.

Tack men nu ger du avancerade råd till en amatör ifråga om datainstallationer. Hur skulle jag kunna sätta ett motstånd på rätt plats och att bytta ut en default chassifläkt är väl inget man gör utan vidare?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

@Imaculent:

BF1 har fungerat kanon sedan start dock?

Men ja, det fungerar perfekt, kör på ultra settings.

Jag kör också på Ultra i BF 1 och max kvalitet på allt även i kortets Nvidia-inställningar. Inga problem frånsett att fläktarna åtminstone går på 50 % efter ett tag. I RE 7 dröjer det inte mer än någon kvart innan samtliga fläktar går på högvarv vilket jag tycker är märkligt med tanke på kortets kapacitet och att det är betydligt mer ljus- och färgeffekter samt ofta en massa rök i BF 1. Resident Evil 7 har ju en ny grafikmotor och den tycks inte vara särskilt optimerad ännu.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grafikante:

Jag kör också på Ultra i BF 1 och max kvalitet på allt även i kortets Nvidia-inställningar. Inga problem frånsett att fläktarna åtminstone går på 50 % efter ett tag. I RE 7 dröjer det inte mer än någon kvart innan samtliga fläktar går på högvarv vilket jag tycker är märkligt med tanke på kortets kapacitet och att det är betydligt mer ljus- och färgeffekter samt ofta en massa rök i BF 1. Resident Evil 7 har ju en ny grafikmotor och den tycks inte vara särskilt optimerad ännu.

Det är lustigt hur vissa spel kan få kort som 1080Ti att svettas rejält..

Som jag skrev så fick spelet Victor Vran korten att gå upp i 80c och sen dog datorn.
Tog en stund att en få på den och var så kokhett.

Men det var som sagt för jag körde Windowed Borderless mode vilket renderar skrivbordet samt spelet på samma gång.
Det får mig ändå att undra varför vissa spel fungerar toppen med det men just detta ville inte.

Jag är bara superglad att jag hittade en lösning som fungerade för jag älskar spelet men tänker inte utsätta korten.

Tror det var totalt 3-4 gånger att den stängde av sig innan jag insåg lösningen.

Testade du att ha på vsync samt att köra fullscreen? Med spel som ska bråka på detta viset är det verkligen värt att begränsa FPSen till 60/144.

Permalänk
Skrivet av Grafikante:

Tack men nu ger du avancerade råd till en amatör ifråga om datainstallationer. Hur skulle jag kunna sätta ett motstånd på rätt plats och att bytta ut en default chassifläkt är väl inget man gör utan vidare?

Är ganska enkelt om du googlar, bara en kontakt till fläkten. Går att köpa färdiga fläktmotstånd på tex inet.se

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Är ganska enkelt om du googlar, bara en kontakt till fläkten. Går att köpa färdiga fläktmotstånd på tex inet.se

Okej, tack för tipset.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD