Permalänk
Medlem

Ip-adress static find

Hej.

Jag undrar om det finns någon bra lösning på detta problem...

Om man har ett nätverk som har IP-arean mellan 192.168.100.0 - 192.168.100.254. Det finns ingen DHCP server. Alla anslutna enheter är anslutna med en statisk IP-adress. Det jag vill göra är följande, jag vill ansluta till nätverket.
Men jag kan inte ansluta med DHCP.

Jag får inte skapa en IP-krock & jag har ingen koll på vart dessa anslutna enheter har för IP-adress.

Finns det någon möjlighet för mig att scanna detta nätverk efter anslutna enheter?

Säg att jag lägger mig på 192.168.99.10 & ansluter min dator till detta nätverk via RJ45. Kan jag då på något smidigt sätt scanna det andra nätverket?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är din router som tillhandahåller de lokala IP adresserna?
Enklast är om du loggar in i routern -> Där bör du kunna se alla MAC adresser som är anslutna till denna router via rj45/wifi.
Du kan logga in i nämnda router via wifi/rj45.

Mac adress är mer eller mindre ett personnummer för elektronik.
Normalt så brukar inte routrar ha ''statisk ip'' när de är i DHCP läge. Det som mest troligen händer är att routern försöker ge samma ip till samma enhet så länge de har en anslutning.
En factory reset på routern sen lär du se att alla anslutna enheter kommer att byta ip adress.

OM ni nu har statisk ip adress via DHCP så är det mer troligen mac låsningar i routern som man oftast själv ställer in och lika enkelt kan ta bort.

Men allt detta är baserat att du loggar in på routern.
Att göra allt detta direkt från dator/telefon utan att logga in...Jag har ingen lösning på det.

Men det d vill är att ansluta mot internet, men du är redan ansluten till routern korrekt?
Om det är inställt så att endast vissa IP fungerar eller att vissa MAC kan nå internet -> Isf så måste du in i routern och fixa.
Om du försöker tvinga dig in i ett begränsat IP spann så kommer du mest troligen orsaka en IP krock.
Om det är Mac låsning så kommer den helt enkelt inte ge din enhet någon access.

Så ja...
In i routern om du vill fixa, om det inte är du som är admin över denna router så bör du tala med den personen.
Om den admin personen inte vill att du ska in i routern och pilla + han har satt upp detta nätverk för att hålla andra ute, vilket du verkar vara...
Ja...Då får du helt enkelt hålla dig ute? Deras EQ, deras internet, deras val vem som får använda

Permalänk
Medlem

@el98143: visst kan du göra det, använd tex: http://www.advanced-ip-scanner.com/
skriv in spannet du vill scanna i programmet.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Om någon av enheterna är en PC kan du lätt kolla arp-tabellen och se vad som snackas på för adresser. Så länge det inte är knökfullt i nätet kan du lista ut var de lagt sig. Ta något långt ifrån det. Man kan också koppla in sig med wireshark och se vad det frågas på för adresser. När du hittat någon ledig kör du en IP-scanner och får hela listan. Finns där en gateway kan man logga in och kolla i den med eftersom de flesta enheter försöker nå något på internet även om de knappt behöver det.

Det bästa är att ha en riktig IP-plan på nätet för att undvika konflikter.

Permalänk
Medlem

@Sawy: Det är inte min Router som tillhandahåller Ip adresserna utan detta är på ett företag som jag inte har tillgång till inloggningsupgifter för att kontrollera anslutna enheter.

Man skulle kunna kontakta dem men tänkte bara att det hade varit smidigt att kunna göra det själv.
Det jag vet är att IP adresserna inte är mac-låsta.

@aragon: Om det går att göra via detta program så borde det gå att göra ifrån CMD?

Skulle det funka att göra på detta vis.. Jag använder en statisk IP adress som är då 192.168.99.10. sedan sätter jag nätmasken till 255.255.0.0 . Efter detta så är väl det så att jag kommer åt alla IP adresser som ligger mellan 192.168.0.0 - 192.168.254.254 ?

För det är väl så det fungerar när jag använder denna mjukvara på ett ungefär, man måste väl ställa om nätmasken för att jag ska kunna kontrollera det andra nätverket som ligger på 192.168.100.0 - 192.168.100.254 . Sedan bara pinga mig igenom alla adresserna på "100"-arean?

Det blir smidigare med ett program som sköter allt åt mig definitivt, men är bara nyfiken om det hade fungerat att göra på detta vis?

@jocke92: Ja det är enbart PC enheter som ligger i nätet, dem svarar på arp-request iaf. Det är rättare sagt Beckhoff PLC med Win Standard Embedded system som ligger i näten.

Om jag kollar min ARP-tabell så visas ju enbart dem nätverksenheterna i mitt nätvverk, ligger jag då på 192.168.99.0 så visas inte dem som ligger på 192.168.100.0 för att han inte kan pinga dem... Men lite som jag skrev till aragon, då borde jag väll kunna ändra nätmasken för att kunna pinga dessa enheter?
eller är det så illa att dessa "PC" måste ha en nätmask inställd på 255.255.0.0 för att dem ska svara på mina Pingpaket eller ARp-requests.

Det bästa är ju att testa men kommer inte åt nätet för tillfället.

Skall experimentera med mitt hemnätverk en gång, återkommer om jag hittar nått.

tack för era snabba svar!

tyvärr blev mitt inte lika kvickt...