Hur avgörs en bra processor på smart tv?

Permalänk
Medlem

Hur avgörs en bra processor på smart tv?

Hejsan!
Ja som topic låter. Funderar på att köpa tv för ca 6k. Då går det några olika alternativ i tankarna.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-55uh...

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55KU6075XXE/...

https://www.tvexperten.com/tv/lg-electronics-50uh635v

Där är till exempel tre alternativ. Men hur avgör man vilken Smart tv som är bäst? Eller snabbast, där jag slipper lagg på t.ex. netflix 4k. Samsung tvn har jag i princip filtrerat bort då skärmen inte är 100 hz utan 50 och det känns för lite för sport. Vet inte hur man jämför just flytet på olika tvn. Vill gärna ha 4k, egentligen vill jag testa Samsung men 50 hz känns för lite. Hur ser man processorn på tv:n?

Permalänk

Alla tv apparater är 50/60hz sen brukar de ha funktioner som dubblerar antalet bildrutor med hjälpa av att dubbletter ritas upp till den når xxx hz. Dvs ingen tv har 100+ äkta hz.

Sen tror jag de kvittar då tv i de flesta fall visas i 25/30hz.
Brukar krävas playfunktion eller liknande för att få 60hz och många kanaler erbjuder det inte äns där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

@muli: 50/100 Hz-beteckningen etc. är ointressant. Har en guide länkad i signaturen om detta.

Det finns inga enkla sätt att avgöra på papper vad som är snabbt smart-system eller inte, vad som har rätt funktioner och rätt appar idag och vad som inte fungerar imorgon. Ifall du säkrar smartfunktionerna på annat sätt, chromecast, nvidia shield, appletv, htpc etc. blir det också enklare att välja TV efter bildegenskaperna. Du vet vad du har, vad du får och när och om du betyder eftersom du bara flyttar lösningen till den nya TV:n.

I den prisklass du tittar på är det ofta kompromisser kring de inbyggda smartsystemet. Långsammare, sämre fjärr och liknande vilket stör den redan besvärliga processen att sortera bland alla system som finns. Risken är också större att du står där 1-2 år senare med en favoritapp/tjänst som inte längre fungerar på TV:n.

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack så hemskt mycket för svaren!

Skrivet av Rouge of Darkness:

Alla tv apparater är 50/60hz sen brukar de ha funktioner som dubblerar antalet bildrutor med hjälpa av att dubbletter ritas upp till den når xxx hz. Dvs ingen tv har 100+ äkta hz.

Sen tror jag de kvittar då tv i de flesta fall visas i 25/30hz.
Brukar krävas playfunktion eller liknande för att få 60hz och många kanaler erbjuder det inte äns där.

Tack Efter att ha läst @Laxpuddings länk så klargjordes en del faktiskt angående frekvensen.

Skrivet av Laxpudding:

@muli: 50/100 Hz-beteckningen etc. är ointressant. Har en guide länkad i signaturen om detta.

Det finns inga enkla sätt att avgöra på papper vad som är snabbt smart-system eller inte, vad som har rätt funktioner och rätt appar idag och vad som inte fungerar imorgon. Ifall du säkrar smartfunktionerna på annat sätt, chromecast, nvidia shield, appletv, htpc etc. blir det också enklare att välja TV efter bildegenskaperna. Du vet vad du har, vad du får och när och om du betyder eftersom du bara flyttar lösningen till den nya TV:n.

I den prisklass du tittar på är det ofta kompromisser kring de inbyggda smartsystemet. Långsammare, sämre fjärr och liknande vilket stör den redan besvärliga processen att sortera bland alla system som finns. Risken är också större att du står där 1-2 år senare med en favoritapp/tjänst som inte längre fungerar på TV:n.

Tack för länken, klargjorde en del men gav mig också vissa frågor. T.ex. så står det att en skärm kan vara dålig på att interpolera till 100hz, dvs bilden blir sämre än den borde vara. Kan man ta reda på detta? Sitter och funderar på vad för tv jag ska köpa. Smart tv- funktionerna kan omöjligt inte ge mig det jag vill ha, viaplay + netflix känns som att det kommer finnas för alltid. Annars finns som du säger chromecast osv.

Så just smart-delen lämnar jag åt sidan då, men vad tror ni om smart hub på samsung tv? Känns som att det är något man vill ha i sin tv. Stod egentligen ingenting om detta i länken. T.ex. har jag en tv i vardagsrummet som bara har hdmi 1.4a och är UHD. Men hade LG haft smart hub hade det varit enkelt att uppgradera. Hur viktig är en sådan detalj?

När det kommer till tvn jag funderar på och hade behövt lite hjälp står det just nu mellan dessa :
Samsung UE55KU6175UXXE Pris: 6990:-
LG 55UH615V Pris: 5990:-
Samsung UE55KU6075 Pris : 5990:-

Alla är då enligt guiden i mellansegmentet, men vilken hade ni valt om det stod mellan dessa? Om man går upp ett steg till 7 serien är jag kvar i mellansegmentet, men kanske är värt att vänta på Quantum dot faller lite i pris ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av muli:

T.ex. så står det att en skärm kan vara dålig på att interpolera till 100hz, dvs bilden blir sämre än den borde vara. Kan man ta reda på detta?

Japp. Interpolering är per definition en försämring eftersom den adderar störningar till bilden som inte fanns där från början. Därför stänger man helt enkelt av interpolering. En hel del användare är lyckligt omedvetna om de fel och problem interpolering skapar och gillar istället det "mjukare flytet". Var du befinner dig på den skalan kan bara du själv avgöra och enda sättet är att jämföra. Har man dock lärt sig se felen som interpolering skapar så går det inte att få det osett.

Skrivet av muli:

...men vad tror ni om smart hub på samsung tv? Känns som att det är något man vill ha i sin tv.

Vet inte vad "smart hub" är, men gissar att det är något av reklam-snömoset för någon finess Samsung kör på sina apparater? Då är det en Samsung du behöver köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp. Interpolering är per definition en försämring eftersom den adderar störningar till bilden som inte fanns där från början. Därför stänger man helt enkelt av interpolering. En hel del användare är lyckligt omedvetna om de fel och problem interpolering skapar och gillar istället det "mjukare flytet". Var du befinner dig på den skalan kan bara du själv avgöra och enda sättet är att jämföra. Har man dock lärt sig se felen som interpolering skapar så går det inte att få det osett.

Vet inte vad "smart hub" är, men gissar att det är något av reklam-snömoset för någon finess Samsung kör på sina apparater? Då är det en Samsung du behöver köpa.

Nvm det är jag som tappat bort mig lite. Det var "evolution kit" jag ville få fram.

Jag är inte ett dugg förvånad att det blir interpolering försämrar, det är trots allt i princip omöjligt att förutse nästa bild, vilket dem försöker göra. Däremot var det intressant läsning som fyllde i luckorna på tv-sidan. För känns alltid att man inte har någon koll. Men o andra sidan så är jag inte särskilt kräsen heller. Vill dock ha 4k så viaplay uhd sport fungerar på min nya tv, där är jag nöjd. Oavsett om det är genom chromecast eller genom tvns inbyggda.

Alltid varit en av dem som tycker Curved är hype, men nu när jag letar tv känns det spåret närmre än det någonsin varit. Även Quantum dot känns väldigt lockande. Känns lite konstigt att Quantum dot har en tv i 7-serien men men. Är inte konstigt att detta kallas för "Tv-djungeln".

Permalänk
Bildexpert 📺

@muli: Evolution kit är nog främst Samsungs knep att locka dig till att köpa en lite dyrare modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@muli: Evolution kit är nog främst Samsungs knep att locka dig till att köpa en lite dyrare modell.

Mycket möjligt. Vad tror du om dem tvn jag lagt fram? Har du något tips eller är det något man själv får prova ?

Aldrig riktigt haft en Samsung tv, vet dock inte om jag ska vara besviken. Haft sony och lg i princip. Båda har varit riktigt bra. Dock tvn jag har hemma är lg och skärmen började slockna, vilket gör att jag måste köpa ny efter 3½ år. Men men.

Permalänk
Bildexpert 📺

@muli: KU6-serien är full vettig mellanklassmodell med VA-panel. Att den är från 2016 är också bara en fördel. Lägre priser pga utgående modell, samt att den är beprövad. 2017-modellerna är dessutom sämre när man jämför modellserierna med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@muli: KU6-serien är full vettig mellanklassmodell med VA-panel. Att den är från 2016 är också bara en fördel. Lägre priser pga utgående modell, samt att den är beprövad. 2017-modellerna är dessutom sämre när man jämför modellserierna med varandra.

Nice! Riktigt skönt att höra! Tyckte det var ett jättebra pris, därav intresset.
Där ser man, vilken hade du valt? Curved eller vanliga KU6-serien?

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alright, how come ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av muli:

Alright, how come ?

Avslöjas i slutet av videon till TV-guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Avslöjas i slutet av videon till TV-guiden.

Hade missat att curved skapade mer problem än de hade tidigare(woops )

Men hittar inte varför UE55KU6075 filtreras bort. Är det något jag missar ? För samsung hör 6 till "mellan-klassen". Eller är det stödet för HDR? Att det inte är toppklas segmentet.

Permalänk
Skrivet av muli:

viaplay + netflix känns som att det kommer finnas för alltid. Annars finns som du säger chromecast osv.

i mina ögon är smartfunktioner inge vidare då det medför att man eventuellt kan åka på att byta tv tidigare än att den gått sönder

Inga tvapparater uppdateras för alltid medans ofta apparna gör det och med nått/några års mellanrum kräver en högre version på operativsystemet vilket t.ex. gör att din 2-3 år gammla tv kanske inte längre kan använda netflix/viasat för att det kräver en funktion som bara finns i nyare versioner av operativsystemet som din tv kanske inte äns får då den har några år på nacken och de släppt supporten för den

då står du ändå där och får köpa till en annan apparat att plugga in eller byta tv igen för att få tillbaka funktionaliteten igen..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

i mina ögon är smartfunktioner inge vidare då det medför att man eventuellt kan åka på att byta tv tidigare än att den gått sönder

Inga tvapparater uppdateras för alltid medans ofta apparna gör det och med nått/några års mellanrum kräver en högre version på operativsystemet vilket t.ex. gör att din 2-3 år gammla tv kanske inte längre kan använda netflix/viasat för att det kräver en funktion som bara finns i nyare versioner av operativsystemet som din tv kanske inte äns får då den har några år på nacken och de släppt supporten för den

då står du ändå där och får köpa till en annan apparat att plugga in eller byta tv igen för att få tillbaka funktionaliteten igen..

Förstår tänket definitivt, men möjligheten att köpa pi eller något annat för att ha som media center kommer alltid finnas. I min värld, så länge den har hdmi 2.0 så har den delar som behövs. Sen smart tv är lite plus i början men givetvis tappar den när den får några år på nacken. Det kan jag iaf leva med, men att den får upp priset en aning råder inga tvivel om. Men det är också eftertraktat med smart tv då det underlättar vardagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha besökt elgiganten är jag sugen på en Quantum dot. Vad tror du om den @Laxpudding ?
KS7005 för 7990:- på elgiganten.

Känns som mycket pengar för en 49" men kanske är mer värt att ha en bättre tv, trots mindre storlek? Känns så just nu. Riktig beslutsångest detta.

Lite off men vad tror du om The frame? Från samsung.

Permalänk
Bildexpert 📺

@muli: KS7005 var väl närmast goto-modellen från 2016 för den som ville hålla priset hyfsat lågt och ändå få moderna finesser som HDR och dessutom HDR som inte är rumphuggen. Så ett definitivt lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

i mina ögon är smartfunktioner inge vidare då det medför att man eventuellt kan åka på att byta tv tidigare än att den gått sönder

Inga tvapparater uppdateras för alltid medans ofta apparna gör det och med nått/några års mellanrum kräver en högre version på operativsystemet vilket t.ex. gör att din 2-3 år gammla tv kanske inte längre kan använda netflix/viasat för att det kräver en funktion som bara finns i nyare versioner av operativsystemet som din tv kanske inte äns får då den har några år på nacken och de släppt supporten för den

då står du ändå där och får köpa till en annan apparat att plugga in eller byta tv igen för att få tillbaka funktionaliteten igen..

Det som inte är Android TV är inget vidare. Jag tycker Android TV är grymt användbart. Jag kör oftast inte min HTPC med Kodi längre då man streamar det mesta, även 4k h265 med Kodi som app i teven.
http://www.philips.se/c-m-so/tv-apparater/p/android-tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@muli: KS7005 var väl närmast goto-modellen från 2016 för den som ville hålla priset hyfsat lågt och ändå få moderna finesser som HDR och dessutom HDR som inte är rumphuggen. Så ett definitivt lyft.

Nice ! 8k känns rimligare, vad tror du om the frame? Mer av nyfikenhet, Tyckte den såg riktigt fet ut ! 22k though är ett nja.

Skrivet av Dunde:

Det som inte är Android TV är inget vidare. Jag tycker Android TV är grymt användbart. Jag kör oftast inte min HTPC med Kodi längre då man streamar det mesta, även 4k h265 med Kodi som app i teven.
http://www.philips.se/c-m-so/tv-apparater/p/android-tv

Nice ! Håller dock med, sa samma sak till han i butiken. Därför jag var sugen på Sony med. Vet inte hur sugen man e på o betala mer. Denna låg på 6490 i butik. Den har juh android.