Biostar lanserar TB250-BTC PRO – utrustas med tolv PCI Express

Permalänk
Melding Plague

Biostar lanserar TB250-BTC PRO – utrustas med tolv PCI Express

I och med den ökande populariteten för "mining" av kryptovalutor släpper Biostar ett nytt LGA 1151-moderkort med hela tolv PCI Express-anslutningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är mer nyfiken på vad med folk kommer använda detta moderkort till för kul.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är mer nyfiken på vad med folk kommer använda detta moderkort till för kul.

Ethereum mining kanske ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är mer nyfiken på vad med folk kommer använda detta moderkort till för kul.

Gräva efter kryptovalutor? Den är solklart designad för det och inte mycket annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är mer nyfiken på vad med folk kommer använda detta moderkort till för kul.

Jag ska nog ha ett i garaget fyllt med 12 st 1080 ti, blir ganska billig värme om man minar cryptovalutor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av The_Fatrix:

Jag ska nog ha ett i garaget fyllt med 12 st 1080 ti, blir ganska billig värme om man minar cryptovalutor.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite kul dock, att 1080ti minar sjukt dåligt jämfört med 1070 när de gäller inköpspris samt watt/coin

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är mer nyfiken på vad med folk kommer använda detta moderkort till för kul.

De har ju BTC i namnet Bitcoin. Eller antagligen andra cryptovalutor

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Ethereum mining kanske ?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Wully:

Gräva efter kryptovalutor? Den är solklart designad för det och inte mycket annat

Skrivet av Bloodstainer:

De har ju BTC i namnet Bitcoin. Eller antagligen andra cryptovalutor

Finns många användningsområden - plus att detta är nog första kortet med så här många platser så folk hittar på nog nya saker som ej gjorts innan. Men en grej som dessa KOMMER att användas till är obvious - dock inte alls med mining att göra med.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

När jag kollar på denna så tänker jag att den kommer att kosta jätte mycket men när jag kom ner i inlägget så upptäcker jag att priset ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Fan, jag vill ha ett sådant. + 12st rx 580 med hynix-minnen!

Skrivet av Niivpzi:

Finns många användningsområden - plus att detta är nog första kortet med så här många platser så folk hittar på nog nya saker som ej gjorts innan. Men en grej som dessa KOMMER att användas till är obvious - dock inte alls med mining att göra med.

Deep learning också, antagligen

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Verkar klart mer effektivt att trada dessa "valutor" än att gräva fram dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Finns många användningsområden - plus att detta är nog första kortet med så här många platser så folk hittar på nog nya saker som ej gjorts innan. Men en grej som dessa KOMMER att användas till är obvious - dock inte alls med mining att göra med.

Låt mig gissa, dekryptera lösenord?

Kommer behövas mycket bättre kryptering inför framtiden då kraften ökar hela tiden. Dock så räcker 256/512 bits kryptering ett bra tag till, så länge lösenordet är längre än 8-10 tecken.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Fan, jag vill ha ett sådant. + 12st rx 580 med hynix-minnen!

Deep learning också, antagligen

Google har sett till att "deep learning" rätt mycket betyder TensorFlow. Nvidia har ju lagt till HW-stöd specifikt för att accelerera de operationer som används i TensorFlow, det som kallas "Tensor Cores" i Tesla V100 (vilket ger helt galen FLOPS siffra, fast det är endast vid just deep learning).

Även Intel har specifika extensioner i AVX512 just för detta ändamål.

Så till just deep learning är inte RX580 speciellt vettigt, men AMD har säkert stoppat in stöd för detta i Vega.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hade ju varit schysst om de hade haft sd-kortplats på brädan som många servermoderkort har så kunde man ha kört operativet på det. Nu är det väl bara att köra från ett usb-minne iofs men det hade varit en "snyggare" lösning med SD.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig att moderkortstillverkare inte smyger in lite extra interna anslutningar. Med det här moderkortet skulle man exempelvis kunna bygga en openbsd-brandvägg med tolv billiga nätverkskort istället för tre svindyra 4-portarskort. Eller sätta i tolv ljudkort och få hundratals analoga kanaler som kan användas för att styra servon i robotar eller industrimaskiner. Eller bygga ett NAS med plats för överdrivna mängder av hårddiskar.

Jag förstår att det inte är ekonomiskt hållbart med såna här hemmabyggen i kommersiell verksamhet men för prototyper och hobbyprojekt är ju det här ultimat!

Det borde åtminstone finnas ett par GPIO-pinnar så man kan styra lite fläktar eller sätta knappar på chassit för volym, skärmljus och mediaknappar. Laptops har det, så varför inte ATX moderkort? Det finns ju alltid USB men ibland är det inte det lämpligaste valet.

Permalänk
Medlem

I ett försök att spara tid åt andra som är lika okunniga som jag (innan jag googlade)

Dem olika storlekarna på pci express kontakter kan ses på denna bild
http://www.hardwaresecrets.com/wp-content/uploads/190_041.jpg

Det finns alltså 11 st av den minsta och en av de största storleken på detta moderkort.

För att kunna koppla in ett grafikkort/miningkort i en av de små behövs en sådan här
https://m.miniinthebox.com/sv/pci-e-1x-till-16x-riser-card-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är mer nyfiken på vad med folk kommer använda detta moderkort till för kul.

Funkar perfekt för oss som håller på med GPU-renderingar (3D) också. Kör själv 3 GPU'er för detta men 12st är ju en våt dröm.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Hade ju varit schysst om de hade haft sd-kortplats på brädan som många servermoderkort har så kunde man ha kört operativet på det. Nu är det väl bara att köra från ett usb-minne iofs men det hade varit en "snyggare" lösning med SD.

Man brukar köra SATA-DOM idag. Bättre prestanda, kopplar rakt in i SATA-porten. Om moderkortet inte har stöd för att ge ström genom en eller flera specifika portar kopplas den sedan till en molex för att få ström. Mycket smidigare och väsentligt mycket bättre prestanda!

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är mer nyfiken på vad med folk kommer använda detta moderkort till för kul.

Ny variant på LinusTechTips "7 gamers, 1 cpu"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Man brukar köra SATA-DOM idag. Bättre prestanda, kopplar rakt in i SATA-porten. Om moderkortet inte har stöd för att ge ström genom en eller flera specifika portar kopplas den sedan till en molex för att få ström. Mycket smidigare och väsentligt mycket bättre prestanda!

Cool, har inte hållit på med mining sedan 2014 så det är klart att det har hänt grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

@Niivpzi: på rak arm kommer jag dock inte på något användningsområde för så här många pcie x1 platser.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Beatnutz:

Funkar perfekt för oss som håller på med GPU-renderingar (3D) också. Kör själv 3 GPU'er för detta men 12st är ju en våt dröm.

Använder inte GPU rendering mer än PCIe x1? Kör de allt via GPUn?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Perfekt för att lagra all porr man behöver

Permalänk
Medlem