Kan inte skicka mail via 4G (Bredbandsbolaget)

Permalänk

Kan inte skicka mail via 4G (Bredbandsbolaget)

Har en mailadress via bredbandsbolaget.
Använder Gmailappen i telefonen (Har provat andra appar, samma problem).
Det fungerar bra hemma, när jag är ansluten till wifi. Men 4G går inte. Så inställningarna bör ju vara rätt.

Misstänker att det är spärrat på något sätt till min IP jag fått av BBB?

Ta emot mail fungerar (4G).
Skicka fungerar inte (4G).

Någon annan som har samma problem?

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte just det problemet men många operatörer har spamspärrar som gör att man måste ansluta via deras nät för att kunna nå deras mailtjänster, på så sätt vet de vem som spammar om det inträffar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Låter rimligt.

Skrivet av mrqaffe:

Har inte just det problemet men många operatörer har spamspärrar som gör att man måste ansluta via deras nät för att kunna nå deras mailtjänster, på så sätt vet de vem som spammar om det inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte just det problemet men många operatörer har spamspärrar som gör att man måste ansluta via deras nät för att kunna nå deras mailtjänster, på så sätt vet de vem som spammar om det inträffar.

Skulle du kunna utveckla det här lite? Skulle Bredbandsbolaget spärra så att man inte kan skicka utgående epost via sitt Gmail-konto eller hur menar du?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saodie:

Skulle du kunna utveckla det här lite? Skulle Bredbandsbolaget spärra så att man inte kan skicka utgående epost via sitt Gmail-konto eller hur menar du?

Operatörerna brukar inte bry sig om andra mailtjänster än sin egen och såna som kunderna själva skapar eftersom det är de som de kan få problem med om de skulle användas för spam, Gmail är Googles problem om tjänsten missbrukas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Har en mailadress via bredbandsbolaget.
Använder Gmailappen i telefonen (Har provat andra appar, samma problem).
Det fungerar bra hemma, när jag är ansluten till wifi. Men 4G går inte. Så inställningarna bör ju vara rätt.

Misstänker att det är spärrat på något sätt till min IP jag fått av BBB?

Ta emot mail fungerar (4G).
Skicka fungerar inte (4G).

Någon annan som har samma problem?

Har exakt samma problem (använder AquaMail) sedan en tid tillbaka. Har funkat tidigare i flera år men nu är det precis som du skriver. Har en gammal Nexus 5 och använder Halebop.

Har inte tagit tag i problemet men det måste helt klart vara någon förändring hos Bredbandsbolaget.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Problemet är mest troligt en kombo av vad folk har svarat i tråden.
Utan att veta dina "inställningar" är det lite svårt, men om jag gissar så har du ställt in bredbandsbolagets SMTP-server i dina inställningar.

Sålänge du är hemma på WIFI så märker bredbandsbolagets SMTP att du är på deras nät = deras kund = du får skicka via deras mailserver.

När du istället är på 4G och använder en annan operatör, säg tele2, så tillåts du inte skicka mail eftersom du då inte kan verifieras som kund.
Detta på grund av att jag, som är kund hos Telia, då skulle kunna fylla i bredbandsbolagets SMTP + en påhittad email t ex "omg@bredbandsbolaget.se" och sen spamma ut några miljonerrr mail.

Det du kan testa, om du inte redan gjort, är att fylla i användarnamn/password i inställningarna för SMTP, det kan då hända att det kommer börja fungera.
Men om dom (Bredbandsbolaget) är riktigt strikta så tillåter dom endast användare från sitt eget nät att skicka utgående mail via deras SMTP.

http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tillaggstjanster/e...
Dvs, kör SSL, port 465 samt user/pass.

Edit: Om det inte funkar med SSL + user/pass, så är det enda du kan försöka med att istället fylla i din 4G operatörs SMTP och testa om det funkar. Problemet då är att det förmodligen inte kommer fungera hemma på WIFI av samma anledning som BBB inte funkar över 4G.

Permalänk

Använder BBB's SMTP-server med mitt användarnamn/lösenord i dagsläget.

Orkar dock inte krångla med det nått mer. Så jag tar min sekundära protonmail istället, och använder den som primär.
Kommer ju även stöd för Protonmail i mailklienter snart

Skrivet av BasseBaba:

Problemet är mest troligt en kombo av vad folk har svarat i tråden.
Utan att veta dina "inställningar" är det lite svårt, men om jag gissar så har du ställt in bredbandsbolagets SMTP-server i dina inställningar.

Sålänge du är hemma på WIFI så märker bredbandsbolagets SMTP att du är på deras nät = deras kund = du får skicka via deras mailserver.

När du istället är på 4G och använder en annan operatör, säg tele2, så tillåts du inte skicka mail eftersom du då inte kan verifieras som kund.
Detta på grund av att jag, som är kund hos Telia, då skulle kunna fylla i bredbandsbolagets SMTP + en påhittad email t ex "omg@bredbandsbolaget.se" och sen spamma ut några miljonerrr mail.

Det du kan testa, om du inte redan gjort, är att fylla i användarnamn/password i inställningarna för SMTP, det kan då hända att det kommer börja fungera.
Men om dom (Bredbandsbolaget) är riktigt strikta så tillåter dom endast användare från sitt eget nät att skicka utgående mail via deras SMTP.

http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tillaggstjanster/e...
Dvs, kör SSL, port 465 samt user/pass.

Edit: Om det inte funkar med SSL + user/pass, så är det enda du kan försöka med att istället fylla i din 4G operatörs SMTP och testa om det funkar. Problemet då är att det förmodligen inte kommer fungera hemma på WIFI av samma anledning som BBB inte funkar över 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är mest troligt en kombo av vad folk har svarat i tråden.
Utan att veta dina "inställningar" är det lite svårt, men om jag gissar så har du ställt in bredbandsbolagets SMTP-server i dina inställningar.

Sålänge du är hemma på WIFI så märker bredbandsbolagets SMTP att du är på deras nät = deras kund = du får skicka via deras mailserver.

När du istället är på 4G och använder en annan operatör, säg tele2, så tillåts du inte skicka mail eftersom du då inte kan verifieras som kund.
Detta på grund av att jag, som är kund hos Telia, då skulle kunna fylla i bredbandsbolagets SMTP + en påhittad email t ex "omg@bredbandsbolaget.se" och sen spamma ut några miljonerrr mail.

Det du kan testa, om du inte redan gjort, är att fylla i användarnamn/password i inställningarna för SMTP, det kan då hända att det kommer börja fungera.
Men om dom (Bredbandsbolaget) är riktigt strikta så tillåter dom endast användare från sitt eget nät att skicka utgående mail via deras SMTP.

http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tillaggstjanster/e...
Dvs, kör SSL, port 465 samt user/pass.

Edit: Om det inte funkar med SSL + user/pass, så är det enda du kan försöka med att istället fylla i din 4G operatörs SMTP och testa om det funkar. Problemet då är att det förmodligen inte kommer fungera hemma på WIFI av samma anledning som BBB inte funkar över 4G.

Jag testade med SSL, port 465 samt user/pass. Gjorde ingen skillnad för min del, när AquaMail testade kontoinställningarna så kom ett felmeddelande från BBB upp som i princip gick ut på att sändande mailserven stoppades pga. missbruk.

Ska testa ditt andra tips då AquaMail kan ha en SMTP för 4G och en annan för Wi-Fi.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är mest troligt en kombo av vad folk har svarat i tråden.
Utan att veta dina "inställningar" är det lite svårt, men om jag gissar så har du ställt in bredbandsbolagets SMTP-server i dina inställningar.

Sålänge du är hemma på WIFI så märker bredbandsbolagets SMTP att du är på deras nät = deras kund = du får skicka via deras mailserver.

När du istället är på 4G och använder en annan operatör, säg tele2, så tillåts du inte skicka mail eftersom du då inte kan verifieras som kund.
Detta på grund av att jag, som är kund hos Telia, då skulle kunna fylla i bredbandsbolagets SMTP + en påhittad email t ex "omg@bredbandsbolaget.se" och sen spamma ut några miljonerrr mail.

Det du kan testa, om du inte redan gjort, är att fylla i användarnamn/password i inställningarna för SMTP, det kan då hända att det kommer börja fungera.
Men om dom (Bredbandsbolaget) är riktigt strikta så tillåter dom endast användare från sitt eget nät att skicka utgående mail via deras SMTP.

http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tillaggstjanster/e...
Dvs, kör SSL, port 465 samt user/pass.

Edit: Om det inte funkar med SSL + user/pass, så är det enda du kan försöka med att istället fylla i din 4G operatörs SMTP och testa om det funkar. Problemet då är att det förmodligen inte kommer fungera hemma på WIFI av samma anledning som BBB inte funkar över 4G.

Ville bara tacka för dina tips! Det första funkade inte som jag skrev i förra inlägget men det andra gjorde det.

Fick gå en omväg då det inte verkar som Halebop (som jag använder till telefonen) har någon mailtjänst alls men jag har Telias bredband i "sommarlägenheten" så jag reggade en mailadress hos dem lite snabbt. La sedan till deras utgående server för mailen i AquaMail för det mobila bredbandet och behöll BBB för WiFi.

Funkar klockrent!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO