Windows 10 Pro Retail Svensk DVD - Finns det inte??

Permalänk

Windows 10 Pro Retail Svensk DVD - Finns det inte??

Hej

Har sökt igenom alla butiker som prisjakt kunde lista över Windows 10 och jag kan inte hitta en enda sida som säljer:
Windows 10 Pro Retail Svensk DVD
Hittar endast Retail på USB och OEM på DVD....

Någon som vet var jag kan få tag i en Pro Retail Svensk DVD utan att behöva köpa en DVD och en licens separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Hej

Har sökt igenom alla butiker som prisjakt kunde lista över Windows 10 och jag kan inte hitta en enda sida som säljer:
Windows 10 Pro Retail Svensk DVD
Hittar endast Retail på USB och OEM på DVD....

Någon som vet var jag kan få tag i en Pro Retail Svensk DVD utan att behöva köpa en DVD och en licens separat?

Jag inser att detta inte är vad du frågar efter, men jag är inte alls övertygad om att man vill använda en gammal DVD ändå.

MS har ju släppt flera stycken versionsuppdateringar av Windows 10 (1507 - ursprungliga versionen, 1511 "november update", 1607 "anniversary update" och 1703 "creators update"), varje sådan har fungerat som en ny Windowsversion (dvs uppgradering) snarare än vanliga patchar. Jag skulle iaf installera med senaste versionen från början, oavsett.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte ha USB eller en licens?

Hittar inte heller pro på DVD att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad spelar det egentligen för roll? Win10 kan du ladda ner och skapa en usb/dvd med som du sedan installerar.
Och inför installationen behöver du inte ens ha en licens då man kan hoppa över registeringsprocessen, dvs Microsoft tillåter dig att installera det utan licens. Och sedan kan man aktivera det när man fått tag på licensen.

Det enda du betalar för idag är en siffer/bokstavskod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Det är nog bortprioriterat ganska självklart vem använder dvd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Om man köper W10 Pro på antingen USB eller DVD, är det exakt samma filer på dessa eller skiljer de sig åt något pga att det är just på USB eller DVD?

Testade programmet som skulle ladda ner W10 från Microsoft men jag får inte valet att välja mellan Home eller Pro??

Var köper jag en RETAIL licens billigast för W10 Pro? Alltså bara en nyckel utan vare sig USB eller DVD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Om man köper W10 Pro på antingen USB eller DVD, är det exakt samma filer på dessa eller skiljer de sig åt något pga att det är just på USB eller DVD?

Nej, det skiljer inget vad jag vet

Skrivet av tajtingen:

Testade programmet som skulle ladda ner W10 från Microsoft men jag får inte valet att välja mellan Home eller Pro??

Den väljer automatiskt, när du skriver in produktnyckeln efter installation om det är Pro eller Home som du har. Dvs, du kan använda programmet utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Okej så installationsfilerna till Home och Pro är exakt samma?

Permalänk
Medlem

Jag kanske är ute och cyklar men borde men inte kunna köpa en nyckel ladda ner iso filen och bränna ut på DVD om man nu vill köra med det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Okej så installationsfilerna till Home och Pro är exakt samma?

Man får välja vid installation om det är home, pro, eller en 3e som jag inte minns.
Då väljer du den du har license för/kommer skaffa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Okej så installationsfilerna till Home och Pro är exakt samma?

Ja, när det gäller själva installationen ja

Skrivet av Molotov:

Man får välja vid installation om det är home, pro, eller en 3e som jag inte minns.
Då väljer du den du har license för/kommer skaffa

Nja, du får inte välja Home eller pro. Du får välja mellan Windows 10, Windows 10 Home Singel Language eller Windows 10 N.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man får välja vid installation om det är home, pro, eller en 3e som jag inte minns.
Då väljer du den du har license för/kommer skaffa

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jnsson:

Ja, när det gäller själva installationen ja

Nja, du får inte välja Home eller pro. Du får välja mellan Windows 10, Windows 10 Home Singel Language eller Windows 10 N.

Jag vill minnas att det är just så att man får välja Home/Pro under installationen (åtminstone om man inte anger en produktnyckel).

Hursomhelst är det samma installationsprogram.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vill minnas att det är just så att man får välja Home/Pro under installationen (åtminstone om man inte anger en produktnyckel).

Hursomhelst är det samma installationsprogram.

Det var länge sedan som det ändrade, så här ser det ut nu

Eller du kanske menar senare än det där?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det var länge sedan som det ändrade, så här ser det ut nu
http://i.imgur.com/yNIsU5l.png

Eller du kanske menar senare än det där?

Det där är väl "media creation tool", inte installationen?

Edit: Här har du vad jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=WuVqV2243hc&t=7m40s

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det var länge sedan som det ändrade, så här ser det ut nu
-bild-

Eller du kanske menar senare än det där?

Det finns en lite nyare variant än det där. Laddade ner media creator tool från Microsoft och gjorde ett USB för nån dag sen bara.
De valen jag fick (om jag minns rätt) var:
Windows 10 Home
Windows 10 Pro
Windows 10 E (Education)

Så det enda som skiljer egentligen är att de tagit bort Single Language.

Dessa valen kommer upp när du ska påbörja installationen. Det enda du får välja när det gäller ISO filen är om du vill ha 32bit, 64bit eller båda. Har för mig att det räcker med att ha en USB på 4GB om du bara väljer ett av valen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Någon som vet var jag kan få tag i en Pro Retail Svensk DVD utan att behöva köpa en DVD och en licens separat?

Det är inte SÅ länge sedan jag skickade någon till NetOnNet för att köpa en Windows licens+USB, och när de stod i butik fick de ringa mig för NetOnNet hade inga USB, utan bara DvD.

Personligen föredrar jag nog DvD då de kan ligga i sitt fodral, i en mörk låda, i 20 år, och fortfarande fungera. Det är mer tveksamt om USB pinnen kommer göra det. Och om 20 år ska man nog inte räkna med att Microsoft erbjuder en nedladdning längre.
(Sen är det ju diskutabelt om just JAG kommer vara intresserad av Windows 10 om 20 år)

I dag spelar det ingen roll om man får sin installation på DvD eller USB. Retail vs nedladdning gör rätt stor skillnad på licensavtalet, huruvida man får flytta licensen till en ny dator osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Det finns en lite nyare variant än det där. Laddade ner media creator tool från Microsoft och gjorde ett USB för nån dag sen bara.
De valen jag fick (om jag minns rätt) var:
Windows 10 Home
Windows 10 Pro
Windows 10 E (Education)

Så det enda som skiljer egentligen är att de tagit bort Single Language.

Dessa valen kommer upp när du ska påbörja installationen. Det enda du får välja när det gäller ISO filen är om du vill ha 32bit, 64bit eller båda. Har för mig att det räcker med att ha en USB på 4GB om du bara väljer ett av valen.

Vart hämtade du hem den? För jag hämtade precis hem en "ny" version av Media Creator Tool, men det ser exakt likadant som på bilden jag visade. Detta är alltså när du väljer vad för edition du ska lägga över på USB-minnet, inte installationen i sej

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där är väl "media creation tool", inte installationen?

Edit: Här har du vad jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=WuVqV2243hc&t=7m40s

Jag kan inte minnas att jag fått upp den frågan faktiskt, men det kan ju vara så att jag bara inte tänkt på det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vart hämtade du hem den? För jag hämtade precis hem en "ny" version av Media Creator Tool, men det ser exakt likadant som på bilden jag visade. Detta är alltså när du väljer vad för edition du ska lägga över på USB-minnet, inte installationen i sej

MCT ser ut som du säger. Valen under installationen ser såvitt jag vet fortfarande ut som i videon jag länkade (den är från creators update så rimligen har inget ändrats sedan dess).

Poängen för TS del är ju hursomhelst just att det är samma installer oavsett Home/Pro.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vill man verkligen ha det på dvd så måste man välja enbart 64 bit då 32+64 blir för stort för en dvd (typ 50-100MB för stort)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Vill man verkligen ha det på dvd så måste man välja enbart 64 bit då 32+64 blir för stort för en dvd (typ 50-100MB för stort)

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan bränna två DVD-skivor, en extra retro med 32bit och en 64bit. Sedan lägger man förslagsvis undan båda skivorna och lägger över filerna på en vettig usb-sticka så går installationen snabbare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vart hämtade du hem den? För jag hämtade precis hem en "ny" version av Media Creator Tool, men det ser exakt likadant som på bilden jag visade. Detta är alltså när du väljer vad för edition du ska lägga över på USB-minnet, inte installationen i sej

Direkt från Microsoft. Jag har för mig att det var i installationen men det kanske var när man la över det på USB. Måste ha blandat ihop det då!