Försening av leverans - rätt att häva köp/kräva ersättning?

Permalänk
Medlem

Försening av leverans - rätt att häva köp/kräva ersättning?

Hej!

En vän ska gifta sig i början av juli och jag bestämde mig för att fixa en kostym för det. Jag gick till Suitopia i stan för att köpa en måttsydd kostym av dem, de tog mått och de hjälpte mig med beställningen; detta var runt första veckan i MAJ. I början av juni fick jag hem kostymen, den var inte alls som tänkt, för korta ärmar, för tajt över bicepsen, byxorna var ju nästan 5cm upp över fotknölen. Allting hade blivit fel.

Kontaktade deras support och de var jättetrevliga och bemötande, bad mig gå in igen så de kunde ta nya mått och sedan skickar dem ut en ny. Jag gick till dem den 12e juni och bad/krävde att kostymen är klar någon dag innan bröllopet så jag kunde testa att allting satt bra innan bröllopet. Så de hade lika lång tid som de behövde första gången de sydde ihop första kostymen. I måndags tänkte jag på att jag inte fått någon bekräftelse, inte fått något mail eller samtal och inget på hemsidan om ny order, så jag mailade deras support i samma fall som jag tidigare haft och väntade på svar.

Igår fick jag ett mail om att ordern har bekräftats. 2 veckor efter jag varit i butiken! Där stod det då att kostymen kommer att bli klar den 24e juli. 3 veckor efter bröllopet! En halvtimma senare svarar dem från supporten (Dem har bara mail-kontakt.. de har inte ens en jäkla telenr.) om att den är i produktion och planeras skickas nästa vecka och säger om jag har någon annan deadline så kommer de göra sitt bästa att nå innan dess. Så om polaren bestämmer sig att flytta bröllopet 1-2 veckor så gör de sitt bästa för att nå deadline.

Så till min fråga:
Jag har bett dem att häva köpet. Räcker det? Har redan betalat för kostymen egentligen; men vill inte ha en kostym 3 veckor efter planerad leverans/bröllopet. Kan jag kräva någon ersättning för att det blev första gången och inte kan levereras andra gången? Nu måste jag söka mellan himmel och jord och hitta en färdigsydd kostym som med störst sannolikhet inte kommer bli lika bra som en måttsydd kostym.

Snälla, försök att hålla det flamefree och simpelt. Jag vill bara ha någon grund att stå på när/om de säger att jag inte kan häva köp p.g.a. att det är specialbeställning eller dylikt.

Tack!

/M

Permalänk
Mattecoach

Ja, du har rätt att häva köpet, samt att få ersättning för kostnader som detta orsakar dig. Märk dock att du kan vara tvungen att dra det till tingsrätten för att få ersättning, vilket kan kosta mer än vad det smakar...

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Mitt tips är att köpa en kostym som sitter okej, sen gå till en lokal skräddare för att få den perfekt. Behöver inte kosta allt för mycket.