Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Sötast

Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

--------------------Målet ogillas--------------------

Blev ingen guantanamo bay för mig

Lite kort så kan jag berätta att målsägande (radiotjänst) ställde frågor till likt de som fanns i anmälan (som finns postat i första inlägget). Efter det så fick jag presentera hur jag såg på saken samt så kopplade jag in datorn och visade de "bevis" som jag hade tagit med mig och förberett på projektor.

Därefter kallades kontrollanten som vittne som... i min mening skjöt sig själv rätt hårt i foten ett flertal gånger. Så jag valde att ställa frågor till honom och göra detta med hjälp av bilder jag hade för att i min egen mening sänka hans trovärdighet ytterligare.

Då vi var "klara med" vittnet så valde radiotjänst själva att ogilla ärendet då de ej kunde styrka att jag har/hade TV. Kort därefter kom domen att ärendet ogillades!

Jag kommer att få Hela schabraket via email så småningom och jag lär väl posta den kort därefter

Ös frågor om ni har dem så besvarar jag dem efter bästa förmåga

--------------------Originalinlägg--------------------

Tjenis.

Har haft en äldre licensjägare här två gånger som har påstått att jag har ljugit honom rakt upp i ansiktet då jag vänligt men bestämt informerat honom att jag ej har en tv, utan en bildskärm kopplad till ett mediacenter.

Efter det trevliga besöket så gick jag ut och satte mig i trädgården varpå han vackert smyger förbi 1 decimeter utanför mitt staket och informerar mig om att han kan se min "tv".

Ett par veckor senare är han tillbaka och säger att han åter vet/hör/har sett min tv varpå jag åter informerar att det är en bildskärm (välkommen till tjugohundratalet)

Jag undrar om han påstår att jag ljuger honom rakt upp i ansiktet varpå han blir otrevlig, jag stänger då dörren var han placerar sin fot mellan dörr och karm. Jag blir inombords rasande men behåller mitt lugn och ber honom en gång att akta sin fot varpå han skall diskutera. Då ber jag honom en andra gång att akta sin fot eller så blir det ett samtal till polisen.

Han aktar sin fot, jag öser igen dörren och hör honom säga "då blir det polisanmälan" genom dörren varpå jag skriker åt honom att det ser jag fram emot.

Fick idag ett spännande samtal av polisen i min stad som har tagit emot en polisanmälan vilket har med "Tv-licens" att göra, mer än så kunde de ej säga över telefon.

Tappade nästan lite hakan en sekund där, kan inte säga att jag hört/läst om att polisen faktiskt antar dessa fall, vad sitter ni på för saftig information? ^^

--------------------Stor uppdatering a lá tingsrätt--------------------

2017-07-19 18:13 saxat ifrån #16914185

Tjoho!
Ganska så stor uppdatering!

Här nedan finns en länk till inscannade och redigerade* dokument.
* (namn, personnummer, adress etc)
Filtyp: PDF (Zippade)

Dokumenten är uppladdade i sin helhet som jag har mottagit dem under dagen.
Har delat upp dokumenten enligt de rubriker som stått på papperna. (4 olika)

Jag kommer framöver ladda upp de dokument/bilder som att jag kommer ta med mig till tingsrätten trots att bevisbördan ej borde ligga på mig?

https://www.dropbox.com/s/kcb1c41hw9tahdi/TV-licens.zip?dl=0

Är väl dags att jag lägger upp denna:

2st kanske är overkill, men ja.

Direktlänk http://i.imgur.com/c6SXEnN.jpg

Edit: Redigerade titeln, November var det, inte september
Helt läst fel, men jaja, mer väntetid x)

Målet ogillas! Redigerat titel på tråd, lagt till rubriker i inlägg för tydliget, har kopierat in information från inlägg på sida 13 angående tingsrätt.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tjenis.

Har haft en äldre licensjägare här två gånger som har påstått att jag har ljugit honom rakt upp i ansiktet då jag vänligt men bestämt informerat honom att jag ej har en tv, utan en bildskärm kopplad till ett mediacenter.

Efter det trevliga besöket så gick jag ut och satte mig i trädgården varpå han vackert smyger förbi 1 decimeter utanför mitt staket och informerar mig om att han kan se min "tv".

Ett par veckor senare är han tillbaka och säger att han åter vet/hör/har sett min tv varpå jag åter informerar att det är en bildskärm (välkommen till tjugohundratalet)

Jag undrar om han påstår att jag ljuger honom rakt upp i ansiktet varpå han blir otrevlig, jag stänger då dörren var han placerar sin fot mellan dörr och karm. Jag blir inombords rasande men behåller mitt lugn och ber honom en gång att akta sin fot varpå han skall diskutera. Då ber jag honom en andra gång att akta sin fot eller så blir det ett samtal till polisen.

Han aktar sin fot, jag öser igen dörren och hör honom säga "då blir det polisanmälan" genom dörren varpå jag skriker åt honom att det ser jag fram emot.

Fick idag ett spännande samtal av polisen i min stad som har tagit emot en polisanmälan vilket har med "Tv-licens" att göra, mer än så kunde de ej säga över telefon.

Tappade nästan lite hakan en sekund där, kan inte säga att jag hört/läst om att polisen faktiskt antar dessa fall, vad sitter ni på för saftig information? ^^

Blir så sur när jag läser sånt här, parasiter på Radiotjänst.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man inte kan ha ett kanalkort på SVT också så får de som betala se och de som inte betalar slipper att se SVT och tv4

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Får väll hoppas att du inte sitter på en tv-mottagare någonstans i hemmet annars lär det ju inte bli kul, hoppas dock att du inte har det så vi får se hur det går med SVT och deras anmälan, borde ju bli en straffavgift tycker man. Riktigt kul läsning, väntar med spänning...

Permalänk
Medlem

om du ska på ett förhör och inget annat så lär det knappast bli något, vad han har sett igenom fönstret på x antal meter kan knappast väga tungt.

blir väl ord mot ord dvs det läggs ner.

Permalänk
Medlem

ring radiotjänst och berätta vilken dag/ ungefär tid snubben var förbi och säg att personen stoppade dörren med foten, han kommer få en jävla utskällning av chefen om inte värre.
Fått höra liknande av bekanta och killen fick åka tillbaka med svansen mellan bena och be om ursäkt

Permalänk
Medlem

föga förvånande, ekorelaterade fall tar alltid högsta prio hos svenska rättsväsendet
så länge det faktiskt är en skärm (utan möjlighet att ta emot tv-utbud på något vis) med ett mediacenter så har du absolut inget att oroa dig för.
att snubben sen sätter foten i dörren när du försöker stänga tycker jag du ska ta upp på förhöret, knappt ens snuten får lov att göra sånt, än mindre en nisse från radiotjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Får väll hoppas att du inte sitter på en tv-mottagare någonstans i hemmet annars lär det ju inte bli kul, hoppas dock att du inte har det så vi får se hur det går med SVT och deras anmälan, borde ju bli en straffavgift tycker man. Riktigt kul läsning dock, väntar med spänning...

Polisen gör väl knappast husrannsakan för misstanke om "olaga TV-innehav"?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra så att alla får äga en tv utan att betala sedan får man välja om man vill ha SVT, Kanal 4 eller inte jag vill bara ha sportkanalerna/blu-ray.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Om det nu är en skärm är det ju lugnt? Tråkigt att slösa tid på att sitta hos polisen dock. Ta med dig en stödperson dit, det får du. Polisen är alltid flera i rummet och försöker sätta dit dig. Ta med en god vän och håll dig saklig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Erkänn inget, husrannsaka för "olaga TV-innehav" kommer aldrig till att ske.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Anmäl för trakasserier samt hemfridsbrott. Ring också Radiotjänst och tala om detta för nån chef eller liknande!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Bevisbördan ligger helt och hållet på honom, just sayin'

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Staten vill inte att SVT skall finansieras med skatter eftersom då kan politiker och makthavare bestämma hur skatterna skall användas och därigenom påverka media (SVT).

Därför har man en licensavgift istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Argumentet håller inte, det är rundgång i systemet..

Kikar man på radiotjänsts hemsida så kan man dels läsa:

Finansiering
Radio- och tv-avgiften sätts in på Rundradiokontot hos Riksgälden. Därifrån fördelas sedan pengarna till SVT, Sveriges Radio och UR. Det är riksdagen som beslutar om fördelningen till de olika programföretagen.

samt

Oberoende radio och tv
Bakgrunden till finansieringssystemet är att våra folkvalda politiker tycker att det är viktigt att vi i Sverige har oberoende radio och tv. Oberoendet får vi genom att SVT, Sveriges Radio och UR finansieras genom en avgift och inte genom exempelvis skatten. Det tycker våra politiker är så viktigt att det har stiftats en lag som reglerar radio- och tv-avgiften. Lagen som reglerar radio- och tv-avgiften heter Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

Hur i hela h-vete skiljer det sig från en skatt om det är politiker som bestämmer vad det kostar och vem som ska betala? Svaret är att det inte gör det i någon väsentlig praktisk mening.

Läs mer här:
https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/
https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Finansiering/

Radiotjänst som organisation till förmån för public service har ungefär lika mycket existensberättigande som Copyswede. Övertala mig gärna om att jag har fel, detta göra mig bara less.

Permalänk
Medlem

Borde ha smällt till dörren som i helvete på hans fot. Sedan sagt till polisen att han försökt ta sig in.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Han aktar sin fot, jag öser igen dörren och hör honom säga "då blir det polisanmälan" genom dörren varpå jag skriker åt honom att det ser jag fram emot.

Fick idag ett spännande samtal av polisen i min stad som har tagit emot en polisanmälan vilket har med "Tv-licens" att göra, mer än så kunde de ej säga över telefon.

Tappade nästan lite hakan en sekund där, kan inte säga att jag hört/läst om att polisen faktiskt antar dessa fall, vad sitter ni på för saftig information? ^^

Telefon-informering om polisanmälan? Aldrig hört talas om, brukar inte kallelse till förhör komma per post?

Hur som helst. Är du inte innehavare av licenspliktig utrustning så är du inte. Ta med dig en anteckning om vad skärmen är av för modell, om du inte kan det utantill, till ett eventuellt förhör. Och du är egentligen inte skyldig att svara på några frågor vid ett eventuellt förhör. Du ÄR skyldig att komma, men kan för övrigt sitta och småle tills de tröttnar och skickar hem dig. Personligen hade jag samarbetat och förklarat varför din utrustning inte är licenspliktig.

Personligen tror jag inte du kommer få någon kallelse. Det troligaste är att någon utgett sig för att vara polis bara för att jävlas med dig. Vilket förstås är olagligt. Har du kvar telefonnumret man ringde från kan du ju ringa till polisen (114 14) och fråga om de har ringt dig, och om inte vill du göra en polisanmälan för att någon utgivit sig för att vara polis. En sådan anmälan rinner antagligen ut i sanden i brist på underlag, ytterligare en anledning till varför alla telefonsamtal ska spelas in, så man kan avgöra om man vill spara dem eller inte...
Fast vad vet jag. Polisen har kanske börjat spara papper och porto genom att ringa runt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ska man betala licens om man äger en radio?
Vad jag vet så gäller det bara tv, men det heter ju ändå radiotjänst.
Vill dom inte baka in det i skatten så kan man ju bara säga att alla med radio också ska betala, då alla har en fm mottagare i bilen och mobilen.
Och när (nästan) alla måste betala så kan man ju passa på att sänka avgiften.

Själv tycker jag att det ska slopas helt och bakas in i programpaket, så kan man välja bort skiten.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Ska man betala licens om man äger en radio?
Vad jag vet så gäller det bara tv, men det heter ju ändå radiotjänst.
Vill dom inte baka in det i skatten så kan man ju bara säga att alla med radio också ska betala, då alla har en fm mottagare i bilen och mobilen.
Och när (nästan) alla måste betala så kan man ju passa på att sänka avgiften.

Själv tycker jag att det ska slopas helt och bakas in i programpaket, så kan man välja bort skiten.

Nej man betalar inte för radio.
Till TS du har då ett bättre humör än mig, hade han satt foten i mellan hos mig hade jag smällt igen dörren, det kan jag lova.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Ska man betala licens om man äger en radio?

Nej. Man ska ha amatörradiolicens för viss annan radioaktivitet, men för att lyssna på fria utsändningar behöver man bara utrustningen.

Skrivet av PelleRell:

Vill dom inte baka in det i skatten så kan man ju bara säga att alla med radio också ska betala, då alla har en fm mottagare i bilen och mobilen.

Jag har inte radio i varken bilen, eller telefonen. Jag har haft i bilen, men när jag ersatte den hopplöst omoderna stereon i bilen med ett mediacenter försvann radion. Simkortsplats för Internet och Spotify tjänst har den, men jag är för fattig / snål för det, så det är ett par olika sorters optiskt media, intern lagring, och USB anslutet media som gäller. Telefonen min har aldrig haft FM mottagare.

Skrivet av infocus:

säg att du lånat tv för du skulle se en/två matcher. just när idioten till parasit kom!

Varför ska han medge innehav när han inte har någon TV? I så fall har han ju faktiskt ljugit för kontrollanten, och ska betala böter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag förstår inte varför man inte kan ha ett kanalkort på SVT också så får de som betala se och de som inte betalar slipper att se SVT och tv4

För att det inte handlar om du ser på SVT eller inte, det handlar om att ha en TV-mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej. Man ska ha amatörradiolicens för viss annan radioaktivitet, men för att lyssna på fria utsändningar behöver man bara utrustningen.

Jag har inte radio i varken bilen, eller telefonen. Jag har haft i bilen, men när jag ersatte den hopplöst omoderna stereon i bilen med ett mediacenter försvann radion. Simkortsplats för Internet och Spotify tjänst har den, men jag är för fattig / snål för det, så det är ett par olika sorters optiskt media, intern lagring, och USB anslutet media som gäller. Telefonen min har aldrig haft FM mottagare.

Min personliga åsikt är att om någon vill sälja sex för att slippa jobba som sopåkare, är det ett val de bör ha rätt att göra. De enda problemen med sexhandeln är att det är olagligt, och möjligen stigmatiseringen. Som säljare kan du inte anmäla våld, utebliven betalning, osv, för vad ska du göra sen. Snuten kommer ju banka på din dörr så fort du släpat in en ny köpare, det kommer aldrig gå att driva den verksamheten. Det skapar otrygghet, otrygghet som man säger sig vara emot, och därför kriminaliserar verksamheten.

Varför ska han medge innehav när han inte har någon TV? I så fall har han ju faktiskt ljugit för kontrollanten, och ska betala böter.

För han lånat tv det är inte hans, han har köpt till sin mor ok hans stunden innan gåvan ges bort!
Har han ingen tv utan en monitor utan mottagare för antenn problemet löst.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

När han körde in foten skulle du helt sonikt gjort ett envarsgripande, gubben hade fått sparken och problemet varit borta. //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Allexz Erbjuder mig att följa med om du vill ha stöd under förhöret.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Känns som det bör kosta mer att driva in dess licenser än vad de får ut av dem.. Hur många är det egentligen som jobbar på "radio & tv-licens" skiten?

Kommer ihåg i skolan när de bjöd in en gubbe från inkasso och beskrev faran med obetalda räkningar. Men det jag märkte mest var denne karaktärens hånfulla njutning av det han livnärde sig på. Vidrig person. Känns som att såhär ivriga indrivare för tv-licens är av samma patetiska kaliber.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen håll er till topic, detta är inte ännu en "Bör licensen avskaffas?"-tråd.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

Känns som det bör kosta mer att driva in dess licenser än vad de får ut av dem.. Hur många är det egentligen som jobbar på "radio & tv-licens" skiten?

Tänk även på hur många som betalar pga det finns en risk i att inte betala. Hade det inte funnits några kontrollanter osv så hade antagligen ännu fler struntat i att betala.

Tycker det är konstigt att vissa har dom efter sig medan andra verkar "skonade". När jag gjorde mig av med tvn så mailade jag dom att jag sålt den, sen dess har jag inte betalat och de har inte försökt få mig att betala heller. (CA 3-4 år.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Alltså de som jobbar hos radiotjänst, svt, Sveriges radio etc brukar inte vara lite sjuka där öppe.

Min gissning:

1: Det är kontrollanten som utser sig för att vara polis.
2: TS ljuger i sitt inlägg.
3; Kontrollanten har anmält dig för olaga hot eller något, att du ej har hotat på något sätt, ja tänk vad för personer som jobbar där?
..
..
Långt nere typ 200, ja det är ett fall med tvlicens som polisen har fått. Bevisbördan, hur kontrollanten på avstånd kan se hur en skärm har tvmottagare eller ej är en gåta. Liksom dagens skärmar ser man det alltid ens från 1 m avstånd, utan man får kolla bakom skärmen, googla på modellbeteckningen etc.

Permalänk
Sötast

Hej,

Tack för alla svar ^^
Har bara precis hunnit öga igenom era svar änsålänge, men jag såg att någon undrade om det ens var legitimt att man ej fick via post.

Kan säga - jag har ingen aning, inte ofta jag är på polishuset men har varit där en gång tidigare i ett annat ämne och då blev jag kallad som vittne via telefon.

Under samtalets gång idag så bekräftade dock hon vårat möte via sms, något som de dock inte gjorde senast så vet ej om det gör saken mer legitimt eller om det är steg2 i en prank

Tror dock inte det är en prank.

Permalänk

Man kan nästan tro att det är ett skämt. Man kan tycka polisen borde ha viktigare saker för sig lixom.

Permalänk
Inaktiv

29/6, det var brådskande. Och polisen som ej har tid att utreda mord, men man måste prioritera som det heter.
Och du ska gå på ordinarie arbetstid, ska du då ta ledigt en hel dag för detta, vem betalar detta?