Intel "Coffee Lake" och styrkretsen Z370 lanseras fjärde kvartalet 2017

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ragnvlad:

@GilbertG:

Broadwell E är faktiskt en av de plattformar jag överväger just nu när jag ska uppgradera. Vad folk än säger om Ryzens förträfflighet så är den definitiv sämre för professionell audiohantering vad det gäller latency. Å jag känner mig faktiskt rätt frisk.

Ja kollar man latency ser inte bra ut asså ;_;

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag får nog erkänna att jag hade fel. Jag har ju trott att Intel haft nog med mindshare för att kunna sitta still och göra "vad de vill" och ändå håva in hinkvis med pengar från lydiga kunder. Men det råder med all önskvärd tydlighet panik hos dem.

Det fungerade så länge det inte fanns något vettigt alternativ från t.ex. AMD. Fanns många även här på Swec som satt och sa "Blä det är ingen -rättighet- att få bättre prestanda och lägre pris varje år herpa derp".

Utan konkurrens finns det ingen anledning att pytsa ut mer förbättringar än vad som är absolut nödvändigt. Varför satsa en massa dyra pengar på R&D när man bara kan fortsätta sälja samma gamla produkt som förra året...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det fungerade så länge det inte fanns något vettigt alternativ från t.ex. AMD. Fanns många även här på Swec som satt och sa "Blä det är ingen -rättighet- att få bättre prestanda och lägre pris varje år herpa derp".

Utan konkurrens finns det ingen anledning att pytsa ut mer förbättringar än vad som är absolut nödvändigt. Varför satsa en massa dyra pengar på R&D när man bara kan fortsätta sälja samma gamla produkt som förra året...

Så är det nog. Dock kan jag tycka att det är väldigt drygt gjort av Intel att i princip ha gått in i ett läge där de förutsatt att AMD aldrig skulle komma tillbaka, men det som händer nu är rätt åt dem.

Funderar även på hur hårt knådad man måste vara av intels marknadsföring för att sitta och säga att bättre prestanda och lägre pris inte är en rättighet och att man bara ska "nöja sig" typ, Fy vad drygt alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Sandy bringade mycket, och förenklade överklockning
Haswell bringde M.2 och mer moderna saker.
Skylake bringade DDR4 och riktigt bra prestanda ökningar,
Kaby Lake var patetiskt.
Jag hoppas på Ryzens framtid tillsammans med en lyckad Coffee Lake lansering, för Skylake-X & Kaby-X är patetiskt. Skylake-X känns okej men fortfarane för höga priser och kaby lake förstör hela X299 plattformen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

@GilbertG:

Broadwell E är faktiskt en av de plattformar jag överväger just nu när jag ska uppgradera. Vad folk än säger om Ryzens förträfflighet så är den definitiv sämre för professionell audiohantering vad det gäller latency. Å jag känner mig faktiskt rätt frisk.

Tjena, liten fråga, räcker dock inte LGA 1151 för just bara audiohantering? Hur mycket tid besparar du med just fler kärnor? Jag har inte hållt på med ljud/musik på väldigt länge.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer:

Kör en 6 kärnig Broadwell E i studion och den är betydligt mer klös i än den i7-7700 vi har i den andra burken. Så det är rätt stor skillnad, särskilt med tunga projekt med mycket pluggar. För att förtydliga detta är i bla. Cubase 9 m.m.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

@Bloodstainer:

Kör en 6 kärnig Broadwell E i studion och den är betydligt mer klös i än den i7-7700 vi har i den andra burken. Så det är rätt stor skillnad, särskilt med tunga projekt med mycket pluggar. För att förtydliga detta är i bla. Cubase 9 m.m.

Okej, har bara använt Pro Tools på äldre LGA 1156 maskiner och jämfört med 1366 är det inte jättestor skillnad, men är det bara core-count som räknas, gör inte L3 cache eller minnes kanaler sitt? Har inte sysslat med Cubase sedan 5an och 6an

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

Varför måste det bajsas ut massa nya processorer hela tiden? Det märks ju att prestandaökningen inte är särskillt stor då folk sitter kvar på sina processorer som är flera år gamla och nöjer sig gott och väl med prestandan.

Vore det inte bättre om det gick 2-3 år mellan lanseringarna så att det blir ett stort hopp upp i prestanda. Nej, då ska det skitas ut ännu fler, oj kolla nya Intel prollen, den är hela 5% snabbare än föregångaren. Oj, där släppte AMD nya åttakärniga, bäst att kontra med nya sex och åttakärniga, med 5% högre prestanda än broadwell-e. Oj där släpper AMD en 16 kärnig värsting som är helt värdelös i spel, bäst vi släpper något liknande.

Det ska lixom bajsas, krystas och tvingas fram massa nytt hela tiden, och nya styrkretsar på det så folk får sitta och uppgradera mammabrädorna också. Släpp en serie feta prollar med 2-3 års mellanrum i stället så det blir värt att uppgradera ffs...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Tja , Intel sitter ju med en planering som ligger 3-4 generationer före det som finns i butik. Så att dom stressar ut generationerna för att kunna släppa en 8 core känns ju ganska logiskt. Dom vill ju inte hoppa över något och fucka upp deras tick-tack-toe schema, som är det viktigaste av allt!!!11!!one!!

Permalänk
Medlem

Börjar lessna på att vänta, även ifall det inte går någon egetlig nöd på mig. Antingen håller jag tillbaka köpabstinensen till Cannonlake eller så köper jag en Ryzen 5 1600 eller 1600x.

Någon som kan ge ett gott råd här? Använder datorn uteslutande till gaming, och vill att den ska orka göra det ungefär lika länge efter uppgradering som min i5-2500k har gjort.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det är jobbigt att vänta, men ditt enda val är 7700k eller 7800x i nuläget. Mindfactory.de har t.ex. 7800x för 390 euro och moderkort från 220 euro t.ex.

Permalänk

Är inte Coffie Lake 4e generationens 14nm krets? Broadwell-> Skylake-> Kaby Lake och nu Coffie Lake? eller har jag missat hur dom räknar?

Permalänk
Medlem

Nästa steg är förmodligen att lansera micro-förminskning av moderkort, vilket när man kopplar ihop dem via en enklare form av legokopplingar bildar ett datorblock "Solid". Dessa kan ha olika former men tetraeder och cubes blir vanligast då dessa går att trädkoppla och skapa avancerade kompakta system.

Så det är förmodligen inte minskning av själva processorn som blir intressant utan hur de förminskar allt annat runtomkring.

Varje Solid kommer ha gigabit WiFi och trädkopplingsbara integerade grafikkretsar.

Detta kommer ta rymdforskningen ett rejält kliv framåt då koppling av micro satelliter istället för tunga rymdfarkoster är framtiden för utforskningen och forskningen i rymden.

Givetvis smittar det av sig på oss på Jorden också, i form av Navis som flyger och lyser runt våra huvuden och agerar visdomsord och besserwissers, samt mail och telefon, allt i ett.

Härligt att vi börjar komma in lite i framtiden igen.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tidigare inställd på att uppgradera vid coffee lake-lanseringen. Men allt eftersom vi närmar oss 10nm så har jag bestämt mig att min 2600K få jobba på fram tills dess. Prestandan vid 4.8Ghz är fortfarande mer än good enough för mig.

Jag drog upp min 2600k till 4.4 Ghz. Jag har dock ett kasst chip som kräver 1.350 vcore för att hålla sig på 4.4... Hade hoppats på att dra upp mer men får duga med tanke på att jag kört stock nästan konstant sedan 2011.
Känns snart dags för mig att uppgradera också då den börjar sacka efter men som du säger. Får se om det blir coffee eller Canon.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.