Permalänk

TV till mor och far

Hej

Jag tänkte beställa en tv till mor och far.

Tv'n dom har nu är gammal och har pissdålig bild. De tycker själv att bilden är dålig men dom har vant sig med tiden.

Dom behöver inget fancy direkt bara ljudet och bilden är dom värdig, jag kollade på bästitest och dom rekommenderade Samsung UE49K5515 som bästa ''budgetval'' för 5700kr.
Men då är frågan om man skall vänta på att 4k sjunker i pris eller slå till på denna tv som är 1080? Dom har väl ingen större nytta av 4k i nuläget, men hur länge tar det innan 4k blir vanligt i tv sändningar eller på svt play? Vanliga tvsändningar och svt play är det enda dom kollar.

Såg förresten att Elgiganten har sommarrea just nu, det kanske är bäst att köpa från närmsta tvhandlare så att dom kan lämna in tv'n om den börjar fela.

Tacksam för svar !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

@Problematik: jag kan klart rekommendera TCL otroligt mycket tv för pengarna. köpte både till klubben och till min mor. blir nog till och med en till mig själv vid nästa byte.
tex denna https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/U49P6046/tcl-4...

kul sak är att TCL är den tredje största tillverkare av skärmar så många av dom andra köper deras skärmar sedan sätter dom sitt märke och höjer priser.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Problematik: K5515-modellen är väldigt bra för att vara just budget. Absolut inte mycket modernt på den eller avancerade bildfinesser. Utan enkel och bra 1080p-prestanda. VA-Panelen på det exemplar jag har synat hade väldigt hög kontrastförhållande 5000:1+

Permalänk
Medlem

UE49K5515 är bra också för att den är bland de billigaste med Smart-funktioner, även föräldrar kanske vill ha Netflix och andra appar framöver. Samsung har störst utbud på appar och det är bra att slippa en extra box och kontroll för äldre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Hej

Jag tänkte beställa en tv till mor och far.

Tv'n dom har nu är gammal och har pissdålig bild. De tycker själv att bilden är dålig men dom har vant sig med tiden.

Dom behöver inget fancy direkt bara ljudet och bilden är dom värdig, jag kollade på bästitest och dom rekommenderade Samsung UE49K5515 som bästa ''budgetval'' för 5700kr.
Men då är frågan om man skall vänta på att 4k sjunker i pris eller slå till på denna tv som är 1080? Dom har väl ingen större nytta av 4k i nuläget, men hur länge tar det innan 4k blir vanligt i tv sändningar eller på svt play? Vanliga tvsändningar och svt play är det enda dom kollar.

Såg förresten att Elgiganten har sommarrea just nu, det kanske är bäst att köpa från närmsta tvhandlare så att dom kan lämna in tv'n om den börjar fela.

Tacksam för svar !

Vanliga TV sändningar i 4k, i Sverige? 20 år kanske, inte ens SVT HD kör 1080p, de kör 720p. Har HD paketet från min TV leverantör och det är ytterst få kanaler i Sverige som sänder nånting alls i 1080p. Mest större internationella kanaler.
Vanlig TV, alltså inte HD kanaler, kör ju fortfarande 480p eller 512p(tror jag det är?).

På play däremot så får du möjlighet till 1080p hos en hel del. Ska inte svära på att SVT erbjuder det.
Nej kvalité är inget svensson bryr sig om, ironiskt när dom ändå ska ha en 4k tv från elgiganten. Blir väl så när säljarna slänger med häftiga siffror och man inte fattar alls vad det är dom pratar om.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/anderss...

Har denna själv i sovrummet, mycket prisvärd.

Permalänk

Tack för svaren alla ! Nu har dom ju också en box från boxer under teven.
Tidigare körde dom bara med ett kort i teven på baksidan vilket var mycket enklare, men sen lyckades boxer ''lura på dom'' en separat box med tillhörande handkontroll. Handkontrollen är för övrigt riktigt dålig med alldeles för små knappar som ej är belysta.

Går det att få in boxers kanaler i hd bara genom att stoppa kortet i modulen på baksidan av teven ? Skulle ju så klart vara bäst om man bara behövde använda tevens programvara och endast en handkontroll =P
Enda fördelen med boxen är att den har svtplay, men den svtplay-programvaran är betydligt sämre och uppdateras långsammare än den appen farsan har i sin smartphone. Dom har en chromecast i teven också så farsan brukar köra svtplay via den istället.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Tack för svaren alla ! Nu har dom ju också en box från boxer under teven.
Tidigare körde dom bara med ett kort i teven på baksidan vilket var mycket enklare, men sen lyckades boxer ''lura på dom'' en separat box med tillhörande handkontroll. Handkontrollen är för övrigt riktigt dålig med alldeles för små knappar som ej är belysta.

Går det att få in boxers kanaler i hd bara genom att stoppa kortet i modulen på baksidan av teven ? Skulle ju så klart vara bäst om man bara behövde använda tevens programvara och endast en handkontroll =P
Enda fördelen med boxen är att den har svtplay, men den svtplay-programvaran är betydligt sämre och uppdateras långsammare än den appen farsan har i sin smartphone. Dom har en chromecast i teven också så farsan brukar köra svtplay via den istället.

Ska du göra det så enkelt som möjligt för dem så kan du införskaffa en universalkontroll med stora knappar, som enkelt går att programmera.

Och angående kortet så tror jag, tyvärr, att det är en box som gäller för att få in kanalerna i HD. Brukar oftast vara av den anledningen som företagen skickar ut boxar.

Sen, angående TV, så skulle jag välja en utan några "smarta" funktioner överhuvudtaget. En TV med bra bildkvalité och istället lägga till någon tusenlapp på en soundbar. Chromecasten är ett alldeles ypperligt tillbehör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Tack för svaren alla ! Nu har dom ju också en box från boxer under teven.
Tidigare körde dom bara med ett kort i teven på baksidan vilket var mycket enklare, men sen lyckades boxer ''lura på dom'' en separat box med tillhörande handkontroll. Handkontrollen är för övrigt riktigt dålig med alldeles för små knappar som ej är belysta.

Går det att få in boxers kanaler i hd bara genom att stoppa kortet i modulen på baksidan av teven ? Skulle ju så klart vara bäst om man bara behövde använda tevens programvara och endast en handkontroll =P
Enda fördelen med boxen är att den har svtplay, men den svtplay-programvaran är betydligt sämre och uppdateras långsammare än den appen farsan har i sin smartphone. Dom har en chromecast i teven också så farsan brukar köra svtplay via den istället.

Om du kör HDMI så borde du få HD kanalerna som är gratis direkt ut boxen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av aragon:

@Problematik: jag kan klart rekommendera TCL otroligt mycket tv för pengarna....
//

Ja den tv'n verkar ju bra! Har du erfarenhet av android operativsystemet i tv'n? Nu kanske jag öser jag kanske på med för mycket frågor men undra om Elgigantenbutikerna tar in grejer på garantiärende som är köpt från elgiganten web ? Eller om man tvungen att skicka in med posten. Jag köpte själv en samsungtv för nåra år sedan och fick problem med den sen. Fy fan vilket krångel att sen börja skicka in den =P

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Vanliga TV sändningar i 4k, i Sverige? 20 år kanske, inte ens SVT HD kör 1080p, de kör 720p. Har HD paketet från min TV leverantör och det är ytterst få kanaler i Sverige som sänder nånting alls i 1080p. Mest större internationella kanaler.
Vanlig TV, alltså inte HD kanaler, kör ju fortfarande 480p eller 512p(tror jag det är?).

På play däremot så får du möjlighet till 1080p hos en hel del. Ska inte svära på att SVT erbjuder det.
Nej kvalité är inget svensson bryr sig om, ironiskt när dom ändå ska ha en 4k tv från elgiganten. Blir väl så när säljarna slänger med häftiga siffror och man inte fattar alls vad det är dom pratar om.

Ok! Jag visste inte att SVT hd bara för i 720! Det känns ju lite stenålders.. får hoppas dom snabbar på utvecklingen när det gäller 1080 till 4k på tvsändningar. Hur mycket bandbredd tar egentligen en 4k streaming/sändning ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |