Permalänk
Medlem

Processor för rendering

Hej!
Behöver byta upp mig och kollar på ny processor. Kör inte så mycket spel men gillar att pula med 3d-program (tänk 3DS Max). Kollar på den här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4361821
Vad tror ni om den kontra köra något med färre processorer och högre GHz? Får jag bättre bang for the buck med AMD? Eller ska jag göra en Xeon för samma pris (4.000:- är min budget)
Tack för svar!

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Du behöver ett nytt moderkort till den cpu:n med då det är det nya x299 system så kommer det kosta mellan 2.5 till 5k till på det

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jämför benchmarks med AMDs Ryzen 1700x och 1800x. För rendering i Blender är det iaf. mer prestanda för pengarna än intels motsvarighet. Men det är nog bäst att kolla för den specifika renderare du kommer använda.
Har du inte alltför tunga saker att rendera kan det vara bra att kolla in GPU-rendering med.

Permalänk
Medlem

@Tip Top: Ah, glöm mina värden. Köper en helt ny dator. 4.000 är vad jag lägger på processorn. Men du säger att jag inte kan ha detta moderkort till en sådan processor?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266699

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Det kommer inte bli GNU-rendering för mig. För dyrt att uppgradera licensen. AMD har inte DDR4-minnen... men du säger att det är värt det?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

AMD threadripper kommer också snart kanske kan vara värt att vänta någon månad för att se hur den presterar. Men precis som för intel kommer moderkorten vara dyrare än mainstream platformena.
Så om du ska välja någon av de dyrare platformena är det inte bara priset för processorn som ökar utan även moderkorten.
Ett annat tips kan vara söka lite på google för att se hur ditt program presterar med fler kärnor kontra clockspeed finns säkert någon som har testat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

@Tip Top: Ah, glöm mina värden. Köper en helt ny dator. 4.000 är vad jag lägger på processorn. Men du säger att jag inte kan ha detta moderkort till en sådan processor?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266699

Det moderkortet är sockel 1151, den cpu som pekade på är en socket 2066
Dessa är inte kompatibla med varandra, du behöver ett socket 2066 moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Det kommer inte bli GNU-rendering för mig. För dyrt att uppgradera licensen. AMD har inte DDR4-minnen... men du säger att det är värt det?

Jo AMD har DDR4 minnen på Ryzen plattformen.

Permalänk
Medlem

@thomson: Kan du tipsa om ett bra moderkort för Ryzen 7 1800 som är Mini-ITX?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Administrativ avgift

@Alopex: Ska du ha MITX finns bara INTEL , problemet är att det finns bara 2st MITX kort för Ryzen men alla seriösa tillverkare har valt att helt sloppa MITX pga diverse VRM problem osv.

Tänk på att ta ett dyrare X299 moderkort då diverse billigare (300euro) moderkort har problem med VRM kylningen.

(https://www.youtube.com/watch?v=f7BqAjC4ZCc)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

@thomson: Kan du tipsa om ett bra kort för Ryzen 7 1800 som är Mini-ITX?

Vet inte om dessa finns ute på den svenska marknaden ännu.
Kanske någon annan vet

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag ska ha något som går in i den här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3300802
Helt sjukt men det är det viktigaste av allt

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Tack för alla svar! Jag ska ha något som går in i den här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3300802
Helt sjukt men det är det viktigaste av allt

Som det ser ut nu så är det vad jag vet endast socket 1151 som har Mini-ITX moderkort.

https://www.inet.se/kategori/881/socket-1151?filters=%7B%2210...

Permalänk
Medlem

Ok, tillbaka på ruta 1. Xeon är vad som används för programmet jag kör men de blir ju väldigt dyra. Har förstått att du får mer för pengarna för spelprocessorer iom att priskonkurrensen är högre där. Men vad är ett lämpligt processor och moderkort för ett Mini-ITX bygge avsett för rendering?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alopex:

Kör inte så mycket spel men gillar att pula med 3d-program (tänk 3DS Max).

Du ställer en fråga som jag misstänker väldigt få kan ge vettiga råd kring det inte är speciellt många som faktiskt jobbar med den typen av program. Jag är inkluderad i gruppen som egentligen inte vet speciellt mycket alls om flaskhalsarna i program som 3DS Max, så ta även mitt råd med en stor portion salt.

Vad ändå Google föreslår är att 3DS Max på många sätt överlappar med t.ex. Maya 3D och för det programmet finns en del tester. Ser väldigt mycket ut som färre snabbare kärnor ger mer än många lite långsammare i den typen av program.

Nu finns risken att detta test bara validerar en väldigt liten del av vad "jobba med Maya 3D" faktiskt innebär. Ett väldigt bra exempel på ett sådant problem är Blender testerna samt även kompileringstester. Enligt benchmarks skalar båda dessa arbetsuppgifter i det närmaste perfekt med CPU-kärnor, men i båda fallen mäter man då ett moment som utgör en försvinnande liten del av den tid man totalt lägger när man jobbar inom dessa områden.

Ingen sitter och kör "final render" eller "recompile all" 100 % av tiden. I praktiken står dessa moment antagligen för mindre än 1 % av spenderad tid. Att vrida och vända på sitt objekt i Blender samt köra koda-kompilera-testa cykeln är där en förkrossande majoritet av tiden spenderas i praktiken. Dessa moment skalar i princip överhuvudtaget inte med CPU-kärnor, enda som spelar roll där är högsta möjliga prestanda per CPU-kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tack för svar! Jag kör Maxwell Render som renderare och den vill ha många kärnor. Vrider objekten gör jag i Lightwave eller Modo och det kräver ingenting i prestanda. Många långsamma kontra få snabba blir ju omöjligt att svara på men det är intressant att få snabba ändå står sig hyfsat i din jämförelse. Nu verkar dock den stora haken vara att jag kör mini-itx så jag måste omformulera frågan. Vad blir bäst (och fungerar) i ett mini-ITX chassi om min budget för moderkort + processor är runt 5k?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du ställer en fråga som jag misstänker väldigt få kan ge vettiga råd kring det inte är speciellt många som faktiskt jobbar med den typen av program. Jag är inkluderad i gruppen som egentligen inte vet speciellt mycket alls om flaskhalsarna i program som 3DS Max, så ta även mitt råd med en stor portion salt.

Vad ändå Google föreslår är att 3DS Max på många sätt överlappar med t.ex. Maya 3D och för det programmet finns en del tester. Ser väldigt mycket ut som färre snabbare kärnor ger mer än många lite långsammare i den typen av program.
https://img.purch.com/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9YLzkvNjU2OTczL29yaWdpbmFsLzAyLU1hamEtMjAxMy5wbmc=

Nu finns risken att detta test bara validerar en väldigt liten del av vad "jobba med Maya 3D" faktiskt innebär. Ett väldigt bra exempel på ett sådant problem är Blender testerna samt även kompileringstester. Enligt benchmarks skalar båda dessa arbetsuppgifter i det närmaste perfekt med CPU-kärnor, men i båda fallen mäter man då ett moment som utgör en försvinnande liten del av den tid man totalt lägger när man jobbar inom dessa områden.

Ingen sitter och kör "final render" eller "recompile all" 100 % av tiden. I praktiken står dessa moment antagligen för mindre än 1 % av spenderad tid. Att vrida och vända på sitt objekt i Blender samt köra koda-kompilera-testa cykeln är där en förkrossande majoritet av tiden spenderas i praktiken. Dessa moment skalar i princip överhuvudtaget inte med CPU-kärnor, enda som spelar roll där är högsta möjliga prestanda per CPU-kärna.

I TS fall är det väl 3D-modellering och rendering som gäller, inte koda, kompilera, testa? Eller har jag missuppfattat och TS ska syssla med spelutveckling?

Att vrida och vända på objekt i 3D-program sköter din GPU.

För en ren renderingsrigg är det klockfrekvens x kärnor som gäller i min erfarenhet. Jag har alltid kört på Intel men jag har ingen egentlig koll på nyare AMD-processorer.

Till TS: Vad är det för licens du tänker på angående GPU-rendering, V-ray? Isåf rekommenderar jag Iray som medföljer 3ds-max, jag tycker det ger bättre resultat och hastighetsskillnaden mellan bara ett enkelt 780Ti och en jättedyr Xeon är typ 50 ggr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Jag renderar bilder för arkitektur. Inget rörligt normalt. Men som sagt... flaskhalsen här verkar vara chassit så exakt hur diverse renderare arbetar verkar vara överkurs. Kollade på det här med men det kanske inte heller funkar i ett mini-ITX?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4020337

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Xeon är vad som används för programmet jag kör men de blir ju väldigt dyra.

Inte riktigt, det brukar finnas Xeons som ungefär motsvarar Core i7:orna för ungefär samma pris. Det är mest när man vill ha Xeons med väldigt många kärnor och/eller stöd för flera CPUer på samma moderkort som priset sticker iväg. Men i ditt fall har du väl egentligen ingen nytta av ECC-minne eller de extra funktioner som Xeons ger, så det finns ingen större anledning för dig att kolla på en sån. Särskilt inte om du vill ha mITX.

Skrivet av Alopex:

Vad blir bäst (och fungerar) i ett mini-ITX chassi om min budget för moderkort + processor är runt 5k?

Det lär väl vara 7700K och valfritt moderkort om du vill ha delarna inom den närmsta framtiden. Fast då räknar jag inte med en vattenkylare som jag utgår ifrån är så gott som obligatorisk med det där chassit.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hulle:

I TS fall är det väl 3D-modellering och rendering som gäller, inte koda, kompilera, testa? Eller har jag missuppfattat och TS ska syssla med spelutveckling?

Att vrida och vända på objekt i 3D-program sköter din GPU.

För en ren renderingsrigg är det klockfrekvens x kärnor som gäller i min erfarenhet. Jag har alltid kört på Intel men jag har ingen egentlig koll på nyare AMD-processorer.

Till TS: Vad är det för licens du tänker på angående GPU-rendering, V-ray? Isåf rekommenderar jag Iray som medföljer 3ds-max, jag tycker det ger bättre resultat och hastighetsskillnaden mellan bara ett enkelt 780Ti och en jättedyr Xeon är typ 50 ggr.

/hulle.

Förstår att det gäller 3D-modellering. Tog bara blender och kompilering som exempel på hur extremt missvisade benchmarks kan vara att visa hur lämplig ett visst system är för uppgiften som den utförs i praktiken.

Att jag drog in programutveckling beror på att det är ett område jag begriper mig på väldigt väl och där benchmarks absolut ger matnyttig information (kompilering benchmarks är en jättebra vink om en CPUs heltalprestanda i fall som skalar perfekt med kärnor). Däremot är kompileringsbenchmarks rätt värdelösa att beskriva hur bra/dålig en viss CPU är till att faktiskt jobba inom området.

I fallet Blender har jag ingen förstahandsinformation då jag inte jobbar med sådant. Men sett flera kommentarer just kring att Blender-benchmarks är ett värdelöst mått på hur bra/dålig ett visst system till att jobba med programmet, det då benchmark bara testar ett enskilt arbetsmoment (ett moment som inte är del av något man ofta utför). Det som påpekats är att arbete med lite mer komplicerade modeller kräver hög enkeltrådprestanda, det då de interaktiva momenten i programmet överhuvudtaget inte skalar med CPU-kärnor.

AutoCAD, Solidworks, Maya 3D verkar alla vara exempel på program som i praktiken föredrar färre snabba kärnor än fler lite långsammare. Kan mycket väl vara så att dessa främst lastar GPU-delen, men de tester som finns på dessa program pekar ändå på att de har ett hyfsat beroende även på CPU-delen. Om 3DS Max är snarlika dessa program verkar det optimala vara just en snabbare CPU med lite färre kärnor, en trevlig bieffekt i så fall är ju att sådana modeller ligger lägre i pris än HEDT-modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

AutoCAD använder bara en kärna (vilket är rätt märkligt). Jag talar om bindrenderingsprogram... alltså inte de man normalt modellerar i. Om de kör CPU-rendering använder de jag känner till samtliga kärnor på datorn om man inte säger åt dem att använda färre. Det finns som sagt renderingsprogram som jobbar från grafikkortet men det är en smal sak att byta ut det om jag nu skulle få för mig att byta renderare.

Men för att sammanfatta så kommer i7 7700 fungera, 7800 och AMD funkar inte? Jag har med en vattenkylare i mitt paket.

Här är lite renderingstider för den som är intresserad:
http://www.maxwellrender.com/resources-benchwell/

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förstår att det gäller 3D-modellering. Tog bara blender och kompilering som exempel på hur extremt missvisade benchmarks kan vara att visa hur lämplig ett visst system är för uppgiften som den utförs i praktiken.

Att jag drog in programutveckling beror på att det är ett område jag begriper mig på väldigt väl och där benchmarks absolut ger matnyttig information (kompilering benchmarks är en jättebra vink om en CPUs heltalprestanda i fall som skalar perfekt med kärnor). Däremot är kompileringsbenchmarks rätt värdelösa att beskriva hur bra/dålig en viss CPU är till att faktiskt jobba inom området.

I fallet Blender har jag ingen förstahandsinformation då jag inte jobbar med sådant. Men sett flera kommentarer just kring att Blender-benchmarks är ett värdelöst mått på hur bra/dålig ett visst system till att jobba med programmet, det då benchmark bara testar ett enskilt arbetsmoment (ett moment som inte är del av något man ofta utför). Det som påpekats är att arbete med lite mer komplicerade modeller kräver hög enkeltrådprestanda, det då de interaktiva momenten i programmet överhuvudtaget inte skalar med CPU-kärnor.

AutoCAD, Solidworks, Maya 3D verkar alla vara exempel på program som i praktiken föredrar färre snabba kärnor än fler lite långsammare. Kan mycket väl vara så att dessa främst lastar GPU-delen, men de tester som finns på dessa program pekar ändå på att de har ett hyfsat beroende även på CPU-delen. Om 3DS Max är snarlika dessa program verkar det optimala vara just en snabbare CPU med lite färre kärnor, en trevlig bieffekt i så fall är ju att sådana modeller ligger lägre i pris än HEDT-modeller.

För att reda ut begreppen lite här så visar tabellen du postade hur snabbt det är att jobba med programmet interaktivt, dvs i modelleringsskedet. Det står inte vilken gpu som används, men antar att dom valt en svag gpu, så att cpu-prestandan skiner igenom. I praktiken använder man oftast en rätt stark gpu när man jobbar med 3d, så de siffrorna borde bli jämnare.

Blender är en renderare/renderingsmotor, vilken framställer färdiga ljussatta bilder av din 3d-modell. För komplexa modeller och avancerad ljusspridning (som med maxwellrenderaren) kan det handla om dagar att rendera en bild/bildserie på en desktopdator. Så man vill verkligen ha en CPU med så många cores som möjligt, om renderaren likt blender skalar väl med antalet kärnor.

Har man massor av pengar köper man kanske en desktop med snabbaste enkeltrådsprestandan för något bättre interaktiv upplevelse, och en eller flera maskiner att rendera på vid sidan av. Men ska man bara ha en dator för modellering och rendering gör man _förmodligen_ bäst i att satsa på många cores. YMMV för olika kombinationer av renderare och modelleringsverktyg såklart.

Permalänk
Medlem

@Mikael07: Förstår. Mitt problem är dock att jag kör en mini-ITX och det verkar som dessa bara klarar 1151 sockets som bäst (right?). Och dessa in sin tur klarar bara processorer med max fyra kärnor och då är Intel Core i7-7700K det bästa man kan tänka sig? Ska man CPU-rendera i en Deepcool TriStellar är denna processor idag det bästa man kan tänka sig. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

@andra94: finns http://www.gigabyte.se/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI-rev-... men den kan ännu inte beställs nånstans men hoppas den kommer väldigt snart. priset ska ligga run 1.5k kr

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

@Mikael07: Förstår. Mitt problem är dock att jag kör en mini-ITX och det verkar som dessa bara klarar 1151 sockets som bäst (right?).

Det är mer att mITX-moderkorten till Ryzen och X299 inte kommit ut på marknaden än, men det kommer. Fast kylningen är ju så klart ett problem i ett sånt chassi, så tveksamt om X299 är något bra val där. Även Ryzen kanske är lite tveksamt, de drar ju rätt mycket mer än t.ex. 7700K. Men med vattenkylning kanske det fungerar. Nästa generation av Intels konsument-CPUer kommer ju annars få 6 kärnor, men det är ju ett tag kvar tills de kommer (fjärde kvartalet i år enligt ryktena).

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Låter helt fantastiskt! Och detta moderkort går in i en TriStellar? Hade tänkt köra denna kylare:
https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Fractal-Design-Kelvin-T12...

EDIT: Två minneskortsplatser ser dock lite klent ut...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Administrativ avgift

@perost: jag har pratat med Asus och de kommer inte släppa några MITX moderkort pga att de inte kan garantera bra överklockning och att moderkorten inte kommer hålla om man drar på lite överklockning. Därav säger jag MITX = intel Z270

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är mer att mITX-moderkorten till Ryzen och X299 inte kommit ut på marknaden än, men det kommer. Fast kylningen är ju så klart ett problem i ett sånt chassi, så tveksamt om X299 är något bra val där. Även Ryzen kanske är lite tveksamt, de drar ju rätt mycket mer än t.ex. 7700K. Men med vattenkylning kanske det fungerar. Nästa generation av Intels konsument-CPUer kommer ju annars få 6 kärnor, men det är ju ett tag kvar tills de kommer (fjärde kvartalet i år enligt ryktena).

håller inte med det d u kalla för "rätt mycket mer"

Ryzen ligger jämt med X99. och då få vi ju komma ihåg att man då prata om dubbla antal kärnor jämfört med 7700k.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@perost: Vet inte om jag klarar att vara utan dator fram till jul...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

@Bernd_P1: Låter helt fantastiskt! Och detta moderkort går in i en TriStellar? Hade tänkt köra denna kylare:
https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Fractal-Design-Kelvin-T12...

ska funka så länge den få plats i chassin. kom bara ihåg att du måste kontakta Fractal för att få passande fäste för AM4.

http://www.fractal-design.com/home/news/fractal-design-announ...

har grävt lite mer och se så ut att Gigabyte moderkortet ska komma nu i Juli.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/