AMD Radeon Vega Frontier Edition testas i 3DMark Fire Strike

Permalänk
Inaktiv

En kort sektion ur PCPerspectives live benchmarking review:

Person 1: I see there are a lot of "this is not a gaming card" people in our chat.
Person 2: You can argue it both ways
Person 1: I don't think you can but, is it called the Radeon Pro Vega?
Person 2: It's not
Person 1: Ok
Person 1: Would they have called it Radeon Pro?
Person 1: It's clearly a card made for both markets, just like the Titan brand is made for both markets
Person 2: Yeah
Person 1: And so, gaming testing is completely valid
Person 2: And it's certainly not a professional graphics card
Person 1: It's not
Person 1: It can be used for that, and it can be used for gaming, it depends on what you're gonna do
Person 1:AMD and I have come to an amicable agreement on how this card is going to be tested, as in I'm gonna test it in gaming, cool? Cool!
Person 1: We are on the same page yep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

En kort sektion ur PCPerspectives live benchmarking review:

Person 1: I see there are a lot of "this is not a gaming card" people in our chat.
Person 2: You can argue it both ways
Person 1: I don't think you can but, is it called the Radeon Pro Vega?
Person 2: It's not
Person 1: Ok
Person 1: Would they have called it Radeon Pro?
Person 1: It's clearly a card made for both markets, just like the Titan brand is made for both markets
Person 2: Yeah
Person 1: And so, gaming testing is completely valid
Person 2: And it's certainly not a professional graphics card
Person 1: It's not
Person 1: It can be used for that, and it can be used for gaming, it depends on what you're gonna do
Person 1:AMD and I have come to an amicable agreement on how this card is going to be tested, as in I'm gonna test it in gaming, cool? Cool!
Person 1: We are on the same page yep.

https://www.youtube.com/watch?v=bhGAS_oGN3c&feature=youtu.be&...

Är det inte bättre att vi ser på vad AMD säger om varumärket Radeon Pro istället för två randoms som tror sig veta?

Vad AMD säger om Radeon Pro:

Citat:

Introducing Radeon™ Pro WX series Graphics

The new Radeon™ Pro WX series of graphics solutions is based on the Polaris GPU architecture and continues AMD’s efforts to address the needs of workstation customers.
With demand for ever-more-intense visual experiences and the need for greater depth of scientific understanding, designers and creators – whether visual effects artists making movies, game developers creating the latest AAA titles, or astrophysicists exploring the origins of the universe -- they are all constantly facing challenges to overcome existing limitations.
The new Radeon Pro WX series graphics cards are optimized for open source software, undergo extensive ISV application certification testing, and are designed for professionals pushing the boundaries of science, technology and engineering.

Bara för att något är gjort för en privatperson/konsument betyder det inte att det är gjort för spel. Radeon Pro är inget annat än ett "light"-alternativ för den som arbetar men inte behöver eller har råd med FirePro. Sen är kanske Radeon Pro även lättare att få tag i som privatperson.

Läs även min post #16884724 innan du går in på att texten endast tar upp Polaris och inte VEGA.

Se på bilden, se på orden. Ställ dig i hörnet och tänk över vad du gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Med nuvarande drivrutiner fungerar Vega ungefär som en Fiji.

"The reason its not doing tiled rasterization is it has not been "turned on" yet. Vega is using the fallback rendering method instead of tiled."

When it was first discovered that Maxwell used tiled based rendering there was talk about a lot of software that needed to be written or rewritten in order to utilize it correctly and Nvidia implemented that in their drivers.

Vega is using a predominantly Fiji driver and this feature has not been "turned on" actually all but one of the new features in Vega is not functional right now the exception being the pixel engine being connected to the L2 cache as that is hardwired. I tore apart the new drivers in IDA today and the code paths between Fiji and Vega are very close and only differ slightly.

This arch is a massive change from anything they have released with GCN. They built in fallbacks in the hardware because of the massive changes. Its a protection against poorly written games and helps AMD have a starting point for driver development. Hell even architecturally Vega is essentially Fiji at its most basic thats why it is performing exactly like it because none of its new features are enabled or have a driver published for them yet. It is performing like a Fury X at 1400 MHz because that is exactly how every computer is treating it.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6kdwea/vega_fe_doesnt_s...
#16884999

Tack för denna info.

Det man dock undrar då, utan att vara "kritisk" är... kommer detta bli ett nytt "7970"?

Vad jag menar är ett kort som saknade drivrutinstödet för att faktiskt prestera bra vid start, men typ 3-5 år senare har fått så mycket optimering att det är som ett nyare kort?
Eller kommer AMD hinna koda klart allt som behövs för att få optimeringar på sin sida så kortet levererar de funktioner som den ska?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paddanx:

Tack för denna info.

Det man dock undrar då, utan att vara "kritisk" är... kommer detta bli ett nytt "7970"?

Vad jag menar är ett kort som saknade drivrutinstödet för att faktiskt prestera bra vid start, men typ 3-5 år senare har fått så mycket optimering att det är som ett nyare kort?
Eller kommer AMD hinna koda klart allt som behövs för att få optimeringar på sin sida så kortet levererar de funktioner som den ska?

Eftersom man har betydligt lägre krav på ett spelkort än ett arbetskort, vad gäller tillförlitlighet, borde betydligt fler funktioner kunna vara aktiverade när Vega Rx släpps, RX bör prestera betydligt bättre än FE redan från start.
Dock misstänker jag att det dröjer ett halvår innan det flesta guppen är utslätade, detta är en till stora delar helt ny produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Eftersom man har betydligt lägre krav på ett spelkort än ett arbetskort än ett spelkort, vad gäller tillförlitlighet, borde betydligt fler funktioner kunna vara aktiverade när Vega Rx släpps, RX bör prestera betydligt bättre än FE redan från start.
Dock misstänker jag att det dröjer ett halvår innan det flesta guppen är utslätade, detta är en till stora delar helt ny produkt.

Typo?
Men jag förstår vad du menar.

Jo, jag tror också det kommer dröja till 2018 eller liknande innan denna produkt i så fall har fått sin fulla prestanda. Problemet är att en produkt bedöms dag 1, vecka 1, månad 1. Därefter faller intresset och nästa generation börjar få nyheter.

Detta är ju något som både 290X och 7970 hade problem med, att det tog ett bra tag innan man kunde använda det så bra som man borde kunnat från början (om mjukvaran fungerat). Men okej... AMD har bättrat sin mjukvaru sida rejält, och de har senaste tiden haft bra drivare som inte kraschat bara för tex Windows 10 bestämt sig för att uppdatera något.

Jag kommer inte köpa nytt kort närmaste månaden ändå, då jag vill hitta en skärm som jag gillar först (som med kemikalieskatten ju troligen måste köpas i tex Tyskland). Så jag kan vänta till augusti eller när de nu tänkte släppa den.

Permalänk
Hjälpsam

@Paddanx: Typiskt typo, fixat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ett av spelen som hade störst problem med "Nvidia buggen" var Tomb Raider. Den drivrutinsbuggen verkar utvecklarna av spelet ha lyckats fixa med en patch - till spelet.

Och felkonstruktioner i CPU'er kan oftast fixas med en bios uppdatering. Med din logik var det fel på bios'et då.
Att de fixade en workaround betyder ju inte att felet var deras.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@anon12433: Nej det tycker jag inte du jämförde mellan 1080 och FE jag jämförde mellan Quatro och FE där du ansåg det inte jämförbart. Jag förstår inte varför du tycker att det är okej att jämföra ett gaming mot ett workstation/hybr men det är inte okej att jämföra ett workstation mot ett workstation/hybr (har lagt till hybr då du säger att det är det)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

@veckans: Nej det tycker jag inte du jämförde mellan 1080 och FE jag jämförde mellan Quatro och FE där du ansåg det inte jämförbart. Jag förstår inte varför du tycker att det är okej att jämföra ett gaming mot ett workstation/hybr men det är inte okej att jämföra ett workstation mot ett workstation/hybr (har lagt till hybr då du säger att det är det)

Som sagt, det är inget workstation kort, det har jag redan bevisat. Det är ett konsumentkort, precis som Titan Xp. Jag har heller aldrig jämfört det mot något gamingkort prismässigt. Du försökte jämföra Quadro mot Vega FE i prestanda förhållande till krona, man kan inte göra så mycket mer fel.

Jag, AMD, Sweclockers, TweakTown, TechPowerUp, Guru3d, PCPerspective m.fl. jämför det prestandamässigt med GTX 1070/1080/1080Ti/Titan Xp.

Permalänk
Medlem

@anon12433: Jag försökte ingenting, skrev bara att jag tyckte att det var fel att jämföra det mot ett gaming kort och att quadro "antagligen" är ett bättre exempel då det var det enda med HBM2 som jag hittade som inte var gaming. Du säger själv att du är intresserad utav vad AMD säger, och dom säger ju själva att det är för professional use.

Jag skrev också att det är för tidigt att slå på stora trumman och att det kanske är bättre att vänta på RX om man nu vill jämföra med gaming kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

@veckans: Jag försökte ingenting, skrev bara att jag tyckte att det var fel att jämföra det mot ett gaming kort och att quadro "antagligen" är ett bättre exempel då det var det enda med HBM2 som jag hittade som inte var gaming. Du säger själv att du är intresserad utav vad AMD säger, och dom säger ju själva att det är för professional use.

Jag skrev också att det är för tidigt att slå på stora trumman och att det kanske är bättre att vänta på RX om man nu vill jämföra med gaming kort.

Ja man kan använda det professionellt i workstations och ja man kan använda det till gaming. Precis som AMD skriver. Detta är inte RX Vega, det är jag fullt medveten om.
Men den IPC, energieffektivitet etc. som nu visas upp är i stort sett vad som kommer i RX Vega om en månad. Kretsen är densamma fast med mindre mängd VRAM. Kylningen som sitter på Vega FE verkar inte ens räcka till i en öppen testrigg.
Det är inte rimligt att AMD kommer nå 1080Ti prestanda med RX Vega. Ett måste om energieffektiviteten inte ska vara en katastrof.

Om inte prestandan eller energieffektiviteten räcker till för att sälja kort så är det priset man får spela med. Har AMD råd att sälja kort med 8GB HBM2 och stora dyra kylare samtidigt som de kapar priserna rejält?
Är det rimligt att tro att AMD med Vega helt plötsligt ska göra så mycket mer effektiva drivrutiner. Något som de inte klarat med Polaris som behöver enormt mycket mer beräkningskraft för att prestera likvärdigt med Nvidia i spel. Polaris som behöver lika mycket ström som ett GTX 1080 för att prestera som ett GTX 1060.

Det är så många om och men för att detta inte ska floppa. AMD måste sitta med ett ordentligt ess i rockärmen.

Permalänk
Medlem

Varför är Nvidia fangurls så skadeglada över att Vega inte slår Gp102?
Ni förstår väll att enda effekten för er blir att ert nästa Geforce kort blir dyrare? För ni skulle ju ändå inte köpa Vega om det stampade på Gp102 o kostade 6000:-, då ni ändå inte tillhör målgruppen och är toknöjda med era 1080/ti's?

Permalänk
Inaktiv

Då var första recensionen ute. Det ser tyvärr inte bra ut. Någonstans mellan GTX 1070 & 1080 i spelprestanda. Innebär gissningsvis GTX 1080 prestanda med 300W TDP om AMD lyckas få ordning på allting till RX Vega releasen.

EDIT: Väldigt mycket tomrum på PCBn av någon anledning. RX Vega hade kunnat bli riktigt små bortsett från de höga kraven på kylning, lämpar sig nog bäst som vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Som sagt, det är inget workstation kort, det har jag redan bevisat. Det är ett konsumentkort, precis som Titan Xp. Jag har heller aldrig jämfört det mot något gamingkort prismässigt. Du försökte jämföra Quadro mot Vega FE i prestanda förhållande till krona, man kan inte göra så mycket mer fel.

Jag, AMD, Sweclockers, TweakTown, TechPowerUp, Guru3d, PCPerspective m.fl. jämför det prestandamässigt med GTX 1070/1080/1080Ti/Titan Xp.

"Bevisat" - Du ignorerar så klart min post som spräcker hål på dina "bevis". Att ett kort är tillgängligt eller till och med riktat mot konsumenter betyder inte att det inte kan vara ett workstationkort.

Och det är inget fel i sig att jämföra workstationkort med spelkort. Däremot måste man vara försiktig med slutsatser eftersom att det inte är samma kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Med nuvarande drivrutiner fungerar Vega ungefär som en Fiji.

"The reason its not doing tiled rasterization is it has not been "turned on" yet. Vega is using the fallback rendering method instead of tiled."

When it was first discovered that Maxwell used tiled based rendering there was talk about a lot of software that needed to be written or rewritten in order to utilize it correctly and Nvidia implemented that in their drivers.

Vega is using a predominantly Fiji driver and this feature has not been "turned on" actually all but one of the new features in Vega is not functional right now the exception being the pixel engine being connected to the L2 cache as that is hardwired. I tore apart the new drivers in IDA today and the code paths between Fiji and Vega are very close and only differ slightly.

This arch is a massive change from anything they have released with GCN. They built in fallbacks in the hardware because of the massive changes. Its a protection against poorly written games and helps AMD have a starting point for driver development. Hell even architecturally Vega is essentially Fiji at its most basic thats why it is performing exactly like it because none of its new features are enabled or have a driver published for them yet. It is performing like a Fury X at 1400 MHz because that is exactly how every computer is treating it.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6kdwea/vega_fe_doesnt_s...
#16884999

Känns mer vettigt och förklarar även prestandan för FE, vilket även är förståligt med tanke på kommande RX Vega lanseringen där det vore väldigt dumt att outa prestandan redan innan det presenteras.
för att spå vidare i en kula av glas så gissar jag på nära 1080ti´s perf/watt dock med högre prestanda och förbrukning till följd
(Lite lägre perf/watt core men lägre förbrukning för hmb vs ddr5x = ~samma perf/watt)

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Varför är Nvidia fangurls så skadeglada över att Vega inte slår Gp102?

Trollbait?

Citera gärna personerna i denna tråden som har skrivit något i stil med "Yes! Jag är så glad att Vega presterar sämre än GTX 1080! " eller liknande. Tvivlar på att du hittar särskilt många.
(Och nej, att säga "Jag är besviken över hur Vega presterar" är definitivt inte samma sak.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Trollbait?

Citera gärna personerna i denna tråden som har skrivit något i stil med "Yes! Jag är så glad att Vega presterar sämre än GTX 1080! " eller liknande. Tvivlar på att du hittar särskilt många.
(Och nej, att säga "Jag är besviken över hur Vega presterar" är definitivt inte samma sak.)

Vet inte hur det är i den här tråden men då och då ser man folk skriva att dom känner sig nöjda att dom chansade på ett 1080/1080Ti nu när dom ser att det (till stor sannolikhet) presterar bättre än vad dom hade fått om dom väntade. Alltså är inte folk glada direkt över att AMD hamnar på efterkälken utan dom är glada över att deras val blev det rätta. Ibland verkar dom två olika anledningarna till att känna sig nöjd vara svårt för vissa att hålla isär.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vet inte hur det är i den här tråden men då och då ser man folk skriva att dom känner sig nöjda att dom chansade på ett 1080/1080Ti nu när dom ser att det (till stor sannolikhet) presterar bättre än vad dom hade fått om dom väntade. Alltså är inte folk glada direkt över att AMD hamnar på efterkälken utan dom är glada över att deras val blev det rätta. Ibland verkar dom två olika anledningarna till att känna sig nöjd vara svårt för vissa att hålla isär.

1080/TI är spelkort varför dom nu har väntat på ett kort som inte är till för spel alternativt motiverar sitt tidigare köp baserat på det får ju stå för dom, oavsett är det konstigt och tråden är fylld med spekulationer.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/D5GcpYA7_wY

Inom första minuten gör representanten för AMD (Nick Pandher - Director & Product Manager för Pro Graphics) det klart vilka kortet är för.

Man kan gissa om spelversionen av VEGA men detta kort är inte riktat mot gamers och ingen motsvarighet till Titan Xp när det kommer till spel. Däremot kan den konkurrera mot Titan Xp i andra tillämpningar där 3d renderering är en del av funktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Även PCPer säger att förbättrade drivrutiner inte kommer vara nog för att få upp prestandan till RX Vega.

Inte för att jag nödvändigtvis säger att det är fel, men - hur skulle någon kunna veta hur Vega presterar med nya drivrutiner förrän spelprodukten faktiskt är släppt?

Det verkar rimligt att man varken kommer att ha fullt optimerade drivrutiner ens vid release, än mindre fixar och anpassningar till många speltitlar.

Men det är lika rimligt att anta att man har stöd för Vegaspecifika arkitekturfeatures som de nuvarande drivrutinerna inte har.

Vi har inget facit, och de som vill dra fasta slutsatser om en produkt som ännu inte existerar har helt enkelt en agenda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Inte för att jag nödvändigtvis säger att det är fel, men - hur skulle någon kunna veta hur Vega presterar med nya drivrutiner förrän spelprodukten faktiskt är släppt?

Det verkar rimligt att man varken kommer att ha fullt optimerade drivrutiner ens vid release, än mindre fixar och anpassningar till många speltitlar.

Men det är lika rimligt att anta att man har stöd för Vegaspecifika arkitekturfeatures som de nuvarande drivrutinerna inte har.

Vi har inget facit, och de som vill dra fasta slutsatser om en produkt som ännu inte existerar har helt enkelt en agenda.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som det handlar om är väl helt enkelt kvalificerade gissningar. Hittills så verkar det som Vega är ett gimpat Fury X med högre klock. Jag har sagt och säger fortfarande att RX Vega inte kommer nå upp till 1080Ti prestanda, jag är inte orolig för att ha fel angående det.