Intel lanserar SSD 545s – först med 64-lagers NAND-minne för konsumenter

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar SSD 545s – först med 64-lagers NAND-minne för konsumenter

Utrustad med andra generationens 3D TLC NAND-minne från Intel-Micron Flash Technology utlovar Intels senaste SSD 545s god prestanda till konkurrenskraftigt pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon frivillig testpilot som vill lägga hela sitt liv på en oprövad produkt, räck upp handen!

Vad tror ni, vågar man gå all in med ny (errata) teknik från Intel?
Vore kul om någon kunde konkurrera med Samsung om inte annat för utvecklingens skull.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vore kul om någon kunde konkurrera med Samsung om inte annat för utvecklingens skull.

Ja, om Intel lägger sig på samma pris som 850 EVO så finns ju ingen anledning att välja Intel över Samsung. 850 EVO presterar i de flesta fall bättre och är vid det här laget väl beprövad. Intel borde ersätta 600p istället, en NVMe-SSD för samma pris men utan alla problem som 600p har skulle nog sälja bra.

Permalänk
Medlem

Jag läste en hel del tester om denna disk under senaste dagarna och måste säga att rent prestandamässigt har Intel gjort bra ifrån sig. Undantaget är riktigt hård last som typ QD32. Men för klientbruk är den faktiskt bra optimerad, med 400MB/s+ direkt till TLC prestanda (att jämföra med 600p:s <50MB/s) på 500GB versionen.

Problemet är som sagt... priset för pålitlighet. 850 EVO har bevisat sin felfrihet, denna disk måste göra det innan den kan anses lika "värdefull". Hade dens pris varit lite lägre så finns det anledning att chansa.

Men disken bygger på helt nytt NAND (som är obeprövat), Ny version av Silicon Image Controller (som är otestad, och 2256 versionen av denna är hemsk på bla spänningsurladdning), och det hela med Intels Custom FW... Mao, den måste visa sin pålitlighet först, innan den kan tas på allvar.

Om den dock visar sig fungera bra, så kan denna utan tvekan bli ett bra alternativ till 850 EVO, för den verkar ha prestandan som behövs. Och det är trevligt att se att det finns alternativ på horisonten iaf.

Blir också spännande o se vad Crucial kan göra med samma NAND (då de också bör ha tillgång till detta).

Kan tillägga att en "testpilot" på Sweclockers håller på att leta efter en mindre av dessa (när de släpps), 50% sponsrad av mig, för att göra de tester som kan visa om den lider av tex spänningsdrift och titta på ev prestanda, samt i slutet även slita ut den med data-lagringstester. (Han vet vem han är och får välja om han vill presentera sig eller inte )

Permalänk
Inaktiv

Jag säger som alla andra, det är bra med konkurrens men så länge som konkurrenterna är sämre än Samsungs så ger det kortvarigt inte så mycket. De skulle behöva sänka priset på sina prylar, så att man kan motivera dem med att de är billigare.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, om Intel lägger sig på samma pris som 850 EVO så finns ju ingen anledning att välja Intel över Samsung. 850 EVO presterar i de flesta fall bättre och är vid det här laget väl beprövad. Intel borde ersätta 600p istället, en NVMe-SSD för samma pris men utan alla problem som 600p har skulle nog sälja bra.

600p serien är ju dock bra för de priser de har sålts för. Lite snabbare lagring som legat vid samma pris som många vanliga SATA SSDs. Själv skulle jag vilja se átt Crucial eller Kingston hoppar tillbaka i matchen, känns som att OCZ & Corsair försökte utmana Samsung innan de slängde ut 960 diskarna på marknaden och spöade allt och alla i både prestanda och värde.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

600p serien är ju dock bra för de priser de har sålts för. Lite snabbare lagring som legat vid samma pris som många vanliga SATA SSDs.

Nja, den serien har prestandaproblem p.g.a. väldigt långsamt minne och för liten SLC-cache. 256GB-modellen har t.ex. bara 6GB cache, fyller man den så störtdyker prestandan till ~20MB/s. Det skulle vara trevligt om Intel ersatte 600p-serien med något i samma prisklass men som inte har alla problem som 600p har.

Permalänk

@perost:

Problemet är ju just de att på budget nivån ligger MX300 & WDs nya M.2 enheter och bara för lite mer får man WD black eller upp emot en Samsung 960. Och antingen siktar Intel på att utmana Samsung för ett bättre pris (vilket aldrig kommer hända, alldeles för lite avkastning på den fronten) eller så siktar de på billigare grejer mellan Samsungs NVMe och motståndets SATA m.2 diskar, och de är inte många hundralappar däremellan. Just nu är M.2 marknaden otroligt konkurrentstark vilket leder till extremt bra priser jämfört med hur PCIe SSD priser såg ut för bara 2 år sedan.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Problemet är ju just de att på budget nivån ligger MX300 & WDs nya M.2 enheter och bara för lite mer får man WD black eller upp emot en Samsung 960.

Ja, det är det jag menar. 600p är den billigaste NVMe-SSDn i dagsläget, vilket utmärker den jämfört med MX300 och de andra SATA-SSDerna. Men problemen den har gör den väldigt svår att rekommendera när man kan köpa en WD Black för nån hundralapp till, eller en 850 EVO för samma pris som har lägre bandbredd men stabil prestanda.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kan tillägga att en "testpilot" på Sweclockers håller på att leta efter en mindre av dessa (när de släpps), 50% sponsrad av mig, för att göra de tester som kan visa om den lider av tex spänningsdrift och titta på ev prestanda, samt i slutet även slita ut den med data-lagringstester. (Han vet vem han är och får välja om han vill presentera sig eller inte )

Hej, här är jag!

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt ställe att skriva detta men... Varje gång jag ser en rubrik som denna så hoppas en liten del av mig en bråkdel av en sekund att det är en recension... Vad händer egentligen? Antar att ni genomgott någon omstrukturering eller liknande för detta har blivit en ren repost-nyhetsida. Vart är är alla tester!? Vart är alla djupdykningar?

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, det är det jag menar. 600p är den billigaste NVMe-SSDn i dagsläget, vilket utmärker den jämfört med MX300 och de andra SATA-SSDerna. Men problemen den har gör den väldigt svår att rekommendera när man kan köpa en WD Black för nån hundralapp till, eller en 850 EVO för samma pris som har lägre bandbredd men stabil prestanda.

Jo, men problemet är att det finns INGEN chans att Intel kan ställa upp sig emot Samsung 960 diskar, ingen chans med prestanda/värde de diskarna har. Och att kasta ut ännu en 2'5 som konkurrerar med Samsung 850 eller billigare värdediskar är också kommerciellt ogenomtänkt. Mellan OCZ Trion diskar, Samsungs 750 & 850 och MX300 diskarna så finns det helt enkelt för mycket bra och lite dyrare och bra och billigt på marknaden för Intel att konkurera med något i de billigare eller medelpris segmentet. Och i högprissegmenten ger de inte tillräcklig prestanda. De faktum att de fortfarande satsar på NAND SSD diskar talar dock stort om deras Optane misslyckande.

Jag själv skulle aldrig köpa en Intel 600p, men för priset så säljs de fortfarande bra, särskilt eftersom att folk handlar efter okunskap och då är den teoretiska skrivhastigheten otroligt mycket viktigare för vanliga svenssons eller gamers. Har många vänner som valt de över de dyrare 960 diskarna eller billigare 850 diskarna. Själv skulle jag vilja se WD Black få en prissänkning på 80öre/GB då deras nuvarande pris är alldeles för högt om jag tittar på prestandan och jämför priserna med Samsungs 960.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, men problemet är att det finns INGEN chans att Intel kan ställa upp sig emot Samsung 960 diskar, ingen chans med prestanda/värde de diskarna har.

Det har jag inte efterfrågat heller. De flesta behöver inte 960-prestanda, eller ens 850, så en NVMe-SSD med stabil prestanda, 600p:s prislapp och högre sekventiell prestanda än SATA skulle vara ett intressant alternativ för många.

Jag själv har för övrigt köpt just en 600p 512GB, men det var när Dustinhome reade ut dem för 1299kr. För det priset kände jag att jag kan leva med problemen den har, 512GB-modellen fungerar ju ändå hyffsat med sina 16GB cache. Till dagens pris skulle jag däremot aldrig köpa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, om Intel lägger sig på samma pris som 850 EVO så finns ju ingen anledning att välja Intel över Samsung. 850 EVO presterar i de flesta fall bättre och är vid det här laget väl beprövad. Intel borde ersätta 600p istället, en NVMe-SSD för samma pris men utan alla problem som 600p har skulle nog sälja bra.

Berätta gärna vilka problem 600p har, kan vara bra att veta då jag samma disk 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

Berätta gärna vilka problem 600p har, kan vara bra att veta då jag samma disk 😊

Se mitt tidigare inlägg. Eller sök på forumet, det finns mycket skrivet om 600p där.

Permalänk
Medlem

Bra att Intel rör sig framåt med sina SSDs, men Samsung är nog inte särskilt oroade.

Permalänk
Avstängd

Undras var Corsair tog vägen angående ssd?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@perost: Men återigen, varför skulle den behöva vara NVMe om den inte är snabbare än SATA, och varför inte bara köpa en billigare Crucial eller OCZ disk om man inte behöver snabb NVMe lagring eller pålitligt 850 prestanda? Behöver man varken prestanda eller fart, är ju knappast Intel de företaget man vänder sig till, då de förväntar sig en viss premium på sina produkter, oavsett om de är bäst eller ens bra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

@perost: Men återigen, varför skulle den behöva vara NVMe om den inte är snabbare än SATA

Du verkar helt ha missförstått vad jag skrivit. Hela poängen med en sån SSD skulle ju vara just att den likt 600p skulle ha högre sekventiell prestanda än en SATA-enhet kan ha.

Permalänk
Skrivet av perost:

Du verkar helt ha missförstått vad jag skrivit. Hela poängen med en sån SSD skulle ju vara just att den likt 600p skulle ha högre sekventiell prestanda än en SATA-enhet kan ha.

Så du menar exakt en sån SSD som WD skapade med sin M.2 WD black? Förutom att de är nästintill omöjligt att dra ner den typen av produkt i lägre prisklasser. Eftersom varken WD eller Intel tillverkar allting i en M.2 SSD, om jag inte missminner mig för väl inte Intel hela diskenheten själv?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Undras var Corsair tog vägen angående ssd?

Presterar bra, men Corsair kan inte matcha samsungs priser, samsung gör väl NANDen och kontrollern själv.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

@perost: Men återigen, varför skulle den behöva vara NVMe om den inte är snabbare än SATA, och varför inte bara köpa en billigare Crucial eller OCZ disk om man inte behöver snabb NVMe lagring eller pålitligt 850 prestanda? Behöver man varken prestanda eller fart, är ju knappast Intel de företaget man vänder sig till, då de förväntar sig en viss premium på sina produkter, oavsett om de är bäst eller ens bra.

600p borde varit en SATA disk, men Intel insåg att om de sålde det så, skulle ingen köpa den, då den rent av är en dålig SATA disk.

Så istället så gjorde man en NVMe disk av dem, och därför får bättre läshastighet. Detta då nästan allt NAND idag kan faktiskt läsas fortare än 500-600MB/s, vilket gör lite skillnad. Med en SLC cache så kan du också få upp skrivprestandan och du kan då får den att verka snabb på att skriva, när den typ går ner till USB2.0 hastighet när SLC cachen är slut.

Så man lyckades göra en av marknadens sämsta SSD till något folk faktiskt köper... då den är NVMe (som ju är snabba och bra), pga folks okunnighet.

Så.. 600p är första generationen på icke snabb NVMe disk. Den är rent ut sagt sämre än 850 EVO på alla sätt... utom högt kö-djup läsning, pga PCI-E bussen, där 850 EVO flaskas av SATA3. Vill du se hur 850 EVO ser ut med PCI-E NVMe? Titta på 960 EVO, för den är samma NAND... men med NVMe anslutning.

545S dock är faktiskt bra på många sätt. De har bra låg kö-djup prestanda, bra cache och TLC prestanda och bra latency där spikarna som fanns innan faktiskt är borta, och hade verkligen gynnats av NVMe. Mao 545S är faktiskt snabbare än SATA i allt utom direkt TLC skrivning (som görs i ca 400-450MB/s.)

Dock kan jag med relativt hög säkerhet säga till dig och @perost att en 610p (eller vf de väljer att kalla den) är på väg. Så det kommer en NVMe ersättare.

Enda jag inte förstår är varför i helkotta den heter 545S... har någon från processor avdelningen varit med och namngivit den? Hade väl räckt med 550.

Skrivet av Bloodstainer:

Presterar bra, men Corsair kan inte matcha samsungs priser, samsung gör väl NANDen och kontrollern själv.

Samsung gör allt själv, dvs NAND, DRAM, FW-mjukvara, Kontroller och tillverkningen av slutprodukten i egna fabriker.

Intel gör NAND och Firmware, med 3:e part kontroller och DRAM, men sluttillverkar det. Eftersom NANDet är den dyraste biten så kan de helt klart påverka.

Corsair gör endast slutmonteringen och ev FW själva. Så de har väldigt svårt att konkurrera då NAND priserna är vad de är.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

600p borde varit en SATA disk, men Intel insåg att om de sålde det så, skulle ingen köpa den, då den rent av är en dålig SATA disk.

Så istället så gjorde man en NVMe disk av dem, och därför får bättre läshastighet. Detta då nästan allt NAND idag kan faktiskt läsas fortare än 500-600MB/s, vilket gör lite skillnad. Med en SLC cache så kan du också få upp skrivprestandan och du kan då får den att verka snabb på att skriva, när den typ går ner till USB2.0 hastighet när SLC cachen är slut.

Så man lyckades göra en av marknadens sämsta SSD till något folk faktiskt köper... då den är NVMe (som ju är snabba och bra), pga folks okunnighet.

Så.. 600p är första generationen på icke snabb NVMe disk. Den är rent ut sagt sämre än 850 EVO på alla sätt... utom högt kö-djup läsning, pga PCI-E bussen, där 850 EVO flaskas av SATA3. Vill du se hur 850 EVO ser ut med PCI-E NVMe? Titta på 960 EVO, för den är samma NAND... men med NVMe anslutning.

545S dock är faktiskt bra på många sätt. De har bra låg kö-djup prestanda, bra cache och TLC prestanda och bra latency där spikarna som fanns innan faktiskt är borta, och hade verkligen gynnats av NVMe. Mao 545S är faktiskt snabbare än SATA i allt utom direkt TLC skrivning (som görs i ca 400-450MB/s.)

Dock kan jag med relativt hög säkerhet säga till dig och @perost att en 610p (eller vf de väljer att kalla den) är på väg. Så det kommer en NVMe ersättare.

Enda jag inte förstår är varför i helkotta den heter 545S... har någon från processor avdelningen varit med och namngivit den? Hade väl räckt med 550.

Samsung gör allt själv, dvs NAND, DRAM, FW-mjukvara, Kontroller och tillverkningen av slutprodukten i egna fabriker.

Intel gör NAND och Firmware, med 3:e part kontroller och DRAM, men sluttillverkar det. Eftersom NANDet är den dyraste biten så kan de helt klart påverka.

Corsair gör endast slutmonteringen och ev FW själva. Så de har väldigt svårt att konkurrera då NAND priserna är vad de är.

Men intel lyckades ju? Folk köper massor av 600p, mycket bättre att sälja en billig "sämre" M.2 NVMe disk idag än en högpresterande SATA disk, se bara hur 850 EVO utsäljer 850 PRO t.ex. Jag håller med dig om att 600p är en onödig produkt. Men Intel kan inte konkurrera med Samsung, just på grund av hur bra pris deras extremt bra SSD enheter har.

Ur ett entusiastperspektiv håller jag med dig, men från ett marknadsperspektiv så var det smart av Intel att sälja skit som något bra. deras 600p är "Apple" varianten av NVMe enheter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men intel lyckades ju? Folk köper massor av 600p, mycket bättre att sälja en billig "sämre" M.2 NVMe disk idag än en högpresterande SATA disk, se bara hur 850 EVO utsäljer 850 PRO t.ex. Jag håller med dig om att 600p är en onödig produkt. Men Intel kan inte konkurrera med Samsung, just på grund av hur bra pris deras extremt bra SSD enheter har.

Ur ett entusiastperspektiv håller jag med dig, men från ett marknadsperspektiv så var det smart av Intel att sälja skit som något bra. deras 600p är "Apple" varianten av NVMe enheter.

Heh... skratta gott av din kommentar. Du har helt klart en poäng
Jo visst, Intel lyckas. De har lyckats sälja 2 kärniga CPUer till högprestanda laptops rätt länge nu också. Innebär inte att det är bra i långa loppet

Min poäng är, om man ska ta Intel på allvar, som en pålitlig tillverkare som gör bra saker, så ska inte detta "skit" ske. Man ska inte sälja sin själ för att tjäna några dollar. De går med förlust på den enheten om man tittar på vad NAND priserna + NVMe kontroller kostar, och de förlorar PR hos de entusiaster som förr litade på Intel.

Imho så har 600p sänkt Intel som SSD företag något enormt. De har visat att de är villiga att lura sina kunder, då de inte vet bättre. Är därför 600p totalt värdelös disk? Nej. De större går att använda, men inte "som NVMe disk", utan som budget dålig sata disk. Problemet är att du kan köpa en budget/dålig sata disk betydligt billigare, så den är faktiskt dyr för sin prestanda.

Men man jämför denna NVMe disk mot just SATA 2,5" diskar, vilket är som att jämföra budget bilen med senaste sportbilen. De är i hel andra klasser, och 600p bör jämföras mot just NVMe diskar. Detta är mitt problem. Det finns allt från MX300 till WD Blue, 850 EVO, som är prissatta på samma nivå på M.2 om det är kontakten som är poängen, men kan faktiskt skriva som en SSD ska och inte flaskas av en 100-200Mbit nätverkslina.

WD blue, MX300 och EVO 850 är dock SATA, vilket ju är en "nackdel", men de är ändå närmare denna disk än många tror, vilket är min poäng. Det finns bättre alternativ.

Dock borde ju en vettigare 610p med samma grund och NAND som 545S bli något betydligt bättre, vilket ju var grunden till en del av min kommentar ovan (där du frågade varför). Denna disk kan verkligen bli en vettig NVMe disk... men de måste nästan nämna den 700 för att skilja den från skräpet 600...

Vi får se vad Intel gör, men även 545S är ju en väldigt tidig produkt, där NANDet knappt har gått igenom vettig validering så nytt som det är, så vi får se. Det kanske blir en bra produkt, men Intels SSDer har mycket att bevisa nu, både som företag och som SSD produkt man kan rekommendera.

Permalänk
Medlem

Jag har en 600p och jag köpte den ju egentligen inte för att ha värstingprestanda. Jag behövde en till SDD disk, hade en m.2 port och ville mest slippa ha operativsystemet på en HDD. Jag hade nog inte köpt den om den inte dessutom varit prissänkt, men för de som vill ha 1TB SSDer och ska ha rubb och stubb på dem förstår jag om de vill ha rejäla doningar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Folk köper massor av 600p, mycket bättre att sälja en billig "sämre" M.2 NVMe disk idag än en högpresterande SATA disk, se bara hur 850 EVO utsäljer 850 PRO t.ex. Jag håller med dig om att 600p är en onödig produkt. Men Intel kan inte konkurrera med Samsung, just på grund av hur bra pris deras extremt bra SSD enheter har.

Jag antar att du har några siffror på hur bra 600p säljer?

Ibland är det bättre att vara närvarande på marknaden och trycka ut en produkt som kanske är substandard för entusiaster och power users, än att vara frånvarande. Jag skulle absolut inte köpa eller rekommendera en 600p, men jag kan föreställa mig hur Intel tänkte när de släppte ut den.

Jag minns fortfarande hur många trodde att Intel var "too big to fail" när deras SSDs dominerade marknaden.

Skrivet av Bloodstainer:

Ur ett entusiastperspektiv håller jag med dig, men från ett marknadsperspektiv så var det smart av Intel att sälja skit som något bra. deras 600p är "Apple" varianten av NVMe enheter.

Hur gammal är du, och har du något exempel ur modern PC-historia när någon sålt en produkt de själva dissat?

Att du inte förstår vad Apple säljer är tråkigt för dig, men det saknas helt enkelt paralleller mellan Intel 600p och "Apple" (vad det nu representerar för dig).

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag antar att du har några siffror på hur bra 600p säljer?

Ibland är det bättre att vara närvarande på marknaden och trycka ut en produkt som kanske är substandard för entusiaster och power users, än att vara frånvarande. Jag skulle absolut inte köpa eller rekommendera en 600p, men jag kan föreställa mig hur Intel tänkte när de släppte ut den.

Jag minns fortfarande hur många trodde att Intel var "too big to fail" när deras SSDs dominerade marknaden.
Hur gammal är du, och har du något exempel ur modern PC-historia när någon sålt en produkt de själva dissat?

Att du inte förstår vad Apple säljer är tråkigt för dig, men det saknas helt enkelt paralleller mellan Intel 600p och "Apple" (vad det nu representerar för dig).

Alla lekmen som kollar på SSD enheter för deras datorer och ser högre siffror till lägre pris på 600p enheterna ifrågasätter inte. De har ju trots allt hört talats om Intel, de är inget litet skit företag.

edit: gällande Apple, jo jag förstår precis vad de säljer, skitdatorer som man kan göra bättre och billigare själv. Finns ingen som helst anledning att köpa en Mac dator när de bara är en PC med annat OS.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alla lekmen som kollar på SSD enheter för deras datorer och ser högre siffror till lägre pris på 600p enheterna ifrågasätter inte. De har ju trots allt hört talats om Intel, de är inget litet skit företag.

Vilket är varför jag hoppas folk lär sig att märke idag = absolut ingenting. Intel är inte ett litet skit företag, de är ett stort skitföretag som endast lever på rykte och sitt märke. Mao... som de flesta stora företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alla lekmen som kollar på SSD enheter för deras datorer och ser högre siffror till lägre pris på 600p enheterna ifrågasätter inte. De har ju trots allt hört talats om Intel, de är inget litet skit företag.

Du underskattar lekmän, och det du skriver är ju rena spekulationer från din sida.

Skrivet av Bloodstainer:

edit: gällande Apple, jo jag förstår precis vad de säljer, skitdatorer som man kan göra bättre och billigare själv. Finns ingen som helst anledning att köpa en Mac dator när de bara är en PC med annat OS.

Du tycker det ja, men de här barnsliga meningarna förtydligar bara ytterligare att du inte förstår vad det är Apple säljer.