Qualcomms nya fingeravtrycksläsare kan monteras under glas, metall och skärmar

Permalänk
Melding Plague

Qualcomms nya fingeravtrycksläsare kan monteras under glas, metall och skärmar

Processorjätten Qualcomm släpper en ny typ av fingeravtrycksläsare, som med hjälp av ultraljud gör det möjligt att placera sensorn under en bildskärm, glas och metall.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fasiken vad fräsigt alltså! Då kan man kanske ha fingeravtrycksavläsning på framsidan utan hemknapp

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Om detta funkar så bra som det står så tycker jag synd om de som köpt aktier i fingerprint och fortfarande håller tummarna för uppgång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Låter som en helt klart intressant teknik. Verkar som Qualcomm har tänkt till ordentligt och faktiskt designat en produkt som både är flexibel och extremt användbar.

Fingeravtrycksläsare är typ standardkrav för mig på nya telefoner idag. Inte för jag tror de är "säkrare" utan för jag orkar inte slå in en förbenad kod, eller dra fettfingrar i symboler på skärmen.

Permalänk
Medlem

Tja mobilen jag har med det redan inbyggt i power knappen så känns det ganska meningslöst för min del. Men för de som envisas om att ha det på home knappar eller andra platser så lär detta bli trevligare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Tja mobilen jag har med det redan inbyggt i power knappen så känns det ganska meningslöst för min del. Men för de som envisas om att ha det på home knappar eller andra platser så lär detta bli trevligare.

Hur fungerar det att ha den på power-knappen? Kan man använda den i mer än bara låsa upp telefonen, dvs i appar osv? Känns bökigt, men det beror väl på vart powerknappen är placerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Hur fungerar det att ha den på power-knappen? Kan man använda den i mer än bara låsa upp telefonen, dvs i appar osv? Känns bökigt, men det beror väl på vart powerknappen är placerad.

Du behöver bara ha fingret ovanför powerknappen du behöver inte trycka in fingret för att den ska kunna avläsa, samt powerknappen är ganska stor på höger sida av mobilen så. ( https://www.sonymobile.com/global-en/products/phones/xperia-x... om du vill se vart den ligger )

Normalt sett som jag håller telefonen behöver jag bara flytta ett finger lite för att komma åt det, samt när man startar telefonen är fingret redan på plats och man kommer förbi låsskärmen nästan på en gång.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om detta funkar så bra som det står så tycker jag synd om de som köpt aktier i fingerprint och fortfarande håller tummarna för uppgång.

Det gör den inte, finns videos där de provar i 5 min utan att det går att låsa upp. Qualcomm må va grymma på cpuer men de borde hålla sig undan fingerprintläsare. Dessutom är läsaren snordyr och drar mycket ström. Jag är inte ett dugg orolig för fpc angående denna "nyhet".

https://youtu.be/VWUMLsfT1to

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Det gör den inte, finns videos där de provar i 5 min utan att det går att låsa upp. Qualcomm må va grymma på cpuer men de borde hålla sig undan fingerprintläsare. Dessutom är läsaren snordyr och drar mycket ström. Jag är inte ett dugg orolig för fpc angående denna "nyhet".

https://youtu.be/VWUMLsfT1to

Jag vet inte, kan såklart finnas barnsjukdomar men jag tycker att det är en klart bättre lösning (förutsatt att den fungerar såklart). Att den drar mycket ström (om den nu gör det) kan man lätt komma undan, den behöver bara vara igång ytterst kort tid ändå. Priset lägger de nog där de anser att det bör vara från Qualcomms sida, jag tror att den är bra om de lägger priset högt.

Permalänk
Medlem

Extremt onödigt men samtidigt lite coolt. Blir lättare att designa stilrena, vattentäta mobiler när avläsaren inte behöver ha ett eget litet "fönster" av annat material.
Skaffade nyligen en mobil med fingeravtrycksläsare, och kan inte förstå hur jag klarat mig utan. Nu känns det plötsligt jättejobbigt de få gånger den misslyckas och man måste skriva in PIN-koden *i-landsproblem*

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Jag vet inte, kan såklart finnas barnsjukdomar men jag tycker att det är en klart bättre lösning (förutsatt att den fungerar såklart). Att den drar mycket ström (om den nu gör det) kan man lätt komma undan, den behöver bara vara igång ytterst kort tid ändå. Priset lägger de nog där de anser att det bör vara från Qualcomms sida, jag tror att den är bra om de lägger priset högt.

Att den kostar mycket behöver inte betyda att den är bra. Den kostar ca 20 dollar mot snittpriset för en sensor på ca 2-2.5 dollar dvs nästan 10x mer. Lägg sedan till en dyrare algoritm och marginaler för tillverkare och leverantörer. Det innebär att telefonen minst blir 500:- dyrare för konsumenten och du såg ju själv hur bra den fungerade ;). Personligen hade jag aldrig köpt en mobil med denna sensorn, som att kasta pengar direkt ned i sopptunnan.

*edit* angående strömförbrukningen så måste sensorn vara på hela tiden för att den ska fungera så räkna med att detta påverkar standbytiden signifikant *edit*

editera tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

*edit* angående strömförbrukningen så måste sensorn vara på hela tiden för att den ska fungera så räkna med att detta påverkar standbytiden signifikant *edit*

På vilket sätt behöver en vanlig fingeravtrycksläsare inte vara igång hela tiden? Tror inte detta blir ett problem överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

På vilket sätt behöver en vanlig fingeravtrycksläsare inte vara igång hela tiden? Tror inte detta blir ett problem överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

En vanlig läsare drar inte i närheten så mycket ström som denna gör vilket inte innebär ett problem. Just när det gäller strömförsörjningen så är det en av de viktigaste sakerna när det gäller sensorer och det innebär enorma problem att inte ha en strömsnål sensor, speciellt i andra applikationer än mobiler. Denna sensor är skräp och Qualcomm har aldrig lyckats göra en bra sensor och kommer förmodligen inte lyckas heller. Konkurrenternas motsvarigheter kommer snart komma och det är då det blir intressant på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Att den kostar mycket behöver inte betyda att den är bra. Den kostar ca 20 dollar mot snittpriset för en sensor på ca 2-2.5 dollar dvs nästan 10x mer. Lägg sedan till en dyrare algoritm och marginaler för tillverkare och leverantörer. Det innebär att telefonen minst blir 500:- dyrare för konsumenten och du såg ju själv hur bra den fungerade ;). Personligen hade jag aldrig köpt en mobil med denna sensorn, som att kasta pengar direkt ned i sopptunnan.

*edit* angående strömförbrukningen så måste sensorn vara på hela tiden för att den ska fungera så räkna med att detta påverkar standbytiden signifikant *edit*

Jag ser inte anledningen till varför sensorn behöver vara igång hela tiden, den behöver ju bara användas någon gång ibland?
Har du källa på priserna eller hittar du på dem helt? Har svårt att se hur denna sensorn kommer kosta mycket mer än en vanlig.
Läste en v dina tidigare kommentarer där du nämnde att sensorn var kass, men den är ju endast i utvecklingsstadiumet? Ser ingen anledning till varför den inte kommer att förbättras

Edit: Missade att sensorn är relativt sent i utvecklingsstadiumet och förbereddes för kommersiellt bruk. Då gäller alltså inte min tredje punkt men jag kvarstår vid de två första, såvidare jag inte missade information som motbevisar dessa två också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

En vanlig läsare drar inte i närheten så mycket ström som denna gör vilket inte innebär ett problem.

Hur vet du att den drar mycket mer ström och är usel?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag föredra att fingeravtrycksläsaren stängs av helt i standby läge för att spara ström och körs igång då den väcks upp i lås-upp stadiet. Detta förstås i kombination med dubbletap to wake funktion förstås för att behålla rimlig smidighet att man slipper trycka på power knappen varje gång. Har testat både de som har på undersidan och framsidan och konstaterat att framsidan är nog bäst eftersom man ofta har telefonen liggandes på bordet t.ex. och känns dumt att behöva lyfta upp telefonen för att använda avläsaren ifall den är på baksidan.

Finns en del telefoner jag har dålig erfarenhet av vad gäller strömförbrukning av fingertrycksläsaren, blev såpass stor skillnad att jag snabbt stängde av det då det var i gång hela tiden. Även om jag gillar för bekvämlighetens skull att låsa upp på det sättet så var inte battertidens förminskning värt det.

Lite av ett i-landsproblem men för mig skulle det vara ganska stor grejj faktiskt. Speciellt i kombination med denna nyhet som kan monteras under glas, föredrar själv ingen fysisk knapp/läsare så.

Denna nyhet känns som klippt och skuret för Honor 10. De, om någon, hoppar nog på tåget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte gillar fingeravtrycksläsare? Känns inte riktigt säkrare än en sifferkod då vi lämnar fingeravtryck överallt.
Kommer bara ihåg artikeln SweC la upp när man lyckades öppna en mobil med bl.a. en bröstvårta och en katt-tass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Det gör den inte, finns videos där de provar i 5 min utan att det går att låsa upp. Qualcomm må va grymma på cpuer men de borde hålla sig undan fingerprintläsare. Dessutom är läsaren snordyr och drar mycket ström. Jag är inte ett dugg orolig för fpc angående denna "nyhet".

https://youtu.be/VWUMLsfT1to

Dessutom, Qualcomms tidigare läsare är i princip sämst i klassen bland alla tillverkarna, kineserna inkluderat. Så nej, jag hade inte varit orolig heller.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Jag ser inte anledningen till varför sensorn behöver vara igång hela tiden, den behöver ju bara användas någon gång ibland?
Har du källa på priserna eller hittar du på dem helt? Har svårt att se hur denna sensorn kommer kosta mycket mer än en vanlig.
Läste en v dina tidigare kommentarer där du nämnde att sensorn var kass, men den är ju endast i utvecklingsstadiumet? Ser ingen anledning till varför den inte kommer att förbättras

Edit: Missade att sensorn är relativt sent i utvecklingsstadiumet och förbereddes för kommersiellt bruk. Då gäller alltså inte min tredje punkt men jag kvarstår vid de två första, såvidare jag inte missade information som motbevisar dessa två också

Sensorn måste vara på hela tiden för att fungera, hur ska sensorn annars veta när du placerar fingret över den. Detta är hur teknologin ser ut idag och jag rekommenderar att du läser på lite när det gäller sensorer om du vill veta mer. I teorin skulle man kunna ha den avstängd och aktivera den genom att trycka på en knapp men då går halva meningen med den bort då det ska va enkelt att använda. Den finns även teknologi som känner av rörelse på skärmen men där finns ingen färdig lösning ännu på marknaden.

Angående priser på sensorer så går de att googla vad snittpriset är på idag och tänker inte avslöja min källa angående priset på Qualcomms sensor men är man insatt i ämnet så vet man att den är dyrare, den baseras på en helt annorlunda teknologi med ultraljud och behöver både sändare och mottagare så där är anledningen att den är så mycket dyrare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Sensorn måste vara på hela tiden för att fungera, hur ska sensorn annars veta när du placerar fingret över den.

Som alla andra sensorer i alla andra telefoner förutom iPhone som kräver att man också trycker på hemknappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Som alla andra sensorer i alla andra telefoner förutom iPhone som kräver att man också trycker på hemknappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa sensorer är också på hela tiden men utgör inget större problem då de förbrukar lite ström. Problemet uppstår först när strömförbrukningen ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Att den kostar mycket behöver inte betyda att den är bra. Den kostar ca 20 dollar mot snittpriset för en sensor på ca 2-2.5 dollar dvs nästan 10x mer. Lägg sedan till en dyrare algoritm och marginaler för tillverkare och leverantörer. Det innebär att telefonen minst blir 500:- dyrare för konsumenten och du såg ju själv hur bra den fungerade ;). Personligen hade jag aldrig köpt en mobil med denna sensorn, som att kasta pengar direkt ned i sopptunnan.

*edit* angående strömförbrukningen så måste sensorn vara på hela tiden för att den ska fungera så räkna med att detta påverkar standbytiden signifikant *edit*

Men det är ju inte omöjligt att den fungerar bra när den väl släpps i mobiler, fungerar den alltid så dåligt som i videon så lär ju inte ens någon tillverkare vara intresserad. Marginaler är inte alltid i procent och du kan omöjligt veta om slutpriset blir 500kr mer eller 200kr mer i detta fall. Varför måste sensorn vara igång hela tiden? Den kan ju vara kopplad till någon annan sensor som säger till när den ska starta för att ett finger är i närheten av den, finns många sätt att smart undvika att saker är igång när de inte behöver vara det men ändå verkar som att de är igång hela tiden för användaren.

Missförstå mig dock inte, du kanske har rätt i att den inte fungerar så bra som så att det blir bra i slutändan, men att fastställa det nu är för tidigt, vänta tills det finns några färdiga produkter åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Men det är ju inte omöjligt att den fungerar bra när den väl släpps i mobiler, fungerar den alltid så dåligt som i videon så lär ju inte ens någon tillverkare vara intresserad. Marginaler är inte alltid i procent och du kan omöjligt veta om slutpriset blir 500kr mer eller 200kr mer i detta fall. Varför måste sensorn vara igång hela tiden? Den kan ju vara kopplad till någon annan sensor som säger till när den ska starta för att ett finger är i närheten av den, finns många sätt att smart undvika att saker är igång när de inte behöver vara det men ändå verkar som att de är igång hela tiden för användaren.

Missförstå mig dock inte, du kanske har rätt i att den inte fungerar så bra som så att det blir bra i slutändan, men att fastställa det nu är för tidigt, vänta tills det finns några färdiga produkter åtminstone.

Mobilen i filmen är en färdig produkt som snart släpps för försäljning. Sensorn måste vara igång hela tiden för att det skall fungera, finns ingen färdig lösning idag där tex glaset kan känna av ett finger och aktivera sensorn. iPhone har ju löst detta med att man trycker på hemknappen som är sensorn, som då aktiveras, lite svårare när det inte finns nån knapp som kan aktivera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Att den kostar mycket behöver inte betyda att den är bra. Den kostar ca 20 dollar mot snittpriset för en sensor på ca 2-2.5 dollar dvs nästan 10x mer. Lägg sedan till en dyrare algoritm och marginaler för tillverkare och leverantörer. Det innebär att telefonen minst blir 500:- dyrare för konsumenten och du såg ju själv hur bra den fungerade ;). Personligen hade jag aldrig köpt en mobil med denna sensorn, som att kasta pengar direkt ned i sopptunnan.

*edit* angående strömförbrukningen så måste sensorn vara på hela tiden för att den ska fungera så räkna med att detta påverkar standbytiden signifikant *edit*

De flesta telefoner känner av när du närmar dig med fingret och kan då slå på sensorn. Annars håller jag med om att det är en nackdel, ja. Kanske något de kan fixa till senare generationer dock.

Detta både första versionen och starten på tekniken, så inte förvånad att den blir dyr. Fingeravtrycksläsare var svindyra för bara några år sedan och satt bara på dyrare telefonerna. Idag kan du köpa en 1500krs telefon med den funktionen. (Då även med svensk 25% moms, och ÅF kostnad, så själva telefonen säljes troligen runt 1000kr egentligen)

Att det är en standard i Qualcomm gör också att tillverkarna får "tekniken på köpet" för att koda av den, så har du delar av kostnaden redan där när de köper deras ARM CPU. Titta på snabbladdningen som Qualcomm gjort... den är standardiserad och du kan ta en laddare från en tillverkare och ladda en annan enhet med samma standard.

Jämför det med tex Samsungs laddsystem som måste ha exakt deras teknik, och i rätt modell, annars laddar det sirapsegt.

Så jag tror denna tekniken har en ljus framtid, men det kommer självklart ta några år innan den är så pass vanlig att du ser den i mer än lyxtelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Som alla andra sensorer i alla andra telefoner förutom iPhone som kräver att man också trycker på hemknappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där stämmer väl inte? Läsaren i Iphone är alltid igång och du behöver bara lägga fingret löst på sensorn, utan att trycka på knappen, för att låsa upp telefonen. Därefter kan du trycka på knappen med nageln om du vill för att öppna telefonen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Det där stämmer väl inte? Läsaren i Iphone är alltid igång och du behöver bara lägga fingret löst på sensorn, utan att trycka på knappen, för att låsa upp telefonen. Därefter kan du trycka på knappen med nageln om du vill för att öppna telefonen.

Min flickväns iPhone 6 gör så iaf, trodde det var samma på nyare.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Min flickväns iPhone 6 gör så iaf, trodde det var samma på nyare.

Du har nog missat skillnaden mellan att låsa upp telefonen och komma till hemskärmen.