Datorbyggarguide: Hur man installerar en processor i AMD:s sockel AM4

Permalänk
Melding Plague

Datorbyggarguide: Hur man installerar en processor i AMD:s sockel AM4

I detta avsnitt går vi igenom hur man monterar en AMD Ryzen-processor på ett moderkort med sockeln AM4. Guiden är även relevant för äldre AMD-processorer för socklarna AM3 och AM2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ambitiöst arbete Jonas! Hatten av, detta kommer många datorentusiaster ha nytta av

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Tror jag börjar bli för gammal för SC, guiderna är ju uteslutande för totala nybörjare.
Det är ju knappast dom som har mest pengar och spenderar mest när det kommer till hårdvara så förstår inte riktigt varför (sponsorerna vill väl ändå sälja så mycket som möjligt).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av hakd:

Tror jag börjar bli för gammal för SC, guiderna är ju uteslutande för totala nybörjare.
Det är ju knappast dom som har mest pengar och spenderar mest när det kommer till hårdvara så förstår inte riktigt varför (sponsorerna vill väl ändå sälja så mycket som möjligt).

Det är inget som säger att det inte kommer mer avancerade guider med. Sen ligger iallafall mitt intresse i att skapa intresse för hårdvara och hur saker hänger ihop hos andra människor. Att bygga en dator är en väldigt bra grund och inkörning för att levla upp. Innehållet varierar men SweClockers intresse handlar om bildning, intresse och kunskap snarare än att allokera vart det finns mest pengar och jag vill påstå att det inte handlar om ålder. Känn dig välkomnad gamling!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

@hakd: Helt ärligt har byggt datorer sen säkert 2005 men jag kände mig lite osäker på PGA nu ändå, eller ja lite osäker kring att bryta ner armen, kändes som det var lite mer motstånd än vad jag gillat men det gick bra.

Permalänk
Medlem

Det måste ju komma lite nya entusiaster. Annars dör det ju ut med vattenkylning, kunna välja och vraka mellan komponenter osv.

Likaså SweClockers behöver växa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känner väl lite "hur mycket kan ens gå fel", så länge man inte snubblar över datorn med processorn i handen alternativt monterar CPUn med hammare, så finns det inte mycket som kan gå fel

men kul för nybörjare, antar jag.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Allt detta står i moderkorts manualen...fast jag kanske är gammal modig?
Lite bättre videor tror jag vore att täcka vanliga fel eller missar man kan göra som nybörjare. Det här känns lite som "hur du fyller på spolarvätska i din bil". En bättre variant vore nog " vanliga fel många gör när dom fyller på spolarvätska" spiller, fyller för mkt så det läcker ut vilket är en brandrisk som nog vissa inte alls tänker på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Finns kanske en del f.d. Intelanvändare som gått över till röda laget som inte kan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Att installera cpuer med pinnar är ju lixom ursprunget... man kan ju tro att det är ett gäng appleanvändare man vänder sig till.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

@Tempel:

AMD eller intel...man lär sig först när man har gjort sönder något.

(böjda pinnar på min asrock z370....efter att ha installerat 20+++ cpu av båda utan problem)

Permalänk
Hjälpsam

Tappade min Phenom 1090T, det blev till att försiktigt böja tillbaka pinnar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alla som någonsin haft en 486'a med moderkorts "jumpers" för snart sagt var funktion som bios har tagit över i dag, borde applådera en sån här teknikartikel.

En dator i dag, är precis lika svårbegriplig för de allra flesta, som min första 486 var för mig, skillnaden är just, att då fanns ingen att fråga eller sökbar info som var lätt tillgänglig.
Det var trial and error.. jäkla många trial och oändliga många error innan jag började förstå systemtänket.

Permalänk
Medlem

Minns de gamla goda tiderna när man med med en skruvmejsel behövde låsa fast en bygel som höll fast kylflänsen. Kändes som man behövde lägga hela sin kroppsvikt mot skruvmejseln och slant man då körde man sönder hela modekortet

https://youtu.be/toggVMkxc8o?t=62

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Känner väl lite "hur mycket kan ens gå fel", så länge man inte snubblar över datorn med processorn i handen alternativt monterar CPUn med hammare, så finns det inte mycket som kan gå fel

men kul för nybörjare, antar jag.

Lite darrigare är det ju med AMD processorer när pinsen sitter på den men det är klart man får ha otur för att något ska gå fel. Bra guide från swec iaf, ingen föds som expert.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Riktigt bra amd build guide så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SällanManHarRätt:

Riktigt bra amd build guide så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

De är svinbra, använde dem för 2 månader sen när jag byggde min burk, allt funkar fin fint!

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Det var trial and error.. jäkla många trial och oändliga många error innan jag började förstå systemtänket.

Härliga tider. Minns mitt första försök 1998. Jag skruvade moderkortet direkt på chassit. Gick tillbaka till affären för att klaga att datorn vill inte starta. DEN BLICKEN GLÖMMER JAG ALDRIG som jag fick när han "hittade felet"

Det mest positiva var att jag hade datoraffären 100m från studielägenheten. En riktig dröm, där man fick köpa nytt och tog emot begagnat som betalning. Och det lönade sig att uppgradera 2gg/år.

och moderkortet ABIT överlevde misshandlingen som tur var

Permalänk
Inaktiv

Ett stycke CPU och en Hammare så är det fixat

Permalänk
Medlem

Du glömde att applicera kylpasta innan du monterade processorn

Permalänk
Medlem

@JonasT Beskriv gärna hur man demonterar en Amd processor på ett säkert sätt, för det är då som skador oftast uppstår - med böjda stift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur:

Det hade jag glömt, men ja det var ju faktiskt möjligt att byta in t ex ram minnen

Permalänk
Medlem

Ja, 3900X kan ju inte komma åter i lager strax nog. Längtar.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |