Skillnad Sata 3GB/s och 6GB/s?

Permalänk
Medlem

Skillnad Sata 3GB/s och 6GB/s?

Hej,
Jag har WD Red ett par stycken och jag har två portar 6GB/s och två portar 3GB/s.
Det jag undrar är vilken skillnad gör det på dessa två portar med en 5400rpm disk som WD red är?
Eller blir det ingen skillnad alls?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Skillnad i boot-tid (Windows 8 installerade på SSD) mellan 3GB/s och 6GB/s är futtiga halvsekunden.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag har WD Red ett par stycken och jag har två portar 6GB/s och två portar 3GB/s.
Det jag undrar är vilken skillnad gör det på dessa två portar med en 5400rpm disk som WD red är?
Eller blir det ingen skillnad alls?

Spelar ingen roll, SATA II (3Gbps), räcker upp till ca300MB/s, det är inga hastigheter en HDD kommer upp i. Dock kan det vara så att dessa portar inte är native portar utan har någon billig tredjeparts-kontroller som man vill undvika av andra anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag har WD Red ett par stycken och jag har två portar 6GB/s och två portar 3GB/s.
Det jag undrar är vilken skillnad gör det på dessa två portar med en 5400rpm disk som WD red är?
Eller blir det ingen skillnad alls?

Diskarna klarar max 150MB/s så det kommer att spela noll roll vilka portar du använder.

Techreport test

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Diskarna klarar max 150MB/s så det kommer att spela noll roll vilka portar du använder.

Techreport test

Tack, hur mycket maxar en WD Black 7200rpm?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Expertgissare

Om man tittar på specifikationerna så varierar det beroende på diskens storlek, ett tips är att kolla på tex prisjakt för information om disken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Tack, hur mycket maxar en WD Black 7200rpm?

Verkar svårt att se någon definitiv siffra men runt 250MB/s verkar väl någorlunda vettigt.

Har du inte Google?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Spelar ingen roll, SATA II (3Gbps), räcker upp till ca300MB/s, det är inga hastigheter en HDD kommer upp i. Dock kan det vara så att dessa portar inte är native portar utan har någon billig tredjeparts-kontroller som man vill undvika av andra anledningar.

HDD brukar sällan påverkas av dåliga 3:e part kontrollers, då HDDns I/O, latens och prestanda ofta är lägre än dessa kan leverera. Enda gången jag sett det minska prestandan lite var om du kopierade från 1 modern ny snabb HDD till en annan på samma dåliga kontroller.

Eftersom de ofta kopplas på 1x PCI-E så begränsades man till ca 450MB/s, och dessa kunde nå ca 250MB/s sekventiell prestanda... så de "throttlade lite"

Men detta är också den enda gången jag sett HDD påverkas.
SSDer är en helt annan sak dock, där dens latens och I/O ofta kraftigt påverkas av dessa dåliga kontrollers.

Skrivet av Calby:

Tack, hur mycket maxar en WD Black 7200rpm?

Beror helt på vilken generation. Nyare kan nå typ 250MB/s iaf, äldre typ 150MB/s.

Den enda gången en HDD kommer upp i 150-250MB/s under längre tid är vid första spåren, längst ut på skivan, i perfekt sekventiell läsning/skrivning, då flest sektorer flyger förbi läsarmen. Men även i detta fall så kommer SATA2-3Gbit att leverera 100% av den prestandan, då den har effektivt ca 280MB/s i verklig prestanda.

Den andra gången är endast extremt kortvarigt, med burst skriv/cache läsning. Den 32-64MB Cachen som finns kan jobba snabbt nog för att maxa SATA3-6Gbit, men påverkningen mellan detta och SATA2-3Gbit är så liten att det inte märks.... alls.

60MB/s cache... i 280MB/s under ca 1/4s sekund. Med ca 550MB/s i SATA 3 hade du fått det i ca 1/9s sekund. Även om det så vore 256MB cache hade det blivit typ lite under ½ sekunds skillnad i värsta fall. Mao... du lär inte märka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

HDD brukar sällan påverkas av dåliga 3:e part kontrollers, då HDDns I/O, latens och prestanda ofta är lägre än dessa kan leverera. Enda gången jag sett det minska prestandan lite var om du kopierade från 1 modern ny snabb HDD till en annan på samma dåliga kontroller.

Nu var det väl inte prestandaskillnad jag prata om, upplevt allt från blåskärmar till försvunna enheter med dålig sata kontrollers. Dra iväg en googling på typ asmedia sata issues eller liknande så ser du vad jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu var det väl inte prestandaskillnad jag prata om, upplevt allt från blåskärmar till försvunna enheter med dålig sata kontrollers. Dra iväg en googling på typ asmedia sata issues eller liknande så ser du vad jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är detta ett problem, men det är något som ofta går att ordna med rätt drivare. Och AHCI 1.0 är kompatibel med de flesta som sitter på moderkort. 3:e part kort är dock en helt annan sak...

Jag har dock sett det du menar, så förstår vad du menar.