En gåta jag inte kan lista ut.

Permalänk
Medlem

En gåta jag inte kan lista ut.

Permalänk
Medlem

@downup:
C calls out that he is wearing a black hat. Why is he 100% certain of the color of his hat?
After a while, C comes to the realization that he must answer.

This is because D can't answer, and neither can A or B.

D can see C and B, but can't determine his own hat color. B can't see anyone and also can't determine his own hat color. A is in the same situation as B, where he can't see anyone and can't determine his own hat color.

Since A, B, and D are silent, that leaves C. C knows he is wearing a black hat because if D saw that both B and C were wearing white hats, then he would have answered. But since D is silent, C knows that he must be wearing a black hat as he can see that B is wearing a white hat.

Edit:
Blev själv lite brydd så jag googlade fram svaret. Genialiskt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv

[
Det är C som vet vilken färg han har.

Om "B" och "C" båda hade haft svart eller vit hatt så hade "D" vetat att han hade motsatsen.
Eftersom inte "D" säger någonting så kan "C" få reda på vad han har då han inte kan ha samma som "B".

Permalänk
Medlem

Svar:
Person c ropar ut rätt svar. Varför?
Person c ser person B och dennes hatt. Om båda hade haft samma färg hade det vart uppenbart för person D, som då hade vetat att han har en vit hatt och hade sagt det. Eftersom ingen säger något, vet person C att han inte har samma färg på hatten som person B har, och vet därför att det är en svart hatt han har på sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb