Ny dator till blivande ingenjörsstudent, max 10k

Permalänk
Medlem

Ny dator till blivande ingenjörsstudent, max 10k

Tjena! Jag kommer som det ser ut att börja plugga till Civilingenjör i höst, inriktning Industriell ekonomi. Som bekant är utbildningen 5 år och jag antar att en dator kan komma till användning, så jag hade tänkt köpa en bärbar nu. På gymnasiet hade vi Macbooks, som jag var glad för, men har läst att Windows är bättre till denna utbildning och datorer med windows är väl mer prisvärda tänker jag?

Jag vill helst inte betala för mycket, men det högsta jag kan tänka mig att betala är nog 10k, men får gärna vara så billigt som möjligt. Den ska då duga till utbildningen, ska kunna surfa, kolla filmer och chilla på datorn, kanske även mäkta med något enklare spel. Vad är det som gäller idag?

Tack på förhand.
Mvh Johan.

Permalänk
Medlem

En thinkpad 13 är ett bra alternativ som jag tror kostar 8000-9000kr i 13" klassen. Vi är några jag känner som sitter med thinkpads och de håller än medans de som kör med annat börjar bli mer och mer slitna (redan efter 2 år).
Jag vet att du kan få 5 års garanti på T, X och P serien men jag har inte 100% koll på hur den saken är på TP 13, borde få 3 tror jag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

En thinkpad 13 är ett bra alternativ som jag tror kostar 8000-9000kr i 13" klassen. Vi är några jag känner som sitter med thinkpads och de håller än medans de som kör med annat börjar bli mer och mer slitna (redan efter 2 år).
Jag vet att du kan få 5 års garanti på T, X och P serien men jag har inte 100% koll på hur den saken är på TP 13, borde få 3 tror jag.

5 års garanti? Källa på det?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

5 års garanti? Källa på det?

Kan få. Det är inte standard men kostar beroende på modell. TP 13 kostar det 3500kr medans datorer med 3 år som standard har jag sett ligga närmare 1500kr. Det kan kollas på lenovos webbsida, går man genom konfiguration och klickar på lägg till i kundvagn så får man utökade garantier som val

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tog precis examen efter min femåriga civilingenjörsutbildning (teknisk nanovetenskap vid LTH), och har under hela den tiden använt en Asus ZenBook som jag vart mycket nöjd med. De nyare modellerna är dessutom riktigt snygga och har bra prestanda för priset, och är lätta och behändiga. Hade definitivt kört på en sån! Denna kommer dessutom helt utan bloatware och sånt tjafs:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4160656

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

En thinkpad 13 är ett bra alternativ som jag tror kostar 8000-9000kr i 13" klassen. Vi är några jag känner som sitter med thinkpads och de håller än medans de som kör med annat börjar bli mer och mer slitna (redan efter 2 år).
Jag vet att du kan få 5 års garanti på T, X och P serien men jag har inte 100% koll på hur den saken är på TP 13, borde få 3 tror jag.

Skrivet av folmeroN:

Tog precis examen efter min femåriga civilingenjörsutbildning (teknisk nanovetenskap vid LTH), och har under hela den tiden använt en Asus ZenBook som jag vart mycket nöjd med. De nyare modellerna är dessutom riktigt snygga och har bra prestanda för priset, och är lätta och behändiga. Hade definitivt kört på en sån! Denna kommer dessutom helt utan bloatware och sånt tjafs:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4160656

Ok men hur står sig Lenovo mot Asus? Eller ska man bara se vilken man får för bäst pris?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Ok men hur står sig Lenovo mot Asus? Eller ska man bara se vilken man får för bäst pris?

Mvh

Alla jag vet som har Asus laptop är de större så jag kan inte säga något om deras ultrabooks men vad jag sett och hört så är deras laddkabel rätt kass och går sönder rätt lätt. Men nu kör de nog usb-c så då är det inte deras design som påverkar det. Det är två olika typer av datorer (företagsdator va premiumdator) och jag hade aldrig köpt asusen så layouten på tangentbordet är värdelöst (för mig )

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Alla jag vet som har Asus laptop är de större så jag kan inte säga något om deras ultrabooks men vad jag sett och hört så är deras laddkabel rätt kass och går sönder rätt lätt. Men nu kör de nog usb-c så då är det inte deras design som påverkar det. Det är två olika typer av datorer (företagsdator va premiumdator) och jag hade aldrig köpt asusen så layouten på tangentbordet är värdelöst (för mig )

Antar att smaken är som baken. Jag har som sagt haft min ZenBook i ca 5 år och vart mycket nöjd, även med tangentbordet. Har inte haft några problem med min laddningssladd heller, allt har funkat prima. Antar att deras billigare modeller kan ha sånna problem, men det gäller ju för alla tillverkare.

@naahooJ , se om du kan gå in till en Webhallen eller något och känn på grejerna. Vet att Asusen i alla fall finns att klämma på i vissa butiker.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Gick själv ut datateknikprogrammet nere i Lund för lite mer än tre år sedan och majoriteten av kurserna så var nog papper och penna det främsta hjälpmedlet.

Skaffade en utgående HP ProBook mot slutet av utbildningen som täckte de flesta datorbehoven då (plocka fram extentor, rapportskrivning, matlab, lite programmering). Nackdelen med den datorn var att den var lite i tyngsta laget att släpa runt på, men trots rätt kass CPU så var det aldrig några direkta prestandaproblem för det som studierna krävde.

Mitt råd är att satsa på något med bra skärm och portabilitet som känns rätt att skriva och jobba med. Hårdvaran i övrigt spelar inte så stor roll för det man behöver för normala studier. Undvik dock CPUer som inte tillhör U- eller HQ-serierna från Intel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vesh:

Gick själv ut datateknikprogrammet nere i Lund för lite mer än tre år sedan och majoriteten av kurserna så var nog papper och penna det främsta hjälpmedlet.

Skaffade en utgående HP ProBook mot slutet av utbildningen som täckte de flesta datorbehoven då (plocka fram extentor, rapportskrivning, matlab, lite programmering). Nackdelen med den datorn var att den var lite i tyngsta laget att släpa runt på, men trots rätt kass CPU så var det aldrig några direkta prestandaproblem för det som studierna krävde.

Mitt råd är att satsa på något med bra skärm och portabilitet som känns rätt att skriva och jobba med. Hårdvaran i övrigt spelar inte så stor roll för det man behöver för normala studier. Undvik dock CPUer som inte tillhör U- eller HQ-serierna från Intel.

Håller med om detta. Har själv en macbook för batteritiden och skärmen. Till studierna är det mest lätt programmering, matlab och PDFer som används. Det fungerar med billigare dator men jag tycker att jag fick en bra dator, betalade ca 11.5 för min.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Asus Zenbook Ux430ua? Tror det lutar åt den nämligen.

När man ändå är uppe i dom pengarna, MacBook eller Zenbooken?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Vad tycker ni om Asus Zenbook Ux430ua? Tror det lutar åt den nämligen.

När man ändå är uppe i dom pengarna, MacBook eller Zenbooken?
Skickades från m.sweclockers.com

430UA går för 9500, närmsta Mac med liknande specs är denna som kostar 12 000 med sämre upplösning och en gammal processor. Så jag tror inte att vi snackar samma prisklass för Asus och Mac. Är du beredd att lägga mer pengar hade du väl nämnt det i trådstarten? Vid 10 000 är zenbooken ett väldigt bra val för 256 GB SSD och den senaste processorfamiljen.

Edit: Denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4192418 kommer även med en dedikerad GPU om du vill kunna spela lite också, dock med mer värme/högre fläktljud än 430UA.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

430UA går för 9500, närmsta Mac med liknande specs är denna som kostar 12 000 med sämre upplösning och en gammal processor. Så jag tror inte att vi snackar samma prisklass för Asus och Mac. Är du beredd att lägga mer pengar hade du väl nämnt det i trådstarten? Vid 10 000 är zenbooken ett väldigt bra val för 256 GB SSD och den senaste processorfamiljen.

Edit: Denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4192418 kommer även med en dedikerad GPU om du vill kunna spela lite också, dock med mer värme/högre fläktljud än 430UA.

Jaha okej, nä budgeten är som skrivet på Max 10. Visste inte hur mycket en likvärdig Mac kostade, trodde det var samma men ok. Den med dedikerad gpu verkar ju lovande. Är kanske värt de 500kr extra. Bra tips där, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Jaha okej, nä budgeten är som skrivet på Max 10. Visste inte hur mycket en likvärdig Mac kostade, trodde det var samma men ok. Den med dedikerad gpu verkar ju lovande. Är kanske värt de 500kr extra. Bra tips där, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ett alternativ för dig som vill spela lite. Googlar du på i5 7200U vs 940MX graphics performance så får du dig en bild av vad de presterar. Det går ju som sagt att spela på processorns inbyggda grafik. Tänk på att om du har en dedikerad GPU så får du räkna med att fläkten går i datorn hela tiden, även vid vanlig surfning, och såklart mindre batteritid än den med integrerad grafik.

Jag kommer precis som du att studera efter sommaren. Jag har en stationär dator så för mig är 430UA det enkla valet. Har en UX305 på jobbet nu och den har acceptabel batteritid och helt fläktlös vilket är ett stort plus. 430UA kommer närmast den i jämförelse.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har ägt tre Asus Zenbooks,
UX32VD
UX303(LN) eller något.
UX305CA (Core M varianten).

Sitter nu på en Thinkpad X260. Skulle aldrig få för mig att köpa en Zenbook igen över en Thinkpad. Men så är det med de flesta av oss thinkpad användare. Tyvärr blir vi rätt insnöade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu är det ganska länge sedan jag började plugga, men då var det många som utnyttjade mecenat och studentkort erbjudanden. Bland annat på thinkpads. Vänta tycker jag. Du klarar dig förmodligen med anteckningar de första veckorna ändå.

Macbook ska nog funka bra, många som använder det. En pc ger bättre komponenter för pengarna. Macbook kanske bättre kvalité på yta och finish.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har ägt tre Asus Zenbooks,
UX32VD
UX303(LN) eller något.
UX305CA (Core M varianten).

Sitter nu på en Thinkpad X260. Skulle aldrig få för mig att köpa en Zenbook igen över en Thinkpad. Men så är det med de flesta av oss thinkpad användare. Tyvärr blir vi rätt insnöade.

Kan du utveckla varför?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wilsontaylor:

Kan du utveckla varför?

Oj, Thinkpads:en byggkvalité är i en helt annan liga. Helt annan designfilosofi, dessutom 3 års garanti på de flesta business-modeller. Track-pointen är grym, kan inte leva utan denna numera. Tangentbordet är ju helt klart världslängder bättre (och tro mig, det behövs).

Just min modell köpte jag ett extra batteri till. Och då X2X0-serierna har två batterier i sig. Ett inbyggt på 23 Wh och ett externt så kan jag alltså hot-swap:a för bättre batterilängd.

Asus Zenbooks har väl batteristorlek på dryga 50 Wh. Jag har 96 Wh med mitt största batteri och det inbyggda, + 23 Wh extra på det lilla externa.

Det enda som är sämre är väl egentligen "wow-faktorn" då den inte är super-slim och i aluminium.
Min modell är visserligen lite dyrare och landade för mig på ca 11 500 kr. Den har en 12.5" stor skärm.

Thinkpad 13 har jag inte testat jättemycket, men den saknar både hotswap-batteri och trackpoint. Tangentbordet är dock detsamma. Med handen på hjärtat är dock de flesta datorerna mellan 6000-10000kr helt okej.

När det kommer till GPU / inte GPU så skulle jag säga, ska du vara student och verkligen studera så finns det verkligen inte någon vits med en GPU. Gör datorn till din jobb-dator och utför arbete med den. Min UX303LN pajade två gånger och var den jag hade innan jag gick på Thinkpadsen. UX303LN hade ett 940M och klarade lätta spel men det blev mindre gjort i skolan sena kvällar när motivationen var låg.

Lätta Indiespel, minecraft mm går ju utan problem att spela på integrerad grafik. Även Heartstone, Starcraft 2 (i viss utsträckning) går att spela.

Min bakgrund, ingenjörsstudent på Chalmers senaste 3 åren och påbörjar mitt fjärde till hösten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@wilsontaylor:
Beror lite från person till person. För mig är det tangentbordet och trackpoint som gör att vad jag än använder så är det skit i jämförelse. Bra layout och rå finnish gör att man kan skriva länge utan att man behöver tänka flera gånger var en tangent sitter samt att det inte blir så äckligt som blanka tangentbordstangenter blir efter några minuter. Vi är ett gäng som kör Thinkpads och de håller ut bättre än vilken annan dator jag sett.
Däribland en UX någonting som är mer sliten än äldre billig skräp dator från lenovo (u330p kanske det var) tills den gick i golvet och då var den riktigt illa ut (asusen). Det var på håret att den överlevde och den är helt böjd och glaset på skärmen är helt krossat medans jag tappade min T420 (lite bastantare dock) och fick en spricka på 5-8mm (som är näst intill osynlig) från ca samma höjd.
Jag har sett hur konkurenterna blir efter 2 år och jag ser hur alla thinkpads håller efter 2 år och då håller jag hellre i den svarta tegelstenen som är thinkpad än att köper något nytt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av infigo:

@wilsontaylor:
Beror lite från person till person. För mig är det tangentbordet och trackpoint som gör att vad jag än använder så är det skit i jämförelse. Bra layout och rå finnish gör att man kan skriva länge utan att man behöver tänka flera gånger var en tangent sitter samt att det inte blir så äckligt som blanka tangentbordstangenter blir efter några minuter. Vi är ett gäng som kör Thinkpads och de håller ut bättre än vilken annan dator jag sett.
Däribland en UX någonting som är mer sliten än äldre billig skräp dator från lenovo (u330p kanske det var) tills den gick i golvet och då var den riktigt illa ut (asusen). Det var på håret att den överlevde och den är helt böjd och glaset på skärmen är helt krossat medans jag tappade min T420 (lite bastantare dock) och fick en spricka på 5-8mm (som är näst intill osynlig) från ca samma höjd.
Jag har sett hur konkurenterna blir efter 2 år och jag ser hur alla thinkpads håller efter 2 år och då håller jag hellre i den svarta tegelstenen som är thinkpad än att köper något nytt.

@wilsontaylor
Det är dock värt att nämna, vi Thinkpad-användare är ofta såhär. Blir lätt så när man testar. Hade min Thinkpad pajat hade jag lätt köpt en ny utan att ens leta bland konkurrenterna. Det ger dock en indikation åt båda hållen, antingen är det en grym produkt eller så är vi helt galna!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin