Böcker om datorhistoria

Permalänk

Böcker om datorhistoria

Vet inte vilken forumdel som är bäst att lägga den här frågan i men testar här.

Någon som sitter på tips om bra böcker angående datorhistoria? Främst hårdvarans utveckling men utveckling av programspråk är också av intresse.

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem

Börja med "Computer Engineering: A DEC View of Hardware Systems Design". Den är väldigt trevlig och finns fritt och lagligt tillgängligt som PDF:

ftp://bitsavers.informatik.uni-stuttgart.de/pdf/dec/_Books/Be...

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

En bok om svensk datorhistoria (över åren 1840-1960 i alla fall) som kan rekommenderas är Tord Jöran Hallbergs "IT-gryning".

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag har läst två böcker som jag tror är högst relevanta för dig. Refererade till dem i en liten uppsats för en kurs.

Campbell-Kelly / Aspray - Computer
Ceruzzi - A History of Modern Computing

Båda böckerna tar i princip upp samma saker så en räcker gott och väl. Ceruzzi tror jag att jag hittade på KTH:s bibliotek och Campbell-Kelly fanns på Stadsbiblioteket i Sthlm. Men kan ha varit tvärt om. Kan tyvärr inte komma ihåg vilken jag tyckte bäst om, men det var ingen stor skillnad i kvalité för det hade jag i så fall kommit ihåg.