Läckande Corsair h100i, hjälp efterfrågas.

Permalänk
Medlem

Läckande Corsair h100i, hjälp efterfrågas.

Hej!

Jag köpte en dator med Corsair h100i som visade sig läcka. Säljaren saknade kvitto på h100i så jag tog mig en titt. Anslutningarna mellan kylaren och cpu-blocket säkras av något som liknas vid krympslang som med tiden vittrat sönder och spruckit. Det räckte att vidröra så trillade de av i bitar, se bild. Jag tänkte att det troligen skulle hjälpa att ersätta dem med rostfria slangklämmor. Problemet är bara att vid närmare undersökning märkte jag att även en av 90-gradersvinklarna på CPU-blocket är trasiga (de sitter säkrade med rörnitar men går att demontera). Finns det möjlighet att få köpa en sådan 90-graders-vinkel av er/Corsair så att jag kan reparera kyl-lösningen?

http://imgur.com/a/vpPE6

Mvh
MeatEatr

Permalänk
Medlem

@MeatEatR:
Skulle tro att köpa en ny och installera skulle bespara dig både tid och frustration då jag inte tror det är så lätt att byta ut dom där sakerna om du nu ens kan få ta i dessa delar. Sen vet jag inte om det går att fylla på ett AOI system med vätska igen då jag endast kollat på EVGA och Deepcools tyvärr.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Tror tyvärr inte du lyckas hitta några reservdelar om inte någon har en liggandes som har något annat fel.

Jag tänker att man får laga det med fantasin. Har man ett garage eller liknande så leta delar som man kan använda. Jag själv har en 3D-skrivare som löser många problem.
Annars är det nog svårt att lösa.

Problemet på bilden ser ju relativt milt ut, men om 90-böjen är trasig kanske det är lite svårare.
Det är inget som går att limma med tex epoxy-lim?

CRED TILL DIG SOM ENS TÄNKER TANKEN PÅ ATT FÖRSÖKA LAGA NÅGONTING SOM ÄR TRASIGT!!!
(Du lär få massa kommentarer om att det bara är att kasta och köpa nytt).

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Hej!

Jag köpte en dator med Corsair h100i som visade sig läcka. Säljaren saknade kvitto på h100i så jag tog mig en titt. Anslutningarna mellan kylaren och cpu-blocket säkras av något som liknas vid krympslang som med tiden vittrat sönder och spruckit. Det räckte att vidröra så trillade de av i bitar, se bild. Jag tänkte att det troligen skulle hjälpa att ersätta dem med rostfria slangklämmor. Problemet är bara att vid närmare undersökning märkte jag att även en av 90-gradersvinklarna på CPU-blocket är trasiga (de sitter säkrade med rörnitar men går att demontera). Finns det möjlighet att få köpa en sådan 90-graders-vinkel av er/Corsair så att jag kan reparera kyl-lösningen?

http://imgur.com/a/vpPE6

Mvh
MeatEatr

Hej,
Finns reservdelar här att beställa.

http://www.corsair.com/en-us/shop?c=cooling-parts-and-accesso...

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

@MeatEatR:
Skulle tro att köpa en ny och installera skulle bespara dig både tid och frustration då jag inte tror det är så lätt att byta ut dom där sakerna om du nu ens kan få ta i dessa delar. Sen vet jag inte om det går att fylla på ett AOI system med vätska igen då jag endast kollat på EVGA och Deepcools tyvärr.

Bytet oroar mig inte. Lösa delarna däremot. För att återfyllning skall fungera bra behöver jag addera en möjlighet att lufta men det ser jag inte som ett problem.

Skrivet av DilluTioN:

Tror tyvärr inte du lyckas hitta några reservdelar om inte någon har en liggandes som har något annat fel.

Jag tänker att man får laga det med fantasin. Har man ett garage eller liknande så leta delar som man kan använda. Jag själv har en 3D-skrivare som löser många problem.
Annars är det nog svårt att lösa.

Problemet på bilden ser ju relativt milt ut, men om 90-böjen är trasig kanske det är lite svårare.
Det är inget som går att limma med tex epoxy-lim?

CRED TILL DIG SOM ENS TÄNKER TANKEN PÅ ATT FÖRSÖKA LAGA NÅGONTING SOM ÄR TRASIGT!!!
(Du lär få massa kommentarer om att det bara är att kasta och köpa nytt).

Krympslangen ansåg jag precis som du inte ens vara ett problem. Bara att ersätta med slangklämmor. Det finns smidiga, snygga klammer som hade passat bra. Värre är det med 90-gradaren. Den skulle jag säga är det enda problemet. Tunn godstjocklek och en icke identifierad plast. Den verkar inte vara av fet typ så den kan gå att limma men jag är inte överdrivet förtjust i att limma saker. 3D-printer eller svarva en rak anslutning är nog enda alternativet. Frågan som genast dyker upp är om det är värt det. Synd att slänga övrigt bra saker. I den tiden vi idag lever är allt baserat på att vi skall kasta och köpa nytt. De flesta sakerna produceras för att inte ens kunna repareras.

Skrivet av thomson:

Tack för tipset men jag hittar tyvärr inte delen jag söker på den sidan.

Permalänk
Medlem

@MeatEatR: Kanske Corsair själva har något i gömmorna?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av MeatEatR:

@MeatEatR: Kanske Corsair själva har något i gömmorna?

Hejsan,

Vi har tyvärr inga sådana reservdelar, det vi har är monteringskit och liknande.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan