Permalänk

Uppgradering, Ryzen?

Det är nog dags att uppgradera min gamle häck som dras med diverse strul.
Datorn är inköpt hösten 2011 så det är väl på tiden.

Insåg ett tag efter inköpet att de komponenter jag köpte då var av gammal teknik så nu några år senare finns det inte så mycket att köpa som är något att ha.
Jag skulle vilja uppgradera delar av min dator för att kunna spela mer av dagens spel och få en dator som är mer framtidssäker.

Såhär ser i alla fall listan på komponenter ut:
Chassi: Fractal Define R3 Titan
Cpu: i5-2400 3,1Ghz
Psu: Corsair 600W CXV2
Moderkort: Asus P8Z68-V LX Z68 LGA1155
GPU: Geforce GT 730 2gb
Ram: 2x8 DDR3 1600Mhz
SSD: Samsung SSD 850 EVO 250GB (250 GB, SATA-III)
HDD: SAMSUNG HD155UI 1,5 TB
Kylning: 2 stora chassi fläktar (okänt märke), en fram som suger in och en bak som blåser ut.

Jag har sneglat lite på AMD Ryzen och det verkar väldigt intressant.

Något i stil med detta hade jag tänkt mig budgetmässigt:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3409959&view=m

Är det något mer av det jag redan har som bör bytas ut?
Har ni några synpunkter på listan jag satt ihop?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ryzen är inte helt fel, men jag ser inte om CPUn har medföljande fläkt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Ohem:

Ryzen är inte helt fel, men jag ser inte om CPUn har medföljande fläkt.

Det har den.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebeardedwierdo:

Det är nog dags att uppgradera min gamle häck som dras med diverse strul.
Datorn är inköpt hösten 2011 så det är väl på tiden.

Insåg ett tag efter inköpet att de komponenter jag köpte då var av gammal teknik så nu några år senare finns det inte så mycket att köpa som är något att ha.
Jag skulle vilja uppgradera delar av min dator för att kunna spela mer av dagens spel och få en dator som är mer framtidssäker.

Såhär ser i alla fall listan på komponenter ut:
Chassi: Fractal Define R3 Titan
Cpu: i5-2400 3,1Ghz
Psu: Corsair 600W CXV2
Moderkort: Asus P8Z68-V LX Z68 LGA1155
GPU: Geforce GT 730 2gb
Ram: 2x8 DDR3 1600Mhz
SSD: Samsung SSD 850 EVO 250GB (250 GB, SATA-III)
HDD: SAMSUNG HD155UI 1,5 TB
Kylning: 2 stora chassi fläktar (okänt märke), en fram som suger in och en bak som blåser ut.

Jag har sneglat lite på AMD Ryzen och det verkar väldigt intressant.

Något i stil med detta hade jag tänkt mig budgetmässigt:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3409959&view=m

Är det något mer av det jag redan har som bör bytas ut?
Har ni några synpunkter på listan jag satt ihop?

Tack på förhand

Ditt mest kritiska problem vad gäller spel med befintliga komponenter är rimligen grafikkortet (GT 730) som väl aldrig riktigt lämpat sig för grafikintensiva spel, varken när det var nytt eller ännu mindre nu.

Vet inte hur du använder datorn i övrigt men jag skulle iaf överväga om du möjligen kan få gå upp något snäpp till vad gäller grafikkortet, känns lite obalanserat i spelsammanhang med bara ett 1050Ti.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Thebeardedwierdo:
Ser bra ut, dock skulle jag inte köpa ett 1050ti om ja vore dig. Försök o köpa ett begagnad då du får så myccket bättre grafikkort för pengarna.

Permalänk
Medlem

Exakt, gtx 1060 är ett mycket bättre val för 1050ti är verkligen lågbudget och du kommer snabbt bli missnöjd med antal fps den kan spotta ut.

Eller köp gtx 980/980Ti/RX480/580 begagnat

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Thebeardedwierdo

Har svårt att tro att du blir besviken.

Kör själv flera Ryzen,
bla en R5 1600 med Gigabyte X370 Gaming K3 och G.Skill Flare X 16GB 3200MHz.

Inga problem med att köra på 3200Mhz, det bara funkar, har däremot inte provat att överklocka varken cpu eller minnen... har inte sett behovet eftersom den riggen går så jävl... bra

Som tidigare har sagt:
Skippa skräpet 1050, är rent skit i mina ögon, inget man betalar för.

Köp hellre begagnat, vad som helst ... 290x, vad som helst är bättre än det skiten.
Ursäkta om jag är rakt på sak

Lycka till

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk

@Thebeardedwierdo: Om du inte vill lägga ut så mycket för grafikkortet är nog det mest prisvärda (nytt) ett rx 570 från amd.

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

@Thebeardedwierdo: Om du inte vill lägga ut så mycket för grafikkortet är nog det mest prisvärda (nytt) ett rx 570 från amd.

Håller helt med, men problemet är ju att det verkar vara svårt att få tag på nya AMD-kort just nu troligen pga mining,
om jag inte är felunderrättad.
Men hittar man ett så är det som du skriver ett bra köp

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Skrivet av McMillan:

Håller helt med, men problemet är ju att det verkar vara svårt att få tag på nya AMD-kort just nu troligen pga mining,
om jag inte är felunderrättad.
Men hittar man ett så är det som du skriver ett bra köp

oj, såg nu att det var slut överallt, då kanske 1060 är ett smartare köp eller begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

oj, såg nu att det var slut överallt, då kanske 1060 är ett smartare köp eller begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe personligen skulle jag inte betala för ett 1060 heller.
Hellre köpa ett begagnat 290/x/390/x för skitpengar och spara stålar tills man har råd/behöver ett värre kort.
Som jag fattar på TS så behövs inget "monsterkort" idag

Jag är av den åsikten att "köp inte mer än du behöver för ca 3 år framåt" =D

EDIT:
Det gäller GPU (typ 3 år).
Jag själv har någorlunda behov av CPU då jag pysslar lite med videoredigering.
Haha lite hyckleri med "3 år" eller hur

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk

Skaffa absolut ett 1060 i stället för ett 1050 för det kommer du bli besviken på.

Nu är jag absolut för intel & nvidia men i den prisklassen kanske det även är bättre att gå full on amd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Skaffa absolut ett 1060 i stället för ett 1050 för det kommer du bli besviken på.

Bättre att köpa begagnat än att betala dyrt för skit ... not?
Ett 1060 är ju som att köpa en ford anglia o tro att man får en ferrari.
Så fort det står Nvidia på kartongen så tro massan att de får bra grejer.

Inget ont om Nvidia, de gör bra skit, men allt under 1070 är just ... SKIT.

EDIT:
Jävelberg Garderoben, du plockade just poäng
Snyggt jobbat.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Håller helt med, men problemet är ju att det verkar vara svårt att få tag på nya AMD-kort just nu troligen pga mining,
om jag inte är felunderrättad.
Men hittar man ett så är det som du skriver ett bra köp

Skrivet av byggadator03:

oj, såg nu att det var slut överallt, då kanske 1060 är ett smartare köp eller begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

570 och 580 går att köpa och trillar stadigt in med viss oregelbundenhet, men de finns inte i lager för de går direkt till kund. Man får alltså beställa en och snällt vänta ett tag. Beställ från flera olika och ta den som kommer först och avboka resten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

570 och 580 går att köpa och trillar stadigt in med viss oregelbundenhet, men de finns inte i lager för de går direkt till kund. Man får alltså beställa en och snällt vänta ett tag. Beställ från flera olika och ta den som kommer först och avboka resten.

Ok, tack så mycket, kan vara bra att veta när jag själv tänkt skaffa ett Rx 570 senare i år. (:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk

Tack för alla bra svar, sammanfattning alltså: Välja ett bättre grafikkort än GTX1050Ti.
Resten av listan funkar bra att spela med?

Känner att priset som ett GTX 1070 och 1080 ligger på just nu är inte försvarbart för min del, då är isåfall RX570 och 580 mer intressant rent prismässigt.
Man kanske bara ska ha is i magen helt enkelt och vänta på ett sådant och harva på med det trötta GT kortet jag har sålänge.
GT kortet var ett panikinköp på netonnet pga ras på gamla kortet. Inte mycket att hänga i granen
Känns sjukt tråkigt att behöva vänta på något bara för jag ogillar GT kortet starkt (rent skräp)

Kan tänka mig att lägga 2-3 tusen på ett grafikkort.
Spelar inte så mycket just nu men när andan faller på så vill jag kunna spela de senaste spelen utan problem men behöver heller inte jaga skyhöga FPS heller.

Funkar Rysen 5 1600 också bättre med så snabba minnen som möjligt? Har förstått iallafall att 1600x,1700x och 1800x mår bäst av det.
Får det plats med 4st minnen bredvid varandra? Om man vill ha mer än 16gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thebeardedwierdo:

Tack för alla bra svar, sammanfattning alltså: Välja ett bättre grafikkort än GTX1050Ti.
Resten av listan funkar bra att spela med?

Känner att priset som ett GTX 1070 och 1080 ligger på just nu är inte försvarbart för min del, då är isåfall RX570 och 580 mer intressant rent prismässigt.
Man kanske bara ska ha is i magen helt enkelt och vänta på ett sådant och harva på med det trötta GT kortet jag har sålänge.
GT kortet var ett panikinköp på netonnet pga ras på gamla kortet. Inte mycket att hänga i granen
Känns sjukt tråkigt att behöva vänta på något bara för jag ogillar GT kortet starkt (rent skräp)

Kan tänka mig att lägga 2-3 tusen på ett grafikkort.
Spelar inte så mycket just nu men när andan faller på så vill jag kunna spela de senaste spelen utan problem men behöver heller inte jaga skyhöga FPS heller.

Funkar Rysen 5 1600 också bättre med så snabba minnen som möjligt? Har förstått iallafall att 1600x,1700x och 1800x mår bäst av det.
Får det plats med 4st minnen bredvid varandra? Om man vill ha mer än 16gb.

Om du har problem med burken rent allmänt så kan jag förstå om du prioriterar annorlunda men vad gäller spelbarhet så skulle det nog ge mer att bara byta grafikkortet i steg 1 och byta resten senare istället för tvärt om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ännu en fundering, hur är RX 460 4gb jämfört med 1050Ti 4gb?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du ser på det, men det skulle vara möjligt för dig att köpa en begagnad I7 2700K och lägga resten på ett grafikkort. Då skulle du lätt få till ett GTX 1070 eller ett beg GTX 1080. En 2700K, speciellt klockad står sig rätt bra idag tack vare att CPU-utvecklingen stagnerat något dom sista 5 åren.

Edit: Vet inte hur det är med just ditt moderkort, men med en BIOS-uppdatering så var det möjligt för mig att köra en I7 3770K på mitt Z68-kort. Det skulle göra beg-marknaden lite större för dig. 2700/3770K står sig rätt bra emot R5 1500X t.ex. så skillnaden upp till en R5 1600 skulle knappast vara enorm och uppgradering för dig skulle vara mycket billigare då du redan har moderkort och minne.

Permalänk
Skrivet av McMillan:

@Thebeardedwierdo

Har svårt att tro att du blir besviken.

Kör själv flera Ryzen,
bla en R5 1600 med Gigabyte X370 Gaming K3 och G.Skill Flare X 16GB 3200MHz.

Inga problem med att köra på 3200Mhz, det bara funkar, har däremot inte provat att överklocka varken cpu eller minnen... har inte sett behovet eftersom den riggen går så jävl... bra

Som tidigare har sagt:
Skippa skräpet 1050, är rent skit i mina ögon, inget man betalar för.

Köp hellre begagnat, vad som helst ... 290x, vad som helst är bättre än det skiten.
Ursäkta om jag är rakt på sak

Lycka till

när skiva kom med i moderlådan, fanns det 7:ans driver där eller stod det typ win7,10 o så?

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Ok, tack så mycket, kan vara bra att veta när jag själv tänkt skaffa ett Rx 570 senare i år. (:

Skickades från m.sweclockers.com

Jamen dåså, till dess borde AMD fått fart på produktionen och det vara lättare att få tag på en. "Guldruschen" med 570 och 580 började för bara en månad sedan.

Skrivet av Thebeardedwierdo:

Ännu en fundering, hur är RX 460 4gb jämfört med 1050Ti 4gb?

Två olika klasser. 460 är ett instegskort medan 1050 Ti är budget en liten bit från botten. RX 560 är betydligt mer jämbördigt, men fortfarande snäppet under. Dock är 560 markant billigare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@Icecrystal: tyvärr så är det så att mina minnen troligtvis är trasiga då datorn blåskärmar endel, därav mina funderingar på uppgradering. Är inte så sugen på att köpa grejer som jag inte kan använda om i nyare uppsättning. Så nya minnen medför byte moderkort osv. Men tack för tipset.

Permalänk

@GilbertG: okej. 460 känns då inte som ett alternativ, blir nog att beställa 570 eller 580 och hoppas på att dom får fram något snart

Permalänk

Blir till att beställa detta kit fast med ett 1060 6gb istället. Sjukt sugen på att testa Ryzen!

En tanke som slog mig när jag kikade runt var att mina chassifläktar är 3pin kontakter på, på Asus Prome B350-Plus hittar jag bara att det finns 4pin.
Måste jag byta ut fläktarna?
En av fläktarna ska jag byta ut ändå i och för sig då lagret låter mycket. Inga stora pengar i nya fläktar heller å andra sidan.

Är det några andra kontakter som kan spöka till det med något av de äldre komponenter jag har?

Permalänk
Medlem

@pollisoong:

Ursäkta att jag inte varit inloggat på ett tag =(

I mitt fall köpte jag Gigabyte MB och de har ett verktyg för att få in drivare till Win7 direkt till USB-installation om man har ISO.

Misstänker att du redan löst detta då det är ett tag sedan jag postade, annars får du gärna PM:a mig så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa till (ska försöka vara online lite oftare).

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Skrivet av McMillan:

@pollisoong:

Ursäkta att jag inte varit inloggat på ett tag =(

I mitt fall köpte jag Gigabyte MB och de har ett verktyg för att få in drivare till Win7 direkt till USB-installation om man har ISO.

Misstänker att du redan löst detta då det är ett tag sedan jag postade, annars får du gärna PM:a mig så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa till (ska försöka vara online lite oftare).

har inte köpt andra delar. använder ännu min am3 plattform

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.