Får ej 4K att fungera ihop med min laptop (GTX 960M)

Permalänk
Medlem

Får ej 4K att fungera ihop med min laptop (GTX 960M)

Har en laptop med både GTX 960M och Intel Iris Pro (Core I7). Köpte precis is 4k skärm i hopp om att det skulle fungera då den tidigare har klarat 2 externa full hd + 1 intern full hd utan problem.

Nu får jag ju bild i skärmen men det laggar, färgerna är fel och text är suddig.
Läste om att GPU'n bara klarar 30hz med hdmi, blir det någon skillnad om jag kör från det andra jacket med minidisplayport med adapter till hdmi? (har bara hdmi på skärmen).
Jag förstår om det laggar för att uppdateringsfrekvensen är låg men färgerna och den suddiga texten bör vara helt oberoende på det?

Är GTX-kortet ens aktivt eller försöker den köra från iris-kortet? Hur ser jag det?

Blir det bättre om jag avaktiverar den interna skärmen och bara kör 4k-skärmen?

Det är alltså inte skärmen som är flaskhalsen här, den har hdmi 2.0 och 100hz.

Hoppas den hamnade rätt, är ny här.

§3.1 /rubrik förtydligad /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Har nu köpt en ny dator med ett GTX 1080 Ti och det ovan beskrivna lagget är borta. Blir fortfarande fel på färgerna så jag antar att det har med skärmen att göra.
Har fortfarande kvar laptopen och är fortfarande intresserad av svar om hur man ser vilket av grafikkorten som används.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du en HDMI-kabel som stödjer 4K då? För 4K@60hz bör det vara en kabel som klarar 18Gbps

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
99:e percentilen

Speca skärm, annars famlar vi i blindo!

Skrivet av jqwu3:

Läste om att GPU'n bara klarar 30hz med hdmi, blir det någon skillnad om jag kör från det andra jacket med minidisplayport med adapter till hdmi?

Ja, du ska använda DisplayPort-utgången; HDMI-utgången är säkert begränsad som så ofta på laptops. Det finns omvandlare som klarar 4K @ 60 Hz med 4:4:4 chroma subsampling.

Citat:

(har bara hdmi på skärmen).

Vad är detta för tramsskärm?

Citat:

Jag förstår om det laggar för att uppdateringsfrekvensen är låg men färgerna och den suddiga texten bör vara helt oberoende på det?

Skrivet av jqwu3:

Har nu köpt en ny dator med ett GTX 1080 Ti och det ovan beskrivna lagget är borta. Blir fortfarande fel på färgerna så jag antar att det har med skärmen att göra.

Fel färger och suddig text gissar jag beror på att videosignalen tvingats ner till YCbCr med 4:2:0 chroma subsampling eller liknande skräp på grund av hur vingklippt laptopens HDMI-utgång är med avseende på bandbredd.

Citat:

Det är alltså inte skärmen som är flaskhalsen här, den har [bara] hdmi 2.0 och 100hz.

Vad är detta för skärm?

När du specat skärm kan @Laxpudding ta över.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@jqwu3: @Alling:

Det låter som TS har en TV eftersom det är "100 Hz". Då det aldrig är 100 Hz på en TV utan max 60 Hz som max insignal vid 4K kommer det baserat på kretsuppsättningar i TV såväl som dator landa på 4K/30 eller troligtvis i detta fall, 4K/60 Hz med 4:2:0-subsampling och rätt märklig effekt på text och grafik.

Samt då förstås att det är en TV som direkt ur kartong troligtvis lägger på följande:

  • Overscan (skalar om, beskär bilden)

  • Brusfilter (smetar ut grafik)

  • Skärpefilter (lägger på kantskuggor som sedan samverkar med brusfiltret)

  • Överdrivna färger och förvrängd tonkurva sådär i största allmänhet

  • Bildinterpolering som inte alls fungerar med datorgrafik utan skapar ytterligare ryck och smetningar, särskilt runt muspekare. Samt hög latens som ofta gör pekaren svårstyrd

Permalänk
99:e percentilen

En TV är inte en skärm, även om man kan tro det. Köp en riktig skärm istället, @jqwu3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling @Laxpudding
Ja, det är en TV. Jag snackade med en säljare och jag förklarade att jag tidigare hade köpt en "riktig" datorskärm med 4k som jag returnerade pga den, i min mening, alldeles för liten skärm så den var obrukbar i 4k utan skalning.
Han rekommenderade då en TV men påpekade att det inte kunde vara vilken som helst utan rekommenderade denna då den hade så pass hög uppdateringsfrekvens.
Modellen är LG 49UH603V

Går det att lösa eller får jag leva med "förbättringarna" Tv:n lägger på? Jag tänker inte gå tillbaka till en mindre skärm bara för att få bättre bild. Jag använder skärmen för utveckling och att ha flera fönster öppna samtidigt är högre prioritet än bra bild, men går det att lösa vill jag såklart fixa det.

@Streamdog
Kabeln ska det inte vara något fel på, den ska stödja 4k 60hz och Ethernet, inte för att jag använder det senare. Funkar ju på den nya datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jqwu3:

Går det att lösa eller får jag leva med "förbättringarna" Tv:n lägger på? Jag tänker inte gå tillbaka till en mindre skärm bara för att få bättre bild. Jag använder skärmen för utveckling och att ha flera fönster öppna samtidigt är högre prioritet än bra bild, men går det att lösa vill jag såklart fixa det.

Det borde finnas något likt "Gaming mode" i inställningarna till TV;n. Slå på det och se hur det känns i det läget.

Permalänk
Bildexpert 📺

@jqwu3: LG brukar erbjuda ett PC-läge. Man går in i ingångshanteraren och talar om att anslutningen du använder är en PC. Då stänger den av en hel del hyss och beter sig mer som en monitor.

Det kan dock finnas en hel del andra oklarheter som du märker av först när du ser resultatet. Glöm heller inte att Clear Type ofta behöver ändras om baserat på subpixelstrukturen hos panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jqwu3:

Kabeln ska det inte vara något fel på, den ska stödja 4k 60hz och Ethernet, inte för att jag använder det senare. Funkar ju på den nya datorn.

Vet du att 960m ska klara 4K@60hz på den HDMI-kontakten då? Det kan vara skillnad på output-bandbredd i HDMI och DP även om det är från samma laptop, om HDMI-standarden när den laptopen gjordes inte hade kommit upp i whatever version "2.02391305BF McNuggets" (namn...) än.

Har inte hunnit läsa tråden, ursäkta om det redan är uppklarat.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Har för mig att jag aktiverade pc-läge, det förbättrade något men inte optimalt. Ska kolla mer på inställningarna sen, är bortrest denna vecka men återkommer med resultat när jag har hunnit testat.

@Masyve
Jag vet att HDMI bara klarar 4k 30hz på laptopen. Funkar på nya datorn så det är egentligen inte problemet längre.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Fanns olika lägen.
Intensiv, standard, eco, biosalong, sport, spel, foto, hdr effekt, isf expert.
Har testat alla, ingen är perfekt men jag tycker spel är sämre än exempelvis biosalong.

Sen finns det ju andra inställningar, jag vågar inte riktigt röra dessa. Detta är alltså standardinställningar för spel-läget.
Bakgrundsbelyst 95
Kontrast 95
Ljusstyrka 50
Skärpa 20
Färg 65
Nyanser 0
Färgtemperatur C 30
Dynamisk kontrast Av
Dynamisk färg Av
Hudton 0
Gräsfärg 0
Himmelsfärg 0
Färgskala utökad
Superupplösning Medel
Gamma Medel
Brusreducering Av
MPEG brusreducering Av
Svartnivå Låg
Biosalong AV
Betraktarvänlig Av
TruMotion Av

Permalänk
Bildexpert 📺