Permalänk

Custom loop i ett InWin 301 chassi

Tänkte nu påbörja ett projekt som jag har planerat sedan In Win visade upp sitt 301-chassi, ett mATX chassi med fönster i härdat glas och ett enkelt utseende. Delarna som kommer att användas är till stor del tagna från mitt förra bygge, men med uppgraderat grafikkort och chassi.

Vad som följer är en bild på mitt förra projekt så alla ser ungefär vilka delar som ska användas även i detta:

Fler bilder på förra projektet finns på följade länk om någon är intresserad, datorn byggdes för ett par månader sedan och jag blev inte så nöjd med chassit och därmed hur loopen blev i slutändan (därav nytt projekt redan nu). länk till Google drive

Det nya projektet ska byggas i den vita varianten av chassit:

Vätskan till kylningen tror jag blir "Mayhems pastel Blueberry", beställer det tillsammans med chassit imorgon så om någon har input är det dags

Alla fittings i bygget är "bitspower black sparkle", alltså något mörk nickel.

Tanken är att jag ska få plats med två 240*45mm radiatorer i chassit, och eftersom jag använder ett ITX moderkort bör det finnas plats för en radiator i botten och en i fronten
Komponenterna som nu är inköpta är som följer:

i7 4690K - Har sedan tidigare bygge
AsRock H81M ITX - Har sedan tidigare bygge, går att överklocka på och jag orkar inte försöka få tag på ett "last-gen moderkort" i dagsläget.
R9 FURY X - mer eller mindre det bästa kortet som är kort nog för att få plats i chassit med en 45mm tjock radiator i fronten och en reservoar, kommer på posten på måndag eller tisdag
8GB Corsair minne - har sedan tidigare bygge

Vattenkylningskomponenterna är som följer:

EK supreme HF CPU-block - Har sedan tidigare bygge
2x 240*45mm radiatorer, kanske skaffar en tredje 120mm rad men det kan bli ont om plats, Har sedan tidgare bygge
EK Fullcover block till grafikkortet - Kommer med posten på måndag eller tisdag.
DDC pump med acryltopp - Har sedan tidigare bygge
Massa "Bitspower Crystal link enhance" fittings - Har sedan tidigare
typ 8-9 EK 90 graders adaptrar som används vid behov - Har även dessa sedan tidigare
Passthrough fittings, soft tube compression fittings, plugs, extenders, adaptrar. - Har en stor låda med diverse grejer.
2X Noctua NF-F12, används där de inte syns - Har sedan tidigare bygge.
2X andra fläktar - avvaktar inköp eftersom jag inte än vet om fläktarna kommer behöva vara 15mm tjocka.
Tube-Reservoar - Beställd, kan eventuellt ta ett tag att få eftersom
Sleevade sladdar, tempsensor för vätskan, extra fittings till att koppla CPU och GPU block i parallel om det skulle behövas
Chassi (Vita modellen), 12mm akrylrör, vätska (pastel blue berry) och diverse verktyg. - Beställer från caseking imorgon direkt när de får in chassit i lager (07-07-2017)

Om någon vill kommentera eller har förslag på ändringar (som inte kostar sjukt mycket, det mesta är ju redan beställt), är det bara att lämna en kommentar! Uppskattar verkligen råden! Har även tillgång till 3d skrivare så kom med så många kreativa ideer som möjligt.

Permalänk

Första uppdateringen:

Har gjort lite mindre förberedelser inför bygget, sleevat kablar på fläkar och målat pumpens kylfläns svart istället för röd som inte längre passar in. Caseking har fortfarande inte 301 i lager, men det står i lager idag så det kommer förhoppningsvis in under dagen!

Före:

Efter:

Ska gå och hämta ut grafikkortet som kom fram med posten idag!

Permalänk

Update

Bestämde mig för att uppgradera pumpen till en D5 pump för att öka flödet då CPU och GPU ska vara parallelkopplade i loopen, den borde vara framme i början av nästa vecka. Utöver detta har jag köpt en hel del mindre komponenter till vattenkylningen och fler kommer senare under veckan. Chassit och allt annat jag beställde från caseking borde vara framme den här veckan, det blev något strul med min beställning när jag var på semester så den gick inte igenom förs kl. 12:01 igår. (tisdag)

Utöver detta har jag ritat en styrkrets till PWM fläktar och pumpar i Eagle PCB med inbyggd tempsensor. Tanken med denna är att man ska kunna basera fläkthastighet på vattentemperaturen utan att behöva någon som helst mjukvara på datorn.

Permalänk

Update

Har gjort en liten "test fit" med några av komponenterna, för att få mer plats mellan grafikkortet och fläktarna har jag dock införskaffat tunnare radiatorer, 45mm som jag hade i det förra byggert var lite för mycket. Ska på semester nu så nästa update lär vara om runt två veckor, och alla komponenter kommer då att vara framme!

Här är iallafall en bild på "resultatet" av mitt test:

Värt att tillägga är att alla kopplingar och vinkar sedan kommer att matcha i färg!