Permalänk
Medlem

Ser ju nice ut, bara adaptern och en Y-splitter som fattas sen kan du tuta och köra.
Tänk dock på den ökade vikten om du ska kasta runt datorn.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Chassi del 1.

Nu har min vga -> pwm adapter kommit och GPUn har gått på högvarv över 1 vecka.

Temperaturen ligger i snitt 2-3grader under originalvärdena med nuvarande fläktkurva och ljudnivån är fantastisk.

Skrivningen av första delen av chassit är klart men helt obehandlat än så länge. Ska slipas och poleras blankt när resterande delar är klara.
Som kan beskådas på bilden blir han ganska hög och täcker 3 slotts.

http://imgur.com/a/E3JDr
(lägger även in en länk till bilden då inbäddningen inte vill samarbeta eller så fattar jag bara inte hur man gör.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

2. vart (helst lokala butiker) hittar man en vga -> 4-pin pwm adapter.

För er andra som undrar:
http://www.aquatuning.se/kablar/flaektkablar-und-kontakter/20...

Kan säkert finnas på andra ställen också.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

För er andra som undrar:
http://www.aquatuning.se/kablar/flaektkablar-und-kontakter/20...

Kan säkert finnas på andra ställen också.

Precis samma som jag köpte, fast jag köpte från inet.

Permalänk
Medlem

Nu är även bakdelen av chassit monterat.

Allt är fortfarande helt obehandlat och en logga av något slag ska skapas för att dölja den skarv som uppstår.

Blir spännande att se det i högblankt, men ser ändå ganska ok ut enligt mig.

Bilder nedan.
http://imgur.com/AEcmWOd
http://imgur.com/RLqvmos

Permalänk
Medlem

En 120 mm fläkt flyttar så otroligt mycket mer luft vid jämförbar ljudnivå kontra en mindre fläkt från grafikkortet så du klarar dig med att bara sätta fast den på något vis och sedan köra den på ett stabilt lågt varvtal, behöver ingen styrning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

En 120 mm fläkt flyttar så otroligt mycket mer luft vid jämförbar ljudnivå kontra en mindre fläkt från grafikkortet så du klarar dig med att bara sätta fast den på något vis och sedan köra den på ett stabilt lågt varvtal, behöver ingen styrning.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, gjorde detta i fas 1 för att se att allt fungerade bra, vilket det absolut gjorde, men känns roligare att få ha kvar styrningen från gpun, särskilt om det kommer till en kostnad av 35:-, vilket även frigjorde en pwm port på moderkortet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

En 120 mm fläkt flyttar så otroligt mycket mer luft vid jämförbar ljudnivå kontra en mindre fläkt från grafikkortet så du klarar dig med att bara sätta fast den på något vis och sedan köra den på ett stabilt lågt varvtal, behöver ingen styrning.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl trevligare att kunna överklocka rejält och kunna ställa in egen fläktkurva baserat på gpu-temp, så kan man komma ner till löjligt lågt varvtal i idle eller rent av semi passivt.
Se att inte behöva böka med sladd till moderkortet är väl bara en bonus, speciellt om man ska ta i och ur kortet ibland.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Absolut, gjorde detta i fas 1 för att se att allt fungerade bra, vilket det absolut gjorde, men känns roligare att få ha kvar styrningen från gpun, särskilt om det kommer till en kostnad av 35:-, vilket även frigjorde en pwm port på moderkortet igen.

35:- kan man ju ta :).

Skrivet av 20kr:

Är väl trevligare att kunna överklocka rejält och kunna ställa in egen fläktkurva baserat på gpu-temp, så kan man komma ner till löjligt lågt varvtal i idle eller rent av semi passivt.
Se att inte behöva böka med sladd till moderkortet är väl bara en bonus, speciellt om man ska ta i och ur kortet ibland.

Visst är det, men det är inte alla som har tid/lust/kunskap för att den här modifieringen. Enklast är ju en fläkt på jämnt varvtal. Sen att TS får ordning på det är ju bara kalas. Böka med sladd till moderkortet dock .. hmm .. böka ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 970, köpt 2015, var väldigt tyst det första året.
Kan inte säga att grafikkortets fläktar störde ens 2016.

Fast idag verkar fläktarna vara helt utslitna för de stör så fort ett grafiktungt spel startas.
Finns det verkligen ingen tillverkare som har ersättningsfläktar till diverse grafikkort?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Snyggt fixat! Sitter själv och pular med att få ner ljudvolymen från mitt 1080 ti

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Nu har min vga -> pwm adapter kommit och GPUn har gått på högvarv över 1 vecka.

Temperaturen ligger i snitt 2-3grader under originalvärdena med nuvarande fläktkurva och ljudnivån är fantastisk.

Skrivningen av första delen av chassit är klart men helt obehandlat än så länge. Ska slipas och poleras blankt när resterande delar är klara.
Som kan beskådas på bilden blir han ganska hög och täcker 3 slotts.

http://imgur.com/a/E3JDr
http://imgur.com/a/E3JDr
(lägger även in en länk till bilden då inbäddningen inte vill samarbeta eller så fattar jag bara inte hur man gör.)

Snyggt jobbat!

Tycker att du borde kunna få ner tempen mer än så dock, jag brukar alltid ta loss kylaren och byta kylpastan det brukar göra skillnad.

Permalänk
Medlem

Klar (iaf för tillfället)

Tänkte att det var bäst att försöka färdigställa någorlunda innan semestern var slut.
Tyvärr hann jag därför inte riktigt få tag i alla de saker jag behövde, vissa våtslippapper, skruv etc.
Där av användningen av buntband fortfarande bland annat.
Detta leder till att det fortfarande finns en hel del förbättringar att göra när man får tid över en dag.

Nedan går att se ett relativt klart exemplar med lite enklare behandling på chassit för att få det jämnt och blankare.
Blev ändå helt ok enligt mig själv.

Permalänk
Medlem

@Cerb: hur ser din fläktkurva ut?

Permalänk
Medlem

Fläktkurvan ser ut som följer.
Hoppet vid 63 grader är för att få ner temperaturen något ytterligare.

Permalänk
Medlem

@Cerb: vilken temp maxar kortet? Ser riktigt bra ut!

Permalänk
Medlem

@Trullon: med nuvarande fläktkurva har jag nått maximalt 66 grader när temperaturen i rummet ligger runt 27 grader vid stresstest ett par timmar.
Kan givetvis få det ännu svalare, men bytte fläktar primärt för ljudnivån så detta verkar vara bästa kompromissen mellan ljud och temp.

Permalänk
Medlem

@Cerb: det är ju galet bra! Kul

Permalänk
Medlem

@Cerb 2 svarta försänkta skruvar sen ser det galet nice ut, riktigt bra jobbat

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag stör i tråden men otroligt nice gjort

Har en fundering på att göra samma sak på mitt r9 390x med 2 noctuna fläktar.

Jag har 2 st PWM kontakter. men sen även en 3e kontakt som är ganska bred med typ 5-6 stift? Kan jag använda den på något vis? eller behövs den ens användas?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av hargibii:

Ursäkta att jag stör i tråden men otroligt nice gjort

Har en fundering på att göra samma sak på mitt r9 390x med 2 noctuna fläktar.

Jag har 2 st PWM kontakter. men sen även en 3e kontakt som är ganska bred med typ 5-6 stift? Kan jag använda den på något vis? eller behövs den ens användas?

MVH

Skulle gissa att den är till för alla led lampor på ditt grafikkort. Lägg gärna upp en bild så är det enklare att säga vilket.
Men mest troligt kan du helt skippa denna och bara nyttja dina två pwm kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Skulle gissa att den är till för alla led lampor på ditt grafikkort. Lägg gärna upp en bild så är det enklare att säga vilket.
Men mest troligt kan du helt skippa denna och bara nyttja dina två pwm kontakter.

Lägger upp en bild i EM då jag är på jobbet nu men de låter ju väldigt troligt!

*edit*
köpte 2 noctuna fläktar och 2 pwm vga adaptrar nu. så blir o skruva lite i helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hargibii:

Lägger upp en bild i EM då jag är på jobbet nu men de låter ju väldigt troligt!

*edit*
köpte 2 noctuna fläktar och 2 pwm vga adaptrar nu. så blir o skruva lite i helgen!

Härligt!