(Köpråd) Telefon för max 5500kr

Permalänk
Medlem

(Köpråd) Telefon för max 5500kr

Hade tänkt mig att under sommaren (Helst denna månad) köpa en ny telefon. Har tittat på lite olika men tycker det är jättesvårt att välja vad som är bäst.

Info och krav:

  • Max 5500kr

  • Gärna bra kamera

  • Gärna runt 5"

  • Helst ~32GB lagring, varken mer eller mindre

  • Spelar aldrig spel på mobilen och lär inte göra det heller

  • Vattentäthet är inte viktigt

  • Batteri som räcker för mycket användande hela dagen

Användningsområde: Surfa, GPS, videotittande, musik och ta foton och filma

Har kollat på dessa telefoner:
Huawei Honor 8 32GB - 3200kr
Oneplus 5 64GB - 5000kr
Samsung Galaxy S7 32GB - 4800kr
Lenovo P2 32GB - 3100kr

Lutar åt Honor 8 eftersom den är billig men samtidigt inte dålig. Även OP5 för den verkar ge mycket för priset, men den dras med lite problem verkar det som plus att kameran och skärmen fått kritik

Hoppas jag givit tillräcklig info

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till Mecenat kan du köpa en Huawei P10 för 2600 kr hos Tele2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Om du har tillgång till Mecenat kan du köpa en Huawei P10 för 2600 kr hos Tele2.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går/gick att köpa utan Mecenat. Jag har inte studerat på flera år och kunde köpa för 2.590.

Permalänk

tycker polarens op5 kamera är grym

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Det går/gick att köpa utan Mecenat. Jag har inte studerat på flera år och kunde köpa för 2.590.

https://www.tele2.se/mobiltelefoner/huawei-p10
Om jag inte räknat helt galet blir 124*24=2976

Med Mecenat (som jag har tillgång till) blir det dock ytterligare 400kr rabatt

Får kolla vidare på P10. Vad tycker du om den?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@Vinolik: OnePlus 5: Vanilla Android är att döda för! (Kommer från en som inte stod ut med Touchwiz på Samsung S6 Edge+ = rootad med rom så nära vanilla jag kan komma, får dock aldrig flytet som vanilla..)

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

@Vinolik: OnePlus 5: Vanilla Android är att döda för! (Kommer från en som inte stod ut med Touchwiz på Samsung S6 Edge+ = rootad med rom så nära vanilla jag kan komma, får dock aldrig flytet som vanilla..)

Har bara haft samsung (2st) hittils och alltid tröttnat på interfacet så op5 är lockande. Vad mer kan du säga om den? Några andra nackdelar/fördelar eller problem?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Sista frågan för idag: kan jag köpa P10 för 2600 på Tele2 utan att behöva deras abonemang? Är inte kund hos dem och tänker inte bli det heller

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Hade tänkt mig att under sommaren (Helst denna månad) köpa en ny telefon. Har tittat på lite olika men tycker det är jättesvårt att välja vad som är bäst.

Info och krav:

  • Max 5500kr

  • Gärna bra kamera

  • Gärna runt 5"

  • Helst ~32GB lagring, varken mer eller mindre

  • Spelar aldrig spel på mobilen och lär inte göra det heller

  • Vattentäthet är inte viktigt

  • Batteri som räcker för mycket användande hela dagen

Användningsområde: Surfa, GPS, videotittande, musik och ta foton och filma

Har kollat på dessa telefoner:
Huawei Honor 8 32GB - 3200kr
Oneplus 5 64GB - 5000kr
Samsung Galaxy S7 32GB - 4800kr
Lenovo P2 32GB - 3100kr

Lutar åt Honor 8 eftersom den är billig men samtidigt inte dålig. Även OP5 för den verkar ge mycket för priset, men den dras med lite problem verkar det som plus att kameran och skärmen fått kritik

Hoppas jag givit tillräcklig info

Dina krav på batteritid och att du inte spelar gör att jag rekommenderar P2:an.

Permalänk
Medlem

@Vinolik: Du kan påbörja och sedan avsluta abonnemanget direkt efteråt då de inte har några bindningstider. Riktigt bra pris för P10 iaf.

Permalänk
Medlem

OnePlus får alla mina röster! Grym lur!

// LZ

Permalänk
Medlem

Har själv en OP5 och är grymt nöjd med den

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har en oneplus3 och det är nog den bästa telefon jag haft. Billig men med mycket prestanda och kvalitet. Batteritiden skulle kunna vara bättre men så länge man inte kör ljusstyrkan på max räcker den ändå rätt länge.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

OnePlus får alla mina röster! Grym lur!

// LZ

Skrivet av hypan:

Har själv en OP5 och är grymt nöjd med den

Tack för era kommentarer men de är ju i princip meningslösa då ni varken säger om det finns något ni inte gillar eller vad det faktiskt är ni gillar och varför ni rekommenderar op5...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Samsung A5 (2017)

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Op5. Största fördelen mot de andra är mjukvara. Höll på att kräkas över Huaweis vedervärdiga EMUI som fanns i den P9 jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Op5. Största fördelen mot de andra är mjukvara. Höll på att kräkas över Huaweis vedervärdiga EMUI som fanns i den P9 jag hade.

Vad är det som är dåligt med det? Skaffade nyss en Mate 9 Pro och har inte så jättemycket att klaga på. Är ingen van Android-användare och har inte ens tittat på en Android på över ett år. Kommer inte på vad som kan vara så dåligt som inte är Androids fel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag har en Lenovo P2 som jag är väldigt nöjd med. Lägger helt enkelt lite plus och minus nedan. Allt i relation till priset på 3000:-

+Batteritiden, såklart (Det ska även gå att använda den som powerbank)
+Skärmen. Jag gillar AMOLED och det är rätt bra kvalitet i stort. 1080p stör mig inte det minsta.
+Byggkvaliteten. Känns bra och gedigen.
+Formfaktor. Upplevs ligga bättre i fickan än tidigare iphone 5S
+Dubbla SIM-kort. Använder båda för jobb/privata nummer.
+Respons. Den har aldrig känts långsam.
+Värmeutvecklingen är så gott som obefintlig.
+Snabbladdning ger full laddning på 2-3h

-Kameran. Den funkar ok i dagsljus men har problem med över/underexponering och den hanterar inte mörkare miljöer bra alls.
-Hörlursuttaget. Det låter ok men saknar kraft att driva lite roligare lurar och volymen är alldeles för låg. (Köpt till en Dragonfly black)
-Storleken. Skärmen är lite för stor för mig att hantera med en hand.
-Tillbehör. Det är svårt att hitta tillbehör som passar.
-Den kan vara ganska hal utan extra skal. (Vilket jag inte har, se tidigare punkt om tillbehör).
-Inget SD-kort om dubbla SIM-kort används.
-Kommer antagligen inte uppdateras mer av Lenovo sett till deras tidigare uppdateringsmönster.
-Snabbladdning endast med medföljande laddare.

För min del överväger den fantastiska batteritiden alla minus och det är den bästa telefonen jag ägt. Att slippa tänka på batteriet ger en frihet och har förändrat mitt användarmönster ganska ordentligt.

Har du mer specifika frågor försöker jag gärna svara på dem.

Edit: Jag skulle säga att jag får cirka 2 dygns batteritid utan att snåla. Jag har alla lokationstjänster igång, blåtand och wifi. Idag har jag 3t23min användning och 13t44min standby. Det är 54% kvar vilket är mindre än det brukar vara. CPU står för 25% och skärm för 14,4%. Vettifasen vad CPU'n har härjat med under dagen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vad är det som är dåligt med det? Skaffade nyss en Mate 9 Pro och har inte så jättemycket att klaga på. Är ingen van Android-användare och har inte ens tittat på en Android på över ett år. Kommer inte på vad som kan vara så dåligt som inte är Androids fel.

Det är ju att det är så lite vanilla android kvar som gör emui dåligt. Lite som att köpa en laptop från Acer. Sjult mycket bloat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Tack för era kommentarer men de är ju i princip meningslösa då ni varken säger om det finns något ni inte gillar eller vad det faktiskt är ni gillar och varför ni rekommenderar op5...

Hög kvalitet
Snabba uppdateringar av Android
Grym skärm
Grymt ljud
Bra batteritid

// LZ

Permalänk

Xiaomi Mi Mix! Stort batteri, toppspecs och unik design för ~4.5k på Aliexpress. Skärmen är i och för sig 6.4", och minnet är 256gb, vilket dock knappast kan ses som en nackdel.

Visa signatur

1) AMD Ryzen 5 2600 | ASUS GTX 1070 Dual | Corsair 16GB DDR4 @ 3000 MHz | Crucial 250GB M.2 | WD Blue 1TB

2) AMD Ryzen 2600X | ASUS ROG Strix RTX 2060 | G.Skill 16GB DDR4 @ 3200 MHz | Samsung EVO 250 GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Fan vad svårt det skulle bli då. Är extremt sugen på att beställa Huawei P10 nu när den är så extremt billig! Varit och känt på den i butik idag och den kändes bra, dock var funktionerna på den fysiska knappen något buggade verkade det som. Någon med P10 som har erfarenhet om detta?

Enkelt förklarat, knappen på framsidan ska ju kunna inneha alla tre funktionerna (tillbaka-kort tryck, hem-hålla in och aktiva program-svepa vänster eller höger) men när jag testade så funkade det inte.

Känner mig dock ändå ganska övertygad om att det blir P10:an eftersom den passar mina behov för ett exemplariskt pris

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Hög kvalitet
Snabba uppdateringar av Android
Grym skärm
Grymt ljud
Bra batteritid

// LZ

OnePlus är knappast snabba med uppdateringar. Bla Op2 som är 2år kommer inte få Nougat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Fan vad svårt det skulle bli då. Är extremt sugen på att beställa Huawei P10 nu när den är så extremt billig! Varit och känt på den i butik idag och den kändes bra, dock var funktionerna på den fysiska knappen något buggade verkade det som. Någon med P10 som har erfarenhet om detta?

Enkelt förklarat, knappen på framsidan ska ju kunna inneha alla tre funktionerna (tillbaka-kort tryck, hem-hålla in och aktiva program-svepa vänster eller höger) men när jag testade så funkade det inte.

Känner mig dock ändå ganska övertygad om att det blir P10:an eftersom den passar mina behov för ett exemplariskt pris

Om du har aktiverat navigationsknapparna på skärmen så fungerar inte gesterna på den fysiska knappen. Annars fungerar gester på knappen felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Om du har aktiverat navigationsknapparna på skärmen så fungerar inte gesterna på den fysiska knappen. Annars fungerar gester på knappen felfritt.

Var just det soma var problemet. Jag ändrade till bara den fysiska knappen men det funkade ändå inte. Knapparna på skärmen funkade utan problem

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Har en p10. Mycket bra telefon, mer för pengarna får du inte. Enda negativa skulle jag säga är batteritiden, som inte är dålig, men blev besviken på den jämfört med hur min xperia z3 var i början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Var just det soma var problemet. Jag ändrade till bara den fysiska knappen men det funkade ändå inte. Knapparna på skärmen funkade utan problem

Man vet aldrig vad butiksexemplar har blivit utsatta för, kan ha varit defekt också. Jag har aldrig hört att någon har haft problem med sin nya telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BohmaN98:

Har en p10. Mycket bra telefon, mer för pengarna får du inte. Enda negativa skulle jag säga är batteritiden, som inte är dålig, men blev besviken på den jämfört med hur min xperia z3 var i början

Skrivet av milo_:

Man vet aldrig vad butiksexemplar har blivit utsatta för, kan ha varit defekt också. Jag har aldrig hört att någon har haft problem med sin nya telefon.

Ok lägger troligtvis en beställning idag!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Op5. Största fördelen mot de andra är mjukvara. Höll på att kräkas över Huaweis vedervärdiga EMUI som fanns i den P9 jag hade.

Just mjukvaran var en punkt som swedroid klagade rätt mycket på i sin recension. Många smågrejer tydligen. Råder dig att läsa testet för att bilda en egen uppfattning, jag har själv inte haft nån oneplus men jag sätter deras tester högt... Om inte högst när det kommer till mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X