Kopieringsskyddet Denuvo plockas bort för Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Melding Plague

Kopieringsskyddet Denuvo plockas bort för Mass Effect: Andromeda

I och med den senaste uppdateringen till Mass Effect: Andromeda plockas också kopieringsskyddet Denuvo bort, troligen till följd av att skyddet kringgicks kort efter lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bättre att köra med in-game betalningar istället och ta betalt per månad att få spela online. Detta med en fast kostnad vid köp är förlegat.

Permalänk
Medlem

Nu saknas bara att dom plockar bort Origin med, så...

Skrivet av anon159643:

Bättre att köra med in-game betalningar istället och ta betalt per månad att få spela online. Detta med en fast kostnad vid köp är förlegat.

Usch, nej tack.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Bort med Origin eller i alla fall ge mig valet att köpa spelen i Steam som Ubisoft gör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som det brukar vara. De enda man straffar med kopieringsskydd är betalande kunder. Piraterna lider aldrig av det.

Bra at det plockats bort, men de borde inte haft det där från början.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bättre att köra med in-game betalningar istället och ta betalt per månad att få spela online. Detta med en fast kostnad vid köp är förlegat.

nope

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bättre att köra med in-game betalningar istället och ta betalt per månad att få spela online. Detta med en fast kostnad vid köp är förlegat.

lägg bort flaskan nu du har druckit tillräckligt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Man brukar väl säga att 80% av alla kopior som kommer att säljas av ett spel säljs den första månaden efter release. Det är därför det är så otroligt skadligt för spel när de läcks innan release, för företaget missar mycket av "introduktionsförsäljningen".
Att ta bort kopieringsskyddet efter en månad kostar alltså inte mycket, men sparar in en del på supportärenden och ger lite goodwill.

Permalänk
Medlem

Gissar på att EA har lagt ner singel player utvecklingen (DLCs) och satt Bioware på ett nytt projekt. Då behövs inget DRM längre.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Spelet är fortfarande skit. Skulle inte ens slösa min bandbredd på en pirat kopia.

Till och med EA har övergett titeln, då de inte försöker mjölka ut någon singel player DLC. Och Bioware Montreal som utvecklade titeln, har blivit nergraderad till en support studio.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Man brukar väl säga att 80% av alla kopior som kommer att säljas av ett spel säljs den första månaden efter release. Det är därför det är så otroligt skadligt för spel när de läcks innan release, för företaget missar mycket av "introduktionsförsäljningen".
Att ta bort kopieringsskyddet efter en månad kostar alltså inte mycket, men sparar in en del på supportärenden och ger lite goodwill.

Njaaa, tvivlar på hur mycket verklighet det ligger bakom det påståendet idag.
Även om det hette så förr att "man brukar väl säga att 80%..." så är det nog oändligt mycket mer beroende av både kvalitet på spel samt hur väl man förvaltar spelets utveckling.

Några exempel:
I fallet med Spore -Fick mängder av kritik för sitt kopieringsskydd där EA t.o.m. blev dragna inför och dessutom fälldes i två separata fall p.g.a. det elaka skydd de implementerat på spelen. Finns numera att köpa på GOG.com

I fallet med No mans sky -Absolut, bra exempel på en försäljning som störtdök direkt när folk inte uppskattade spelet.

I fallet med Bulletstorm -Kul spel som inte sålde såväl som man hade tänkt sig, fick både bra och dålig kritik. Totalt kass konsolspel-portning till PC. Säljs fortfarande men supporten är obefintlig samt att spelet förlitar sig på lite meck om man skall få det till att fungera väl med gammalt kopieringsskydd/Games for Windows Live. Efter ett tag skyllde man den dåliga försäljningen på pirater som laddade ned spelet istället för att köpa det. Lik väl var det nog ändå dem som fick den bästa upplevelsen då man troligtvis slipper GFWL.

I fallet med Half-Life -Moddet Counter-strike banade väg för en helt ny genre, bidrog till att Half-life försäljningen ökade lavinartat långt efter introduktionen.

I fallet med ARMA 2 -Moddet Day-Z gjorde att försäljningen gick upp som aldrig förr.

Däremot har spelföretag ofta resonerat så runt fysiska kopior då det kostar att hålla dem i lager för försäljning. Något man idag knappt behöver ta någon hänsyn till givet att man faktiskt erbjuder spelet till försäljning (digitalt) ev. till lägre kostnad, samt supportar det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde denovo's policy var att rekommendera att man tog bort det efter ett halvår. Då man inte längre säljer så bra och inte behöver lägga pengar på support relaterade till drm.

Edit:
Om ni missat det så är den bort från t.ex doom.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Njaaa, tvivlar på hur mycket verklighet det ligger bakom det påståendet idag.
Även om det hette så förr att "man brukar väl säga att 80%..." så är det nog oändligt mycket mer beroende av både kvalitet på spel samt hur väl man förvaltar spelets utveckling.

Det har ingenting med fysiska kopior att göra, och väldigt lite att göra med kvalitet, det har att göra med försäljningen av de flesta spel, särskilt trippel-A spel, följer en gamma-fördelning med en jättetopp strax efter release som snabbt klingar av.
Jag tror inte Watchdogs 2 eller Dishonored 2 säljer många kopior längre, t.ex., och de är bara dryga halvåret gamla. Spel har kort hållbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det har ingenting med fysiska kopior att göra, och väldigt lite att göra med kvalitet, det har att göra med försäljningen av de flesta spel, särskilt trippel-A spel, följer en gamma-fördelning med en jättetopp strax efter release som snabbt klingar av.
Jag tror inte Watchdogs 2 eller Dishonored 2 säljer många kopior längre, t.ex., och de är bara dryga halvåret gamla. Spel har kort hållbarhet.

Jag skulle nog hävda att det har väldigt mycket att göra med just kvalitet, något som det saknades mycket av i fallet med Mass Effect: Andromeda.
Men visst, vissa spel idag har betydligt kortare datum än andra, inte sällan för att studion eller publishers avstår från att lägga mer tid och resurser på ett spel som redan är släppt. -Pengarna intjänade, dags att gå vidare-
-Så gick det att resonera förr då man kunde förvänta sig en viss hållbar kvalitet redan vid lansering, inte som idag när man lovar, men sedan levererar ett halvfärdigt spel som man ev. motvilligt patchar någon gång i framtiden.
Något som återspeglas i trenden med att erbjuda "Season pass","Pre-purchase/Early access", efter att kunden betalat behöver de inte leverera ett dugg egentligen.

Spelserier som Borderlands, PAYDAY osv. är goda exempel på hur man faktiskt kan gå tillväga hellre än att göra en "EA".
Folk börjar inse detta, därför tror jag att bolagen borde börja fokusera mer på kvalitet, -om det nu är spelförsäljning som de vill syssla med i framtiden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.