Permalänk

ASUS Laptop 100 procent disk usage!

Hej, jag har precis köpt en ny ASUS ROG FX553VD-DM201T och när jag startade igång den så märkte jag att den var lite seg och lite laggig men jag tänkte att datorn höll på att installera saker i bakgrunden, så jag började installera mina program. Men den fortsatte att vara seg efter att den hade varit på i flera timmar. Så då kollade jag upp vad det kunde vara och då märkte jag att hårddisken låg på ständiga 99-100% i aktivitetshanteraren och inga program var på eller drog något speciellt på hårddisken. Jag testade massor av olika saker men inget fungerande, ominstallera till och med Windows!
Jag gick även till butiken där jag köpte den och bytte ut den mot en ny likadan dator men samma problem där...
Snälla hjälp om ni vet hur man skulle kunna lösa detta problem!?!

//David

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att kolla vad det är som tar så mkt på disken, är det en SSD eller en HDD i datorn? Vet själv att en del leverantörer slänger på en satans massa bloatware som skall installeras och det kan ta tid att göra allt, sen kan även datorn söka efter updates osv, så bästa är väll att starta den sen låt den stå 24H och se om disken går ner?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ett par saker ssom jag direkt kommer och tänka på:

1. Windows update
2. Full skanning av Windows inbyggda antivirus
3. Någon form av kryptering (exempelvis Bitlocker) håller på att kryptera disken.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows indexering och AV är två exempel till. Även om de kanske inte använder disken till 100%

Permalänk
Medlem

min laptop beter sig likadant när windows tankar uppdateringar (kan ta en jäkla tid innan den känner sig klar). När det händer går hårddiskaktiviteten upp i 100 och det går knappt att använda datorn då den blir extremt oresponsiv.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Googlade datorn och såvitt jag kan se har den en mekanisk hårddisk. När jag hade en laptop med mekanisk hårddisk ballade Superfetch (en process som optimerar boot, uppstart av applikationer mm) ur och orsakade 100% diskanvändning i princip hela tiden. Du kan stänga av Superfetch från cmd med

net.exe stop superfetch

.

Notera att det kan få datorn att bli långsammare i andra sammanhang, då Superfetch är till för att snabba upp den, men det kan vara värt att testa. En SSD löser också problem med Superfetch.

Antivirus som skannar igenom disken är en annan vanlig orsak.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Du kan ju börja med att kolla vad det är som tar så mkt på disken, är det en SSD eller en HDD i datorn? Vet själv att en del leverantörer slänger på en satans massa bloatware som skall installeras och det kan ta tid att göra allt, sen kan även datorn söka efter updates osv, så bästa är väll att starta den sen låt den stå 24H och se om disken går ner?

På aktivitetshanteraren står det att inget program drar något speciellt mycket och jag har en hdd. Har nog haft på datorn tillräckligt länge för att den ska installera allt den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MONSTEROfc:

På aktivitetshanteraren står det att inget program drar något speciellt mycket och jag har en hdd. Har nog haft på datorn tillräckligt länge för att den ska installera allt den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova tipset med superfetch eller så låter du den stå en stund till för att se vad som händer. Tror bara det är någon process som ligger i bakgrunden och möljar och det kan ta ett tag.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@SimpLar: Har stängt av Superfetch och det har hjälpt lite men den kan fortfarande ibland hoppa upp till 100%, men ska testa att låta den bara stå och gå och se vad som händer.

Permalänk

@Ragin Pig: Okay! Kan man se någon stans om Windows håller på att ladda ner uppdateringar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MONSTEROfc:

@Ragin Pig: Okay! Kan man se någon stans om Windows håller på att ladda ner uppdateringar?

I Windows update obviously.