Halvtid i SweClockers testlabb 2017

Permalänk
Melding Plague

Halvtid i SweClockers testlabb 2017

Semestertiderna är här och hårdvarubranschen tar en kortare vilopaus i solen och likaså gör vissa redaktionsmedlemmar. SweClockers passar då på att sammanfatta det halvår som passerat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår fortfarande inte hur i9 7900x kan vara en utmärkt produkt, priset måste ha nån påverkan på betyget. Och sen VRM på det...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

Jag förstår fortfarande inte hur i9 7900x kan vara en utmärkt produkt, priset måste ha nån påverkan på betyget. Och sen VRM på det...

Så för att en produkt är dyr kan den inte vara utmärkt?

Logik???

Nu drar jag den klassiska bil jämförelsen men det behövs ibland.
Du kan ju inte ge Ferrari ett dåligt betyg för den är dyrare än din 740. Visst båda är bilar men dom är på två helt olika plan.

Precis som i9an.

Visa signatur
Permalänk

@Garderoben: Det är lite allt runt omkring som jag tror han menar.

Processorn i sig är ju utmärkt. lite väl törstig vid överklockning men det är ju trots allt en 7700K med tio kärnor, kan man försörja den med ström och kyla den så kan man särkerligen få upp den i nästan 5GHz.

vilket gör det till en väldigt svårslagen cpu.

Jag tycker den gjorde sig förtjänt av utmärkt produkt. hade där inte varit trubbel med ström och värme så hade det varit toppklass på den!

Och sedan. NEJ, DÄR FINNS INGET FEL PÅ MODERKORTENS VRM.

Kylnigen är däremot inte dimmensionerad för att dra upp en 10+ kärnig cpu i 5Ghz på dom billigaste korten(undrar varför!?)

kolla här på Der8auer video.

Det nya ASUS Rampage VI Apex kortet som fick en ny kylare(detta är också ett lite dyrare kort) och han kunde inte få kortet att throttla vid 4.9GHz.

https://www.youtube.com/watch?v=hejMP5hrhjc

Permalänk
Medlem

Från oss alla till er alla ha en riktigt skön semester.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Så för att en produkt är dyr kan den inte vara utmärkt?

Logik???

Nu drar jag den klassiska bil jämförelsen men det behövs ibland.
Du kan ju inte ge Ferrari ett dåligt betyg för den är dyrare än din 740. Visst båda är bilar men dom är på två helt olika plan.

Precis som i9an.

Nu är det inte bilar som vi jämför och framförallt inte bilar där hela värdet ligger i märket, utan det är CPU:er och om en ny CPU presterar som en CPU som redan finns på marknaden men den kostar 3 gånger mer, och den har överhettnings problem så har iaf jag svårt att se vad som är så utmärkt med den.

Inget fel med dyra CPU:er men om den ska få utmärkelsen utmärkt så hade det varit trevligt om den utmärkt sig på ett positivt sätt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

@kaya: nu har ju inte I9an överhettnings problem. där finns inte en CPU på marknaden som är tre gånger så billig. iaf inte vad jag vet iaf och inte som presterar lika bra?

saken med i9an är att den presterar bättre än både ryzen i fler trådat(med god marginal) och 7700K i spel när den är överklockad på ett schysst moderkort.

det är den ultimata kompromissen. visst du får inte några 5GHz lätt med cpun, men i processor väg så har den allt idag. flertråds och enkel tråds prestanda. finns ingen annan som gör det!

Visst vi har 6950X men den kostar ju 17 papp och klockar sämre, såmre enkeltråds prestanda. gammal platfrom etc.

Så den har en plats just nu. för personen som inte vill kompromissa med spel pretanda samt renderingar och som itneär rädd för att bygga en custom loop

Permalänk
Skrivet av kaya:

Nu är det inte bilar som vi jämför och framförallt inte bilar där hela värdet ligger i märket, utan det är CPU:er och om en ny CPU presterar som en CPU som redan finns på marknaden men den kostar 3 gånger mer, och den har överhettnings problem så har iaf jag svårt att se vad som är så utmärkt med den.

Inget fel med dyra CPU:er men om den ska få utmärkelsen utmärkt så hade det varit trevligt om den utmärkt sig på ett positivt sätt.

Vene om du trollar eller tror på dig själv men.

i9an har inte överhettnings problem.
i9an är bättre än både intels i7 or och allt vad ryzen har att komma med.

Om du missat det så är den bäst i dom flesta spel titlatna och total stompar skiten av allt annat som var med i dom flertrådade testerna.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Vene om du trollar eller tror på dig själv men.

i9an har inte överhettnings problem.
i9an är bättre än både intels i7 or och allt vad ryzen har att komma med.

Om du missat det så är den bäst i dom flesta spel titlatna och total stompar skiten av allt annat som var med i dom flertrådade testerna.

I 3/5 speltester på swec så var 7700k snabbare och i dom spel som 7700k var långsammare så skiljde det så lite så det var inom felmarginalen. BF1 som ett av dom få spel som utnyttjar flera trådar så får dom exakt samma fps i 1080p Så i vilka spel är det som den är så mycket bättre i? ms röj?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att Testpiloter kom in, för dom "vi" kan testa saker som kanske SweC gänget aldrig har tid till och recensera.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Glad sommar och njut av er välförtjänta semester - tack för ett fantastiskt halvår med mycket kul läsning!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Ha en trevlig sommar!!

Permalänk
Skrivet av kaya:

I 3/5 speltester på swec så var 7700k snabbare och i dom spel som 7700k var långsammare så skiljde det så lite så det var inom felmarginalen. BF1 som ett av dom få spel som utnyttjar flera trådar så får dom exakt samma fps i 1080p Så i vilka spel är det som den är så mycket bättre i? ms röj?

Den presterar alltså likvärdigt/bättre i vissa titlar som 7700k och har en brutal flertråds prestanda gentemot tidigare i7 or och Ryzen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevlig sommar alla Sweclockare!

Jag jobbar idag sen tar jag också semester.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Så för att en produkt är dyr kan den inte vara utmärkt?

Logik???

Nu drar jag den klassiska bil jämförelsen men det behövs ibland.
Du kan ju inte ge Ferrari ett dåligt betyg för den är dyrare än din 740. Visst båda är bilar men dom är på två helt olika plan.

Precis som i9an.

Det som borde dra ner betyget avsevärt är kylpastan mellan värmespridaren och chipset, bara detta borde dra ner betyget från utmärkt till bra, sen priset ska ju också spela roll, sen kommer hur energihungrig den är.

Så, ärligt.. av 10 stjärnor en 5,5 Endast pga att den presterar någorlunda bra..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Den presterar alltså likvärdigt/bättre i vissa titlar som 7700k och har en brutal flertråds prestanda gentemot tidigare i7 or och Ryzen.

https://www.youtube.com/watch?v=PKX9Bcxnd7U

Känns ju mer värt med i7 7700k än i7 7800x för spel iaf!

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

https://www.youtube.com/watch?v=PKX9Bcxnd7U

Känns ju mer värt med i7 7700k än i7 7800x för spel iaf!

Jag håller med. Är du ute efter bara spel kraft så är 7700k mer värd.
Precis som 7700k fortfarande är mer värd gentemot ryzen om du bara vill ha rå spel kraft.

MEN vill du även ha bättre flertrådig prestanda då ska du nog kolla på intels nya.

Precis som när ryzen kom, dom var inte bäst på allt men dom var bättre än intel i flertrådiga tester.
Nu har intel kontrat med något som är bra i båda men kanske inte bäst i båda alltid.

Ta processorn för vad den är gjord för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag passar på att önska en glad sommar till samtliga i redaktionen, testpiloter + alla medlemmar för all kunskap ni bidragit med under alla år som jag hängt här på Sweclockers(15års jubileum nästa år! ).

Som amatör inom datorvärlden har jag haft otrolig nytta av Sweclockers, så tack ännu en gång alla som gör Sweclockers till vad det är: Ett fantastiskt community! <3

Visa signatur

Me, Myself and I...