Har jag rätt till att använda hemresan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anomi151:

så de ni menar att man ska läsa alltid ländernas regler, de som e segt vi har rest innan och inga problem uppstod de e typ konstigt att man har vana att resa till de landet men från ingenstans ett regel som man har totalt missat

Du kan ha rest under samma regler förut också men inte påverkats negativt pga att då var ditt pass nyare så att du hade tillräckligt lång giltighetsid på passet för att få resa utan problem ?
Jag antar att du inte lägger på minnet om nån kollar passet och säger att det är giltigt och att allt är ok med resan utan bara reagerar när det uppstår ett problem för det är så de flesta reagerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

@TheBodyLotion: har hört att de inte så bra med Ppass o jag befann mig i Danmark och han inte åka till malmö o komma tbx

Du ska ändå vara glad att du blev stoppad i Danmark och inte kom på flyget. Förra året va där ett svenskt par som kom igenom på Sturup men blev stoppade att komma in i landet " Bulgarien " då deras pass hade slutat att gälla.
Jag fick höra senare av flygvärdinnan att dom hade fått hämta ut sina väskor och ta ett flyg hem samma dag.
Hur det gick med skadestånd om det ens blev det vet jag ej , då man har ett eget ansvar. Sen är det ju surt att Sturup släppte igenom dom.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Sedan ca 1999 när jag började åka frekvent till Turkiet (var där 25-30 gånger) så har detta kravet funnits.
Har åkt med provisorisk pass en gång, men då utfärdat i Sverige. (pga trasigt 10års pass)
Såhär står det i allafall på min biljett från Ving:

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Haha, ledsen, men tack för ett gott skratt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Haha, ledsen, men tack för ett gott skratt.

Vad är det roliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

så de ni menar att man ska läsa alltid ländernas regler, de som e segt vi har rest innan och inga problem uppstod de e typ konstigt att man har vana att resa till de landet men från ingenstans ett regel som man har totalt missat

Skjut upp resandet några år, ni är uppenbarligen inte mogna för det. Ja, man kan halka iväg på en resa och inte stöta på några problem trots att man inte tagit sitt personliga ansvar genom att kolla upp saker och ting, men så fungerar det i långt från alla fall.

Som vuxen får man lov att hålla koll själv och se till att informera sig innan man drar iväg på resor. Man kan inte förvänta sig att man ska bli tvångsmatad med all information man kan tyckas behöva under resan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det är inte dagis, du måste ta ansvar och kolla upp vad som gäller. Jag reser ofta och även om det är till samma länder en hel del så kollar jag upp reglerna.
Blir faktiskt lite orolig om framtiden när jag läser detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Alla flygbolag säger att det är ditt ansvar att kolla upp vilka lagar och regler som gäller det land du åker till. Du gjorde inte din läxa och får nu konsekvenser. Hur är det inte ditt fel? Ta ansvar istället

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det är inte dagis, du måste ta ansvar och kolla upp vad som gäller. Jag reser ofta och även om det är till samma länder en hel del så kollar jag upp reglerna.
Blir faktiskt lite orolig om framtiden när jag läser detta.

Skrivet av breakwin:

Alla flygbolag säger att det är ditt ansvar att kolla upp vilka lagar och regler som gäller det land du åker till. Du gjorde inte din läxa och får nu konsekvenser. Hur är det inte ditt fel? Ta ansvar istället

hahah vrf är ni så butthurted från detta inlägg ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Haha, ledsen, men tack för ett gott skratt.

tycker lite synd att sånt inlägg gör dig skratta. De finns två alternativ 1) du har väldigt dåligt humör 2) du bör umgås me mer folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det är inte dagis, du måste ta ansvar och kolla upp vad som gäller. Jag reser ofta och även om det är till samma länder en hel del så kollar jag upp reglerna.
Blir faktiskt lite orolig om framtiden när jag läser detta.

Skrivet av breakwin:

Alla flygbolag säger att det är ditt ansvar att kolla upp vilka lagar och regler som gäller det land du åker till. Du gjorde inte din läxa och får nu konsekvenser. Hur är det inte ditt fel? Ta ansvar istället

plus jag vill tillägga att man vet inte regler för hela världen plus att misstag sker och alla gör det på olika sätt. Jag skapad tråden för er råd som är seriösa och inte bete er som en förskol lärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

plus jag vill tillägga att man vet inte regler för hela världen plus att misstag sker och alla gör det på olika sätt. Jag skapad tråden för er råd som är seriösa och inte bete er som en förskol lärare

Håller med om att man inte kan kunna alla regler i världen, du har en poäng där. Men skall man bege sig någonstans så har man ett ansvar som passagerare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

plus jag vill tillägga att man vet inte regler för hela världen plus att misstag sker och alla gör det på olika sätt. Jag skapad tråden för er råd som är seriösa och inte bete er som en förskol lärare

Problemet är att det är du som ett förskolebarn som klagar på att flygbolaget inte informerat dig om detta. När de mycket väl har sagt att det är ditt ansvar att ta reda på sådana här saker. Då blir det att folk läxar dig

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Problemet är att det är du som ett förskolebarn som klagar på att flygbolaget inte informerat dig om detta. När de mycket väl har sagt att det är ditt ansvar att ta reda på sådana här saker. Då blir det att folk läxar dig

Jag klagade inte på de, det som ja skrev är att om de finns ngt möjligt att göra så att man kan göra något till det och att slippa minska alla förluster. Plus att jag vill he er råd inte er oseriösa åsikt om hur man ska bete sig. Har du någon bra råd så är du välkomen men är du här för att skriva onödiga kommentar så kan du behålla den för dig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Anomi151

Fast du har ju fått väldigt bra råd i tråden. Folk har förklarat hur din situation ser ut och vad du behöver göra i framtiden för att undvika att hamna i den igen. Att du sen inte vill acceptera det och börjar visa dålig attityd är ingen annans fel än ditt och du förtjänar mothugget du fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

@Anomi151

Fast du har ju fått väldigt bra råd i tråden. Folk har förklarat hur din situation ser ut och vad du behöver göra i framtiden för att undvika att hamna i den igen. Att du sen inte vill acceptera det och börjar visa dålig attityd är ingen annans fel än ditt och du förtjänar mothugget du fått.

jag är väldigt tacksam för deras bra råd o ja uppskattar de dom gör. Fast sen kommer folk från ingenstans o börja skriva onödigt sh*t är inget jag vill ha i min tråd. Det finns 0 anledning till att de kommentarer så onödiga kommentarer och sen svarar jag tbx på de så att de ska förstå va de e dem skriver och att växa upp.

Permalänk
Inaktiv

@Anomi151: För vissa är skadeglädje den enda glädjen de får. Just Turkiet har ändrat sina regler fram och tillbaka och tråkigt nog så anses resan förverkad om du inte kommer med "tur-resan". Flygbolag brukar friskriva sig från allt ansvar. Visst kan man resonera att det är ens eget ansvar, men samtidigt så är det god service man är ute efter, men det kan vara så att många här inte förstår vad service är. Det skadar inte flygbolaget att vara extra tydliga med informationen, gärna kopplad till resmålet. Det här bolaget kommer missa alla framtida intäkter från TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

@Anomi151: För vissa är skadeglädje den enda glädjen de får. Just Turkiet har ändrat sina regler fram och tillbaka och tråkigt nog så anses resan förverkad om du inte kommer med "tur-resan". Flygbolag brukar friskriva sig från allt ansvar. Visst kan man resonera att det är ens eget ansvar, men samtidigt så är det god service man är ute efter, men det kan vara så att många här inte förstår vad service är. Det skadar inte flygbolaget att vara extra tydliga med informationen, gärna kopplad till resmålet. Det här bolaget kommer missa alla framtida intäkter från TS.

ne men de jag fortfarande inte förstår att jag inte kan ta tur resan där jag redan har betalat för och bokade sittplatser i flyget samtidigt skulle ja kunna tro att de har hänt med andra tidigare o flygbolaget hjälpte de på något sätt. Ok kanske det är mitt fel att jag inte hade ett giltigt pass och kan ej resa iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Jag klagade inte på de, det som ja skrev är att om de finns ngt möjligt att göra så att man kan göra något till det och att slippa minska alla förluster. Plus att jag vill he er råd inte er oseriösa åsikt om hur man ska bete sig. Har du någon bra råd så är du välkomen men är du här för att skriva onödiga kommentar så kan du behålla den för dig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

?
"...bolagets fel...."
"....från ingenstans ne det är bara 4,5 år...."
ne okej

Skrivet av Anomi151:

@Elghinnarisa: fast om man säger att det är att bolagets fel att de inte informerade oss att man måste ha ett minst 6 månaders giltighet på sitt pass så att man kan åka?

Skrivet av Anomi151:

hur skulle ens man veta de typ du har ett pass som giltighets tiden är 5 år o sen från ingenstans ne det är bara 4,5 år för den giltigt för att kunna resa med den vrf står det 5 år då

Skrivet av Anomi151:

så de ni menar att man ska läsa alltid ländernas regler, de som e segt vi har rest innan och inga problem uppstod de e typ konstigt att man har vana att resa till de landet men från ingenstans ett regel som man har totalt missat

Dold text
Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

?
"...bolagets fel...."
"....från ingenstans ne det är bara 4,5 år...."
ne okej

Dold text

orkar inte o tjafsa me dumma folk. Kommer bara att ignorera resten av tröga kommentarer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

orkar inte o tjafsa me dumma folk. Kommer bara att ignorera resten av tröga kommentarer

Har du pratat med Finnair? De är de enda som kan hjälpa dig. Ring dem så snabbt du kan och se vad de säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Har du pratat med Finnair? De är de enda som kan hjälpa dig. Ring dem så snabbt du kan och se vad de säger.

Skickades från m.sweclockers.com

har gjort de sa att de finns inget de kan göra åt det, fast för att vara ärlig vet ej om folk har påträffat samma grej o själva personalen har hjälpt de på något sätt. Kan det va så att det kan skiljas från personal till annan? Alltså kanske ngn kan var extra snäll o ordnar annan resa eller åtminstone ta returresan vet ej -.-

Permalänk
Medlem

Jäkla pissregler, varför ens ha utgångsdatum om dom sen hittar på eget skit för? Otroligt irriterande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anomi151:

nejdå vi kommer va där cirka 3 veckor o pass går ut i november o vår hem resa är runt mitten på aug

Men skaffa ett pass..? Det kommer du ändå ha nytta av även om det inte hinner komma innan resan. Tar normalt inte mer än en vecka. Och om det inte hinner bli färdigt så löser du ett tillfälligt sista dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad får du för svar om returresan från flygbolaget? Tyckte mig inte kunna utläsa det i tråden. Det borde kanske gå att deala till sig att behålla den och bara ta ett senare flyg ner efter att ha fixat provisoriska pass?

Kan för övrigt förstå att det är lätt att missa passreglerna eftersom ett halvår kan kännas rätt ologiskt när man bara ska iväg några veckor. Folk som använder tråden för att yttra skadeglädje eller visa hur duktiga de är på att påpeka regler förstår jag mig inte riktigt på.

Att just visa skadeglädje i detta fall känns ju som något som hör hemma hos en någon lägre stående form av nättroll som bor i föräldrahemmets källare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Men skaffa ett pass..? Det kommer du ändå ha nytta av även om det inte hinner komma innan resan. Tar normalt inte mer än en vecka. Och om det inte hinner bli färdigt så löser du ett tillfälligt sista dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

aa ja gjorde det för känns meningslöst o fixa provisorisk pass när man ändå vet ej om Turkiet kommer släppa dig in me det, har hört att de är extra stränga när de gäller att komma in med P-pass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

har gjort de sa att de finns inget de kan göra åt det, fast för att vara ärlig vet ej om folk har påträffat samma grej o själva personalen har hjälpt de på något sätt. Kan det va så att det kan skiljas från personal till annan? Alltså kanske ngn kan var extra snäll o ordnar annan resa eller åtminstone ta returresan vet ej -.-

Som svar på din fråga, någon annan i kundbetjäningen kanske kan ordna något annat. Ingen aning.
Angående 6 månaders giltighetstid, för länder utanför Eu.
Företag och myndigheter kan ha dessa regler också. Fick möjlighet att besöka Eu kommisionen i höstas, de krävde passnummer (7 dagar före besöksdagen) och att passet skulle vara giltigt 6 månaders efter.

Jag fick reda på att det hade kommit en avbokning knappt 2 veckor före, konstaterade att passet går ut om 4-5 månader. Fick passet med express leverans med en eller två till godo.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Vad får du för svar om returresan från flygbolaget? Tyckte mig inte kunna utläsa det i tråden. Det borde kanske gå att deala till sig att behålla den och bara ta ett senare flyg ner efter att ha fixat provisoriska pass?

Kan för övrigt förstå att det är lätt att missa passreglerna eftersom ett halvår kan kännas rätt ologiskt när man bara ska iväg några veckor. Folk som använder tråden för att yttra skadeglädje eller visa hur duktiga de är på att påpeka regler förstår jag mig inte riktigt på.

Att just visa skadeglädje i detta fall känns ju som något som hör hemma hos en någon lägre stående form av nättroll som bor i föräldrahemmets källare.

Enligt finn air så sa de att om du inte checkar in på tur resan så kommer retur resan avbokas automatisk som jag tycker det jätte konstigt för retur resan kommer ändå bli av med sittplatser och det skadar absolut inte företaget om vi tar bara retur resan.

När de gäller sånt folk som de så håller jag med till 100, man befinner inte säga på bästa dagen och man har förlorat resan på grund av misstag. O de inte så att det var med mening att jag sket i att kolla i giltighets tiden, plus att du blir arg och besviken efter de som hände och sen kommer folk från ingenstans o börjar slänga in deras sk*t onödig åsikter som inte hjälper med 0% av ditt problem som uppstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jäkla pissregler, varför ens ha utgångsdatum om dom sen hittar på eget skit för? Otroligt irriterande

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju vara för att tex ha marginal om det händer dig nåt och du hamnar på sjukhus ett par veckor och inte kan åka hem när du planerat.
Då ska du inte vara i en situation där passet inte är giltigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anomi151:

Plus att jag vill he er råd inte er oseriösa åsikt om hur man ska bete sig. Har du någon bra råd så är du välkomen men är du här för att skriva onödiga kommentar så kan du behålla den för dig själv.

Nej, detta är ett forum, alla är välkomna att skriva.
Du kanske inte bör skapa trådar på publika forum om du inte klarar av att läsa vad folk kommenterar.

Skrivet av Anomi151:

sen kommer folk från ingenstans o börjar slänga in deras sk*t onödig åsikter som inte hjälper med 0% av ditt problem som uppstod.

Detta är inte din privata tråd. Du faktiskt ignorera inlägg också.