Sony Xperia M5 dör ofta vid 30% batteri

Permalänk

Sony Xperia M5 dör ofta vid 30% batteri

Köpte telefonen ny förra våren, har haft den inlämnad för lagning 4 gånger,

Första gången dog telefonen ibland och gick ej att starta på något sätt förutom att koppla in laddkabel. Det hände när som helst vid vilken batteriprocent som helst. 2 ggr var den på lagning innan felet löstes , batteri byttes

Tredje gången blev hela telefonen jättevarm och halva skärmen blev myrornas krig , då byttes moderkort.

Nu har den sedan en tid tillbaks börjat stängas av , av sig självt. Det räcker att trycka på on knappen så startar den igen , den dör oftast när man ska ta kort eller video och ibland när man använder den normalt. Det händer när det är ungefär 30% kvar .

Är det ett normalt fel på sony telefonerna eller är det ide att lämna in den . garantin är två år tror jag. Det är ju lite stök att vara utan telefon och krångel när den ska återställas.

Permalänk
Inaktiv

Låt den gå tills den dör. Slå på igen och låt den gå tills den dör.
Gör så tills den är helt död.
Låt den vara av och ladda under en natt så den är full innan du slår på.

Permalänk
Medlem

Lämna in den. Inte normalt att laga den så mycket.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min Z1'a men redan vid 50% laddning och efter 1 år. Byta batteri skulle ha kostat mig 2000. Garantin omfattar inte batteriet.
Jag köpte en Z3 Compact istället. Den lever fortfarande.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min gamla Z1C, kom efter cirka 1 år och 10 månader. Bytte batteri+baksida själv, kostade runt 250 kr och fungerade i det halvåret jag hade den efter det. Mor och bror med samma telefon (dock senare tillverkningsdatum) åkte på samma problem. Exflickväns laptop hade enorma batteriproblem, avhjälptes när jag köpte ett piratat och bytte ut det själv, efter två års bollande och tre reparationer hos Sony.

Aldrig mer Sony, är resultatet av min upplevelse.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xperia62:

Hade samma problem med min Z1'a men redan vid 50% laddning och efter 1 år. Byta batteri skulle ha kostat mig 2000. Garantin omfattar inte batteriet.
Jag köpte en Z3 Compact istället. Den lever fortfarande.

Fattar inte dessa priser. Min Z1 Compacts batteri började bli gammalt, så jag köpte nytt batteri (14€), nytt bakstycke (14€) samt ny dubbelhäftande tejp till bakstycket (5€), bakstycket tog nämligen lite skada när jag rev loss det. Detta hos en servicebutik som själva tar liknande ockerpriser för att byta batteri.

Permalänk

för två veckor sedan blev telefonens batteri jättevarmt och telefonen började starta om sig hela tiden.
Sen blev det myrkrig på halva skärmen.

Fick en ny på garantin. Den ligger på tradera nu om nån är intresserad. kanske inte efter alla dessa händelser men den nya är nog mycket bättre än den gamla