Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Hjälp i laptopdjungeln

Hej. Det är dags att pensionera min stationära dator och tänkte för första gången ha en laptop som enda dator hemma. Vad som sökes är en hållbar laptop som är stilren men även kan användas till spel. 9 gånger av 10 spelar jag Football manager, men The Witcher 3 och Fallout 4 spelas också när tid finns. Huvuduppgift för datorn kommer dock vara för skolan där jag kommer plugga till ingenjör i datateknik.
Två datorer har fångat mitt intresse, Asus Zenbook Pro UX550VE och Dell XPS 15 . Efter att ha läst lite om Dell XPS 15 och dess problem så är jag inte lika sugen på den längre men buggarna den hade är kanske fixade nu? Vilken laptop i prisklassen 15k-25k är bäst för mina ändamål? Macbooks är uteslutna.
Då jag ska ha dubbelskärm hemma måste även en docka införskaffas. Vilken docka rekommenderas till datorerna i länkarna?

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västervik
Registrerad
Jun 2010

@calibramicke:
är det inte alltid strul med Dell?Jag har aldrig hört om någon som har haft en fungerande Dell, samt att de inte knappt säljs längre av andra butiker än via deras egna hemsida. jag hade kört på asus ,alternativ denna,http://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/x-series/X1-Carbon-5th-Generation/p/22TP2TXX15G har verkligen allt förutom den vassaste grafiken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2013

Du vill ha något bättre än 1050 ti som Asus datorn har om du ska spela spel likt Fallout 4 och Witcher 3 med mer än medium graphics.

Klicka på citera när du ska svara någon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Treant:

Du vill ha något bättre än 1050 ti som Asus datorn har om du ska spela spel likt Fallout 4 och Witcher 3 med mer än medium graphics.

Mitt 970m är ungefär lika starkt som 1050ti, och det går att spela F4 i high med bra flyt i alla fall.
Har ej hunnit testa W3 än.

Av de två länkade datorerna skulle jag luta åt Asus datorn eftersom det har starkare grafikkort och är lite billigare.

Men för 25k får du ju nästan en lätt plugg-dator och en stationär speldator

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

@ kevinthell Är Dell verkligen så opålitliga som man läser eller är det mer ett gammalt bagage dem har (som opel har gällande rost). Jag läste igenom tråden om XPS 15 här och det var många som var tvungna att fixa i ordning sina datorer med ny kylpasta och nytt nätverkskort. Att det ska vara så på en dator för 25k är ju skandallöst, men är kvaliten verkligen så dålig? Det lutar mer åt Asusen men har inte läst så många användarrecentioner om den. Tack för tipset om den länkade datorn, men som du säger var grafikkortet för dåligt.

@Treant Det tråkiga är att dem flesta datorerna med bättre grafikkort ser ut som ett kärleksbarn mellan valfri transformer och shrek. Dvs sjukt fula och onödigt skrikiga i designen. Står det mellan en sjukt vass gamingdator med 8Gb grafik och en stilren dator med bra specs men endast 4 Gb grafik så väljer jag den senare alla dagar i veckan. Synd att dem inte kan göra diskreta gamingdatorer...

@henkiii Som sagt lutar det åt asus datorn och det pga den bristfälliga kvalitén Dell verkar ha. Då jag flyttar från min trea i Huddinge och inte hittade en bra trea att köpa i Linköping så blev det en tvåa i Linköping och jag vill inte ha en stationär dator i vardagsrummet eller sovrummet, kompromissen blir skrivbord i vardagsrummet och en vass laptop istället.

Har ni förresten nått bra tips på affär i Stockholmsområdet med bra laptop utbud? Elgiganten och Mediamarkt har ju nästan bara billiga plastiga laptops så har inte kunnat känna på varken Asus-datorn eller Dell-dator eller någon annan i 20k kr klassen.

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Jag tror inte att den har släppts riktigt än men ta en titt på Acer Predator Helios 300. Priset i USA är ca 1100 dollar.

7th Generation Intel Core i7-7700HQ Processor (Up to 3.8GHz)
NVIDIA GeForce GTX 1060 with 6 GB of dedicated GDDR5 VRAM
15.6" Full HD (1920 x 1080) widescreen IPS display
16GB DDR4 Memory & 256GB SSD
Up to 7-hours of battery life

https://www.youtube.com/watch?v=KvID5D_Bkl4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

@droopy_dawg: Tack för tipset, men återigen, en diskret dator eftersökes. Utseende likt Asus-datorn och Dell-datorn är ett krav, dvs en laptop som ser ut som en laptop och inte som en laptop på steroider.