När använder du Windows och när Linux?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

När använder du Windows och när Linux?

Ni som har både Windows och Linux (på samma dator), när använder ni vad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Nov 2002

Windows: Spel, betala räkningar

Linux: till allt annat

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Just nu är det tyvärr windows av olika anledningar (mest att jag spelar på tok för mycket ). Jag brukar köra linux till allting bortsett från spel, men så har det inte varit den senaste veckan eller så.

Asus G751JY-T7037H / i7 4860HQ / GTX 980M 4 GB / 16 GB RAM / Samsung XP941 512 GB M.2 PCIe x4 / Win 10, Arch Linux / Dell U2414H
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2002

Windows använder jag för att kunna köra Wine som jag vill samt använda internetbanken, resten är linux.

No Tomorrow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ibland i Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Jag antar att ni kör Internetbanken från Windows pga att de ofta kräver MSIE.
Detta går dock att komma runt om man kör ex.vis Opera som du kan ställa in vad den ska maskera sig som. Jag har inte funderat över det men jag skulle tro att även Mozilla kan maskera sig.

/ Assar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2002

Handelsbanken använder det mystiska Id2 virtual smart card kablinget som jag tvivlar att det finns ett linuxalternativ för, måste erkänna att jag inte letat.

No Tomorrow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ibland i Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Troligen har du rätt.
Skulle vara kul om någon visste om någon lösning på det.

/ Assar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus, Vintergatan.
Registrerad
Jan 2002

Windows dem få gångerna jag spelar. Linux för övrigt.

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Linux i skolan, windows hemma

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001

Linux i princip alltid.

Mozilla fungerar till föreningssparbanken.

The variable 'brain' is declared but never used

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

windows: bankärenden
linux: allt annat

Handelsbanken använder det mystiska Id2 virtual smart card kablinget som jag tvivlar att det finns ett linuxalternativ för, måste erkänna att jag inte letat.

har mailat handelsbanken och frågat snällt om de inte kunde tänka sig att erbjuda någon lösning för de som inte kör windows+IE. deras svar var ett mycket fint omskrivet: glöm det!

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2002

Hmm jag använder inte windows hemma, är tvungen att göra det i skolan dock pga att vi programmerar windows api där...men nu nästa år blir det gentoo för fulla häckar!

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Maj 2003

windows: Inget
linux : Allt

printk("<0>Sorry, your computer just sucks\n");

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2002

Windows pågrund av program jag utvecklar för just windows-miljöer. Resten Linux.

Min svävare är full av ålar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2001

Jag använder enbart GNU/Linux (och andra fria operativsystem).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Jag försöker använda linux så ofta jag kan .. nu när jag fått igång det mesta så är det rätt kul faktiskt

WS: Core i7 2600k | 32 GB DDR3 | Geforce GTX 750 TI 2GB | 256 + 180 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi
NAS: Synology DS414 | 12 TB HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Jag kör GNU/Linux (om vi nu ska vara korrekta och följa elks exempel ) för jämnan, bortsett från när jag måste använda Nationalencyklopedin eller skriva skolarbeten. (Ska slänga in OpenOffice dock, samt konfigurera samba för skrivardelning; har även planer för att lägga in Wine istället för WineX, vilket torde få igång på NE).

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001

Linux för allt utom Battlefield 1942 och vid enstaka tillfällen något annat spel.

Yarr?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Budapest
Registrerad
Nov 2002

windows: mindre och mindre....f.n. endast ner jag letar efter ngt riktigt svaratkomligt att ladda ner - kazaa (ooopps....far man smell pa fingrarna nu eller)

Linux till allt annat eftersom jag tecker dom flesta andra behov der och det er skojigare och mer konfigurerbart en windows

Så, då har jag äntligen mappat om mina tangenter så att jag nu använder mig av å, ä och ö i mina inlägg, hoppas att det uppskattas....

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Vault 13 [Skellefteå]
Registrerad
Jul 2001

Windows på WS och Debian 3.0 på alla servrar

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Okt 2001

win: Spel, bankärenden.
FreeBSD: surfa, IRCa, ICQ, lära sig.. Spela tuxracer...

no signature.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2001

Linux (Debian) - Enbart som webserver
Windows (XP Pro) - Allt annat, av den anledningen att jag trivs i Windows miljön och programen jag vill använda bara finns till win, och orkar inte sätta mig in i Linux tillräkligt för att använda den som WS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2001

Enda gången jag behöver köra windows är när någon access-fil ska öppnas eller liknande.. eller så lånar man någon iis och får ut det i kommaseparerad fil

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2002

Windows: Ingenting, jag har skiten installerad men jag har inte använt det på ungefär åtta månader. För åtta månader sen fick jag en "bredbandsuppkoppling" och jag har sen dess inte behövt använda mitt windows-modem.

Linux: Allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Windows: Aldrig
Linux: Aldrig i dagsläget, men jag är lite sugen på att testa Gentoo
Mac OS X och FreeBSD: Allt

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001

I WINE Man kan köra Handelsbankens plugins...

chmod 775

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
X
Registrerad
Dec 2002

Använder bara Mac OS X..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Horn
Registrerad
Okt 2001

just nu är det väl för det mesta windows, leker lite i Linux bara...

men såfort jag får igång min egna dator så kommer jag nog att köra Windows när jag ska spela och linux till allt annat... är lite sugen på att prova FreeBSD, så det kanske inte ens blir linux

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

jag ser att många använder win för att betala räkningar därför att det behövs ie för det... jag har för mig att jag lästa på wines hemsida att man kan köra ie med wine. något att tänka på...

EDIT: Se själva...

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Debian (Sid).

Ska jag spela så använder jag Winex.
Synd bara att det inte finns nåt som funkar som Powerstrip i Windows till Linux.
Skulle verkligen behöva höja upp ljusstyrkan, både när jag spelar och tittar på film.

Och ja, skärmens ljusinställning är på max.

Iofs, köpa ny skärm kanske skulle vara något.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060