Bygga 40 000 kr dator Streaming/Gaming behöver lite råd av er!

Permalänk
Medlem

Bygga 40 000 kr dator Streaming/Gaming behöver lite råd av er!

Nu är det dags att köpa ny dator då min nuvarande är slö.
Har en sjuk budget som du såg, och vill ej köpa något som är kass kvalle eller som bottleneckar.
Kom gärna med nya kundvagnar av ert tycke.

Nuvarande kundvagn: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10547089/

EDIT* Har en streaming dator 4770,k 980, 16gb ram + Elgato HD60 pro samt massor av HHD´s/ssd´s liggandes som kommer att användas som "dual stream pc" om allt går som planerat!

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till att köpa ramminnen för 5k men det är bara jag annars ser de op ut

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

@molliz: snabbaste minnerna som är i quad channel

Permalänk
Medlem

@Froxxyy: Amd på gång med 16 kärniga prollar ska du lägga så mycket pengar vänta 2-3 veckor för att se vad dom klarar av .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv

Hade ju själv byggt en helt annan dator för det priset, men visst...

Angående GPUn så köp Asus istället för EVGA.

Permalänk
Medlem

@ottoblom: jo precis, har sett detta! Riktigt spännande!

Permalänk
Medlem

@ottoblom: Jag hade nog inte väntat, 10 kärnor räcker gott och väl och så det blir över. Dessutom är det för gaming där singeltrådsprestanda är det vinnande konceptet och än så länge där Intel vinner by far över AMD på det. Jag har svårt att se att AMD skulle gå om i singeltrådsprestandan med de kommande processorerna. Det är bara att kolla var 1800x ligger och tänka sig en förbättring på några få % på sin höjd som det mer eller mindre alltid är.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Hade ju själv byggt en helt annan dator för det priset, men visst...

Angående GPUn så köp Asus istället för EVGA.

Gillar både EVGA och ASUS, skulle gärna vilja veta varför du föredrar ASUS, tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froxxyy:

@molliz: snabbaste minnerna som är i quad channel

eller två kit av: https://www.inet.se/produkt/5300309/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

3200mhz, CL14, 4 stickor för totalt 32GB och billigare.

Hade nog personligen valt https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3... x2 dock, då 1000kr extra för CL16 vs CL14 vet jag inte om jag hade tyckt var värt det.

Samt valt ett SuperNOVA G2/G3 i passande effekt istället för ett agg för nästan 2700kr vs 1500-1700kr.

Lite samma sak där, inte värt att betala nästan 1000kr extra enbart för några få % effektivitet. G3 har även 10 år garanti. Prime må ha 12 år men jag tvivlar på att man har kvar någon av de två aggen efter 10 år hur som.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Många seriösa streamare har idag 2 datorer. En för att spela på, och en som streamar det.
Du skulle lätt få 2 datorer för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

eller två kit av: https://www.inet.se/produkt/5300309/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

3200mhz, CL14, 4 stickor för totalt 32GB och billigare.

Hade nog personligen valt https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3... x2 dock, då 1000kr extra för CL16 vs CL14 vet jag inte om jag hade tyckt var värt det.

Samt valt ett SuperNOVA G2/G3 i passande effekt istället för ett agg för nästan 2700kr vs 1500-1700kr.

Lite samma sak där, inte värt att betala nästan 1000kr extra enbart för några få % effektivitet. G3 har även 10 år garanti. Prime må ha 12 år men jag tvivlar på att man har kvar någon av de två aggen efter 10 år hur som.

Noterar!

Permalänk

Känns som att hälften i din kundvagn är massa extra lullull. Dyrt chassi, moderkort, nätaggregat. Jag hade bytt ut nästan allting, och framförallt troligtvis kört AMD.
Även om spelen IDAG är anpassade för få kärnor så kommer dom snart dra nytta av fler, och streamar du / redigerar också så skulle jag lätt köra på fler kärnor framför singelprestanda.

Intel må vinna på spel, men gör man någonting annat på datorn så känns AMD som det solklara valet för mig.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Om du ska streama spel skulle jag gjort en streamingdator så du får bort loaden från själva speldatorn. Är väl så de flesta seriösa streamers gjorde förr iaf.

Jag får känslan att du bara slängt i det dyraste du kan hitta i en kundvagn.

Skrivet av DilluTioN:

Även om spelen IDAG är anpassade för få kärnor så kommer dom snart dra nytta av fler

Så har det varit sagt i minst 5 år. Folk höll redan på med det argumentet när jag livestreamade vid D3-release. Därför köpte jag en FX8350 och visst att jag fick lära mig att överklocka och utöka min kunskap med den processorn, men fan heller att det gjorde sig värt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Ser ut som du vill ha lite extra bling osv.

Ev ett förslag från AMD här med 1800x, går att kapa tusenlapp(ar) här med

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10547296/

Permalänk

Antar att du redan har lagringsdiskar sedan tidigare?

I övrigt instämmer jag med tidigare kommentarer om att vänta på Threadripper, i bästa fall kan du skala av ett gäng tusenlappar från priset med bibehållen prestanda, plus att du har fler trådar över om spel, såsom länge ryktats, i framtiden kommer att behöva fler sådana. Sedan tror jag inte personligen att Vega kommer att prestera bättre än 1080 Ti, men skadar ju inte att vänta på den också, i bästa fall kanske Nvidia sänker sina priser någon tusenlapp lagom till lanseringen. Lär väl i vilket fall lanseras ungefär samtidigt som Threadripper.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Om du ska streama spel skulle jag gjort en streamingdator så du får bort loaden från själva speldatorn. Är väl så de flesta seriösa streamers gjorde förr iaf.

Jag får känslan att du bara slängt i det dyraste du kan hitta i en kundvagn.

Så har det varit sagt i minst 5 år. Folk höll redan på med det argumentet när jag livestreamade vid D3-release. Därför köpte jag en FX8350 och visst att jag fick lära mig att överklocka och utöka min kunskap med den processorn, men fan heller att det gjorde sig värt.

Har en streaming dator 4770,k 980, 16gb ram + Elgato HD60 pro :s

Permalänk
Medlem

40tusen kronors dator som inte rymmer 2 grafikkort. Låter som att många komponenter är overkill. xD
Men visst, de beror ju på vad för skärm de ska spelas på. Men en dator för 40k förväntar jag mig att den ska fixa 4k@120hz.

Och de gör inte datorn du plockat ihop.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froxxyy:

Har en streaming dator 4770,k 980, 16gb ram + Elgato HD60 pro :s

Då är det bättre o köpa en i7 7700k för just spelandet.
Den presterar en hel del bättre i spel.
Med ditt paket så kommer du bara slösa pengar i onödan och få sämre prestanda.
Kolla runt lite på olika sidor och youtube så ser du att 7700k är bättre för spel.
Ska du däremot köra streaming + gaming på en dator så kommer 7900x prestera bättre.
Kostnadsmässigt och prestandamässigt så blir det bättre med en gamingdator och en streamingdator.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på i7 7820x samt tagit en Noctua dh-15 som processorkylare. I övrigt tycker jag att du gjort bra val.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

Antar att du redan har lagringsdiskar sedan tidigare?

I övrigt instämmer jag med tidigare kommentarer om att vänta på Threadripper, i bästa fall kan du skala av ett gäng tusenlappar från priset med bibehållen prestanda, plus att du har fler trådar över om spel, såsom länge ryktats, i framtiden kommer att behöva fler sådana. Sedan tror jag inte personligen att Vega kommer att prestera bättre än 1080 Ti, men skadar ju inte att vänta på den också, i bästa fall kanske Nvidia sänker sina priser någon tusenlapp lagom till lanseringen. Lär väl i vilket fall lanseras ungefär samtidigt som Threadripper.

De stämmer, har ett par WB black diskar liggandes samt 850 evo på 500gb.
Kommer vänta på Thredripper.
Pengar är inget problem för han som köper datorn till mig (hur löjligt de än låter) Där av val av dessa delar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froxxyy:

Har en streaming dator 4770,k 980, 16gb ram + Elgato HD60 pro :s

Ingenstans som det framgår, men vad bra. Då behöver du ingen streamingdator och du kan spara ~20k istället för att överdriva helt och hållet. :3

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Då är det bättre o köpa en i7 7700k för just spelandet.
Den presterar en hel del bättre i spel.
Med ditt paket så kommer du bara slösa pengar i onödan och få sämre prestanda.
Kolla runt lite på olika sidor och youtube så ser du att 7700k är bättre för spel.
Ska du däremot köra streaming + gaming på en dator så kommer 7900x prestera bättre.
Kostnadsmässigt och prestandamässigt så blir det bättre med en gamingdator och en streamingdator.

Jo! Ledsen för en jävligt luddigt inlägg :/ Men har tänkt att testa streama på min "gamla" dator (dual stream) får jag inte ihop de med ljud osv osv, så¨säljer jag "streaming datorn" och kör endast på 7900x

Permalänk
Medlem

Bara sneglat på shopping listan lite snabbt, och... Det ser ut som ett typiskt "jag vill ha en skrytburk" bygge, och det är väl helt ok. Fast då ska man kanske vänta på de CPU'erna som kommer i augusti, och förväntas vara strået vassare än 7900X, eller köra på Threadripper / EPYC som "är på väg".
Jag är "rätt säker" på att singeltrådprestandan räcker och blir över, oavsett vems familj man kör på, när man klättrar över 4gHz. Skrytfaktorn blir ju bara större ju fler kärnor man har, men sanningen är väl att man antagligen inte kommer belasta mer än 6 fullt ut de närmsta åren. AMD hjälper till och driver på utvecklingen här, till fördel för alla, oavsett om man kör Intel eller AMD, genom att göra fler kärnor tillgängliga för alla, och Intel måste svara, när programvaru-utvecklarna levererar.
Skulle jag ersätta min 2500K i dag blev det en Ryzen 1700, med eller utan X... Men det är för att jag är för fattig för Threadripper, och ska jag i alla fall överklocka är det inte lönt att betala för en 1800X.

Köpa 7900X hade jag inte gjort, innan Intel, och moderkortstillverkarna visar att de kan få plattformen att fungera.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Även om spelen IDAG är anpassade för få kärnor så kommer dom snart dra nytta av fler, och streamar du / redigerar också så skulle jag lätt köra på fler kärnor framför singelprestanda.

Du tror inte 10 kärnor räcker?

Permalänk
Medlem

Windows 10 Pro finns att köpa på Kinguin.. 300kr

Permalänk

@Froxxyy: Oavsett om pengar är ett problem eller inte kommer antagligen värmeutvecklingen från en 7900X att vara det. Om du tvunget skall köra med den processorn tror jag personligen att en ordentlig custom loop är det enda som ger någorlunda tillfredsställande resultat kylningsmässigt, allt annat lär bara leda till irritation. Har du redan en separat dator att streama med är 7900X dock fullständigt onödig, bättre att köra på 7700K eller Ryzen 1800X i så fall. Då behöver du heller inte lägga så mycket pengar på ram, eftersom 16 GB räcker för alla spel, kan köpa ett billigare moderkort och lär kanske rent av kunna få in ytterligare ett 1080 Ti i budgeten. Känns som det prestandamässigt bästa alternativet. I annat fall kan du, om du skippar 7900X och fortfarande bara köper ett enstaka 1080 Ti, också välja ett något enklare nätaggregat.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

Varför GPU och sen AIO kylare till den istället för:
https://www.inet.se/produkt/5403364/evga-geforce-gtx-1080-ti-...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

angående streaming och intel vs amd.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bernd_P1:

Det där testet tar jag nog med 5 skopor salt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: När ändå xxOVERKILLxx är har så vill jag höra dina åsikter