Tips om Mini-ITX / ų-ATX chassi som rymmer Hyper 212. Phenom m?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011

Tips om Mini-ITX / ų-ATX chassi som rymmer Hyper 212. Phenom m?

Jag har fått tag i ett litet ASUS H61I-plus och en i5-4590 från olika datorer som skulle skrotas på jobbet och nu har jag pusslat ihop en PC hemma med ett gammalt chassi och andra delar.

Jag insåg dock att den är rätt mycket snabbare än min nuvarande spel-PCs CPU som är en Phenom II 1090T, så jag tänkte byta till de nya grejerna.

Men mitt nuvarande chassi är ett halvstort HAF 912 plus som visserligen har grymt luftflöde med sina 120mm+200mm både in och ut, men känns ekande stort för ett litet mini-ITX, så jag har kikat på mindre chassin för mITX/ųATX nu i helgen.

Jag har en Hyper 212 Evo som är ca 160mm hög och ett 7870XT som är 275mm långt tror jag. PSUn är 150mm lång.

Först var jag inne på ett Evolv ITX, men det känns inte bra med GPUn så nära PSUn när man inte har blowerkylare.

Define Nano S har ju lite mer rum eftersom det inte sitter ett metallgaller mellan, men är ändå nästan lika nära. Känner inte för att lägga en tusenlapp på ett SF600 bara för att det ska funka när jag redan har ett 520W modulärt nätagg som fortfarande är fräscht.

Då återstår antingen vanliga ų-ATX towers, vilka ofta är lika stora som mitt HAF eller lite bredare modeller typ Prodigy (m).

Jag gillar inte benen på Prodigy så jag har mest kollat på Phenom. ITX-varianten har ju trevlig layout internt med 200mm fläkt i front och 120/140 ut i bak/toppen. Men de har ju gjort bort sig med ventilationshålen i frontpanelen.

Då började jag kolla på M-modellen med den inverterade layouten.

Det har ju sina brister, men verkar gå att få rätt bra om man fixar några enkla saker.

Två 120mm in i toppen, sen en 200/230mm ut i botten så flödet blir åt rätt håll för GPUn. Sen 140mm bak som antingen inblås eller utblås. Utblås borde funka bäst för att inte störa bottenfläkten. Att varm luft stiger lär inte påverka nämnvärt med så mycket luftflöde.

Flytta panelen med portarna och 2.5"-platserna till andra sidan uppochner ( går att skruva och vända så symbolerna är rättvända).

Känns det som ett vettigt val eller är det andra problem med den sortens layout?

Finns det några andra chassin som skulle funka bättre med luftflöde etc. ?

Det känns ju ändå rätt bra med dubbla 120mm in och en fet 200mm ut (har en CoolerMaster MegaFlow i reserv till mitt HAF 912 och den har ju 110CFM i flöde vilket gör att jag lär få ta minst 1200rpm i taket för att försöka få positivt tryck, men det blir ändå svårt om jag har den bakre fläkten på utsug.)

Gaaah XD

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011

Efter att ha kikat på ett antal recensioner verkar det som att ett Phenom M skulle funka bäst av de chassin jag kikat på som även tar micro-ATX för att inte vara låst till ITX ifall man skaffar en Ryzen framöver och vill kunna köra fler SATA/RAM-platser än ITX brukar ha.

Verkar bara vara Proshop som har det kvar i lager dock. Synd att jag inte hittar fler bra chassin med liknande storlek och kylning.

Jag verkar inte kunna varken redigera eller ta bort orginalinlägget så det får väl stå kvar så länge...

Shadows never sleep...
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Jag har ett FD Node 804, jag är riktigt nöjd med chassit iaf

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011

@Severin87:

Kikade lite på det, men det var lite väl brett för min smak och lite i överkant av planerad budget.
Kändes som om det var en hel del outnyttjad plats i ena facket också, men helt klart bra ventilerat iaf=)

Mitt Phenom M är beställt från Proshop iaf ihop med en Phanteks PWM hub och en 140mm fläkt från Inet, eftersom det lilla moderkortet jag fått tag i bara har en CPU_FAN-header och en CHA_FAN-header.

Roligt att få bygga lite på semestern iaf

Nuvarande HAF 912-lådan är hyfsat full med ATX-kort, Phanteks dubbeltornkylare och massa lagring.

Hade känts lite ekande i den om jag satt detta lilla kort i den XD

Mot ett sånt här som det blir sen, fast med min 212 EVO istället för en radiator, större fläkt som inblås i bak och utblås i botten och snyggare docka förstås

Shadows never sleep...