Permalänk
Medlem

Test: EK M.2-kylare!

Så fick jag hem denna roliga.

http://www.sweclockers.com/nyhet/24085-ek-water-blocks-slappe...

Jag mätte före och efter, utan belastning efter systemstart.
Sedan har jag kört AS SSD 3 gånger och kollat max temp.
Efter det ATTO en runda.
Slutligen AIDA64 Read Test suite.

Hårdvaran finns i sign. och chassit har 4st 140mm, 2st inkommande på en H115i och 2st i topp för att dra ur varm luft.
Fläktarna kördes på minimi-nivå.

Rums-temp. på 24 grader

Utan kylningen:

Utan belastning: 46 grader
AS SSD x3: 52 grader
ATTO: 70 grader
AIDA64: 58 grader

Med kylningen:

Utan belastning: 39 grader
AS SSD x3: 47 grader
ATTO: 58 grader
AIDA64: 54 grader

Min slutsats
Kyler gör den bevisligen, så EK har gjort ett bra jobb.
Huruvida det gör någon skillnad i längden kan man undra.

Montering:
Hyfsat enkel och straight forward.
Bracket nr.2 är lite kämpig att få på, men det går.

Bilder:
Medföljande saker.
Heatsink för ovan och undersida.
Thermalpads 1st 0.5mm och en 1mm
Brackets

Ett offer, min Samsung 960 EVO 500GB

Monterad kylning.

Monterat på moderkortet

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

@SirMacke:

Skulle du kunna göra en crystaldiskmark före och efter?

Tack!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Nu är du nere i mina temps gött.

Jaha, du var inte OP av denna tråd

Permalänk
Medlem

@superegg: Oh, nu sitter den monterad är jag rädd.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

@superegg: Oh, nu sitter den monterad är jag rädd.

Folk här skriver att den skulle påverka skriv och läs hastigheten om man skulle kyla ner den och ville då se om detta stämmer då ingen ha testat det än vad jag känner till.

Folk skriver även att den skulle påverka livslängd om man kyler ner den.

Du kan även testa det även om den sitter på så kan jag jämföra det mot någon annan visst det kan blir lite fel men bättre än inget att jämföra med?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:

52 grader

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fick min igår, tänkte dra på den idag

Thermal padsen har något klister antar jag som man sätter på kylflänsarna?

Permalänk
Medlem

Tog du av samsungetiketten? Den ska ju vara värmeledande men det skulle vara intressant och se om det blir någon skillnad med den på vs av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fick min igår, tänkte dra på den idag

Thermal padsen har något klister antar jag som man sätter på kylflänsarna?

Nja, inget klister direkt.
De är hyfsat självhäftande.

Skrivet av dozix:

Tog du av samsungetiketten? Den ska ju vara värmeledande men det skulle vara intressant och se om det blir någon skillnad med den på vs av.

Nix, sitter kvar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@SirMacke:

Skulle du kunna göra en crystaldiskmark före och efter?

Tack!

Gjorde en då jag ändå skulle sätta in en.
Har ingen direkt påverkan på benchmarks, inom felmarginalen typ på före och efter, eftersom jag kör den som OS disk varierar resultaten hela tiden.

Före:

Efter:

Tog även en precis efter formatering, orkade inte köra allt annat då förutom crystalmark, Samsung NVME driver installerad.

Konstigt nog fick jag typ samma resultat med MS stock drivers.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Nja, den jag har duger.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har också en och fungerar ypperligt efter en del bök. Har haft den monterad i ett Core 500 och Node 304 chassi med allehanda problem. Ljudkort, nätverkskort och usb-portar har strulat med icke existerande enheter i Win10 enhetshanteraren och låsning av datorn. Trodde först att moderbordet var defekt. Men...problemet visade sig vara att EK M.2 kylarens bakplåt låg an mot lödpunkter på moderkortets(https://www.msi.com/Motherboard/B350I-PRO-AC) baksida och kylflänsens framsida hade kontakt med chassits undersida. Är inte elektronikkunnig men efter att jag lade ett par remsor eltejp på kylflänsens bakplåt löstes alla nämnda problem. Gissar att kylflänsen agerade som en sorts elektrisk brygga mellan moderkortets lödpunkter och mellan moderkort och chassi, och orsakade kortslutning.

Med isolering mellan moderbord och kylflänsens bakplåt kan jag använda chassit som extern kylfläns utan strul. Skillnaden är markant. Från ~100 till ~70 grader i hård belastning.

Hoppas att informationen kan vara till hjälp för någon som stöter på liknande problem.

Permalänk

Har aldrig lagt märke till sådana temperaturer på min samsung m.2 disk. har en 960 evo 500GB och den har gått upp max i 45 grader efter spelande så som pubg, och bf1 som ligger på den.
Edit : https://i.imgur.com/eQj54su.png

Permalänk

Testade min 950 Pro med ASSSD och fick max 39 grader. Har förvisso limmat på en liten kylfläns.

Permalänk
Medlem

Ni mäter med fel program. Diskarna har 2 tempsensorer. Programet ni använder visar bara temp från den kallaste av dom två. Prova HWiNFO64 istället och se på temp 2 under benchmark. Här är resultat på mina diskar.
Utan kylfläns: current/min/max/avarage

Med kylfläns:

Permalänk
Skrivet av zyy:

Ni mäter med fel program. Diskarna har 2 tempsensorer. Programet ni använder visar bara temp från den kallaste av dom två. Prova HWiNFO64 istället och se på temp 2 under benchmark. Här är resultat på mina diskar.
Utan kylfläns: current/min/max/avaragehttps://i.imgur.com/R31UlJm.png
Med kylfläns: https://i.imgur.com/9Q1jpmb.png

Testade nu o den sprang upp i 82 grader under bench :/ trodde jag aldrig. haha. tack för infon. blir nog att kolla på kylning för den nu

Permalänk
Medlem

Tycker personligen Eks kylfläns är extremt överpris med tanke på tillverkningskostnaden själva kylflänsen i sig kostar max någon krona i inköp/tillverkning

Kan säga att jag tog en valfri metallbit med thermal pad och bara det gjorde skillnad. Så i princip oavsett vilken kylfläns/metallbit man klistrar på gör skillnad

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Tycker personligen Eks kylfläns är extremt överpris med tanke på tillverkningskostnaden själva kylflänsen i sig kostar max någon krona i inköp/tillverkning

Kan säga att jag tog en valfri metallbit med thermal pad och bara det gjorde skillnad. Så i princip oavsett vilken kylfläns/metallbit man klistrar på gör skillnad

okej men ska skaffa ett asus rog z370-f o där ingår det kylfläns tydligen

Permalänk
Medlem

@zyy: Är Temp1 ssd-minnets temperatur och Temp2 ssd-kontrollens temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Ni mäter med fel program. Diskarna har 2 tempsensorer. Programet ni använder visar bara temp från den kallaste av dom två. Prova HWiNFO64 istället och se på temp 2 under benchmark. Här är resultat på mina diskar.
Utan kylfläns: current/min/max/avaragehttps://i.imgur.com/R31UlJm.png
Med kylfläns: https://i.imgur.com/9Q1jpmb.png

Grymt bra förbättring! Helt klart värt 129:- (https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...) som kylflänsen kostar idag 09-Jun-2018.