Kräva dataräddning vid reklamation

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Kräva dataräddning vid reklamation

Hej!

Kort och gott, min LG G4 har slutat fungera och bootloopar när jag försöker starta den. Detta är ett känt problem, och det finns inget att göra.

Jag ska givetvis reklamera denna, men vet säkert att jag endast kommer få den utbytt/pengar tillbaka. Så min fråga är helt enkelt:
Går det att kräva att den data som finns på telefonens interna lagring ska räddas?

Datan är inte superviktig, men finns lite saker på telefonen som jag gärna får tillbaka.

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Fltoig:

Hej!

Kort och gott, min LG G4 har slutat fungera och bootloopar när jag försöker starta den. Detta är ett känt problem, och det finns inget att göra.

Jag ska givetvis reklamera denna, men vet säkert att jag endast kommer få den utbytt/pengar tillbaka. Så min fråga är helt enkelt:
Går det att kräva att den data som finns på telefonens interna lagring ska räddas?

Datan är inte superviktig, men finns lite saker på telefonen som jag gärna får tillbaka.

Nej, butikerna har inget ansvar för innehållet i telefonen. Sedan är det inte säkert att den blir utbytt eller att du får pengarna tillbaka, så länge kretskortet finns att tillgå så kommer den att repareras såvida du inte haft den inne för samma problem tidigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Nov 2011

Min bror hade samma problem för några månader sen med sin LG G4. Han hade en massa bilder som han bara fanns på enheten och inga backups. Verkstaden(mobilife) sa att de inte har möjligheten att göra några backups alls. Han fick tillbaka telefon med ett nytt kretskort och en fabriksåterställd telefon :/ men reparationen tog bara en vecka iaf och var otroligt smidig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Kort och gott nej.

Det är ditt ansvar att se till att du har säkerhetskopiering av grejerna.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->20TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Tid är pengar, reparationsverkstäder sysslar ej med välgörenhet.

Datan går säkert att rädda, men det handlar om att googla. Självklart kan du i testerna göra ingrepp som förbrukar garantin, så det är en övervägning kring hur mycket pengar man anser datan på telefon är värd.

i7 7700 & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Lägg den i frysen och boota efter ett tag
skynda att rädda datan

Burk: MB Gigabyte Z97X-Gaming 5 CPU Delid 4790k @ 4.8Ghz Kyl NZXT Kraken X61 RAM 32GB @ 2400Mhz Låda Jonsbo W2 Silver SSD 512GB Samsung EVO850 SSD 256 GB Samsung EVO840 SSD 128GB Samsung EVO840 GPU Palit Gamerock (Premium bios flashad) GTX 1080 Kringutrustning: Skärmar Asus PB278Q + 2st Benq GW225S DAC AudioEngine D1 Lurar Beyerdynamic DT770 Mus Logitech G403 Wireless KB Logitech G810 Skärmstativ ARCTIC COOLING Arctic Z3 Mic Antlion Modmic V4 AMP FX-Audio FX502A Pro