Stängda portar med Bahnhof/Tilgin HG2332 trots port forward

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Stängda portar med Bahnhof/Tilgin HG2332 trots port forward

Hej!

Jag har ett bekymmer med att jag inte lyckas öppna givna portar trots att jag gjort vad jag tror är korrekta inställningar.
Min ISP är Bahnhof och jag har en IP som börjar på 155, vilket jag uppfattat som en publik IP och därmed skulle inte problemet vara jag endast har en privat IP tilldelad från Bahnhof.

Edit: Jag kopplade precis förbi Tilgin-routern och fick då en IP-adress som startade med 100, vilket då bör vara en privat IP-adress. Kan det vara så att routern gör någon form av översättning som gör det omöjligt att notera att man har en privat IP-adress om man inte kopplar förbi routern, eller är det så att nätet på något vis kan vara konfat så att jag endast får en publik IP om jag använder den router Bahnhof har försett mig med?

Jag använder en Tilgin HG2332 router som jag fått av Bahnhof och i den har jag gjort följande inställning:

Bild

Trots det är samtliga portar jag provar stängda, inklusive 443 som jag använt som testfall.

Jag har provat att helt stänga av Avira Real-Time Protection samt brandväggen i Windows för att kunna utesluta att dessa är bovarna i dramat, utan att det gör att maskinen är åtkomlig.

Någon som har ett bra tips eller hjälp?

Tack på förhand!

Ytterligare information
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Ancient_Times:

Hej!

Jag har ett bekymmer med att jag inte lyckas öppna givna portar trots att jag gjort vad jag tror är korrekta inställningar.
Min ISP är Bahnhof och jag har en IP som börjar på 155, vilket jag uppfattat som en publik IP och därmed skulle inte problemet vara jag endast har en privat IP tilldelad från Bahnhof.

Edit: Jag kopplade precis förbi Tilgin-routern och fick då en IP-adress som startade med 100, vilket då bör vara en privat IP-adress. Kan det vara så att routern gör någon form av översättning som gör det omöjligt att notera att man har en privat IP-adress om man inte kopplar förbi routern, eller är det så att nätet på något vis kan vara konfat så att jag endast får en publik IP om jag använder den router Bahnhof har försett mig med?

Jag använder en Tilgin HG2332 router som jag fått av Bahnhof och i den har jag gjort följande inställning: https://ibb.co/fSR5qF

Bild

Trots det är samtliga portar jag provar stängda, inklusive 443 som jag använt som testfall.

Jag har provat att helt stänga av Avira Real-Time Protection samt brandväggen i Windows för att kunna utesluta att dessa är bovarna i dramat, utan att det gör att maskinen är åtkomlig.

Någon som har ett bra tips eller hjälp?

Tack på förhand!

Du sitter bakom CGN. Du behöver kontakta deras support så att de kan tilldela en publik IP adress till dig.
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/bestall-publ...

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Ancient_Times:

Hej!

Jag har ett bekymmer med att jag inte lyckas öppna givna portar trots att jag gjort vad jag tror är korrekta inställningar.
Min ISP är Bahnhof och jag har en IP som börjar på 155, vilket jag uppfattat som en publik IP och därmed skulle inte problemet vara jag endast har en privat IP tilldelad från Bahnhof.

Edit: Jag kopplade precis förbi Tilgin-routern och fick då en IP-adress som startade med 100, vilket då bör vara en privat IP-adress. Kan det vara så att routern gör någon form av översättning som gör det omöjligt att notera att man har en privat IP-adress om man inte kopplar förbi routern, eller är det så att nätet på något vis kan vara konfat så att jag endast får en publik IP om jag använder den router Bahnhof har försett mig med?

Jag använder en Tilgin HG2332 router som jag fått av Bahnhof och i den har jag gjort följande inställning: https://ibb.co/fSR5qF

Bild

Trots det är samtliga portar jag provar stängda, inklusive 443 som jag använt som testfall.

Jag har provat att helt stänga av Avira Real-Time Protection samt brandväggen i Windows för att kunna utesluta att dessa är bovarna i dramat, utan att det gör att maskinen är åtkomlig.

Någon som har ett bra tips eller hjälp?

Tack på förhand!

Du kan ju surfa in på http://www.danasoft.com/ så kan du se din externa ip-address och se om det är samma du fått i routern. År de samma så har du en publik ip.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av SAFA:

Du kan ju surfa in på http://www.danasoft.com/ så kan du se din externa ip-address och se om det är samma du fått i routern. År de samma så har du en publik ip.

Jag vill minnas att mitt IP I routern och mitt externa IP var samma. Däremot nu när jag kopplar direkt in i stadsnätets box (Falu Energi och Vatten) så f jag ett externt IP på 93. men ett IP i Windows Network and Sharing Center som börjar med 100. Ska Ringa Bahnhof idag och uppdaterar tråden när jag vet mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

En uppdatering.

En supportperson på Bahnhof menade att jag satt på publikt IP, trots att i stort sett varenda port var stängd. Det skapades ett supportärende där ingenting har hänt på snart en vecka.

Jag noterade ändå en distinkt skillnad mellan om jag hade min dator inkopplad direkt mot stadsnätets modem eller jag gick via den Tilgin-router som Bahnhof skickade ut. Jag noterade då via admin-gränssnittet på routern att den hade en ip som började på 100., det vill säga sannolikt en privat IP-adress. Jag funderar på om det är så att trots att min dator, kopplad in i denna router, får ett externt IP-nummer så är den inte åtkomlig utifrån därför att routern som sitter förut sitter med privat IP-nummer.

Supporten meddelade idag att de tilldelat en publik IP till den enheten, men vid omstart får jag fortfarande samma IP-nummer, som börjar på 100, och ingen av de portar som ska vara öppna är det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Ancient_Times:

En uppdatering.

En supportperson på Bahnhof menade att jag satt på publikt IP, trots att i stort sett varenda port var stängd. Det skapades ett supportärende där ingenting har hänt på snart en vecka.

Jag noterade ändå en distinkt skillnad mellan om jag hade min dator inkopplad direkt mot stadsnätets modem eller jag gick via den Tilgin-router som Bahnhof skickade ut. Jag noterade då via admin-gränssnittet på routern att den hade en ip som började på 100., det vill säga sannolikt en privat IP-adress. Jag funderar på om det är så att trots att min dator, kopplad in i denna router, får ett externt IP-nummer så är den inte åtkomlig utifrån därför att routern som sitter förut sitter med privat IP-nummer.

Supporten meddelade idag att de tilldelat en publik IP till den enheten, men vid omstart får jag fortfarande samma IP-nummer, som börjar på 100, och ingen av de portar som ska vara öppna är det.

Korrekt, har du fått ett IP som börjar på 100.* så sitter du fortfarande bakom CGN. Frågade supporten om en MAC-adress från dig, och i så fall från vilken enhet fick de? Den som tillhör Tilgin-routern, eller enheten du kopplade in direkt mot nätet?

Citerade

Intel i7-5960x @ 4.5GHz 1.273v | 64GB DDR4 @ 2400MHz CL14 | 120GB SSD Sysdisk | 1TB SSD Speldisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Soir:

Korrekt, har du fått ett IP som börjar på 100.* så sitter du fortfarande bakom CGN. Frågade supporten om en MAC-adress från dig, och i så fall från vilken enhet fick de? Den som tillhör Tilgin-routern, eller enheten du kopplade in direkt mot nätet?

Den första gången fick de mac-adressen till enheten jag kopplade in direkt mot nätet, den hade uppenbarligen redan publikt IP. Den andra gången fick de MAC-adressen till min router men flera omstarter senare så har den routern fortfarande inte fått någon publik IP. Gissar att jag får någon form av respons in början av nästa vecka.