Permalänk
Medlem

Sälja stationär dator

Tjena folks,
För ca 3 månader sedan köpte jag en pc från komplett, nu är jag i behov av en bärbar dator så tänkte sälja min pc vidare. Vad tycker ni att jag ska lägga upp den för?
Länkar en bild på alla komponenter.
https://www.imageshack.us/i/pnW0sgDNp

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad gav du? Dra av 25% och testa lägg ut den. Lättare på blocket än här, är ju 'svagare' komponenter som drar ner värdet. Sämre grafikkort, inte upplåst processor, bara 8gb ram och saknar ssd. Någon som behöver en kontorsdator är säkert intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vad gav du? Dra av 25% och testa lägg ut den. Lättare på blocket än här, är ju 'svagare' komponenter som drar ner värdet. Sämre grafikkort, inte upplåst processor, bara 8gb ram och saknar ssd. Någon som behöver en kontorsdator är säkert intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, tänkte lägga upp den på blocket. Jaa förstår, dra av 25 % känns lite surt men jag får väl göra det.

Permalänk
Medlem

Problemet med begagnade datorer, även om de är tre månader gamla, är att man får inte så mycket för dem. Har man tur kanske men man får den eller ett par delar såld, men att köpa en begagnad dator för t.ex. 15 tusen är väldigt mycket pengar.

Många som försöker sälja sina gamla datorer tror de kan få 75%++ av det värdet de sålde den för. Oftast brukar grejerna kunna bli väldigt svårsålda. Är det någon jag känner så skulle jag kunna köpa t.ex. ett begnagnat grafikkort för 6500 kronor om det ursprungligen kostade ~9000 kr. Men var det en privat annons från en okänd person så hade jag inte betalat mer än 5000 kr för det kortet om jag var absolut tvungen att köpa begagnade grejer.

I ditt fall så kanske det finns någon far som vill köpa den till sin grabb som en enkel speldator.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Problemet med begagnade datorer, även om de är tre månader gamla, är att man får inte så mycket för dem. Har man tur kanske men man får den eller ett par delar såld, men att köpa en begagnad dator för t.ex. 15 tusen är väldigt mycket pengar.

Många som försöker sälja sina gamla datorer tror de kan få 75%++ av det värdet de sålde den för. Oftast brukar grejerna kunna bli väldigt svårsålda. Är det någon jag känner så skulle jag kunna köpa t.ex. ett begnagnat grafikkort för 6500 kronor om det ursprungligen kostade ~9000 kr. Men var det en privat annons från en okänd person så hade jag inte betalat mer än 5000 kr för det kortet om jag var absolut tvungen att köpa begagnade grejer.

I ditt fall så kanske det finns någon far som vill köpa den till sin grabb som en enkel speldator.

Håller absolut med, ska iaf testa sälja den går det så är det bra, går det inte så får jag nog leva med den:D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Problemet är att folk i allmänhet är lite rädda för att köpa begagnad elektronik dyrt. Egentligen är ju inte grejorna mindre värda bara för att de använts i någon månad. De har ju samma funktionella värde som att man skulle köpa nytt och garantierna är kvar trots att de byter ägare. Men det är något man märkt speciellt med elektronik. Folk vågar inte kasta ut 8000 på en dator som borde vara värd 12 000 fast det är en rätt bra deal egentligen.

Permalänk
Hedersmedlem

Själva datorn tycker jag skulle vara värt 3-3500kr. Lägg på ~1000kr om du ska sälja med tillbehören och Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av anon284015:

Problemet är att folk i allmänhet är lite rädda för att köpa begagnad elektronik dyrt. Egentligen är ju inte grejorna mindre värda bara för att de använts i någon månad. De har ju samma funktionella värde som att man skulle köpa nytt och garantierna är kvar trots att de byter ägare. Men det är något man märkt speciellt med elektronik. Folk vågar inte kasta ut 8000 på en dator som borde vara värd 12 000 fast det är en rätt bra deal egentligen.

Garantier gäller normalt sett endast ursprungsköparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorthemighty:

Garantier gäller normalt sett endast ursprungsköparen.

Garantier följer med till nästa ägare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lfnodfs:

Garantier följer med till nästa ägare

Skickades från m.sweclockers.com

Så kan du inte alls säga för många tillverkare låter den inte göra det.

Permalänk
Medlem

För att citera Dustin på en annan tråd på sweclockers:

Hej,

säljaren står för garantin endast i första ledet, dvs gentemot kunden som köpte varan i butiken. Oftast har dock tillverkarna egna garantier på sina produkter, de kan skilja sig i längd mot vad butiken erbjuder. Garanti är inget som är lagstadgat, det står butiken fritt att inte lämna någon garanti över huvudtaget men det verkar ju inte speciellt kundvänligt, dessutom finns ju ändå reklamationsrätten kvar.
Tillverkarens garanti kan man däremot använda sig av om man köpt en vara i andra hand och behöver få den reparerad. Kan man bara visa kvitto så brukar det aldrig vara något problem.

Mvh
Mikael Carinci

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lfnodfs:

Tjena folks,
För ca 3 månader sedan köpte jag en pc från komplett, nu är jag i behov av en bärbar dator så tänkte sälja min pc vidare. Vad tycker ni att jag ska lägga upp den för?
Länkar en bild på alla komponenter.
https://www.imageshack.us/i/pnW0sgDNp

Tack!

Var bor du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Så kan du inte alls säga för många tillverkare låter den inte göra det.

Jag sa alldrig att det är så med alla tillverkare, men i mitt fall så har jag frågat tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com