Permalänk
Medlem

SVTPLAY

Har en gammal dator kopplad till TV:n. Nätverk via WIFI. När jag tittar på SVTPLAY blir det ibland långa avbrott. Har då testat TV4 Play och bredbandskollen och det har fungerat. Har även testat med en annan dator och även då fått avbrott på SVTPLAY. Har inte testat med annan trådlös router. Men en sådan kostar pengar så därför är min fråga: Har Ni andra märkt samma problem?
I min okunnighet tycker jag inte det är konstigt om det krånglar för det måste ju fordras en enorm bandbredd hos SVT för att förse Sverige med play TV. Att det fungerar så bra som det gör är ju märkligt. Men verkligen bra att det finns. Jag använder det ofta. Så vad tror Ni, måste vi acceptera avbrott emellanåt?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det går men har du provat en lägre kvalité på streamen?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har aldrig avbrott, det behöver ju inte bara bero på bredbandet utan SVT och TV4 använder väl olika tekniska plattformar för strömandet och det kan också påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill minnas att jag läst en artikel om att vissa ISP har speciella servers enbart för play som står lokalt i näten som avlastning, så vilken leverantör du har kan nog påverka. Jag har iaf Telia VDSL och det hackar i princip aldrig med SVT Play, men jag tittar inte speciellt mycket. TV 4 minns jag inte, inte tittat på ett år eller två.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar. Jag använder fiber via stadsnätet så det blir knepigt att byta. Men förslaget att dra ner på upplösningen ska jag prova. Bättre med sämre bild än ingen alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha gnuggat de grå ett tag så är jag tämligen säker på att artikeln jag tänker på handlade om Akamai och hur de arbetar för att avlasta internet på olika sätt. Hittar den dock inte nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

AKAMI

@MultiMan: Bra synpunkt. Lite Googlande visar att SVT nyttjar AKAMAI. Jag kollar i min W10 dator och där finns ingen AKAMAI. Om jag minns rätt så var det AKAMAI som fanns i autostart på W7. Var misstänksam så jag kollade vad det var och det verkade just så det fick vara kvar. Jag har fortfarande en dator med W7 så jag ska kolla den. Men den är inte inkopplad så det får bli lite senare. Ska luska lite mer och se om jag kan installera AKAMAI på W10. Jag återkommer när jag vet mer.

Permalänk
Medlem

Har letat en del och hittar inget ställe jag kan ladda ner AKAMAI. Det ingår förvisso i en del andra nerladdningar som Office 365 mm. Känner inte för att solka ner datorn med sånt jag inte behöver.
får fundera ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Har letat en del och hittar inget ställe jag kan ladda ner AKAMAI. Det ingår förvisso i en del andra nerladdningar som Office 365 mm. Känner inte för att solka ner datorn med sånt jag inte behöver.
får fundera ett tag.

Tror inte precis att du kan ladda ner Akamai...

Permalänk
Medlem

"Tiden läker alla sår" heter det ju och det verkar stämma med SVTplay. Nu fungerar det bra med mina gamla grejer. SVT måste ha förbättrat tekniken. Nu gör dom ju ofta reklam för playTV så dom verkar säkra på att det fungerar. Jag provade annan dator, drog sladd istället för wifi. Inget hjälpte. När bilden stannade så kollade jag mot andra playtjänster eller bredbandskollen och där fungerade det. Det var långa avbrott så därför min förtvivlan. Så vi får hoppas att denna tråd får somna för gott.

Permalänk
Medlem

jag skulle dumpa datorn o köpa en chromecast 2 istället. bästa 380kr du kan spendera.

Permalänk
Medlem

Jag har provat Chromcast. Utmärkt teknik. Lite krångel bara att hitta webbläsare där alla alternativ fungerar. Sedan har jag mina fotografier på TV burken. Om jag vill visa foton för mer än en person så fungerar det bäst att visa dom på TV:n i vardagsrummet.