Permalänk

Uppgraderingspaket för spel

Hej! Bestämde mig för ett tag sen att uppgradera min dator och började då med att inhandla ett gtx 1070 i hopp om att höja fpsen i spelen jag kör och då främst spel som World of Warcraft och Overwatch. Jag uppgraderade ifrån ett gtx 780 och förväntade mig en stor förhöjning i prestation men det lyckades jag inte med. Min nuvarande processor är en AMD fx 8350 och jag antar att det är den som orsakar min oerhört låga fps framförallt i wow, kollade runt efter processorer och det verkar som om jag vill uppgradera min processor måste jag då också byta moderkort för att få en modernare processor socket. Jag har kollat lite på ett par uppgraderingspaket och undrade vilket ni tror skulle fungera bra i spel som just World of Warcraft?

Jag har kollat upp dessa uppgraderingspaket men vet inte riktigt vilken som anses vara bäst i det syfte jag kommer använda det för.

https://www.komplett.se/product/920793/datorutrustning/pc-kom...

https://www.inet.se/produkt/v100743/uppgraderingspaket-amd-ry...

https://www.inet.se/produkt/v100740/uppgraderingspaket-amd-ry...

Vill helst spendera så lite pengar som möjligt eftersom jag redan påkostat en gpu men skulle dessa uppgraderingspaket vara bra?

Permalänk
Medlem

Vad ligger du på för FPS i Overwatch?
Ett 1600 borde fungera perfekt för dina preferenser och det är ju inte så värst kostsamt.
Men på 1600X medföljer det ingen CPU-kylare. 1600 har en medföljande kylare som fungerar perfekt, om du inte ska överklocka allt för mycket.

Permalänk

När släpptes WoW ? Du har ju en dator som är 10 år före WoW släpptes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

@Njewken: Ligger relativt stadigt på 30-40 fps i overwatch, det är just nu wow som droppar ner till 12-25 fps ibland när det händer mycket runt omkring, så ryzen 5 1600 skulle vara en bra ersättare för en fx 8350? Har du någon rekommendation på moderkort som passar bra till r5?

Permalänk
Medlem

Jag slutade köra WoW precis innan MoP, men då var spelet oerhört single thread bunden. Om du vill spendera så lite som möjligt kan du till och med kika på begagnatmarknaden. Jag har bara kört Overwatch i en timme kanske så vet inget om den motorn, men för WoW kan du i stort sett plocka upp den billigaste upplåsta i5:an du kan hitta, och du kan antagligen gå ända tillbaks till Sandy/Ivy om du får en (riktigt) bra prislapp på paketet.

Nu vet jag inte hur Ryzen presterar i just WoW, men då jag var aktiv var det i stort sett endast intel som var seriösa alternativ till att höja FPSen. Bulldozer och dess efterföljare (som du har) var tyvärr lite av ett skämt. Du vet, ett sånt där skämt där man samtidigt gråter lite av förtvivlan.

Ett GTX 780 borde ju fungera jättebra för båda titlarna, det är oftast nyare singleplayer spel som kräver senaste grafikkorten om man vill slå på alla effekter. Multiplayer och onlinespel är inte lika krävande, så överväg att sälja ditt 1070 (alt. ångra köpet om du fortfarande kan?) och använd de pengarna till ett vettigt uppgraderingspaket. När jag uppade från 770 till 1070 var jag SUPERnöjd i just singleplayer spel, men jag har inte kört några i år (ME:A var ju ett magplask) så har på senare själv funderat på att sälja min 1070 och gå tillbaks till single 770 då jag i stort sett bara kör MOBAs och CS:GO då och då.

Hade jag suttit på en FX 8350 hade jag nog omvärderat mina prioriteringar, GTX 1070 är inte en bra lekkamrat för den. Inför nästa uppgradering, fråga här på forumet efter feedback på vad du har dina ögon på!

Några slumpmässiga tankar, ta dem för vad de är.

Permalänk
Medlem

@andrebosis: Lät fruktansvärt lågt, har till och med för mig att den där processorn ska vara relativt okej. Vad kör du på för grafikinställningar? 1080p?

Det beror på lite på huruvida du tänker klocka eller inte. Vill du klocka bra (3.9ghz-4.1) köp x370 eller dyrare, annars kan du köpa ett B350. Tillverkare vågar jag inte riktigt spekulera om. Som jag förstått det så ska ASUS vara grädden på moset men jag kör själv med Gigabyte AB350M Gaming 3 och är relativt nöjd, får inte överklocken dit jag vill bara. MSI b350 Tomahawk har jag också hört gott om.

Ryzen fungerar väldigt bra med snabba minnen, så satsa på minnen runt 3200 mhz. Dock lite problem med detta men efter lite uppdateringar har det blivit mer stabilt.

Kör själv med Ryzen 1600 + RX 580 kort och ligger stadigt på 150 FPS, 1080p i Overwatch.