Datorn Fryser sig/fyrkantiga boxar. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Datorn Fryser sig/fyrkantiga boxar. Hjälp!

Hej, jag haft min dator i cirka 3-4 år och jag har aldrig haft något problem med datorn. Men nu på senare tid har den börjat spöka. Problemet började med när jag satt och körde h1z1 (för 2-3 veckor sedan) då det kom upp små fyrkantiga boxar/Rektanglar (ungefär) , med små streck i, över hela skärmen och frös sig, vissa gånger så startade datorn om sig själv. Nu sker det på nästan varje spel jag spelar (csgo, dota2, hoi4 osv...) Dock när jag kör csgo så kommer "de fyrkantiga boxarna/rektanglar" upp och fryser spelet sen kommer jag tbx in i spelet och sen händer det igen och detta har bara hänt när jag spelar spel inte om jag är inne på internet eller använder program som: Spotify, Discord, TS3.
Problemet är att jag har ingen aning hur man identifierar ett problem som detta och eftersom jag inte är speciellt datorkunnig så jag tog hjälp av min kompis. Först så formaterade vi hårddiskarna (det hjälpte inte) sedan så testade vi alla möjliga tester, jag har ingen aning vad det var för tester men något med "memtest" och OCCT Stress test tror jag :O.
Vi hittade iaf inga errors eller något som var annorlunda på de testerna vi gjorde.

Idag (2017-07-20) gjorde jag ett OCCT "felsökningstest" och då skedde de "fyrkantiga boxarna" har länk till bild

http://imgur.com/240rOm4

Operativsystem: Windows 10
Processor: intel core i7 4770k 3.5 ghz
Processorkylare: Ingen aning
Moderkort: ASUS Z97-A
Minne: 2x 4GB Corsair
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 780
Hårddisk: En SSD 120 GB Och En Hårddisk på 2TB
Nätaggregat: Ingen Aning
Övrig kylning: Ingen Aning
Temperaturer: Ingen Aning

Skulle va tacksam om någon kunde lista ut vad problemet är ASAP =).

Permalänk
Medlem

Förmodligen Grafikkortet som börjar ge sig.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Såna där grafiska fel är typiska när grafikkortet håller på att dö, så det är med stor sannolikhet det som är problemet.

Permalänk
Medlem

Kontrollera temp på komponenterna, är de inom spec så är det om den klarade memtest, fel på Grafikkortet (förmodligen).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@DanTheManSwe: Så det är bara att köpa ett nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

@Commander: Temp. är det inge fel på vad jag kan se

Permalänk
Medlem
Skrivet av faelling:

@DanTheManSwe: Så det är bara att köpa ett nytt grafikkort?

Det bästa vore väl att testa med ett annat först, du kanske har någon polare som har ett liggande?
Men dessa problem är för det mesta relaterade till grafikkortet, kan ju vara driverproblem, men då du hade installerat om så tror jag tyvärr det är hårdvarufel.

Finns en liten risk att det är relaterat till nätagg också, men förmodligen är det grafikkortet.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

@DanTheManSwe: Ah okej =D Tack så hemskt mycket!